Kristene Volkspartij
Een woordeke tat de Tabakplanters
Tabakkweekers
Aan onze J.- Wachters
Heden Hon dag grijpt te Denderhau-
tem een groot liuldBbetoon plaats
aan Dr PAUWELS ter gelegenheid
zijner niet-benoeming tot burgemees
ter dier Gemeente.
Orgaan der Christene Volksp^,
Tolk der Maatschappelijke Werken.
en DE/LOK
Een Vergelijking
§KbwLu"n„,S0clAI;ISXFM j 'JST
Wiö heeft er het
grootste belang bij
Oe Kristene Volkspartij
ZONDAG 23 OCTOBÊR 1921.
PRIJS PER NUMMElf 15 CENTIEME
DERDEJAAR NUMMER 42,
Slaaf noch bedelaar cnag de Arbeider zijn.Hij moet
een vrij en welvarend man in de samenleving; vijzen.
Priester O a e ns.
leder medewerker blijft verantwoor
delijk voor zijn ingezonden artikelen.
Abonnementsprijs
Per jaar fr. 6,00
Per 6 maand fr. 3,25
Voor bet Buitenland met Vrachtprijs vemeerderd.
Bureel en Redactie
VANDER SCHELDEN,
DEERLIJK. W- V L
Aankondigingen
Kleine aan fr. I per keer Getcone fr 0,25 de regel
Andere met overeenkomst
Voor aankondiging vicn zoenden Despauteerstraat-31 Nir;
Nu wij v#or den strijd staan van
de aanstaande Wetgevende verkiezing
wil ik mij een oogenblik met U jonge
strijders, bezig houden-
Wat is het werk van een Jonge
Wachter of propagandist
Velen stellen xich voor dat het vol
doende is als er een manifest verschijnt
hetzelfde te "erspreiden.
Neen beste vrienden, Uwe taak
breidt zich verder uit.
De eerste plicht van een Propagan
dist is het programma zijner partij ken
baar te maken, aan de legenstreve,s en
onverschilligen, gelijk waar hij zich be
vindt,hetzij op het werk, op reis of in
vermaken met vrienden welke tol eene
andere denkwijze behooren. Laat ons
steeds het spreekwoord indachtig zijn
onbekend is onbemind Zoo is het
ook met onze partij. Wat is de schuld
ervan dat wij tot nu toe een kleine
partij geweest zijn Niels anders dan
dat onze mannen niet genoeg durfden
vooruitkomen voor hun ideaal. En
nochtans wij hoeven ons niet te scha
men over het verleden onzer partij. Wij
mogen vrij en vrasik gaar. waar we
willen en vërkiartn wij nelirrV'cii ii.-i'
de ChTistene Volkspartij,
Laat ons krachtig optreden voor on
ze gedachten, alles wijst het uit dat
wij op den goeden weg zijn het Volk
zal op den duur zijn vrienden van zijn
vijanden onderscheiden. Gaan wij met
vertrouwen en geloof tot het vólk, doen
wij het volk inzien dat het aan de an
dere partijen nog niets heeft gehad dan
beloften en schijnvoordeelea, dat het
bij andere partijen er niet om gaat het
volk te verheffen maar wel om door
ditzelfde volk omhoog te klimmer; of
hnn macht te behouden.
Vooruit, jonge krachten, op U stel
len wij gansch ons betrouwen de
ouderen hebben u de christen volkspar
tij tot nu toe van alle smet en oneer be
waard aan u thans het werk man
moedig aan te vattin en tot grootma-
king mee te helpen.
Jonge wachters, propagandisten, in
de bres onvervaard en krachtig ten
strijde voor onze schoone en geliefde
Volkspartij. H.H.
Beminde lezers en lezeressen uit de
Vlaamsche gewesten tot U doe ik een
oproep om met mij een6 te overwegen
en eene gevolgtrekking te maken.
Als ik hier iu stilte eens alles over
denk en een vergelijking maak tusschen
het leven hier met dat in de Vlaande
ren sta ik met verstomming geslagen
en vraag mij af van waar dat verschil
Eerst en vooral moet men den toe
stand wijten aan mangel van vakscho
len in de Vlaamsche gewesten. Want
een jongen die met moeite kan lezen of
schrijven werkt zich toch vooruit door
de vakscholen te volgen.
De tweede oorzaak van het verschil
en wel de voornaamste moeten wij el
ders gaan zoeken. Tot U, beste lezeres
sen maet ik mij bijzonder wenden. Gij
vrouwen, welk leven hebt gij Zijt gij
niet verplicht samen met den man van
S'morgends tot s'avonds naardefabriek
te gaan om ia uw levensonderhoud te
kunnen vooralen. Dat kan en moet yêr-
j anderen aan u ligt het maar te wil-
len
i Hoe schoon en verheugend en ver-
zedelijkend zou het niet zijn kondet gij,
moeders, in plaats van uw kinderen
aan vreemde handen toe te vertrouwen,
ze zelt Verzorgen. Wat genegenheid
zouden die kinderen dan voor u niet
gevoelen, watthans niet altijd het ge
val is.
Wat een vreugde, voor dea huisva-
I der na volbrachten arbeid, s avonds
i in een proper en wel verzorgd huis
binnen te komen en met de kinderen
rond zich in den hoek van de stoof te
te mogen nederzetten in plaats van,
j zooals het nu gebeurt, samen aan de
karwei van het huiahouden te moeten
j beginnen.
Hoe verheugend voor man en I
I vrouw den Zondag als een dag van
rust te hebben en te gaan wandelen in
j plaats van, zooals nu, aan den groolen j
wasch te staan.
Ik hoor er reeds verschillende mon-
pelen alles goed en wal van or.s zoo i
ee.i leven af te schilderen en er ons te
doen naar waterbekken,maar wat moet i
men daarvoor doen
^rjar de zaak is titel eenvoudig.
„H•rore.olrr! ie
'der vereenigiug. Hier in get Waalsche
zien wij dat de jongens, den dag dat
zij hun intrede doen in het Werkhuis,
ook hunne intrede doen in de vereeni
ging
En als wij er een overeenigden aan
treffen moet ik tot mijn spijt bekennen
dat het een Vlaming is. Wat is daar nu
de oorzaak van Eerstens de kleine
loonen laten 't bijna niet toe de minste
uitgaven te doen. Ten tweede omdat
men in Vlaanderen het nut van de ver-
eeniging nog niet begrijpt. Wat is het
doel en het werk van de vereeniging
Hoe wordt door 'het volk de vereeni
ging opgenomen Dit zijn een paar
vragen welke ik eens duidelijk wil ma
ken Eerstens is het doel van de ver
eeniging door eensgezind samenwerken
voor het werkvolk te bekomen dat er
betere loonen en werkvoorwaarden
bekomen worden.
Door het grootste deel der menschen
wordt de vereenigiug aanzien als een
spaarkas waarin men zijn geld stort om
in geval van staking alles terug te krij
ger? met daarbij een grooten intrest,
Hoe moeten wij nu waarlijk de ver
eeniging begrijpen De korste en zui
verste vergelijking is deze Een hande
laar welke veel reklaam maaKt en er
voor groote onkosten moeten maken
maar door de reklaam vermeerdert hij
zijn verkoop, dus wint het geld weder
zoo ook wint men, door het geld welke
men wekelijks stort in de vereeniging te
rug door de meerdere loonen en betere
werkvoorwaarden, welke men door de
macht der vereeniging afdwingt.
Indien de vereeniging door het volk
met zulk een geest werd opgevat, ware
het gedaan met den tegenstand der
schraapzuchtige patroons Want zij weten
dat nu met den duren tijd welke moet
doorgesparteld worden, de vereenigingen
niet bij machte zijn eene kas te hebben
die sterk genoeg staat.
Laat ons, besie lezers en lezeressen,
hand in hand gaan tot verwezentlijking
van dit doet en geven wij de vrouw wat
h?ar loekomt, 't. i, z hare plaats in het
huishouden en dan den man de verdiende
rust na volbrachten arbeid,
Een Vlaamsche demokraat uit het
Waalsche. H.H.
De vrienden van de boeren en de
wtrklieden.de katholieken, de liberalen
en de socialisten, hebben op een aar
dige manier hun beloften van 1919
gekweten.
Hij die vroeger voor eigen gebruik ge-
.Itgenheidhadeenigeplanten te kweeken
gaat nu gebukt onder een last van re
glementen en formaliteiten die hem
veel tijd doen verliezen,VEEL
moeilijkheden berokkenen en
veel rechten en lasten doen
betalen dank zij de sch anda
lige wet van de regeering,
waarvan katholieken, libera
len en socialisten deel uitma
ken
LANDBOUWERS, gij die om uw
talrijk gezin een broodwinning te geven
u toegelegd hebt op den tabakkweek,
zijt DOOR de KATHOLIEKEN, LIBE
voor eigen rekening
4) verhooging der isvoerrechten op
vreeoiden tabak.
Wij tier,en op voor de bescherming
van tabak, hop, enz. te-enover de
vreemde mededinging zooals we er vin
af ons ontstaan voor gestreden hebben.
Wie herinnert zich ciet den hard-
nekkigen strijd van Priester Daens en
advokaat De Backer tegen den vrijen
invoer van Duitiche hop die onzen
ondergang was. Hoe dikwijls klonk
hun stemme niet hulpeloos in het par
lement waar de boeren evenais nu ver-
vertegenwoordigd waren door Brussel-
sche advokaten.
In zijn redevoering van 25
1903 riep Priester Daens in de v-met:
Nog eenige jaren en het geda?n
met die schoone fioranêtge nijverheid
vroeger den mem van België, die veelde
- en rijkdom bracht in de vr'vtilbaarste
Inanderen en
De Antwerpsche en Brusselsche
tabakgroothandelaars wiens brandkast
door de regeering wordt gevuld ten
nadeele van de schapraai van den
kleinen.
De accijnsrechten, de rechten
op den fnlandschen tabak
zijn vijf maat grooter dan
voorden oo'rlog. De douane
rechten, de rechten op den vreemden
tabak bleven ongeveer dezelfde
Wij kunnen met de voordeelen van
den vreemden tabak niet konkureeren
en gaat de broodwinning van duizen
den kapot
Alles verdubbelde, 3, 4 en 5maal in
prijs, alleen de rechten op den vreem
den tabak niet-
De wet gaat uit van den liberaal
STRAUSS uit Antwerpen, de man uit
den Antwerpschen groothandel.
Liberalen, katholieken en socialisten
hebben ze gestemd
Landbouwers, wreekt u op uw
broodroovers, eischt de herziening der
tabakwet met er de volgende bepa
lingen te doen in opnemen
1) de afschaffing van het recht van
5 centiemen per plant
2) betaling der rechten door de
fabrikanten niet door de planters
3) afschaffing der talrijke formalitei
ten en rechten voor den tabak geteeld
Ons vruchtbaar en eens too rijk
Vlaanderen kan geen brood meer ver-
schaffing aan zijne beste en werkzaam-
sie arbeiders
Zijn er nog met genoeg duizenden
Vlamingen mier dan 50.000 die
jaarlijks voor 5 en 6 maanden moeten
vaarwel zeggen aan vrouw en kinderenI
is t getal van die droeve zwoegers
nog niet groot genoeg
DAT WAS IN 1913,
Bij de stichting van onze partij stond
als 3' punt op ons landbouwprogram
ma
INKOMENDE RECHTEN
als 5° punt
AFSCHAFFING der belasting op
den aankweek van inlandschen tabak
en op de suikernijverheid.
Zijn wij aan onze beloften te kort
gebleven
Antwoordt
NU N1F.T
Geen V\'oorden
Antwoordt als ge geroopan wordt
om te oordeeien en te H - N DELEN
ofwel draagt ge tegenover vrouw
en kinderen de schuld van komend»
broodloosheid I