Kristene Volkspartij Een woordeke tat de Tabakplanters Tabakkweekers Aan onze J.- Wachters Heden Hon dag grijpt te Denderhau- tem een groot liuldBbetoon plaats aan Dr PAUWELS ter gelegenheid zijner niet-benoeming tot burgemees ter dier Gemeente. Orgaan der Christene Volksp^, Tolk der Maatschappelijke Werken. en DE/LOK Een Vergelijking §KbwLu"n„,S0clAI;ISXFM j 'JST Wiö heeft er het grootste belang bij Oe Kristene Volkspartij ZONDAG 23 OCTOBÊR 1921. PRIJS PER NUMMElf 15 CENTIEME DERDEJAAR NUMMER 42, Slaaf noch bedelaar cnag de Arbeider zijn.Hij moet een vrij en welvarend man in de samenleving; vijzen. Priester O a e ns. leder medewerker blijft verantwoor delijk voor zijn ingezonden artikelen. Abonnementsprijs Per jaar fr. 6,00 Per 6 maand fr. 3,25 Voor bet Buitenland met Vrachtprijs vemeerderd. Bureel en Redactie VANDER SCHELDEN, DEERLIJK. W- V L Aankondigingen Kleine aan fr. I per keer Getcone fr 0,25 de regel Andere met overeenkomst Voor aankondiging vicn zoenden Despauteerstraat-31 Nir; Nu wij v#or den strijd staan van de aanstaande Wetgevende verkiezing wil ik mij een oogenblik met U jonge strijders, bezig houden- Wat is het werk van een Jonge Wachter of propagandist Velen stellen xich voor dat het vol doende is als er een manifest verschijnt hetzelfde te "erspreiden. Neen beste vrienden, Uwe taak breidt zich verder uit. De eerste plicht van een Propagan dist is het programma zijner partij ken baar te maken, aan de legenstreve,s en onverschilligen, gelijk waar hij zich be vindt,hetzij op het werk, op reis of in vermaken met vrienden welke tol eene andere denkwijze behooren. Laat ons steeds het spreekwoord indachtig zijn onbekend is onbemind Zoo is het ook met onze partij. Wat is de schuld ervan dat wij tot nu toe een kleine partij geweest zijn Niels anders dan dat onze mannen niet genoeg durfden vooruitkomen voor hun ideaal. En nochtans wij hoeven ons niet te scha men over het verleden onzer partij. Wij mogen vrij en vrasik gaar. waar we willen en vërkiartn wij nelirrV'cii ii.-i' de ChTistene Volkspartij, Laat ons krachtig optreden voor on ze gedachten, alles wijst het uit dat wij op den goeden weg zijn het Volk zal op den duur zijn vrienden van zijn vijanden onderscheiden. Gaan wij met vertrouwen en geloof tot het vólk, doen wij het volk inzien dat het aan de an dere partijen nog niets heeft gehad dan beloften en schijnvoordeelea, dat het bij andere partijen er niet om gaat het volk te verheffen maar wel om door ditzelfde volk omhoog te klimmer; of hnn macht te behouden. Vooruit, jonge krachten, op U stel len wij gansch ons betrouwen de ouderen hebben u de christen volkspar tij tot nu toe van alle smet en oneer be waard aan u thans het werk man moedig aan te vattin en tot grootma- king mee te helpen. Jonge wachters, propagandisten, in de bres onvervaard en krachtig ten strijde voor onze schoone en geliefde Volkspartij. H.H. Beminde lezers en lezeressen uit de Vlaamsche gewesten tot U doe ik een oproep om met mij een6 te overwegen en eene gevolgtrekking te maken. Als ik hier iu stilte eens alles over denk en een vergelijking maak tusschen het leven hier met dat in de Vlaande ren sta ik met verstomming geslagen en vraag mij af van waar dat verschil Eerst en vooral moet men den toe stand wijten aan mangel van vakscho len in de Vlaamsche gewesten. Want een jongen die met moeite kan lezen of schrijven werkt zich toch vooruit door de vakscholen te volgen. De tweede oorzaak van het verschil en wel de voornaamste moeten wij el ders gaan zoeken. Tot U, beste lezeres sen maet ik mij bijzonder wenden. Gij vrouwen, welk leven hebt gij Zijt gij niet verplicht samen met den man van S'morgends tot s'avonds naardefabriek te gaan om ia uw levensonderhoud te kunnen vooralen. Dat kan en moet yêr- j anderen aan u ligt het maar te wil- len i Hoe schoon en verheugend en ver- zedelijkend zou het niet zijn kondet gij, moeders, in plaats van uw kinderen aan vreemde handen toe te vertrouwen, ze zelt Verzorgen. Wat genegenheid zouden die kinderen dan voor u niet gevoelen, watthans niet altijd het ge val is. Wat een vreugde, voor dea huisva- I der na volbrachten arbeid, s avonds i in een proper en wel verzorgd huis binnen te komen en met de kinderen rond zich in den hoek van de stoof te te mogen nederzetten in plaats van, j zooals het nu gebeurt, samen aan de karwei van het huiahouden te moeten j beginnen. Hoe verheugend voor man en I I vrouw den Zondag als een dag van rust te hebben en te gaan wandelen in j plaats van, zooals nu, aan den groolen j wasch te staan. Ik hoor er reeds verschillende mon- pelen alles goed en wal van or.s zoo i ee.i leven af te schilderen en er ons te doen naar waterbekken,maar wat moet i men daarvoor doen ^rjar de zaak is titel eenvoudig. „H•rore.olrr! ie 'der vereenigiug. Hier in get Waalsche zien wij dat de jongens, den dag dat zij hun intrede doen in het Werkhuis, ook hunne intrede doen in de vereeni ging En als wij er een overeenigden aan treffen moet ik tot mijn spijt bekennen dat het een Vlaming is. Wat is daar nu de oorzaak van Eerstens de kleine loonen laten 't bijna niet toe de minste uitgaven te doen. Ten tweede omdat men in Vlaanderen het nut van de ver- eeniging nog niet begrijpt. Wat is het doel en het werk van de vereeniging Hoe wordt door 'het volk de vereeni ging opgenomen Dit zijn een paar vragen welke ik eens duidelijk wil ma ken Eerstens is het doel van de ver eeniging door eensgezind samenwerken voor het werkvolk te bekomen dat er betere loonen en werkvoorwaarden bekomen worden. Door het grootste deel der menschen wordt de vereenigiug aanzien als een spaarkas waarin men zijn geld stort om in geval van staking alles terug te krij ger? met daarbij een grooten intrest, Hoe moeten wij nu waarlijk de ver eeniging begrijpen De korste en zui verste vergelijking is deze Een hande laar welke veel reklaam maaKt en er voor groote onkosten moeten maken maar door de reklaam vermeerdert hij zijn verkoop, dus wint het geld weder zoo ook wint men, door het geld welke men wekelijks stort in de vereeniging te rug door de meerdere loonen en betere werkvoorwaarden, welke men door de macht der vereeniging afdwingt. Indien de vereeniging door het volk met zulk een geest werd opgevat, ware het gedaan met den tegenstand der schraapzuchtige patroons Want zij weten dat nu met den duren tijd welke moet doorgesparteld worden, de vereenigingen niet bij machte zijn eene kas te hebben die sterk genoeg staat. Laat ons, besie lezers en lezeressen, hand in hand gaan tot verwezentlijking van dit doet en geven wij de vrouw wat h?ar loekomt, 't. i, z hare plaats in het huishouden en dan den man de verdiende rust na volbrachten arbeid, Een Vlaamsche demokraat uit het Waalsche. H.H. De vrienden van de boeren en de wtrklieden.de katholieken, de liberalen en de socialisten, hebben op een aar dige manier hun beloften van 1919 gekweten. Hij die vroeger voor eigen gebruik ge- .Itgenheidhadeenigeplanten te kweeken gaat nu gebukt onder een last van re glementen en formaliteiten die hem veel tijd doen verliezen,VEEL moeilijkheden berokkenen en veel rechten en lasten doen betalen dank zij de sch anda lige wet van de regeering, waarvan katholieken, libera len en socialisten deel uitma ken LANDBOUWERS, gij die om uw talrijk gezin een broodwinning te geven u toegelegd hebt op den tabakkweek, zijt DOOR de KATHOLIEKEN, LIBE voor eigen rekening 4) verhooging der isvoerrechten op vreeoiden tabak. Wij tier,en op voor de bescherming van tabak, hop, enz. te-enover de vreemde mededinging zooals we er vin af ons ontstaan voor gestreden hebben. Wie herinnert zich ciet den hard- nekkigen strijd van Priester Daens en advokaat De Backer tegen den vrijen invoer van Duitiche hop die onzen ondergang was. Hoe dikwijls klonk hun stemme niet hulpeloos in het par lement waar de boeren evenais nu ver- vertegenwoordigd waren door Brussel- sche advokaten. In zijn redevoering van 25 1903 riep Priester Daens in de v-met: Nog eenige jaren en het geda?n met die schoone fioranêtge nijverheid vroeger den mem van België, die veelde - en rijkdom bracht in de vr'vtilbaarste Inanderen en De Antwerpsche en Brusselsche tabakgroothandelaars wiens brandkast door de regeering wordt gevuld ten nadeele van de schapraai van den kleinen. De accijnsrechten, de rechten op den fnlandschen tabak zijn vijf maat grooter dan voorden oo'rlog. De douane rechten, de rechten op den vreemden tabak bleven ongeveer dezelfde Wij kunnen met de voordeelen van den vreemden tabak niet konkureeren en gaat de broodwinning van duizen den kapot Alles verdubbelde, 3, 4 en 5maal in prijs, alleen de rechten op den vreem den tabak niet- De wet gaat uit van den liberaal STRAUSS uit Antwerpen, de man uit den Antwerpschen groothandel. Liberalen, katholieken en socialisten hebben ze gestemd Landbouwers, wreekt u op uw broodroovers, eischt de herziening der tabakwet met er de volgende bepa lingen te doen in opnemen 1) de afschaffing van het recht van 5 centiemen per plant 2) betaling der rechten door de fabrikanten niet door de planters 3) afschaffing der talrijke formalitei ten en rechten voor den tabak geteeld Ons vruchtbaar en eens too rijk Vlaanderen kan geen brood meer ver- schaffing aan zijne beste en werkzaam- sie arbeiders Zijn er nog met genoeg duizenden Vlamingen mier dan 50.000 die jaarlijks voor 5 en 6 maanden moeten vaarwel zeggen aan vrouw en kinderenI is t getal van die droeve zwoegers nog niet groot genoeg DAT WAS IN 1913, Bij de stichting van onze partij stond als 3' punt op ons landbouwprogram ma INKOMENDE RECHTEN als 5° punt AFSCHAFFING der belasting op den aankweek van inlandschen tabak en op de suikernijverheid. Zijn wij aan onze beloften te kort gebleven Antwoordt NU N1F.T Geen V\'oorden Antwoordt als ge geroopan wordt om te oordeeien en te H - N DELEN ofwel draagt ge tegenover vrouw en kinderen de schuld van komend» broodloosheid I

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

Werkerswelzijn | 1921 | | pagina 1