Zondag 9 Januari 1870. J\° 5. Eerste Jaargang. Vaderland, Vooruitgang, Landbouw, Nijverheid. IJZEREN WEG Yerlrdurcn van Aalst. November 1889. Naar Aalst uit AALST, 8 Januari. 1Welke verandering DEN IJKER. •:o tkcnldqo to ?t|Hih J ptab uaoA sied Den IJker verschijnt wekelijks den Zaterdag in den namiddag, onder de dagtekening van den volgenden Zondag. De prijs der inschrijving voor een jaar is 4 fr. voor de. stad en fr. i 7a voor geheel het land voorop betaalbaar par semester. Men kan zich laten inschrijven op al de posl.kanloo.rcn des rijks. De prijs der insertion is 15 eenlimen per drukregel, de allichcn hij den uitgever dezer gedrukt, worden gratis afgekondigd. Brieven, geld, enz. franco te zenden aan den uilgever, in de Rozemarijnstraat, N° 1, alhier. ncrulcriii.iMili'1,r.okrri'n 8 20 7 21 8 48 12 28 3 13 820. M«t1i -li'ii. Viow'-riii'ii 5 la 7 2')/ 6 )0f/ 8 35// e 1.2. Ski 8.18)9 13//e 1.2.8. 1 IW« 1,2. 3 kl 2 48// 8 13/ 3 I <t 8 211/ 8 33 en 8 33d k 1,2,3 kl Brunei 3 20/ 7 20/ 8 00// 8 83-/12. 3 kl 8 38/ 9 13// 12 12// I 14 1, 2. kl 2 18-/ 3 13/ 4 4.»./ e. I, 2, 3 kl 3 31-/ 6 211/ 8 '37 833/. Li-iiven. Tliierieti. Lgik, Nt'- vit-r/ 3 20/ 7 23/ 8 33//e: 1, 2 3 kl 8 38/ 9 1-W 12 12// UW e. 1. 2. 3 kl 3 13/ 6 20/ k l, 2 kl. v-iu Fii111'-1 8 33./ 8 33// k. 12 kl. Geul 6 03 vrij l-ij.17 06 e I. 2, 3 kl 8 32 8 31 12 23 12 46 3 13 6 20 6 II 9 20 NOTA. De lel Ier heieekenl In'rijp Oendérmiinde en He letterd litiig* Den/lerleeoVr. M Ternith bo Lede, O's ;i vutids. SchendtIbekeal <lc konvooi*. Nn,mïp» OiKfeiidd 7 06 e. 1, 2, 3 LI. 8 51 12-15 6 41. DooruUk. Mof»«croci», K »r!rijk., Rijmel Itngs G.'nt) 8 51 12 46 S 15 641. Doormjk, Mitewroeii', Korf rijk. Rijmel (langt Aath) 8 00 (5 54 alleenlijk uaar Kort rijk de* xaim\.ag% i muags en woe whig*) Niiii»vé, GpuranLhergeii, Lessen, Aath 6 10 8 00 12 12 2 5» 55.5 8 a5. Bergen. Quiévfam. Bruine, Manage, Charl Namen 6 10 8 00 2 12 2 50 (o o'A e l, 2, 3 kl. van Charleroi). Antwerpen 6 00 0 30 12 33 e. 1,2,8 kl. 8 48 7 00 Brussel 6 27 e, I, 2, 3 kl. 7 28 8 08 11 20 12 02 210 8 15 5 57 8 20. Gent 7 10 8 04 e. 1,2, 3 kl. 8 52 1123 12 4Bt. 1,2, 3 kl. 2 00 4 18 E. 1, 2, 8 kl. 510 8 00 8 05. Au ili 6 55 10 30 1 12 4 36 7 80 9 08. I.essen 7 13 1034 201 4 35 8 10 923. Geeriinnlsliergeii 7 36 II 14 2 17 3 12 826 9 87. Ni'nove 6'47 7 38 8 34 II 41 2 40 533 8 30 10 01. Imkeren 7 02 9 lü IIJ57 I 10 4 57 7 27. Denilerinimile 7 33 9 58 113 2 22 5 29 8 00. Onslriidu 6 J5 1,2, 3 kl. 7 00 9 30 UU3 00 1,5, 3 UI: 6 00. In 1830 en vorige jaren, waren onze Vlaan- dersehe geestelijken in het algemeen bezi hl met den geest van godvrucht en rechtvaardigheid' die den waren herdei uitmaken. Eenvoudig en zachtmoedig, behulpzaam en voorkomend ge leidden zij met eene waakzame hand. onder den steun der Goddelijke Voorzienigheid, hunne toehoorigc kudde in den weg der waarheid. Ook waren zij algemeenelijk geacht en ajs den vader hunner gemeente aanzien. Verduldig in den tegenspoed, bestreden zij slechts de aangroeiende wendingen van het protesianlismus met de leeringen en den onwederslaanbaren invloed van den waren godsdienst, en loen de uur der verlossing sloeg, kenden zij den goeden uitslag der om a meting enketijk aan (»od toe. Nederig in hel gebed en volherdcnd in de deugd zetleden zij o ilmoedïglijk den heilza.amen gang hunner goddelijke zending voort, en God bekroonde hunne pogingen met de vrede en hel geluk. Hunne voorslaand -rs in hel Nationaal Congres medeijverden. vrijmoedi^lijk om de grondstel- iingen aller vrijheden »an hel land te schenken. Lit deze volkomene eensgezindheid sproot voor Belgeuland de volkomene gelijkheid die het thans bestuurt. Maar wie had het ooit gedacht de vrijheid zelve word de oorzaak der bekom mernissen en legcnstrevingcn die zich heden daags met zoo vele hardnekkigheid opdoen, en die de rust aan elk huisgezin en de vrede aan elke gemeente ontnemen. Met (ie uilrocping der vrijheid, werd ook de wet. die de oprichting der kloosters belemmerde, ingetrokken. Thans overslrooinen de monikken van allen aard, onze ber en en dalen, onze sleden en derpen, onze huizen en hoven, Aan hun hoofd stellen zich noodzakelijk de .lesuilen. de trotsehe legerschaar der strijdende Kerk waar rust is, verwekt zij onlusten; want de vrede is hare vernedering, haren val. hare db dde slrfjd is haar behoed, hare verheffing, haar leven Alhoewel onder het vorig gouvernement \er- banucn, had zij toch ccuige harcr gezeiku behouden in onze voornaamste steden, waar zij zich schijnlijk als nederige onderpastors der eene of andere kerk deden doorgaan. Hel order was dus gauw ingericht en van de eerste dagen in volle werkzaamheid. De eenvoudige leer- en doenwijze werd afgekeurd. Van alle kanten sprongen luisteriijke ptedikers op. lie onfaal- bare z< deleer van het evangelie maakte plaats dan ile schitterende sermoenen der weisprekers, in al de gemeenten van Vlaanderen werden missiën ingesteld om de zondaaien te bekeer^n, en de zoogezegde onbekwaamheid der gewone herders te ondersteunen om de wereld Ie her vormen. De hemel donderde, de predikstoel kraakte, de kerk weergalmde de vervloekingen die de aanhoorders werden toegeworpen. Alle zielen waren geroerd, alle gewetens geschokt en ontrust. I)c vrije instellingen der grondwet werden aangerand als tegenstrijdig aan de Roomsche Kerk, en hij die zich tegen deze aanrandingen durfde verzetten, werd voorge dragen als goddeloos en vervolger van den godsdienst. Ilij werd inel den vinger aangewezen en in den haat gesteld der vreesachtige zielen. Wat meer is, onze geestelijken aangepord door den invloed die deze oproerende predieatien op de gemoederen hadden te weeg gebracht, en reeds uitgelokt Hoor de lezing van liet parijschc dagblad l'Aoeuir, dal zij misschien niet ver stonden, besloten gelijkelijk den stoel der waar heid met holklinkende uitgalmingen en dobbcl- zinnige uitdagingen te overladen, en de religie door het politiek te vervangen. De hoogmoed en de drift om als verstandig door te gaan, waren de eerste drijfveren..dier rampspoe dige bew eging cn de 'geveinsde zomm van l.oyala wisten er'zich van te bedienen om zich tevens noozakelijk te maken in het bestuur der kerkelijke zaken'. Zeggen wij noglans tot lof der geestelijkheid, allen lieten zich niet te gelijk in den strik vangen, en het grootste getal getrouw aan de voorschriften van den H. Paulus, dat hij die zich aan God heeft toegeirijd, zich niet in de wereld che zaken ner/nenije. u Weder vonden kloekiinediglijk aan hunne snonde, aantijgingen. e bisschoppen zelf schenen eerst verschrikt over hunnen loenemenden voortgang. Maar bel was vruchteloos. Door bijzonderlijk# beloftens verbonden aan het Hof van Rcomeii, hebben zij er zich zulkdanige voorrechten w eien Ie verschaffen en in deszelfs behet-r gewikkeld, dat zij den Paus zelf bestieren, en het is onder den schudmiddel zijner onfaalhaarheid dat zij hunne overheerscliing bewerkstelligen. Buig zaam en Irolsch, volgens de omstandigheden jegens de bisschoppen die hen in eene zekere afhankelijkheid trachten Ie stellen, wederhielden zij de eene door hunnen ontzaggelijken invloed, en door de onschatbare rijkdommen die zij zich door alle middelen w isten toe te eigenen, en de andere door eene schijnheilige onderwerping, door de w elke zij zich de. ootmoedigste kinderen der Kerk vertoonden. En het is alzoo dal zij er in gelukten van ze eindelijk aan hunnen wagen te spannen Alles in dit order is aan een enkel sijstema onderhoorig de overheerscliing welke zij onder alle vleijende vormen voorbrengen. Behendig in al hunne doeningen, welen zij de deugd zaamste menschen zoo wei als de grootste boos wichten in hun doel te doen mededeelcn en in hun voordcel te werken. Hun eppergi zag, hunne macht en hunne onuit puttelijke schatten houden Roomen in den dwang, cn het is aan den voet van Roomen dat zij alle landen en alle volkeren willen neerleggen om ze alle te overw eldigen. Carolus Borromeus was verplicht hun zijn vertrouwen te onttrekken: de eerbiedwaardigste kerkvoogden za;en met spijt dal de religie voor deJesuilen sleehls een middel was om hunnen hoogmoed te verzadigen. Fériélon verweet hun van zich een religie te hebben opgemaakt, die altijd naar het politiek keerde, en dtu afkeer van den waren godsdienst inboezemde. Bossuet stelde ze voor als de Pharizeërs, die dtn regel \an het Evan,elie deen buigen mar hunnen wil, om hem te, verkreuken. De Paus Cleuientips XIV noemde ze de nagel zijner doodkist; hij verbrak hun order, en stierf vergiftigd. Aiie andere religieustn orders, alle geleerde maatschappijen en instellingen, verkeerden met lien in eeuen g-durigen tw ist de horhonne, de Port Royal, alle vermaarde Universiteiten de Alma Mater van Leuven zelf

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

Den Yker | 1870 | | pagina 1