'Zondag 25 Januari 1870. N" 3. Eerste Jaargang Vaderland, VooruitgangLandbouw, Nijverheid. IJZEREN WEG Vertrekuren van Aalst. Januari 1810. Naar Aalst uil AALST, 22 Januari. Welke verandering ALTIJD VALSCIIEID. DEN IJKER Don tJkervcrschi|iit wekelijks den Zaterdag in den namiddag, onder de dagteekening van den volgenden Zondag. De prijs der inschrijving voor een jaar is 4 fr. voor de stad en fr. 4-75 voor geheel het land voorop betaalbaar par semester. Men kan zich laten inschrijven op al de pnstkanioorcn des rijks. De prijs der insertion is 15 ccnlimen per drukregel, dc affichen bij den uitgever dezer gedrukt, worden gratis afgekondigd. Brieven, geld, enz. franco te zenden aan den uilgever, in de Rozemarijnstraat, N° i, alhier. Bpriderninwle, Lokeren 5 20 7 2') 8 88 1223 3 13 0 20. )1 erh1 'IkiinI wi'rpen 5 2Jt 7 204 8.10/1 8 34/1 e. 1.2, 3 kl 8 3bf 9 m F. 12. 3. II \d e. I, 2,8 kl. 2 iUd 3 154 5 I d 6 204 8 33 en 3 oid e. 12, 3 kt. Brussel 8 20i! 7 204 8 00/4 8 35/4 e 1,2. 3 kl 8 381 9 43d 12 12/4 I H e I, 2. 3 kl 2 48/4 3 15* 4 44/4 e. 1,2, 3 kl. 58W 621» 835/4 855/4. Leuven. Thieuen, Luik. Vervier* 3 201 7 201 8 3d/4e: 1, 2,3 kl 838f 943d 12 12/4 i 14/4 e. 1, 2.3 kl 3 131 6 2-14 e 1, 2 kl. van Thienen 8 33d 8 55/4 e. 12 kl. 2, 3 kl. 8 32 8 31 Brugge, Oostende 7 08 e. 1, 2, 3 kl. 8 31 12 43 6 41. Doornijk. Moesereen, Knrtrijk, Rijssel langs Gent) 8 51 12 46 3 15 6 41. Doornijk, Moeseroen, Knrtrijk, Rijssel (langs Aath) 8 00 (5 54 alleenlijk naar Knrtrijk des zaterdags, zondags en woendags). Ninnve, Geerardsliergeu, Lessen, Aalh 610 8 00 12 12 2 50 5 53 8.45. Bergen. Quiévrain. Bruine, Manage, Cliarl Namen 6 10 8°U0 12 12 2 50 (5 33 e 1, 2, 3 kl. van Charleroi). Antwerpen 6 00 9 50 12 35 e. 1, 2, 8 kl. 8 48 7 00 i. Brussel 6 27 e. 1, 2, S kl. 7 28 8 08 11 20 12 02 2 10 5 15 5 57 8 20. Gent 10 8 04 e. 1, 2, 3 kl. 8 52 11 23 12 45 e. 1, 2, .3 kl. 200 4 16 e. 1, 2,3 kl. 5 L0 8 00 8 05. Aath 6 55 10 30 I 42 4 36 7 50 9 03. Lessen 7 15 1033 201 4 55 8 10 923. Geeraardshergcn 7 36 1114 21/ o!2 8 26 9 87. Ninnve 6 37 7 58 8 33 II 44 2 40 5 35 8 50 10 01. Lokeren 7 02 9 10 10 57 1 S0V'4 57 7 27. Dendermonde 7 38 9 55 11 .31 2 22 5 29 8 00. Oostende (i 15 1,2, 3 kl. 7 00 9 30 I £4 05 3 00 i. 1, 2 3 kl: 6 00. Gent 6 03 ('s vrijdags.) 7 06 e 1 1225 12 46 3 13 6 20 6 41 9 26. NOTA. De letter t heteekent langs Dendermonde en de letter d langs Denderleeuw. «*V4l\ VIITe Ideqetn Giiseqhem. Santbergen enZrlt. al de konvoois —Denderleeuw, al de koonvoois behalve die van l U en 443 's avonds uil Aalst. konvoois u.t BW van 7 26, 11 2morgens, 2 10. 5 13, 6 20's avonds, en ui. Aalst van 8 09 41 's morgens, 12 12, 2 48, 5 51 en 8 bo s avonds. - Hrvm- bo'leyem, de konvoois uil \;ilsl van !0. 8 00 9 Lede, tie konvoois uit Aelsi van o 05 s morgens 80i 's avonds. Schendelbekeal de konvooi*, 's morgens, 2 10. 5 15, 8 III avonds, en uit Aalst van O J, y 4 I s morgens, iz iz, z «o, o po o uo .umiua. 4 5 's nrir^pus, 12 12, 2 45, -551 en 8 55 Va vond* 4 en uit Brussel van 7 28, 11 20 's morgens, 2 10, 5 I o en 8 20 savonnds is vrijdag^ 6 ;2 's morgens, 12 23, 3 15, 6 20 en 9 25 's avonds, en uit Gent van 7 10, 8 52 en 11 2] 's morgens, 2 00, 5 00 nds •n {Fervoly.) Joannes Raptista predikte in de woestijn, Christus langs de wegen, op dc publieke plaatsen, en liet volk kwam hun in menigte tocgcloopcn want zij predikten de rechtvaardigheid. Armen ontbloot van alles, wederstonden zij met al hunne krachten aan de ijd«'lhcid der wereld, en leerden den mensch zich zeiven achten, volgens zijne waardigheid. Vrij in hun gemoed, on afhankelijk in hunnen geest ontmaskerden en vervloekten zij den onverzadelijken drift der vrekheid en de arglistige doenwijze der schijnheiligheid. Joannes werd onthoofd, en Christus boette op den Golgotha de voltrekking zijner Goddelijke zending; maar de l'hatizeërs waren geveld, en de vrijheid, de gelijkheid en de menschlievenheid leefden onder de volkeren. Priesters van den godsdienst herkent in zijn voorbeeld de plichten van uwen heiligen staat Mi/n rijt: is van deze wereld niet! is de heldere straal die U door de duisternis moet geleiden om U liet. land van belofte te doen bereiken. De discipelen van Christus hechten zich noch aan de lijdelijke wellusten, noclt aan die ijdele schatten in het oppergezag der wereld. Eenvoudig en boelvc rdig, verdraagzaam, goed hui lig en zachtmoedig als den Meester door kruisten zij alle volkeren otn hun hel Evangelie aan te kondigen, en bekommerden zich enkelijk met de verspteiding des geloofs en de leering van den Zaligmaker. Dij ook zijt gelast de zaligmaking aanhoudend te bewerken, wi t uwe zending niet opofferen aan de overheersching, die salan aan Christus, in zijne beproeving, voorstelde en die Hij met verachting verstoute. liet geloof en de godsdienst van Christus zullen eeuwig duren. Maar Zij allen zullen vergaan, Zij die. in plaats van zich in de een zaamheid en aan den voet des autaars in den geest des Meeren Ie versterken, en middelen op te zoeken om de vrede en de christelijke liefde onder de inensehen Ie zaaijen, zich enkelijk van liet geestelijk gewaad h. dienen om fatnilien te onterven, en de ontelbare schallen, die zij den armen hebben ontroofd, gebruik 11 tot het op houwen van weelderige kloosters, waar de wulpscheid met de ontucht en den hoogmoed te samen spant om de ware religie te verdelgen en die te doen dienen als de voetplank van hunne onverbiddelijke heerschzucbt. Het evangelie in hunne handen is een enkel werktuig om de mcnschen die zij zouden moeten verlichten, in de verblindheid Ie honden en ze tot de buitensporigheden van hel schan le lijkste fanalismus over te breügcn. Zij richten cerkels met lusthoven op. waar een pater trom melslager onder d'inroèping van den H. Fran- ciseus de vrienden aan elkander ontrukt, de neiringen verdrukt, 'de oncenigheid aanleert, de familien in twist brengt en eene gansche bevolking tegenover elkaitder stelt, om ze in het belang van Loyola's gespan te doen werken. De heilige zaak van den godsdienst, die hun eenig oogpunt zoude moeten zijn w ordt achter- uitgesteld voor eenen vuigen partijgeest, liet is daar dat zij. in daartoe geschikte eonfcrenlien, de geschiedenis verkrenken. de waarheid ver- valschen. om hel volk te verleiden, en hnnne politieke tegenstrevers, die slechts e vrijheid, de gelijkheid en het recht voor allen vragen, als vervolgers des geloofs te doen doorgaan. Zij schamen zich niet. die valsche dienaars van Christus, legen de, deftigste burgers, die levens hunne broeders zijn. alle blaam, beschimpingen, verachtingen en bespottingen uit te braken. Hunne tong. waar dagelijks den Heiligen der Heiligen op rust, spuwt niels dan leugentaal verspreid niets dan w raak. Het is daar dat zij van het schuim der stad. kies agenlen aankwee- ken om de rondborstige kiezers tedoen wankelen, en zoo niet. om ze te bedreigen, te vervolgen. Deze stellen zich aan hel hoofd hunner vuige henden doorkruissen de straten, bespringen al de kroegen en leve ren zich over aan de afschu welijkste baldadigheden. Wee aan hen, die tegen hunne woede durft, opstaan, de doodslagen zullen hen niet ontbreken En durven wij het zeggen, de doorluchtige chefs dier heilige partij, vereeren den stoet met hunne tegenw oordigheid! Is hel zoo dat Fénélon de velden doorwan delde. dat Martinus de wegen doorreed? De eerste bracht zijn brood en deelde met de honge rige» hij ledigde zijne beurs in voordeel der behoeftigen. De tweede rukte zijnen mantel af en dekte de naaklen. Gij die zoo mildelijk de penningen, die U de devotie had geschonken, verspild, om dronke zwijnen Ie verzadigen, hebt gij wel eens gedacht dat de schallen d.eGij vruchteloos weggeworpen hebt om stemmen aan te winnen, genoegzaam zijn om gedurende een geheel jaar de armoede uit onze bevolking w eg te drijven J llehl gij wel eens. lusschcn hel gejouw en hel gekreel uwer boeven, dc slem van uwen noodlijdenden broe der geboord Priesters van den levenden God vervult uwe zending: de winter verwekt vele ellenden! Zoekt den ouden gebreklijdenden op; de koude verslremdt zijne leden Het werk begint te staken, het gebrek sluipt in het huisgezin des werkmans. De arme weduwe heeft slechts tranen om hare kinderen te troosten, en zij bezw ijken van koude en van honger. Wel aan Vliet te bede. dringt aan bij de rijken, predikt de w eldadigheid. Gaat, zoekt, vindt en aanhoordt de stem des noods, en ver spreidt milde aalmoesen, draagt troost waar w ee en druk is dan eerst zult gij Christus waardig worden. (Fervoly nadien.) De kopstukken der bokkenparlij en hunne tolken, in weerwil der laakbare feilen, die zij tijdens de kiczingen, in alle straten en in alle huisgezinnen, waar zij meenden eenen aanhan ger Ie meer le kunnen maker», daargcsleld heb ben, om ze volgens hunne goeste le doen ge lukken.schijnen zich weinig le bekreunen met de harte verklaringen in het enkwesl aange- terkend, en roepen, waarschijnlijk om hunne vrienden nog duizeliger le maken, en dat in eene taal voor allen verstaanbaar, dat zij van hoegenaamd genen kiesmiddel hebben gebruik gemaakt, dat zij zich van den minsten invloed niet hebben bediend. En daarop volgt eene uilbraking van vlam en vuur tegen den koning, den minister en den gouverneur onzer provintie: 't is eene overstrooming, eene zondvloed van verwijlingen en beledigingen legen de waarheid en de rechtvaardigheid. Dusdanige handelwijze is waardig hunner zedelijkheid en zedeleer loochenen, loochenen en altijd loochenen, verval when vervabclien en altijd verval chen. Meer dan duizend maal blind moet men zijn. wetens en willens moet men dom. stom en doof zijn. alle reden en begrijp moet men verloren hebben, om zich door zulke kwakzalvers le laten geleiden, en zij. die >ieh veroorloven aldus nut alles den spet le drijven moeien hunne vrienden en aanhangers onder het dubbel betrek van verstand en oordeel, als onvergelijkelijke nieten aanzien. W ij wlen het zeer wel. de bokkenparlij bevat in 'naar midden de grootste meerderheid van led"n die liet waar daglicht in afschrik hebben; maar onder het gcial zijn er toch die door hunnen handel of neiring in betrekking moeten komen met man-

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

Den Yker | 1870 | | pagina 1