'Zondag 25 Januari 1870. N" 3. Eerste Jaargang
Vaderland, VooruitgangLandbouw, Nijverheid.
IJZEREN WEG Vertrekuren van Aalst. Januari 1810.
Naar Aalst uil
AALST, 22 Januari.
Welke verandering
ALTIJD VALSCIIEID.
DEN IJKER
Don tJkervcrschi|iit wekelijks den Zaterdag in den namiddag, onder de dagteekening van den volgenden Zondag. De prijs der inschrijving
voor een jaar is 4 fr. voor de stad en fr. 4-75 voor geheel het land voorop betaalbaar par semester. Men kan zich laten inschrijven op al de
pnstkanioorcn des rijks. De prijs der insertion is 15 ccnlimen per drukregel, dc affichen bij den uitgever dezer gedrukt, worden gratis
afgekondigd. Brieven, geld, enz. franco te zenden aan den uilgever, in de Rozemarijnstraat, N° i, alhier.
Bpriderninwle, Lokeren 5 20 7 2') 8 88 1223 3 13 0 20.
)1 erh1 'IkiinI wi'rpen 5 2Jt 7 204 8.10/1 8 34/1 e. 1.2,
3 kl 8 3bf 9 m F. 12. 3. II \d e. I, 2,8 kl. 2 iUd
3 154 5 I d 6 204 8 33 en 3 oid e. 12, 3 kt.
Brussel 8 20i! 7 204 8 00/4 8 35/4 e 1,2. 3 kl 8 381 9 43d
12 12/4 I H e I, 2. 3 kl 2 48/4 3 15* 4 44/4 e. 1,2, 3
kl. 58W 621» 835/4 855/4.
Leuven. Thieuen, Luik. Vervier* 3 201 7 201 8 3d/4e: 1,
2,3 kl 838f 943d 12 12/4 i 14/4 e. 1, 2.3 kl 3 131
6 2-14 e 1, 2 kl. van Thienen 8 33d 8 55/4 e. 12 kl.
2, 3 kl. 8 32 8 31
Brugge, Oostende 7 08 e. 1, 2, 3 kl. 8 31 12 43 6 41.
Doornijk. Moesereen, Knrtrijk, Rijssel langs Gent) 8 51
12 46 3 15 6 41.
Doornijk, Moeseroen, Knrtrijk, Rijssel (langs Aath) 8 00
(5 54 alleenlijk naar Knrtrijk des zaterdags, zondags
en woendags).
Ninnve, Geerardsliergeu, Lessen, Aalh 610 8 00 12 12
2 50 5 53 8.45.
Bergen. Quiévrain. Bruine, Manage, Cliarl Namen 6 10
8°U0 12 12 2 50 (5 33 e 1, 2, 3 kl. van Charleroi).
Antwerpen 6 00 9 50 12 35 e. 1, 2, 8 kl. 8 48 7 00 i.
Brussel 6 27 e. 1, 2, S kl. 7 28 8 08 11 20 12 02 2 10
5 15 5 57 8 20.
Gent 10 8 04 e. 1, 2, 3 kl. 8 52 11 23 12 45 e. 1, 2,
.3 kl. 200 4 16 e. 1, 2,3 kl. 5 L0 8 00 8 05.
Aath 6 55 10 30 I 42 4 36 7 50 9 03.
Lessen 7 15 1033 201 4 55 8 10 923.
Geeraardshergcn 7 36 1114 21/ o!2 8 26 9 87.
Ninnve 6 37 7 58 8 33 II 44 2 40 5 35 8 50 10 01.
Lokeren 7 02 9 10 10 57 1 S0V'4 57 7 27.
Dendermonde 7 38 9 55 11 .31 2 22 5 29 8 00.
Oostende (i 15 1,2, 3 kl. 7 00 9 30 I £4 05 3 00 i. 1, 2
3 kl: 6 00.
Gent 6 03 ('s vrijdags.) 7 06 e 1
1225 12 46 3 13 6 20 6 41 9 26.
NOTA. De letter t heteekent langs Dendermonde en de letter d langs Denderleeuw.
«*V4l\ VIITe Ideqetn Giiseqhem. Santbergen enZrlt. al de konvoois —Denderleeuw, al de koonvoois behalve die van l U en 443 's avonds uil Aalst.
konvoois u.t BW van 7 26, 11 2morgens, 2 10. 5 13, 6 20's avonds, en ui. Aalst van 8 09 41 's morgens, 12 12, 2 48, 5 51 en 8 bo s avonds. - Hrvm-
bo'leyem, de konvoois uil \;ilsl van !0. 8 00 9
Lede, tie konvoois uit Aelsi van o 05 s morgens
80i 's avonds. Schendelbekeal de konvooi*,
's morgens, 2 10. 5 15, 8 III avonds, en uit Aalst van O J, y 4 I s morgens, iz iz, z «o, o po o uo .umiua.
4 5 's nrir^pus, 12 12, 2 45, -551 en 8 55 Va vond* 4 en uit Brussel van 7 28, 11 20 's morgens, 2 10, 5 I o en 8 20 savonnds
is vrijdag^ 6 ;2 's morgens, 12 23, 3 15, 6 20 en 9 25 's avonds, en uit Gent van 7 10, 8 52 en 11 2] 's morgens, 2 00, 5 00
nds
•n
{Fervoly.)
Joannes Raptista predikte in de woestijn,
Christus langs de wegen, op dc publieke plaatsen,
en liet volk kwam hun in menigte tocgcloopcn
want zij predikten de rechtvaardigheid. Armen
ontbloot van alles, wederstonden zij met al
hunne krachten aan de ijd«'lhcid der wereld, en
leerden den mensch zich zeiven achten, volgens
zijne waardigheid. Vrij in hun gemoed, on
afhankelijk in hunnen geest ontmaskerden
en vervloekten zij den onverzadelijken drift
der vrekheid en de arglistige doenwijze der
schijnheiligheid. Joannes werd onthoofd, en
Christus boette op den Golgotha de voltrekking
zijner Goddelijke zending; maar de l'hatizeërs
waren geveld, en de vrijheid, de gelijkheid en
de menschlievenheid leefden onder de volkeren.
Priesters van den godsdienst herkent in zijn
voorbeeld de plichten van uwen heiligen staat
Mi/n rijt: is van deze wereld niet! is de
heldere straal die U door de duisternis moet
geleiden om U liet. land van belofte te doen
bereiken. De discipelen van Christus hechten
zich noch aan de lijdelijke wellusten, noclt aan
die ijdele schatten in het oppergezag der wereld.
Eenvoudig en boelvc rdig, verdraagzaam, goed
hui lig en zachtmoedig als den Meester door
kruisten zij alle volkeren otn hun hel Evangelie
aan te kondigen, en bekommerden zich enkelijk
met de verspteiding des geloofs en de leering
van den Zaligmaker. Dij ook zijt gelast de
zaligmaking aanhoudend te bewerken, wi t uwe
zending niet opofferen aan de overheersching,
die salan aan Christus, in zijne beproeving,
voorstelde en die Hij met verachting verstoute.
liet geloof en de godsdienst van Christus
zullen eeuwig duren. Maar Zij allen zullen
vergaan, Zij die. in plaats van zich in de een
zaamheid en aan den voet des autaars in den
geest des Meeren Ie versterken, en middelen op
te zoeken om de vrede en de christelijke liefde
onder de inensehen Ie zaaijen, zich enkelijk van
liet geestelijk gewaad h. dienen om fatnilien te
onterven, en de ontelbare schallen, die zij den
armen hebben ontroofd, gebruik 11 tot het op
houwen van weelderige kloosters, waar de
wulpscheid met de ontucht en den hoogmoed
te samen spant om de ware religie te verdelgen
en die te doen dienen als de voetplank van hunne
onverbiddelijke heerschzucbt.
Het evangelie in hunne handen is een enkel
werktuig om de mcnschen die zij zouden moeten
verlichten, in de verblindheid Ie honden en
ze tot de buitensporigheden van hel schan le
lijkste fanalismus over te breügcn. Zij richten
cerkels met lusthoven op. waar een pater trom
melslager onder d'inroèping van den H. Fran-
ciseus de vrienden aan elkander ontrukt, de
neiringen verdrukt, 'de oncenigheid aanleert,
de familien in twist brengt en eene gansche
bevolking tegenover elkaitder stelt, om ze in het
belang van Loyola's gespan te doen werken.
De heilige zaak van den godsdienst, die hun
eenig oogpunt zoude moeten zijn w ordt achter-
uitgesteld voor eenen vuigen partijgeest, liet is
daar dat zij. in daartoe geschikte eonfcrenlien,
de geschiedenis verkrenken. de waarheid ver-
valschen. om hel volk te verleiden, en hnnne
politieke tegenstrevers, die slechts e vrijheid,
de gelijkheid en het recht voor allen vragen,
als vervolgers des geloofs te doen doorgaan.
Zij schamen zich niet. die valsche dienaars van
Christus, legen de, deftigste burgers, die levens
hunne broeders zijn. alle blaam, beschimpingen,
verachtingen en bespottingen uit te braken.
Hunne tong. waar dagelijks den Heiligen der
Heiligen op rust, spuwt niels dan leugentaal
verspreid niets dan w raak. Het is daar dat zij
van het schuim der stad. kies agenlen aankwee-
ken om de rondborstige kiezers tedoen wankelen,
en zoo niet. om ze te bedreigen, te vervolgen.
Deze stellen zich aan hel hoofd hunner vuige
henden doorkruissen de straten, bespringen al
de kroegen en leve ren zich over aan de afschu
welijkste baldadigheden. Wee aan hen, die
tegen hunne woede durft, opstaan, de doodslagen
zullen hen niet ontbreken En durven wij het
zeggen, de doorluchtige chefs dier heilige partij,
vereeren den stoet met hunne tegenw oordigheid!
Is hel zoo dat Fénélon de velden doorwan
delde. dat Martinus de wegen doorreed? De
eerste bracht zijn brood en deelde met de honge
rige» hij ledigde zijne beurs in voordeel der
behoeftigen. De tweede rukte zijnen mantel af
en dekte de naaklen.
Gij die zoo mildelijk de penningen, die U de
devotie had geschonken, verspild, om dronke
zwijnen Ie verzadigen, hebt gij wel eens gedacht
dat de schallen d.eGij vruchteloos weggeworpen
hebt om stemmen aan te winnen, genoegzaam
zijn om gedurende een geheel jaar de armoede
uit onze bevolking w eg te drijven J llehl gij wel
eens. lusschcn hel gejouw en hel gekreel uwer
boeven, dc slem van uwen noodlijdenden broe
der geboord
Priesters van den levenden God vervult uwe
zending: de winter verwekt vele ellenden!
Zoekt den ouden gebreklijdenden op; de koude
verslremdt zijne leden
Het werk begint te staken, het gebrek sluipt
in het huisgezin des werkmans. De arme
weduwe heeft slechts tranen om hare kinderen
te troosten, en zij bezw ijken van koude en van
honger. Wel aan Vliet te bede. dringt aan bij
de rijken, predikt de w eldadigheid. Gaat, zoekt,
vindt en aanhoordt de stem des noods, en ver
spreidt milde aalmoesen, draagt troost waar w ee
en druk is dan eerst zult gij Christus waardig
worden.
(Fervoly nadien.)
De kopstukken der bokkenparlij en hunne
tolken, in weerwil der laakbare feilen, die
zij tijdens de kiczingen, in alle straten en in alle
huisgezinnen, waar zij meenden eenen aanhan
ger Ie meer le kunnen maker», daargcsleld heb
ben, om ze volgens hunne goeste le doen ge
lukken.schijnen zich weinig le bekreunen
met de harte verklaringen in het enkwesl aange-
terkend, en roepen, waarschijnlijk om hunne
vrienden nog duizeliger le maken, en dat in
eene taal voor allen verstaanbaar, dat zij van
hoegenaamd genen kiesmiddel hebben gebruik
gemaakt, dat zij zich van den minsten invloed
niet hebben bediend. En daarop volgt eene
uilbraking van vlam en vuur tegen den koning,
den minister en den gouverneur onzer provintie:
't is eene overstrooming, eene zondvloed van
verwijlingen en beledigingen legen de waarheid
en de rechtvaardigheid.
Dusdanige handelwijze is waardig hunner
zedelijkheid en zedeleer loochenen, loochenen
en altijd loochenen, verval when vervabclien
en altijd verval chen. Meer dan duizend maal
blind moet men zijn. wetens en willens moet men
dom. stom en doof zijn. alle reden en begrijp
moet men verloren hebben, om zich door zulke
kwakzalvers le laten geleiden, en zij. die >ieh
veroorloven aldus nut alles den spet le drijven
moeien hunne vrienden en aanhangers onder
het dubbel betrek van verstand en oordeel, als
onvergelijkelijke nieten aanzien. W ij wlen het
zeer wel. de bokkenparlij bevat in 'naar midden
de grootste meerderheid van led"n die liet waar
daglicht in afschrik hebben; maar onder het
gcial zijn er toch die door hunnen handel of
neiring in betrekking moeten komen met man-