Zondag 50 Januari 1870. N° 6. Eerste Jaargang. Vaderland, Vooruitgang, Landbouw, Nijverheid. Den J.Jker verschijnt wekelijks den Zaterdag in den namiddag, onder de dagteekening van den volgenden Zondag. De prijs der inschrijving voor een jaar is 4 fr. voor de stad en fr. 4-73 voor geheel het land voorop betaalbaar par semester. Men kan zich laten inschrijven op al de postkanlooren des rijks. De prijs der insertion is 15 ccntimen per drukregel, de aflichen bij den uitgever dezer gedrukt, worden gratis afgekondigd. Brieven, geld, enz. franco te zenden aan den uitgever, in de Rozemarijnstraat, N° 1, alhier. IJZEREN WEG Vertrekuren van Aalst. Januari 1870. Naar Aalst uit AALST, 29 Januari. IVelke verandering (Fer volg.) Hel woord Gods verkondigde de waarheid, den geest der vrijheid, die den menscb bij zijne gebotte, in de ziel werd geprint, en die hij door onophoudelijke pogingen tracht te waarborgen. Zij is de bron des levens en de onwaardeer bare pand der liefde onder de menschen. Het is door de vrijheid dat Christus hel leven aan de wereld schonk en de zaligheid volbracht want de vrijheid is het brood der volkeren, en op haar genot steunt den voortgang, het geluk, de vrede. Maar de vrijheid zelve rust op de rechtvaar digheid, en de liefde tot den evenmensch, die de grondsteen is der gelijkheid en van het evenrecht. Wanneer een mau, met geweld of arglistig heid zijnen broeder in zijne handelwijze be lemmerd, in zijne denkwijze verhinderd, om hem, tegen zijn geweten, tot ecne tegenstrijdige uitoefening zijner rechten, te verplichten hem, op de eene of andere manier, in zijn bestaan benadeeligd, en hem zijn goed of erfdeel ont futseld, ware het zelfs oni een klooster te stich ten, dan begaat hij eene onrechtvaardigheid, en de onrechtvaardigheid verkracht de vrijheid. Indien hij slechts zich zelven bemind, zonder zich met anderen te bekommeren of ze met werk te behelpen, valt zijne broeder soms in den nood; en door den nood, begeert deze wat hem niet toekomt, tracht het met listen te verkrijgen, of aan eenen anderen broeder te ontrukken eerst om de zijne te voeden, maar eindelijk, door de gewoonte en door het voordeel dat hij er in vind, om schatten en rijkdommen te verzamelen. Het is zoo dat de eigenliefde en de baat de oorsprong worden der wel der slimsten, der wet der sterksten, en de oorzaak der ver delging onder de menschen, die den zwakken verdrukken en overweldigen. Het bedrog dan kent geene palen meer, en de strooperij heerscht overal. Discipelen van Christus, leert aan den mensch God bovenal en zijnen naasten als zich zelven beminnen, want de liefde behoed de vrijheid, versterkt de rechtvaardigheid. Verzaakt deJPharizeën en politieke monikken, die als wolven onder de kudde lóopen, en het kleed des herders aantrekken om des te gemak kelijker de schapen te verslinden; die de opvoeding verbasteren, om de tweedracht in de huisgezinnen te brengendie schijnheiliglijk de voeten der armen kussen, om nederig te schij nen, en in hun hart van hoogmoed opzwellen die hunne overhcersching aan rijken en vol keren opleggen, en geheele Slaten onder den dwang houdendie den Hemel tegen de fortuin der stervenden verruilendie belofte van armoede doen, en al de schatten der wereld inslokkendie het fanatismus onder hel volk verspreiden, om het naar hunne beliefte te leiden; die den paus zelf dwingen, en het krislendom in de war brengen, met nieuwe geloofpunten op te dringen die reeds door vorige conciliën zijn verworpen en veroordeeld gewordendie, wederspannig aan de wellen en de eisschen der samenleving, de bespieders en de verdruk kers der volkeren zijn, de verdragers tegen de vorsten en de onverzoenelijke tegenstrevers aller staatbestuurders. die hen niet met voor rechten overladendie hun vaderland verloo chenen, omwentelingen ophitsen, troonen onver- werpen, en de gansehe wereld op hunne spil doen draaien, en dit waarom? Om hunne onverzadelijke heb- en heerschzucht te voldoen, en zich door hun overgroot vermogen als de wezentlijke vertegenwoordigers van Gods Al macht voor te stellen Zij trekken hun voordeel uit de schandelijke verslaving engeestverkrenking des mcnschdoms: zij hebben alle belang om die in stand te houden, en zullen alle middelen aanwenden om die te verlengen en te doen voortduren. Met leugens en geweld, het gewoone wapen der schijnheiligen, zullen zij U, als Christus, ver volgen en bestrijden. Zij zullen zeggen dat God zelf de overhecr- sehing zijner verkorenen over de volkeren heeft ingericht, en om hunne dwingelandij te behou den, zullen zij niet vreezen de Voorzienigheid zelve te lasteren. Maar werpt hun toe dat hunnen God het goude Kalf der Joden, de duivel zelf is; en dat uwe God den duivel heeft verpletterd. Vreest hunne kerkers of het zwaard, het vuur en het bloed der inkwisitie niet: want het licht naderd met vaste schreden, en de waarheid zal hen versmachten. Christus ook onderstond den hoon, dep laster en de vervolging der Scriben, der Phariseën en van den oppersten der priesters. Zij verergerden zieh over zijne genezingen op den SabatdagHij was een bezetene, een woel zieke geest, een godslasteraar. Hunne arglistigheid verleidde het volk zelf, tot zoo verre dat het de dood vroeg van den genen, die hen met zeven broodpil in de woestijn had gevoeddie de zieken had genezen, de blinden doen zien, de dooven doen hooren, en aan de verminkten het gebruik hunner leden had wedergegeven. JVogtans Christus bad voor het verleide volk, want Hij beminde de kleinen, de zwakken, de nederigen, de armen en al degenen /liet 1 ij f] n r» Zijn hart klopte in het hart des volks, en het hart des volks klopte in zijn hart. Maar Hij vervloekte den vrek en de schijn heiligen, en leverde die over aan de wraak van God, zijnen Vader (Fervoltj nadien.) Het tijdelijke der Eerdiensten. Vrijdag, 21 dezer, is de wet op het tijdelijke der Eerdiensten, met 86 stemmen tegen 8, aanvaard en bemerkt liet wel, al de calholiekc representanten, niet een uitgezonderd, hebben met het ministerie gestemd. Als men dit wel nagaat en soms eenen oogslag opdezoogezegde kristelijke nieuwsbladen werpt, dan is men geneigd te gelooven, dat de klerikale drukpers niet meer weet wat zij wil; of wel dat zij niets anders zoekt dan de geesten op te winden, de oneenighcid onder het volk te zaaien, het ministerie hatelijk te maken en rechtstreeks of onrechtstreeks eenig voordeel, onder politiek oogpunt, uit de opgewondenheid des volks le trekken Inderdaad, volgens de klerikale schrijvers, indien de wet moest doorgaan, zouden de priesters in de onmogelijkheid zijn nog hunne herderlijke plichten te volbrengende liberalen zouden lusschen pot en glas over God en zijn gebod redekavelen; de gouverneur zou de meerderheid der kerkmeesters benoemen; de kerkgoederen zouden volgens liberale grillen bestuurd worden en eindelijk Staatseigendom worden; enz Maar ziet, op eens komt het ministerie ver klaren dat het hem weinig scheelt of de kerk meesters door bisschop of gouverneur benoemd wordenof de kerkgoederen wereldsch of geestelijk worden verklaard dal het alleenlijk dcrzelver goede besturing verlangt, en slechts allen gcldclijkcn onderstand zal weigeren aan de kerken, die hunne rekeningen en budjelten niet willen onderwerpen aan de goedkeuring van het wereldlijk gezag, dat ingeval van te kort moet betalen. En eensklaps valt al het kristelijk gezwets, dat zoo vele jaren 'duurt, IJKER. Dendermonde, Lokeren 5 20 7 20 8 38 12 25 8 IS 6 20. Mechelen, Antwerpen 8 20; 7 201 8 OOd 8 SSd e. 1.2, 3 kt 8 38; 9 iSd e. 1,2, 3, 1 IMl 1, 2, 3 kt. 2 48rf 3 15; 5 51 d 6 201 8 33 en 8 SSd e. 12, 8 kl. Brussel 5.20; 7 20; 8 OOrf 8 3Sd e 12, 3 kl. 8 38; 9 43d 12 12d 1 14 e. 1, 2, 3 kl. 2 48d 3 IS; 4 43d e. 1, 2, 3 kl. SSld 620; 8 85d 8SSd. Leuven, Thienen, Luik, Verviers S 20; 7 20; 8 33d e: 1, 2, 3 kl. 8 88; 9 43d 1212d 1 lid e. 1, 2, 3 kl. 3 IS; 6 20; e. 1, 2 kl. van Thienen 8 3Sd 8 SSd e. 12 kl. Gent 60S ('s vrijdags.) 7 06 e. 1, 2, 3 kl. 882 831 1223 12 46 8 IS 620 6 41 926. NOTA. De letter beteekent langs Dendermonde en de letter d langs Denderleeuw. kl: 6UU. STAAN STIJL Te IdegemGijseghem, Santbergen en Zele, al de konvoois Denderleeuwal de koonvoois behalve die van 114 en 4 4fi 's avonds uit Aalst.Jette Ternath, de konvoois uit Brussel van 7 28, 11 20 's morgens, 2 10, 3 13, 8 20 's avonds, en uit Aalst van 8 00, 9 43 's morgens, 12 12, 2 48, 8 51 en 8 55 's avonds.Erem- hodegem, de konvoois uit Aalst van 6 10, 8 00, 9 43 's morgens, 12 12, 2 48, 5 51 en 8 55 's avonds, en nit Brussel van 7 28, 11 20 's morgens, 2 10, 5 15 en 8 20 's avonnds. Lede, de konvoois uit Aelst van G 05 's morgens 's vrijdags, 6 32 's morgens, 12 25, 3 15, 6 20 en 9 25 's avonds, en uit Gent van 7 10, 8 52 en 11 23 's morgen», 2 00, 8 00 en 8 0S 's avonds. Schendelbeke, al de konvooi». Brugge, Oostende 7 06 e. 1, 2, 3 kl. 8 51 12 43 6 41. Doornijk, Moescroen, Kortrijk, Rijssel langs Gent) 8 51 1246 3 15 641. Doornijk, Moescroen, Kortrijk, Rijssel (langs Aatli) 8 00 (5 53 alleenlijk naar Kortrijk des laterdags, zondags en woendags). Ninove, Geerardsbergen, Lessen, Aalh 610 8 00 12 12 2 50 8 53 8 55. Bergen, Quiévram, Braine, Manage, Charb, Namen 6 10 8 00 12 12 2 50 (5 53 e 1, 2, 3 kl. van Charleroi). Antwerpen 6 00 9 50 12 85 e. 12, 8 kl. 8 48 7 00 i. Brussel 6 27 e. 1, 2, 3 kl. 7 28 808 11 20 1202 2 In 818 5 57 8 20. Gent 7 10 8 04 e. 1, 2, 3 kl. 8 52 11 28 12 45 e. 1,2, 3 kl. 2 00 4 16 e. 1, 2, 3 kl. 5 00 8 00 8 08. Aath 6 58 10 30 1 42 4 36 7 50 9 03. Lessen 7 15 1033 201 4 58 8 10 923. Geeraardsbergen 7 36 11 14 2 17 8 12 826 987. Ninove 687 7 58 8 33 11 44 2 40 8 35 8 50 10 01. Lokeren 7 02 9 10 10 57 1 Sb* 4 57 7 27. Dendermonde 7 35 9 55 11 33 2 22 5 29 8 00. Oostende tÜ5 1,2, 3 kl. 7 00 9 30 1.205 3 00 e. 1,2

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

Den Yker | 1870 | | pagina 1