Eerste
VaderlandVooruitgang. LandbouwNijverheid.
Den A/Aer verschijnt wekelijks den Zaterdag in den namiddag, onder de dagleekening van den volgenden Zondag. Dc prijs der inschrijving
voor een jaar is 4 fr. voor de stad en fr. 4-75 voor geheel het land voorop betaalbaar par semester. Men kan zich laten inschrijven op al de
postkanlooren des rijks. De prijs der insertion is 15 centimen per drukregel, de affichen bij den uilgever dezer gedrukt, worden gratis
afgekondigd. Brieven, geld, enz. franco te zenden aan den uitgever, in de Rozemarijnstraat, N° 1. alhier.
uzcura WEfi Vertrekuren van Aalst. Januari 1870.
Kaar Aalst uit
AALST, 5 Maart.
Welke verandering
(Vervolg.)
J_)c mcnsch heeft binst zijnen doorgang op
deze aarde twee bijzondere plichten te kwijten,
welkers oefening hem door Christus is aange
leerd. en door deszelfs uitverkorenen alom
verkondigd is geworden. Deze zijn namelijk de
plicht des mcnsches jegens God en zijne ouders,
of de wet der dankbaarheiden de plicht des
mensches jegens zichzel ven en zijnen evennaasten,
of de wet der zclfsachting of eigen waardigheid,
en der broederlijkheid. Beide steunen op de
liefde en de weldadigheid, en worden door de
teederste gevoelens des harten en de zuiverste
zielvermogens opgewekt.
Het is dus hoogst noodzakelijk dat deszelfs
leering als de nuttigste onder alle wetenschappen
der wereld voorgesteld, en deszelfs verspreiding
onder de menschen. van de eerste kindsheid af
met de meeste zorg bewerkt worden.
Discipelen van Christus, hier den sleutel
uwer heilige zendingom het vuur, den
gloei der liefde in aller aan te steken en te onder
houden. Maar wee aan Hem. die zich van deze
heilige leering bedient om den band zelf der
liefde te verbreken Gevloekt zij Hij die zegt
met den Pharizeër Ik dank IJ. o Heerdal ik
niet ben als dezen Publikaan!
Noglans zijn er scholen, die onder den schijn-
naam der christelijke broederlijkheid het woord
Gods zelve gebruiken om de oneenigheid te
prediken, en den baalzuchtigen partijgeest reeds
in den kinderboezem te doen ontginnen. Het zijn
leeraars der duisternis, bartverslinders, zielver-
krenkers, geeslverkrachlers; die de leering van
Christus vervalschendie helsche listen des
duivels bekroonen. en hen voordeel uit de ver
deeldheid trekken. Zi; schamen zich niet de
kinderen derwijze aan te kweeken om den haat
en nijd onder de bevolking te brengen, den twist
en tweedracht tusschen de bloedverwanten te
werpen en aldus de wraakroepende inpalming
der groote nalatenschappen, ter uitsluiting, der
natuurlijke en wettige erfgenamen, te bewerken.
Met den pand, die hunne leidsmannen de
verdrukten, den armen ontstelen, richten zij,
trotsche gebouwen, machtige gestichten op, en
altijd inslokkend en nooit verzadigd, verzamelen
zij schat op schat, rijkdom op rijkdom, om de
volkeren onder den dwang te houden en des te
gemakkelijker den gedurig klimmenden vooruit
gang der welbedachte en nuttige inrichten tegen
te kanten en lebestrijden: want hunne macht
steunt op de domheid en de verslaving van het
menschdom
Meestendeels voortspruitende uit den onkun-
digslen stand der samenleving, beklimmen hunne
onderwijzers en onderwijzeressen, rechtstreeks
van uit den koeislal zonder ecnige voorafgaande
onderrichting of onderzoek, den zetel des leeraars,
en onttrekken zich moedwilliglijk en met cene
voorbedachte hardnekkigheid aan alle bestuurlijk
opzicht. Zij Iceren wat zij niet weten, bewijzen
zonder te begrijpen, en bevestigen zonder over
tuiging. Woonen zij wel eens de kantonale of
algemeene'vergaderingen. de prijsbare confcren-
tien bij, waar de onderwijzers beurtelingsche
voordrachten ontvouwen om hel leerstelsel te
vergemakkelijken en het onderwijs te ver
beteren?...,
Stijfhoofdig, uitsluitend en onbeweeglijk in
hunne voornemens zooals in hunne uitvoeringen,
houden zij het overouds en jesuitieksch tradi-
iionneel sijstcma als het eenige goede, voor;
want, zich weinig bekreunende met den leer
der wetenschappen van het oeffenlijk leven,
is het hun genoeg de scholieren naar den geest
hunner sociëteit te vormen en hen overigens in
de volkomene onwetendheid te laten. Is hel
inderdaad niet een voldoende rekenaar die op
zijne vingeren het getal zijns vaders schapen kan
opnemen, en wetende hoeveel zijn gebuur er
minder heeft, behendiglijk op de vingeren terug
keert, en den juisten samenstel zijner kudde
zegt? Ziet dien hoogen heer die hunne hoogst
geprezene kostschool verlaat het is een reeds
volmaakte man, die beleefdelijk den hoed af
neemt. enden voorbijganger pertelijk borichour
monchieu! toeroept. Hij weel dat de zon in den
dag, en de maan des nachts verschijnen, en dat
de sterren, als glinsterende diamanten, in de
lucht hangen. Hij kan de vlaamsche en de fran-
sche gazetten, zonder opkijken, aflezen en weel
al degene van buiten te noemen die voor de
GOEDE partij schrijven hij zingt de litanien
en de psalmen, met begeleiding van de harmo
nium, in het lal ijnhij is hoogleeraar in de
zondagschool, om den kruiskensboek te onder
wijzen, en eersten klerk bij den praktizijn,
om couverten aan de afschriften te naaijen.
Hij speelt den trombonne dat het klettert, en
slaat de schijven dat het schettert. Maar wat
hoogst bewonderingswaardig is, hij is na vier
jaren zuchlens en zweetens LANDMETER ge
passeerd Ook misprijst, veracht, bespot en
verw ijl hij zonder sehroomen den door den Staat
gediplomeerden gemeente-onderwijzer, die be
weert zijne scholieren wilden zij hem den
behooorlijken tijd bijblijven, ook zoo verre te
zullen brengen; hij die zelf niet in de vespers
zingt
En men durft zeggen dat cene zulkdanige
opvoeding ontoereikend is? Kan men spreken
dere bewijzen treffen dan degene die hierboven
zijn aangehaald Derhalven zij vormen brave
en ordentelijke burgers, christelijke lieden, die
de geestelijken eerbiedigen, en den godsdienst
hoogachten.
Vooraleer onze slotrede te trekken, inzien wij
de zaak eens van nauwer bij.
Eerst wij vinden onnoodig de vcrfocijelijke
aanhalingen in de nieuwsbladen veropenbaard,
over de aanhoudende afschuwelijkheden, door
de geliefde broederkens gepleegd, bij le brengen.
Zij boezemen den afgrijs in aan elk menschelijk
gevoelen, en de onuitsprekelijke baldadigheden
aan broeder And ré, te Chatelel nieuwelings ten
laste gelegd, zijn een verder bewijs dat de
Ievensdunge onthouding tot dc welke deze onbe
schofte wulpschaards zich, zonder roep of neiging
verbinden, alleenlijk 0111 zich een lui bestaan
te verschaffen, strijdt legen de menschelijke
natuur, tegen den wil van God, en het algemeen
zedebederf in de samenleving veroorzaakt.
Wee aan de ouders, die, niettegenstaande alle
vermaningen en onophoudelijke voorbeelden,
hunne kinderen aan diergelijke wangedrochten
slachtofferen Wee aan dc bestuurders die zulke
walgelijke scholen van onzedelijkheid, zulke
kuilen van beestelijkheid ondersteunen en
begunstigen
Hoe men de geestelijken
vervolgt
Ondanks al het geschreeuw der kleiikalen
dagbladen, dat men in Belgie godsdienst en
kloosters vervolgt, is de statistiek daar om (e
bewijzen dat de kloosterorders al langs om meer
in ons land bloeien, en Belgie voor hen waarlijk
het land van belofte ntag worden genoemd.
De volgende kleine statistiek zal het maar al
te klaar en duidelijk bewijzen.
Zoo telde men in 1820 slechts 251 kloosters,
waarvan 5615 leden zicli overleverden aau het
bespiegelend leven.
In 1850 bestonden er in dit land. waar de
Dendermonde, Lokeren 5 20 7 20 8 38 12 25 3 IS 6 20.
Stechelen, Antwerpen S 207 208 00d 8 SSd e. 1,2,
3 kl. 8 38/ 9 43 d e. 1,2, 3. 1 UdE. 1, 2, 3 kl. 248 d
8 IS5 51d 6 208 3S en 8 55rf e. 1,2,3 kl.
Brussel 3 20/ 7 20/ 8 00d 8 35rf e 12, 3 kl. 8 38/ 9 43rf
12 12d 1 l i e. 1, 2. 3 kl. 2 48d 8 18/ 4 4Sd 1, 2, 3
kl. SS td 6 20/ 8 8Sd 8 SSd.
Leuven, Thienen, Luik, Verviers S 20/ 7 20/ 8 35</e: 1,
2, 3 kl. 888/ 9 48rf 12 12d 1 lid e. I, 2, 8 kl. 3 15/
6 20/ e. 1, 2 kl. van Thienen 8 8Sd 8 55d e. 1, 2 kl.
Gent 6 05 ('«vrijdags.) 7 06 e. 1, 2, 3 kl. 8 32 8 51
12 25 12 46 8 15 6 20 6 41 9 26.
Brugge, Oostende 7 06 e. 1, 2, 3 kl. 8 51 12 45 6 41
Doornijk, Moesereen, Kortrijk, Rijssel (langs Gent) 8 51
12 46 3 15 6 41.
Doornijk, Moescroen, Kortrijk, Rijssel (langs Aath) 8 00
(5 53 alleenlijk naar Kortrijk de» zaterdags, zondags
en woendags).
Ninove, Geerardsbergen, Lessen, Aath 610 8 00 12 12
2 50 5 58 8 55.
Bergen, Quiévrain, Braine, Manage, Chart, Namen 610
8 00 12 12 2 50 (5 53 e t, 2, S kl. van Charleroi).
Antwerpen 6 00 9 50 12 35 e. 1, 2. 8 kl. 8 45 7 00 e.
Brussel 627 e. 1, 2, 8 kl. 7 28 808 11 20 1202 2 In
515 557 820.
Gent 7 10 8 04 e. 1, 2, 3 kl. 8 52 11 2-3 12 45 e. 1,2,
3 kl. 2 00 4 16 E. 12, 8 kl. 5 00 8 00 8 08.
Aath 6 55 10 30 1 42 4 36 7 50 9 03.
Lessen 7 15 1058 2 01 4 55 810 923.
Geeraardsbergen 7 36 11 14 2 17 5 12 826 9 37.
Ninove 6 37 7 58 8 38 11 44 2 40 5 85 8 50 10 01.
Lokeren 7 02 9 10 10 57 1 50 4 57 7 27.
Dendermonde 7 35 9 55 11 33 2 22 5 29 8 00.
Oostende 6 45 1, 2, 3 kl. 7 00 9 30 12 05 3-00 e. 1,2,
3 kl: 6 00. i
NOTA. De letter beteekont langs Denderuioude en de letter d langs Denderleeuw.
VI VIA VilTe Idegent, Gijseghem, Santbergen en Zele, al de konvoois Denderleeuwal de koonvoois behalve die van 1 14 en 4 46 's avonds uit Aalst. .lette
Ternath, de kon voois uit Brussel van 7 28, 11 20 's morgens, 2 10, 5 15, 8 20_'s avonds, en uit. Aalst van 8 00, 9 43 's morgens, 12 12, 2 48, 5 51 en 8 55 's avonds.Erem-
hodegem, de kon voois uil Aalst van 6 10, 8 00, 9 43 's morgens, 12 12, 2 48, 5 51 en 8 53 's avonds, en uit Brussel van 7 28, 11 20 's morgens, 2 10. 5 15 en 3 20 's avonnds
Lede, de konvoois uit Aelsl van 6 05 's morgens 's vrijdags, 6 32 's morgens, 12 25, 3 15, G 20 en 9 25 's avonds, en uit Gent van 7 10, 8 52 en 11 23 's morgens 2 00, 5 00 an
8 05 'savonds. Schendelheke, al de konvoois.