Zondag 13 Maart 1870. i\u 12. Eerste Jaargang'. VaderlandVooruitgangLandbouw, Nijverheid. Den IJker verschijnt wekelijks den Zaterdag in den namiddag, onder de dagteekening van den volgenden Zondag. De prijs der inschrijving vooreen jaar is -4 fr. voor de stad en fr. 4-75 voor geheel het land voorop betaalbaar par semester. Men kan zich laten inschrijven op al de postkantooren des rijks. De prijs der insertien is 15 centimen per drukregel, de aflïchen bij den uitgever dezer gedrukt, worden gratis afgekondigd. Brieven, geld, enz. franco te zenden aan den uitgever, in de Rozemarijnstraat, N° 1, alhier. IJZEREN WEG Vertrekuren \an Aalst. Januari 1810. Naar Aalst uil AALST, 12 Maart. Welke verandering (Fer volg.) m Zoo als wij bel io een vorig nommer zegden, is de geveinsdheid liet groot middel, door de associatie-mannen gebruikt, om tot hun punt te geraken. Alles is bij hun uitwendig. Op hun uitterlijk gelaat leest men de ootmoedigheid, de godvrucht, de zachtmoedigheid en de mensch- lievendheid. Maar zij verlootten zich nederig om hunnen hoogmoed te verduiken, en het is onder de gedurige houding des gebeds dat zij hunne looze treken aanleggen en bewerken. Hunne venij nige tong is het vpige werktuig ter besluiering, verberging en verschansing hunner ontaarde ziel, gebruikt, om de verleiding der ligtgeloovige menigte te voltrekken. Vleien zij den eenen, 't is om den anderen te lasteren. Nooit vleien zij zonder voordgojil, nooit lasteren zij zonder voorzorg én altijd met achterhouding, en zich schuilende onder het heiligschende voorwendsel des godsdienst. Ontslipt er soms een geringe aalmoes aan hunne grijpende hand, het is met bet vooraf berekende inzicht aldus de schatrijke giften der verblinde weldadigheid tot zich te trekken, om ze aan hunne panden te hechten, en er onder het schijndak der boetvaardigheid een lui en wulpsch leven te leiden Ontmoet gij ooit eenen dier schijnheilige ge zellen, schat hem op het tegenstrijdige van het geen hij uitwendig vertoont! Alles is bij hem verbeelding en valsche gemaaktheid. Verfoei hem als hij u prijst, vlucht hem als hij u streelt want zijne aanlokkingen zijn verderflijk, en zijne aanrakingen branden als een gloeiend ijzer Het is in dezen sataniekschen sluiphandel dat hij zijne macht vindt, gedurig vernieuwd en onophoudelijk bekrachtigt, om prosélijten en medehelpers in. ailcistanden en landen aan te kweekèn... Deze lage sehepselèn-, niet minder verachtelijk dan hij zelf, wenden, zich lol hem om zijnen onderstand te bekomen tot Vergadering van hunne onuitdoofbare wraak tegen het menschdom, dat hen verworpen heeft, en dien zij aankoopen, ten prijze eener verslaafde onderwerping aan het order, ten einde een deel te nemen in de duistere overheersching der wereld Geloof niet dat eene toevallige tegenkanting hen ontmoedigenBijzonderlijk ingericht en voorbereid tol den strijd, putten zij uit den strijd zelve nieuwe macht en kracht, en eene aanhoudende werkzaamheid en ontembare tegen streving die allés overmeesterd Het is vooral met het voorrecht der opvoeding der jeugd dat zij deze overheersching bewerken. Dank aaii dit ontzaggelijk voordeel, weten zij zich zoodanig, binnen een klein verloop van jaren, in een land vast te vestigen, dal geen geweld cr hun kan uitdrijven, dan eene eenpa rige samenspanning der gansche bevolking. Met de opvoeding winnen zij door de ver nieuwing der generatie, de famiiien aan, die hen de gewillige giften toewerpencn naar mate deze aangroeien, bewerken zij hunnen invloed op diegene zelfs die met het bestuur des lands belast zijn. Want zeggen zij tol deze laatste door de opvoeding vormen wij het volk tot die verachtelijke zelfsverloochening, tot die slomme gehporzaamheid, tot die kruipende verslaving die de onbewegelijkheid der Stalen vezekerd, bij middel der verbeestering des geestcsVan den oogenbük dat w ij het volk overtuigen da', de afgrijselijke ellende in de welke het leeft, eene onveranderlijke, eene eeuwige wet der Voor zienigheid is, aan de welke het nooit mag ver hopen zich te ontrekkendat het eenen opstand tegen God zoude zijn, van zijn lot trachten te verbeteren en den welstand in deze wereld te begeeren, aangezien de belooningen van hier boven in evenredigheid van het lijden van hier onder is; van dan af, zal hel volk, verbeest door deze hopelooze overtuiging, zich wel moeten onderwerpen en eeuwig in het slijk zijner nood lottige ellende begraven blijven; dan zullen die ongeduldige neigingen des volks naar gunstigere, naar vrijere tijden verdolgen, versmacht zijn, dan zullen de aitijddreigende kwesticn, die aan de besturen dik wils zoo donker, zoo schrikver wekkend voorkomen, verijdeld zijn En zeggen dat er bestuurders zijn. verblind genoeg om ons te verbannen P En gezaghebbende persoonen, rijke en machtige lieden, eenvoudig genoeg om ons te vreezen en legen te werken Zien zij dan niet dal het blind, het stijf en lijdend geloof dat wij aan het volk opdringen, dient om het naar onze willekeurigheid te leiden en onder onze voeten te trappenen dat wij van de ge lukkige der aarde, slechts eene schijnbaarheid eisschen, die, indien zij het vernuft huns verderfs hadden, er eene ophitsing te meer hunner wel lusten zouden in vinden Ja, slokhalzige monsters van het menschdom, er zijn nog liefdadige bestuurders, hooggeachte en verdienstelijke persoonen, die uwe verdruk king verfoeijen, en alle middelen inspannen om de welvaart des volks tot stand te brengen Houdt voor u, hel doemelijkc ras der men- schenvrelers, die zich voeden met het zweel, het vlcesch en het bloed des volks. Verspreidt onder de uwe de domheid, de duisternis, de verdelgingversmacht ze onder uwe dompers Wij zijn mannen der waarheid, der vrijheid, der gelijkheid en des lichts..... Het licht verdrijft de duisternis En met het licht willen wij lijden, strijden en zegepralen Fervolg nadien.) Al boter aan de galg gestreken. Na de schanddaden, over eenige dagen te Chalelet gepleegd, schanddaden die zich maar al te dikwils vernieuwen, durven sommige kleri kale bladschrijvers nog uitbazuinen dat de broederscholen overal in den bloeiendslen toe stand zijnen dat het liberaal kliekske, bestaan de, volgens hen, ui t vrijdenkers en moortelgasten alles uitzoekt om het kristelijk onderwijs der broeders te beknibbelen. In tegenwoordigheid zulker vermetelheid, is het ons wel toegelaten in weinige woorden eens aan te stippen, waarin volgens die snoode schrij vers, de bloeiende toestand en het kristelijk onderwijs moet bestaan. 1° Wat den bloei aangaat hee meer een geslicht in zedeloosheid toeneemthoe grooter getal zijner leeraars voor de walgelijkste aansla gen door het gerecht gestraft worden hoe meer onnoozele kinderen al waren zij maar drij, vier jaren oud, gelijk te Chatelet naar lichaam en ziel bedorven wordenhoe meer zulk gesticht in bloei aanwint 2° Kristelijk onderwijs is niet meer hel onderwijs der kristelijke leering, het aanleeren der goede zeden. Neen, het beslaat thans in openbaarlijk van God en zijn gebod te spreken met eenen kerkboek of paternoster in de hand te loopenen buiten de oogen der menschen met het een of ander kind. en met het een na het ander de aanstoolelijkste beeslelijkheden te bedrijven De eene onvoorzichtigheid brengt gewoonlijk de andere mede. Daarom, na bloei en kristelijk onderwijs van broederscholen aangeprezen te hebben, vallen dezelfde schrijvers in eens op den rug van den onderrichtingsbond. Ligue de l'evseignement.) Dit genootschap, dat voor zen ding heeft de verspreiding en verbetering van onderwijs, heeft geen ander doel, zeggen die godvruchtige scbrijvelaars, dan hel nageslacht DEH IJKER. I Deridermonde,Lokeren 5 20 7 20 8 38 12 25 3 15 620. Mechelen, Antwerpen 5 204 7 204 8 OOd 8 35d e. 1,2, 3 kl. 8 384 9 43d e. 1,2, 3. 1 lWt. 1, 2, 8 kl. ?48d 8 154 5 51 d 6204 8 35 en 8 55d e. 1,2, 3 kl. Brussel 5 204 7 204 8 00d 8 35rf e 1,2, 3 kl. 8 384 9 43d 12 12d 1 14 E. 1, 2, 3 kl. 248d 3 154 4 4,5'd e. 1,2, 3 kl. 5 5ld 6 204 8 85ü 8 55d. Lenveu, Thienen, Luik, Vferviers 5 204 7 204 8S5dE: 1, 2, 3 kl. 8384 9 43d 12 12d 1 14d e. 1, 2, 3 kl. 3 154 6 204 e, 1, 2 kl. vim Thienen 8 35d 8 55d e. 1,2 kl. Brugge, Oostende 7 06 e. 1,2, 8 kl. 8 51 12 45 6 41. Dunrnijk, Moescroen, Knrtrijk, Rijs-bi (langs Gent) 8 51 12 46 3 15 6 41. Doornijk, Moescroen, Knrtrijk, Rijsiel (langs Aath) 8 00 (5 53 alleenlijk naar Kortrijk des laterdags, zondags en woendags). Nlnove, Geerardsbergen, Lessen, Aath 6 10 800 12 12 2 50 5 58 8 55. Bergen, Qhiérrain, Braine, Manage, Charl., Namen 6 10 8 00 1212 2 50 (5 53 e. 1, 2, Ski. ran Charleroi). Antwerpen 6 00 9 50 12 35 e. 1, 2, 8 kl. 8 45 7 00 e. Brussel 627 e. 1, 2, 3 kl. 7 28 808 1120 1202 2 10 515 5 57 8 20. Gent 7 10 8 04 e. 1, 2, 3 kl. 8 52 11 23 12 45 e. 1, 2, 3 kl. 2 00 4 16 e. 1, 2, 3 kl. 5 00 8 00 8 05. Aath 655 1030 1 42 4 36 7 50 903. Lessen 7 15 1053 201 4 55 8 10 923. Geeraardsbergen 7 36 11 14 2 17 5 12 826 937. Ninove 6 37 7 58 8 33 11 44 2 40 5 35 8 50 10 01. Lokeren 7 02 9 10 10 57 1 50 4 57 7 27. Dendermonde 7 35 9 55 11 33 2 22 5 29 8Ö0. Oostende 6 45 1,2, 3 kl. 7 00 9 30 12 05 3 00 e. 1, 2, 3 kl: 6 00. Gent 6 05 ('s vrijdags.) 7 06 e 1. 2, 3 kl. 832 8 51 12 25 12 46 3 15 6 20 6 41 9 26. NOTA. Be letter 4 beleekept langs Dendermonde en de letter d langs Denderleeuw. STAAAI STIL Te Idegem, Gijseghem, Santbergen en Zele, al de konvoois Denderleeuw, al de koonroois behalve die van 1 14 en 4 4G 's avonds uit Aalst. Jette Ternath, de konvdois uit Brussel van 7 28, 11 20 's morgens, 2 10, 5 15, 8 20^'s avonds, en uit Aalst van 8 00, 9 43 's morgens, 12 12, 2 48, 5 51 en 8 55 's avonds. Erem- bodegém, de kon voois nit Aalst van 6 10, 8 00, 9 43 's morgens, 12 12, 2 48, 5 51 en 8 55 's avonds en uit Brussel van 7 28, 11 20 's morgens, 2 10, 5 15 en 8 20 's avonnds. Lede, de'konvóois uit Aelst van (i 05 's morgens 's vrijdags( 6 32 's morgens, 12 25, 3 15, 6 20 en 9 25 's avonds, en uit Gent van 7 10, 8 52 en 11 23 's morgens, 2 00, 5 00 en 8 05 's avonds. - Scheitdelbekeal de konvoois.

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

Den Yker | 1870 | | pagina 1