Zondag 20 Maart 1870. N° 13. Eerste Jaargang
VaderlandVooruitgangLandbouwNijverheid.
Den IJker verschijnt wekelijks den Zaterdag in den namiddag, onder de dagteekening van den volgenden Zondag. De prijs der inschrijving
voor een jaar is 4 fr. voor de stad en fr. 4-75 voor geheel het land voorop betaalbaar par semester. Men kan zich laten inschrijven op al de
postkanlooren des rijks. De prijs der insertien is 15 centimen per drukregel, de afïichen bij den uitgever dezer gedrukt, worden gratis
afgekondigd. Brieven, geld, enz. franco te zenden aan den uitgever, in de Rozemarijnstraat, N° 1, alhier.
IJZEREN WEG Vertrekuren van Aalst. Januari 1870.
Naar Aalst uit-
AALST, 19 Maart.
JVelke verandering
Uit de. |klt^ne aanmerkingen tot dusverre
voorgebracht, zal er natuurlijk afgeleid wor
den, dat het sfelsel door de kinderen van Loyala
voorgehouden niets zoo zeer en zelfs niets anders
betracht dan de opperoverheersching. de ker
kering des vooruilgangs en de aanwerving der
schatten des Ileelals.
Wij zouden feiten op feilen kunnen aanhalen,
namen op namen kunnen opeenstapelende
bronnen der afgefutselde millioenen kunnen
aanwijzen; de verbijstering des geestes, welke
zij door al de middelen die in hunne machi zijn
bewerken, kunnen aanloonen, maar wij vreezen
onze achtbare lezers en lezeressen er mede
te vervelen; wij hebben, onsdunkens. duidelijk
genoeg bewezen, zelfs voor de halfklaarziende
menschen, hoe zer zij zich op hunne hoede
I oeven le houden, om den ondergang van onze
bloeiende instellingen van allen aard, niet te
zien verwezenlijken, en om den weg, door zoo-
veei zwoegen, lot allen voorspoed gebaarit, le
zien onbegankelijk worden en allengskens ver
dwijnen
Daarom zullen wij deze reeks eindigen met
twee woorden bedenkingen ovei de wijze
hoe de klerikalen de bewezene waarheden, tel
kens men de misbruiken door hen begaan ten
opzichte der religie om de lichlgeloovigen te
misleiden, onthalen, en hoe zij bij lichtzinnige
lieden gelukken hunne schijn van vrijheids-
voorstaanders le doen deelen of, om het rechtuit
te zeggen, op te draaien.
En hoe gaan zij te werk.
Roepen w ij met feilende bijzondere aandacht
op hunne staalkundige leerstelsels, feiten door
onwederlegbare stuks bewezen doen wij helder
klaar uitschijnen dat de hoofden der klerikalen
de samenleving aan de grillen van Rome poogen
blindelings te onderwerpen, dan ontstaat er on-
middelijk een Jielsch on weder, en de gezalfde kle
rikale sch rij velaars die begroeten ons meieenen
ov rvloed van scheldwoorden, ons afschilderen
de als lasteraars, als godlergcrs, als vijanden
der kerk en als priesterhaters
Die beschimpingen zijn de wapens waarvan zij
zich bediehen om de op de waarheid gesteunde
voorgevingen en aanhalingen te bestrijden. Maar,
bewijzen, gcene.
En verders de klerikalen beroemen zich
over hunnen vrijheidsgeest volgens hunne
gezegden zijn er geene die meer eerbied bew ijzen
dan zij aan de instellingen die de huidige samen
leving beheersehen. Het woord vrijheid bevindt
zich in al hunne kolonnen hongerde en honderde
malen gedrukt, maar woorden zijn gcene daden,
en tusschen de woorden en de werken der dom
pelaars is de afgelegenheid onafmctelijk, ja hc-
melseh breed
Alles is bij hen list en vermomming, zij ken
nen niets anders, en hier ervan het bewijs al die
schrij velaars bekleeden dezelfde plaats niet
het grootste, getal willende beluigen dat zij
godvreezende schrijvers zijn, vallen, gelijk
razende honden, de minste verdenking van het
burgerlijk gezag voor de geestelijke macht te
doen buigen, aan doch hier en daar licht er
een het hoofd op, die zonder medelijden zijne
mindere medcsehrijvelaars eene openbare logen
straffing toebrengt. En wat beduid dit. ten zij
dat zij liet wapen der veinzerij in alles en overal
ten hunnen diensle hebben. Zij willen hun
ner afhanglijkheid betuigen, en ongelukkiglijk
zij hebben den moetl niel de liberalen vlak in
het aangezicht te durven zeggen wat zij denken
en wal zij willen. Zoo handelen zij, maar steeds
zullen zij de hoofdmannen eenen onverander-
lijken eerbied beluigen; want hunne verkleefd
heid aan de Roomsche leerstelsels staat boven
alle verdenking; en de hoofdmannen Ontvangen
hunne ingevingen van hoogere kringen. Zij moe
ten dezelve ondersteunen eh verdedigen uit al
hunne krachten; schadelijk of niet, doodelijk of
niet voor het maatschappelijk leven, zij moeten
vrij gevochten worden, en het is aan allen ver
boden op straf van banvloeking ze tegen te
spreken
En zoo verslaan de klerikalen de vrijheid
en zulke vrijheid kan slechts in deze bewoor
dingen uitgedrukt worden w ij alleen, die Rome
verkleefd zijn, die ons onderwerpen aan al de
grillen, aan al de bestormingsmiddelen, die zij
ons zal ingeven, ja, zelfs de uilersten, wij alleen
beminnen en slaan de vrijheid voor, omdat de
vrijheid van God komt en dat w ij de personni-
ficatic of afgezanten van God zijn al wat van
ons niet voortspruit mag niet aanzien worden
als eene ingeving van God; God gewaar-
digd zich tot ons alleen zijne veropenbaringen
te doclialle andere ingevingen zijn valsch en
tegenstrijdig aan de Goddelijkheid.
En hoe moet men zulk stelsel betitelen?
Ismen niet genoodzaakt te vragen door wie
deze macht aan zekere mannen gegeven is ge
worden Zijn zij dan iels meer als mensch,
en hebben zij dan rechtslreeksche wetten
van den Schepper van het Heelal ontvangen?
Zij schromen niet, omdat zij zich alles ver
oorloven, zulke beweringen voor te houden en
ze te doen doorgaan als^geloofspuntcn die zij in
hunne met ovcrheerTeli'ing opgevulde hersenpan
lot verdelging der samenleving, onophoudelijk
aan het smeden zijn. Mochte eenieder de waar
heid kennen, hoe velen zouden er niet tegen
zulke overheerschingsgeesl ten strijde vliegen,
om de opperwaarheid aan de schijnheiligheid
te ontrukken..
Het Pauselijk Geld.
Sedert eenige dagen klinkt er in geheel de
door den H. Geest ingefluisterde kristelijke
drukpers, eerie zoo domme verontschuldiging
voor het pauselijk gouvernement dat wij ons
niet kunnen onthouden onze gedachten uit te
drukken over hare gezegdens.
Vooreerst zeggen zij dat de liberale dagbladen
den paus beschuldigen een valsche munter te
zijn om de religie te kort te doen. Zij denken
wellicht dat de liberale opstellers handelen gelijk
zij en de religie en het geld willen vermengen
V oelen die petiles saintes nilouches dan niet
dat zij hunne inwendige gedachten gansch ver
raden, dat zij de religie en't geld vTfSr 'l zelve
houden? Doet dit niet klaar zien hoe zij het
eerste gebod verstaan boven al bemint één
God 1Ja. zij beminnen hem bovenal hunnen
Godmaar is die God wel de onze, de ware,
eenvoudige God welk alle rechtschapen mensch
eerbiedigt." Neen het is hun God en die God is
geld, niets dan gelddat beminnen zij bovenal,
en het is klaarlijk bewezen door hun opperhoofd,
die w ij hier als paus en koning beschouwen,
die niets doet dan hun God, geld afbedelen en
dan nog onze Staten bedreigt met valsche munt
te vervullen. Zij zijn dan wel onbehendig, die
kristelijke schrijvers, le komen vertellen dat de
liberale drukpers die walgelijke deugenieterij
uitkraamt om de religie le schandvlekken en le
besmodclerendaar wanneer zij van religie spre
ken hel geld hun onbewust altijd ontsnapt.
De eerle reden, zeggen zij, waarom men bet
pauselijk geld niet meer ontvangt is eene chicane
van het franscii gouvernement die het geld
sedert 2 of 3 jaren ontvangen heeft zonder te
bemerken dat het minder waarde had dan "de
zelve stukken in andere landen. Het fransch
gouvernement heeft misschien onvoorzichtig
geweest den vorst op zijn woord le gëlooven om
DEN
Deriderninmle,Lnkeren 5 20 7 20 8 38 1225 3 15 620.
Meelielen, Antwerpen 5 20* 7 20* 800d 8 35d e. 1,2,
8 kl 8 38/ 9 -13,/ e. 1. 2, 8. IIWi.1, 2, 8 kl. 2 48d
3 15* 5 5ld 6 20* 8 85 en 8 55d e. 1,2, 8 kl.
Brussel 5 20* 7 20* 8 00d 8 85rf e. 12, 8 kl. 8 38* 9 43d
12 I2rf 1 14 e. I, 2. 3 kl. 2 48rf 8 15* 4 45<i e. 1,2, 8
kl. 5 5ld 620* 8 35o! 855d.
Leuven, Thienen, Luik, Vervier» 5 20* 7 20* 8 85<*e: 1,
2, 3 kl. 888* 9 43rf 12 12ri 1 14d e. 1, 2, 3 kl. 8 15*
6 20*e 1, 2 kl. vuii Thienen 8 85d 8 S5d e. 1, 2 kl.
Gent 605 vrijdag.) 7 06 e 1. 2, 3 kl. 8 82 851
1225 1246 3 15 620 641 9 26.
Brugge, Oostende 7 06 e. 1, 2, 8 kl. 8 51 12 45 6 41.
Dnnrnijk, Moesereen, Kortrijk, Rijssel (langs Gent) 8 51
12 46 3 15 641.
Doornijk, Moescroen, Kortrijk, Rijssel (langs Aath) 8 00
(5 53 alleenlijk naar Kortrijk des zaterdags, zondags
en woendags).
Ninove, Geerardsbergen, Lessen, Aath 6 10 800 12 12
2 50 5 58 8 55.
Bergen, Quiévratn, Braine, Manage, Charl, Namen 6 10
8 00 12 12 2 50 (5 58 s 1, 2, 8 kl. ran Charleroi).
Antwerpen 6 00 9 50 12 35 e. 1, 2, 8 kl. 8 45 7 00 e.
Brussel 6 27 e. 1, 2, 3 kl. 7 28 808 1120 1202 2 10
515 5 57 8 20.
Gent 7 10 804 e. 1, 2, 8 kl. 852 11 23 12 45 i. 1, 2,
3 kl. 2 00 4 16 e. 1, 2, 3 kl. 5 00 8 00 8 05
Aath 6 55 10 30 1 42 4 36 7 50 9 08.
Lessen 7 15 10 58 2 01 4 55 8 10 9 23.
Geeraardsbergcn 7 86 11 14 2 17 5 12 8 26 9 37.
Ninove 6 87 7 58 8 33 11 44 2 40 5 85 8 50 10 01.
Lokeren 7 02 9 10 10 57 1 50 4 57 727.
Dendermondc 7;S 9 55 11 33 2 22 5 29 8 00.
Oostende 6 *5 12, 3 kl. 7 00 9 SO 12 05 3 00 e. 1, 2.
3 kl: 600.
NOTA. De letter beteekent langs Dendennonde en de letter d langs Denderleeuw.
STAAN STII. Te Irlegem, GijseghemSantbergen en Iele. al de konvoois Denderleeuw, al de koonrooi» behalve die van 1 14 en 4 46 's avonds uit Aalst.Jette
Ternnth, de konvooi» 1 A n v v
bodeyem, fle konvoois
Lede, de kon voois
8 03 's avonds. Sehendelbeheal de konvoois.
II. le Idegem, Ui/seghem, Santbergen en Lele. al de konvoois IJenderleeuw, al de koonrooi» behalve die van 1 14 en 4 46 's avonds uit Aalst.Jette
avoois uit Brussel van 7 28, 11 20 's morgens, 2 10, 5 15, 8 20.'s avonds, en uit Aalst ran 8 00, 9 41 's morgens, 12 12, 2 48, 5 51 en 8 55 's avonds. Erem-
nvoois uit Aalst van 6 10, 8 00, 9 43 morgeus, 12 12, 2 48, 5 51 en 8 53 's avonds en uit Brussel van 7 28, 11 20 's morgens, 2 10, 5 15 en 8 20 'savonnds
nis uil Aeist van 6 05 's morgens 's vrijdagsi 6 32 's morgens, 12 25. 3 15, 6 20 en 9 25 's avonds, en uit Gent van 7 10, 8 52 en 11 23 's morgens, 2 00, 5 00 en