Zondag 27 Maart 1870. N° 14. Eerste Jaargang. Vaderland, Vooruitgang. Landbouw, Nijverheid. IJZEREN WEG Vertrekuren van Aalst. Januari 1870. Vaar Aalst uil AALST, 26 Maart. Mehnihhelaars de Graaf de Montalemhert en de Jesuïeten. I)E\ IJKER. Don Iker verschijnt wekelijks den Zaterdag in den namiddag, onder de dagtcekening van den volgenden Zondag. De prijs der inschrijving voor een jaar is 4 fr. voor de stad en fr. 4-7a voor geheel het land voorop betaalbaar par semester. Men kan zich laten inschrijven op al de poslkaniooren des rijks. De prijs der. insertie» is 15 cenlimen per drukregel, de afflehen bij den uitgever dezer gedrukt, worden gratis afgekondigd. Brieven, geld, enz. franco te zenden aan den uitgever, in de Rozemarijnstraat, N° 1, alhier. Ur,,nop' Oostende 7 06 e. 1, 2, 3 kt. 8 51 12 45 6 41 Drjidrrninndp.bekeren 5 20 7 23 838 122o 3 15 020. Hri'lii'lm. ut vvjt.en 5 2 5/ 7 20/ 8 00d 8 3od e. 1.2, 3 kl 8 38/ 9 43,/e 1. 2, 3. 1 Hrfs 1,2, 3 kl 2 48d 8 15/ 5 ld 820/ 835 en 855d e. 12, 8 kl Brussel 5 20/ 7 20/ 8 OOrf 8 8Srf e 12. 8 kl 8 38/ 9 ISrf 12 I2d I 14 E I. 2. 3 kl 2 'M 3 15/ 4 4i<i e. I, 2, 8 kl 5 5ld 6 20/ 8 'Söd 8 H5d. Cenven. Thierien.'l.iiik. Vi'Eviers 5 20/ 7 20/ 8 35d e: 1, 2. 3 kl 8 38/ 9 43d 12 I2d 1 14d e. 1. 2. 3 kl. 8 15/ 0 2-"/e 1, 2 kl. van Tliionen 8 35d 8 55d e. 1.2kl. Gent 6 05 f's vrij'lajvs 7 06 e 1. 2, 3 kl 8 32 8 51 12:5 12 46 3 15 6 20 6 41 9 26 Doorn'jk. Moesereen, Kortrijk, Rijvel nigs Gent) 8 51 12 16 3 15 6 41. Doornijk, Moesereen, Kortrijk. Rijsscl (Inngi Anth) 8 00 (5 53 alleenlijk naar Kortrijk des litterdags, zondags en woendags). Ninove. Geerardsbergeu, Lessen, Anlh 6 10 800 12 12 2 50 5 53 8 55. Anlwerpen 600 9 50 12 35 e. 1, 2. 3 kl. 3 45 7 00 e Brussel 627 e. 1, 2, 3 kl. 7 28 8 08 11 20 1202 2 10 5 15 557 820. Gent 10 8 04 e. I, 2. 8 kl. 8 52 II 23 12 45 e 1, 2, 3 kl. 2 00 4 16 e. 12. 8 kl. 5 00 8 00 8 05. Anth 6 55 10 30 I 42 4 36 7 50 9 08. Lessen 7 15 10 53 2 01 4 55 8 10 9 23. Geeraardsliprgeo 7 36 II 14 2 17 5 12 8 26 9 37 Ninove 6 37 7 58 8 38 II 44 2 411 5 35 8 50 10 01. Lokeren 7 02 9 10 1057 1 00 4 57 7 27. Detidermonde 7 5 9 55 II 33 2 22 5 29 8 00. Oostende i Jö 1,2, 3 kl. 7 CO 9 i.0 1205 óOO e. 1, 2, 3 kl: 6 00. Bergen. Qiiiévrnin. Braine, Manage. Charl Namen 6 10 8 00 12 12 2 50 (5 53 1, 2, 3 kl. van Charleroi). NOTA. 0e letter heieekent langs Detidermonde en de letter d langs Denderleeuw. t Ti l .mi 7,-Ie :il Hp U«»iiviM»U Denderleeuwnl de konnYooi* behnlvp die van 1 14 en 4 46 's avoitds uit Aalst. Jette l i nffPm t ^S'*7 o« 'i i -)i Ltvptw 2 10 515 8 '20 nvowK en uil AjUi Yn<t 800, 9 4S morjrpn*, 12 1*2, 2 48. 551 en 855 's avond* Ercm- Ternath, (U> ml van 28. 1 2 morbis o 10. u -»n - bodeyein. dt' konvooi* uil \:il<l van Lede, «Ie konvooi* uit \«»M van ('5 80 i 's avonds Schendelbcke, al de konvooi*. 1 ?7'l I 2» N 2 10. 5 15. 8 20 's avonds, et, oit Ail'l van 8 00. 9 43 's morgens, 1212,2 48.551 en 8 55's avonds Erem- 10 8 00 "o l 's Mi'imeos. 12 1 2. 2 48, 5 51 en 8 54 's avoinls ro tut Brussel van 7 28, 11 20 's morgens, 2 10. 5 14 en 8 20 's ariinuds 's mot-eens \s vrijdags 6 12 's morgens, 12 25, 3 18, 0 20 en 9 25 avonds, en uil Gent van 7 10, 8 52 en 11 23 morgens, 2 00, 5 00 en Pij het slichten van hel huidig hladje lieert de redaktie zonder Omwegen in te slaan zijne bekommernissen, zijne strevingen, in een ooi d, zijn doelwit gansc'i. geheel en vlak uiteengezet, le welen de ontmaskering dér parlij die zich het motiop dium 'les gresles, alias verbijstering, door alle vermogens wil verzekeren, en als aflei ding de vrije ontwikkeling der gestichten en i n o |;n ;en on l r den ittvloe I eh tn -dehulp van eene bevalling onderjukl noch verslaafd aan bo- vennaluurlijke wetenschappen. waarmede hare verkondigers nu weer c p nieuw den waren voor- uilgangen hel licht willen tegenwerken, om aldus de verkerkering der waarhei I le vereeuwigen Welnu, heeft dt///.er aan het eerste gelid geene plaats ingeruimd om hare voorhoudingen tegenstrijdig met hare doenwijzen inderecht heid af le schilderen Is hij ooit aehleruilgeweken voor iels dat gegnnd w as. en is hij niet gedurig op den loer gebleven otn de vaisehéid en zelfs de aanstoole- Hjksle feiten door zijne tegenslrevers uitgevoerd, ntcl aanhaling der bedteve e misdaden die in 'lalgemeen een afgrijselijk karakter hekleeden, en op vonnissen gestaafd, te doen uitschijnen en le bewijzen/ Toont hij zich niet klaar genoeg de voor st tand.-r, al ware liet img zoo. der zuivere religie door eenc waardige geestelijkheid voorgehouden en uitgeoeffend Is er geen oneindig afstand, door de feilen en neigingen afgeeiseht, ttlsschen de aanwakkeraars tot: hel naleven der godsilienstelijke pliehlen, aanwakkeraars waarvan tie een- na de leer van Christus zich seitikken. terwijl de andere mei hunnen niet ontvreemden' naam van Jesu'elen bejegent, niet zoo zeer aangekleefd zijn dan de overmeestering cli niets verzuimen om zich geest eu stof ten hunnen dienste aan ië eigenen? Eerbiedigt hij niet naarwiar.de de wereldlijke geestelijkheid als zij zich zelve eerbiedigt- en is het, zijp plicht niet de valsehcid en onmetisehe- lijkheid der ullramonlanen die de omverwerping en uitdooving beoogen van al wat nuttig en, groot is, van al wat geest en maatschappij als het onontheerlijksle afvergt de vtijhied en de vooruitgang, voor deoogen van eenieder le ontbloolen en hem de weg af te schetsen waartoe hunne leeringen, vijandig aan de nieuwcrwet- sclie stmenleving, moeien heen leiden? Is hij mei zijne grondbeginsels, gésleu id op wrlvaa-l der samenleving, op ontwikkeling des stoffelijk en onstoffelijk wezen, getrouw ge bleven Ril. zijn programma is hij aangekleefd eu zal hij nimmer afwijken onnlal Ittj gevoelvol is dal zonder Item nieis gelukkig te verwachten staat voor Kerk, Vaderland, Kunsten en Weten schappen En nngtans. hoort de IJker onder de aangc- teekende vrienden van voorspoed dat er zich hier en daar een hoofd oplicht om zijne doen wijzen te beknibbelen, hein in minachting te brengen en hem le bedreigen met eene op han den zijnde val I Mocht van den eersten tot den laatst hem met hunne verlichte geest bij springen! en zijn zijne beknihbelaars wel bezield zij zullen er niet nalatig aan blijven, om hem eene kostelooze hand te reiken, want de IJker weigert betaalde geest te verspreiden? En kwame de voorzegging zich verwezen lijken. hij zou er zmh rasch en gemakkelijk over troosten, daar hij al persoonlijk belang van kant heeft gezet: immers men mag het niet onbewust zijn. en de lijd heeft het reeds over tollig bewezen, hel werk van den IJker is geene speculatie noch nijverheid, en wie handelt aldus tol het voortplanten van het licht en der waarheid? En hoe velen zijn er niet inlegendeel die polilieken vooruitgang drnomen en hel onop houdelijk op 's levens middelen enz. gemunt hebben om zonder rede of oorzaak de aflreks- prijzen te -vernit erderen en zich meer en meer aan te rijken, zich 's minstens bekreunende of de gehevene winst billijk zij of niet? Nu ten slotte, en water ook van kome.de IJker houdt er aan eens en vooral aan zijne lezers en beknihbelaars te zeggen, dat hij in het tegenwoordig pad zal volherden en. voor het ongenblik, volstrekt ongepast zou vinden aar. persoonlijkheden, hoe aangenaam zij ook aan sommige lezers konden voorkomen, eene plaats te vcrleenen. Al wal zicli in hel beduid prp- .grauimn komt rangschik km zal hij mededeelen, 11a zich deszeifs nauwkeurigheid verzekerd te hebben.' en al wat onwaar of op de ondervin ding niet gestaafd is, kwame liet van Brabant of Rome. van AsSehe öf Van Gent, zal hij hem ongenadigiijk tót liet donker Veroordeeld wor denDIXU. Aolgna. vuldoen wij aanden wensch die ons dm» --r^{.|ieidene achtings waardige vriendten i* ^<]r,lkt. ontrent de afkondiging der bijzont..^,^ «n_ nen bevat in den merkwaard gen br van den prins der kntholijke redenaars, den doorluchtigen graaf Ch. de Monta lemhert en tol de overheerschingsgeest der Jesuïeten of ullramonlanen gestuurd. Wij willigen des te liever dien wensch in omdat M. de Montalemhert de groote fransche kntholijke is, aan wie het Me- chelsch Kongres eene bijzondere en welverdiende hulde loebnuht, en aan wiens lippen al onze kntholijkeri hingen als hij le Mechelen sprak. En nu aflijvig en zich nimmer kunnende verdedigen valt de schijnheilige drukpers hem aan als eenen afgod, eenen verwarden geest! En waarom? Is het niet omdat hij de waarheid in de toekomst der samenle ving en de religie heel en ganseh heeft durven blootleggen? Is het niet omdat zijne brief inoet aanzien worden als de kreet van een gepijnigd gevo-1. van een hart dat lijdt, omdat het ziet dat al wat men het lief t heeft en verdedigde, ver niet igdt en verdelg Zulk is het oordeel, zulk is de zienswijze van allen berede neerde men sell die streelt tot het welzijn der.samenleving. Ziehier bij vertaling, zoo g trouw als mogelijk, hoe de doorluchi ge Graaf de Montaienibert zich uitdrukt over het gedrag der ullramontanen V Er ontbrak fets aan de vorige redevoeringen die ik voor de Kerk uitsprak cn dit waren voorbehoudingen legen dc geestelijke dwïngét- f and ij. legen de onbeperkte heerschappij welke ik altijd gehaat heb in den Staat, eu dicapSj niet minder afkeer inboezemt in de Kerk. .bt v Maar wie kon denken, in 184-7, dat bet liberaal ponlifikaat van Pius IX, door de libe ralen der twee werelddcelen toegejuicht, liet ponlifikaat zou worden van den (Jniters en de Citilta.

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

Den Yker | 1870 | | pagina 1