burger zich v< rrritwij zu'Ien liet Vaderland,
den Vooruitgang en de Vrijheid dienen [Bravo'sj.
Ik eindig Nog eens bedank ik u uit den
grond des harten. De herinnering van dezen
avond zal voor mij en de mijnen eene duurzame
huldebetuiging en eene aanmoediging om goed
te doen, blijven.
Op mijne beurt. drink ik op uwe poogingen,
op den totalen zegepraal van het liberalism,
welke hem zal bekroonen, overtuigd zijnde, dat
ik ten zelfde tijde drink op den vooruitgang
van mijn Vaderland. [Langdurige toejuichin
gen en bravo's.]
DE STAATSSCHOLEN.
AHe middelen zijn goed om zijn doel te be
reiken. riep eens een kerkvoogd van Belgie tot
zijne schapen, en waarlijk de klerikalen doen
ons dagelijks zien dat zij die spreuk nooit uit
het oog verliezen. Een bewijs, onder duizende
gekozen, is de woede, met welke zij de staats
scholen onophoudelijk aanvallen. Het is hun
niet genoeg heimelijk de ouders der leerlingen,
welke hunne broederscholen die huizen van
zuiverheid niet bijwoonen, op te hitsen en
door alle middelen, als biecht- en predikstoel,
de kinderen uit de staatsscholen te onttrekken
hunne nieuwsbladen zijn nog opgevuld met
schaamtelooze aantijgingen en eerkwetsende
woorden, en bij gebrek aan openbare feiten, die
zij gretig zouden opnemen en naar het hoofd
hunner tegenstrevers werpen, wagen zij schan-
dige zinspelingen, welke zij niet durven noch
kunnen met naam en daad aanstippen. Zij mee-
nen zeker alzoo de sehandfeiten. die maar al te
veel ten laste hunner gestichten in de gerechts-
boeken aangeleekend staan, uit het geheugen te
doen verliezen en eenige aanhangers te werven.
Doch 'tis al vruchteloos; de bal, die zij zoo
gaarne naar een anders hoofd werpen, keert hun
terug en slaat hunne eigene ruiten uit.
Om dit gezegde te bevestigen, behoeven wij
niet ver te zoekenwij moeten zelfs buiten het
land niet gaan. Waag het maar aan broeder Maii-
rinus, van Chatelet, die over weinige dagen tol (j
maanden gevang en twee jaren berooving zijner
burgerlijke rechten veroordeeld is voor aanslag
op de zeden begaan op een kind van 6 jaren
"1" is schrikkelijk
En die klerikale aanvallers reizen met 't con-
vooizij vinden daar landbouwers, kooplieden,
Hollanders, enz. die durven beweren dat de
staatsscholen niet geschikt zijn om onderdanige,
brave, deugd-en werkzame kinderen te vormen;
dal het gedrag van zoinmige liberale meesters en
meesterss m te wcnschen laat. Doch indien zij
nog wat meer reisden en nog beter toehoorden,
zouden zij zeer dikwils andere landbouwers,
andere kooplieden, en niet Hollanders maar
Belgen ontmoeten, die het tegenovergestelde
houden staan. Zij zouden somtijds persoonen
kunnen aantrefTen die geene schijnheilige, zede-
looze en tot in het merg der beenderen bedorvene
kinderen der broeders willen laten vormen
domkoppen laten wij onverlet. Zij zouden
ook weieens hooren hoe sommige onwaardige
geestelijken dronkaards en wulpschaards
vindt men bij hen nooitover den hekel ge
haald wordenMaar stilDit is kwaad
sprekerij en lastertaal en moet daarom niet
geloofd worden. Wat de klerikale schrijvers
voorhouden is alleen de waarheid.
Wat er ook van zij, laat ze maar schreeuwen
hoe meer hoe beter. Laat ze maar op alle toonen
roepen dat de staatsscholen de vrijdenkerij of de
goddeloosheid verspreiden dat hun bloei slechts
door dwang en bedrog verkregen wordt; dat
zonder de huichelachtige middelen, door welke
hun wezenlijk doel verborgen wordt, zij alras
zouden verkwijnen en wegsterven; de ouders,
welke de staatsscholen hunne trouw schenken,
zijn hier de bijzonderste rechters en weten zulk
werfoeielijk gezwets naar waarde te schatten....
J)e kwakzalverij gaat altijd
voort
De klerikale bladen, legen heug en meug,
dwingen ons te vragen tegen wien zij schrijven
Wie zou waarlijk niet moeten zeggen dat het
gekken zijn, zij die durven schrijven dal de
klerikale veroordeelde ophouden katholijk te
zijn enliberaal worden
Wie zou niet zeggen dat zij zinneloos zijn,
zij die durven beweren dat de dieven, schrift-
vervalschers, onkuischaards enz. enz. meest al
bij liberalen te vinden zijn, dal de schurkerijen
daar de algcmeene regel en slechts eene zelde
uitzondering bij de klerikale is
\Vie zou niet zeggen dat het onbeschoffte
tarluffen zijn, zij die hunne oonoozele lezers
durven wijs maken dat men zoovele klerikale
broederkens. pastoors, paters enz. veroordeeld
omdat men de afgevallen schapen beter vinden
kan in de klerikale kuddo dan in het liberaal
kamp, terwijl men daar veel meer schurken
aantreft dan hier, dat men zelden liberalen ziet
veroordeelcn omdat, indien men ze moest ver
volgen, alle de liberale van gansch de wereld
zouden in het gevang zitten?
Dit is nogtans de redenering waarmede die
bladen opgepropt zijn. Dit is den rimram die zij
wekelijks hunne lezers opdienen. En of zij het
gelooven, dal hoéven wij niet te zeggen, is het
hun niet verboden op straf van eeuw ige verdoe
menis liberale gazetten te lezen?Zij hooren dan
ook nooit van broeder Ambrosias van Oostende
van pastoor Spaas van Hasselt, van Samper
van Ingehnunsler. van Langrand spreken.
Broeders veroordeeld voor de walgelijkste aan
slagen op de eerbaarheid van jonge kinderen,
pastoors veroordeeld voor schriftvervalschingen
diefte, graven van Roomen die wegzijn met
het geld der arme sukkelaars die het ongeluk
gehad hebben te veel naar de klerikale dagbladen
te luisteren, dat kennen zij niet; en, weten zij het
bij geval, zij kunnen of willen het niet gelooven,
het zijn immers zulke krislelijkc broederkens
en palerkens, zie eens 's anderendaags 's mor
gens moesten zij hunnen Zaligmaker nutten en
's avonds zouden zij, eenen aanslag Qp de eer
baarheid plegen. Allonsdat ware te straf!!
Dit kan immers niet zijn, dit zou monsterachtig
wezen
Als zij lezen da» de katholijke schurken
liberaal geworden zijn dit gelooven zij, want
hier is de redenering der opstellers dier bladen
en die houden zij ook Een treffelijke menseh
die een diefstal begaat was niet treffelijk meer
lis hij de diefte pleegde, hij was dief geworden,
das een klerikaal die een strafbaar feit begaat
is geen katholijk meer maar een walgelijke
liberaal, dit is klaar. Maar nogtans, voegen
zij er bij, hoe komt het dan dat er wel honderd
klerikalen veroordeeld worden tegen een liberaal,
dit zou toch moeten bewijzen dat de klerikale
veelmeer deugeiiicten tillen dan de liberale?
Maar wacht, nu ben ik er roepen zij uit. Dit
kan moeijelijk anders zijn, die liberale hebben
alle voordeel des werelds, ik heb in mijn gazet
gelezen dat geheel dé 'magistratuur, van den
minister af tot den kleinsten der rechters, libe
raal is, doet dezen dan iets strafbaar, vrouw
justitie houdt haren blinddoek voordeoogen.
valt het dan bij ongeluk een broederken of
pastoor voor eens te zondigen tegen de goddelijke
en menschenlijke wetten, dan roept zij haro,
op onze klerikale vijanden, eu zij veroor-
deelen ze
En zoo redenerende zijn die ongelukkige doni-
hoofden gepaait, zij tieren oj) de walgelijke
liberalen en zij aanzien dé klerikalen voor en
gelen van zuiverheid en treffelijkheid
Olie in de lamp.
Het Land van Aclstschijnt een vergulden
medewerker te hebben die in zijn fransch ge
schrijf zijnen toevlucht moet nemen tot uitdruk
kingen die volgens de redaktie in het vlaamsch
niet kunnen overgebracht worden en haar ver
plicht ze letterlijk over te schrijven.
Daar die diepgegronde franschman, wel van
eenen in afschrik zijnde fransquillon zou kun
nen uilstammen, zeggen wij hem dat er uitdruk
kingen zijn, toen men ze verpersoonlijkt, die
zich zeerwel laten in zoelluidende sylben, welke
eene zuivere en onbevlekte beteekenis hebben,
terwijl anderen zich niet laten scheiden, en vol
zinnen bij het aanvoegen van een en het zelfde
werkwoord vormen, wiers echtheid door nie
mand kan bestreden ot in twijfel getrokken
worden.
B.V. Hel woord polissonneries dat het LAND
VAN AALST drukt ten laste des liberaal publick
der stedelijke zittingen, bevat als verpersoone-
lijking polissomen daar tegenover zetten, wij
IJKER het vcelbeteekeneude woordekeu tar-
tiiffesen tot werkw oord geven wij het w oor
deken voler opwaarmede wij deze twee zeer
schoone en strelende volzinnen, elk in zijnslach,
welverstaande, samenstellen
Les sons polis volenl.
Les tartuff'es volent.
Wat zou er u van denken heerken Zou dat
woordeken wellicht dubbeldraclitig zijn? En in
dit geval, wie zou er niet liberaal willen zijn en
w elke klerikaal zou nog het hoofd naar de zon dur
ven oplichten? Zou dat niet genoeg zijn om al de
vliegen die rond u zwerven te bedwelmen en zelfs
plotselings dood tegen den grond te doen botsen
De Lijfsdwang.
Zoo wij vernemen heeft M. Liénart in de
volkskamer eene motie gedaan strekkende tot
hel verhaasten des verslags over de lijfsdwang.
Men beweert dat hij tot betere gedachten zou
overgezeild zijn, sedert dat bij zijne ledige oogen-
blikken heeft besleed aan het doorbladeren van
merkweerdige maar tevens pijnlijke herinne
ringen in geschrevene en gedrukte stuks aange
stipt over zaken die door den lijfsdwang op de
onrechtvaardigste wijze weiden geboet.
VY ij gelooven het des te beter daar eenieder
zijn ongeduld ter dezer zaak heeft opgemerkt, en
dat hel ongeduld dikwerf zoo niet steeds het vast
teeken uitmaakt van een zeker slach van onver-
tierbaarheid die haar inerkteekcn op de ziel
prent!
WAT J AN ALLES.
Is het waar dat men sedert ecnigen tijd met
het geld loü loü loü speelt om het uurwerk der
stad in goeden staat te stellen en dat het al boter
aan de galg gestreken is
Is deze les niet straf genoeg om de tuigkun-
dige kennissen van M. Monlils in ie's meer als in
twijfel te trekken Waarom blijft de schonma-
ker bij zijnen leest niet Zijn er hem dan nog
geene harte lessen genoeg opgespeeld geworden
Indien het noodig is, waarom zouden de belang
hebbende, en geheel de stad zijn er, geene in
schrijving inrichten om zich de gelden te ver
schaffen op dat er een einde aan zulke tuigkun-
dige handelwijzen gesteld wordt. Alen mag wel
een weinig lachen, maar lachen gelijk alles
eindigt met te vervelen.
Is het waar dat er drijgehoekte langerokken
met korterokken 1 andgemeen zijn geworden op
paaschdag, naar zich eikanderen fransche scheld
woorden, die de brusselsehe en waalsche visch-
wijven tot de ernstigste gebeurtenissen sparen,
hebben toegebracht? En dal tot schande der
plegers meer dan twee honderd man er zijn naar
toe gesneld en oor- en ooggetuigen dier treffe
lijke klerikale zedebewerkingen zijn geweest?...
In de laatste zitting heeft de groote pachal in
den tamboer een sermoenljc gedaan, waarvan
de eonclusien niet al te aangenaam in de ooren
van vele der twee en zeventig aanwezige leden.
klonken/Zij draaiden uit op eene Langrands
operatie, 'tis te zeggen dal er zal geld noodig zijn
voor de toekomende kiezingen, en dat iedereen
ten minsten voor vijf franks moet intcekenen.
St-Peeters-penning en tutti quanti zijn nog niet
vergenoegend Dc arme verslaafde werkman is
dan nog verplicht zijn spaaroordjes ten voordeele
der glorie van den hebbenden af te schieten
Ho, die sluwe indringers, die klerikale aliuslok-
kers/ Het zweel en het bloed moet er aan.'
De aarde is een groot speelhuis: dc kinders
spelen er met poppen, de meisjes met mannenhar
ten, de vorsten met landen, bankbestuurders met
hunne actionnanssen. schouwspelers met hunne
rollen, het noodlot met ons bestaan. Dat spelen
is eene zeer oude bezigheid. Adam en Eva speel
den reeds, namelijk mariageen verloren het
paradijs.
Kijk, doktor Pil, ik heb uin geen week gezien.
Ik heb op reis geweest. Ha ik dacht het
halvelings, toen ik dc gazet las. Hoe zoo
Daar stond in De week zijn er veel minder
menschen gestorven dan de vorige.
Garfon? -- V'Ia m'sieu Eene halve flesch
wijn Goed Garcon M'sieu Wat
water. -- Het is er al in
--w.f\AAnAAAA/vw«