Zondag 5 Juni 1870. 1\° il. Eerste Jaargang.
VaderlandVooruitgangLandbouw, Nijverheid.
Den IJker verschijnt wekelijks den Zaterdag in den namiddag, onder de dagteekening van den volgenden Zondag. De prijs der inschrijving
voor een jaar is 4 fr. voor de stad en fr. 4-75 voor geheel het land voorop betaalbaar par semester. Men kan zich laten inschrijven op al de
postkantooren des rijks. De prijs der insertien is 15 centimen per drukregel, de alïichen bij den uitgever dezer gediukt, worden gratis
afgekondigd. Brieven, geld, enz. franco te zenden aan den uitgever, in de Rozemarijnstraat, N° 1, alhier.
IJZEREN WEG Vertrekuren van Aalst. Mei 1870.
Naar Aalst uit
AALST, 4 Juni.
BE GROG TE STRIJD.
Wij beginnen allengskens het groote tijdstip
te naderen. De 14 Juni, dag van droefheid voor
de oenen, dag van blijdschap voor de anderen,
zal welhaast aanbreken en geheel het klerikaal
kamp in rouw dompelen. Nog een tiental dagen
en de zegekreet der liberalen zal het land door
weergalmen en als een doodvonnis in de ooren
der klerikalen donderen. Maar is zulks wel ze
ker? Zou soms het tegenovergestelde niet kunnen
plaats hebben? Zou dit voorbarig vreugdegeroep
niet in eene weeklacht kunnen veranderen?
Wij gelooven het niet. De toekomst is aan het
liberalismus verzekerd, en wat men ook zegge,
wat men ook doe, een klerikaal bestuur is in
ons land onmogelijk geworden. De katholijken
weten dit ook, en het is om die rede dat hunne
mannen, gelijk wij over twee weken zegden,
nog zelden met open vaandel ten strijde durven
trekken. Zij bekleeden zich met allerlei om
windsels, doen zich als vrienden des vooruit-
gangs doorgaan, trachten het volk door valsche
beloften te misleiden, brengen de liberalen, als
het mogelijk is, in verdeeldheiden gelukte het
hun op die wijze aan het bestuur te geraken,
alras zou men gewaar worden, welke vooruit-
gangersw ij willen zeggen achteruitkruipers
zij zijn.
Doch men zij gerust. De klerikale winkel zal
opgeschept zijn, want alles gaat hem tegen.
Te Soignies vooreerst strijden de katholijken
nog slechts voor den vorm zij welen te wel dat
hun rijk daar ten einde is. De gansehe streek
is er sedert het proces Langrand zoodanig opge
wonden, dat bijna niemand nog van kleiikalen
wil hooren. Al de geruineerde stedelingen en
boeren en die zijn er in groot getal zijn ten
hoogste misnoegd en meenen in eiken klerikaal
eenen medewerker van den beruchten geldman
te zien. Te Enghien voornamelijk zijn de geesten
verbitterd en de laatste provinciale kiezing heeft
bewezen dat dit steedje, niettegenstaande de
pogingen des voortijds alvermogenden adeldoms,
het klerikalismus heeft afgeschud. De heeren
Bouqucau, Mabille en Van den Broeck, kleri
kale kandidaten, mogen er zich dus aan eene
felle buis verwachten.
Over eenige dagen verspreidden de dagbladen
hel gerucht dat er tusschen de verdeelde liberalen
van Verviers eene overeenkomst was gesloten.
Dit schijnt zoo niet geheel toch gedeeltelijk on
waar te zijn. Eenige progressisten hebben, weU
is waar, hunne ondersteuning aan de kandidaten
der liberale associatie beloofdandere integen
deel blijven hunne medewerking weigeren en
zullen eene andere lijst, waarbij M. David,
uittredend volksvertegenwoordiger, voordragen.
De katholijken zullen waarschijnlijk ook in het
strijdperk treden zoodat er tusschen drij lijsten
zal te kiezen zijn. Wij besluiten hieruit dat in
die stad wel eene ballotage zou kunnen plaats
hebben en de zegepraal eindelijk aan liberalen
zal blijven. Of het geavanceerde zijn of andere,
dit scheelt ons w einig, en het zou kunnen ge
beuren dat de katholijken, alhoewel zij gaarne
met de eerste mededoen, zich van hen meer dan
van de andere zullen te beklagen hebben.
Te Gent en te Charleroi zal het er duchtig
kampen, maar de liberalen zijn er geenszins
moedeloos. Zij hopen op eene volledige over
winning. In andere plaatsen hoort men om zoo
te zeggen van geenen strijd gewagen. Zal het niet
zijn gelijk de Rotterdamsche Courant het zegt
In de aanstaande kiezingen, schrijft hij, zal
het te Gent alweer op dezelfde wijze gaanal
hoewel de lijst nog niet volledig bekend is, kan
men, te oordeelen naar de namen, die voorop
gezet zijn, reeds voorspellen dat er eene mengel
moes van onafhankelijken en misnoegden en
klerikalen zal opgcdischl worden. Des te erger
voor hen. De katholieken zullen sterven als
partij uit gebrek aan kleur, uit schaamte om met
hunne principen en met hunne mannen voor den
dag te komen. De overtuigden toeh moeten wal
gen van zulk een brouwselde namen zonder
aanzien en zonder talent, die voortgezet worden,
zullen misschien minder aanstoot geven dan de
namen der ware hoofden, maar wat aantrek
kingskracht zullen zij uitoefenen?
WIE IS LANGRAND
Wie zou dan niet gaarne welen wie die
beruchte finantieman, waarvan er heden in
't nederigste huisje zooals in de weidschsle
zaaien onophoudelijk gesproken wordt, die be
ruchte Pauslijke graaf Andreas Langrand-
Dumonceau is
Men weet wel dat hij het is die de duiten in
het kleinste dorp zooals in de grootste steden
heeft weten uit de zakken te kloppen, maar
men kent weinige bezonderheden ontren! zijne
levensloop daarom werpen wij een vluchtig
oogslag op zijn verledene.
De geslachtboom van den pauslijken graaf
Andreas Langrand is van den zelfden aard als de
papieren zijner maatschappijenzijne grafelijke
verwaandheid ofeisch heeft niet meerder waarde
dan zijne actiën, en zijne adeltitels klimmen niet
hooger dan het oogenblik waar hij met volle
handen de zakken ledigde der brave en lichtge-
loovige lieden, dank aan de medehulp van groote
klerikale baazen, die maar te wel wisten dat de
eeuwigdurende goudbloemen op geene geblader
de boomen wassen, en dat men ze moet nemen,
wil men zich haastig verrijken waar ze te vinden
zijn, zonder zich over de aanwervingsmiddelen
te moeten rekenschap geven hoe weinig katho-
lijk deze ook zijn, hebben Nothomb, De Decker,
Dechamps, d'Anethan, Mercier, Dumon, enz.
allen katholijke klerikale OUD-MINISTERS,
getoond hoe hevig zij krislelijk zijn als het er op
aankomt hunne beurzen te vullen.
Andreas Langrand is de zoon van Pieter Joseph
Langrand, een vondeling door de openbare lief
dadigheid opgevoed deze was wever en hield
eene kleine dorpsherberg te Vossem, op twee en
half kilometers van Tervuercn en op vijftien
kilometers van Brussel gelegen, op wiens uit
hangbord stond te lezen In den Brand van
Mecheleneene fijne toespeling op de goede
landslieden, die er hunnen dorst of keelbrand
kwamen blusschen met bieren genever. Andreas
Langrand, de finantieman, werd aldaar geboren
den 5 december 1825.
Hij werd nooit getroeteld op de knieën eener
gravin zijne kinderjaren verliepen zonder
door de vleijerij der toonkunst in zijne onge
duldige oogenblikken verstrooid te worden en
zijne voetjes betraden nooit de fluweele lapijlen
der vergulde zalenVan het vaderlijk
kroegsken de Brand van Mechelen. Neen.
want het inkomen was klein en de behoeften
zeer groot en menigvuldig ook op den leeftijd
dat andere kinderen naar school gaan, werd hij
rondleurder van papier, pennen, potloodcn,
beurzen enz. die hij des zondags en des maandags
in de dorpen verkocht. De jonge colporteur leer
de, zoo goed en zoo kwaad als het ging, lezen en
schrijven van den koster van Vossem, en trad
vervolgens als jongen in dienst bij eenen bakker.
Weldra, echter, schudde, Andreas, als hij IC
jaren telde, het stof van zijne kleeren, verliet
Belgie en nam als vrijwilliger dienst in het
vreemd legioen in Algerie. Daar maakte hij
kennis met Eug. Bochart, nu raadslid te Brussel,
die in het zelfde korps onderofficier was.
De oude rondleurder werd een knap soldaat
en veranderde van hoofd tot de voeten hij was
niet meer het Vossegemsch boerken, hij verrichte
wonderen. Knappe jongeling zoo hij was, hadde
DEM IJKER
Dendermonde, Lokeren 5 20 7 20 8 88 12 25 15 620.
Mechelen, Antwerpen 5 20* 7 20* 8 00d 8 S5d e. 1,2,
8 kl. 8 38* 9 48rf e. 1, 2, 3, 1 1«e. 1, 2, 3 kl. 2 48d
815* 551 d 620* 885 en 8 55d e. 1,2, 3 kl.
Brussel 5 20* 7 20* 8 00d 8 35rf e 12, 8 kl. 8 38* 9 4Sd
12 12<t 1 14 e. 1, 2. 3 kl. 2 48d 3 15* 4 45d e. 1, 2, 3
kl. 5 51d 6 20* 8 35d 8 55d.
Leuven, Thienen, Luik, Verviers 5 20* 7 20* 8 35dr: 1,
2, 3 kl. 8 38* 9 43d 12 12d 1 14d e. 1, 2, 3 kl. 3 15*
6 20* e. 1, 2 kl. van Thienen 8 35<i 8 55d e. 1, 2 kl.
Gent 6 05 ('s vrijdags.) 7 0^ e. 1, 2, 3 kl. 8 82 8 51
12 25 12 46 8 15 6 20 6 41 9 26.
NOTA. De letter beteekent langs Dendermonde en de letter d langs Denderleeuw,
STAAN STIL Te Idegem,
Ternath, de konvoois uit Brussel
hodeyein, de konvoois uit Aalst
Lede, de konvoois uit Aelst van 8 05 's morgens
8 05 's avonds. Schendelbeke, al de konvoois.
Brugge, Oostende 7 06 e. 1, 2, 8 kl. 8 51 12 45 6 41.
Doornijk, Moescroen, Kortrijk, Rijssel (langs Gent) 8 51
1246 3 15 641.
Doornijk, Moescroen, Kortrijk, Rijssel (langs Aath) 8 00
(5 53 alleenlijk naar Kortrijk des zaterdags, zondags
en woendags).
Ninove, Geerardsbergen, Lessen, Aath 610 8 00 12 12
2 50 5 58 8 55.
Bergen, Quiévram, Braine, Manage, Charl., Namen 6 10
8 00 12 12 2 50 (5 58 e. 1, 2, 3 kl. van Charleroi).
Antwerpen 6 00 9 50 12 35 e. 1, 2, 8 kl. 3 45 7 00 e.
Brussel 6 27 e. 1, 2, 8 kl. 7 28 808 11 20 1202 2 10
515 5 57 8 20.
Gent 7 10 8 04 e. 1, 2, 3 kl. 8 52 11 28 12 45 e. 1,2
3 kl. 2 00 4 16 e. 1, 2, S kl. 5 00 8 00 8 05.
Aath 6 55 10 80 1 42 4 86 7 50 9 08.
Lessen 7 15 10 53 2 01 4 55 8 10 9 23.
Geeraardsbergen 7 36 11 14 217 5 12 826 9 37.
Ninove 6 87 7 58 8 83 1144 2 40 5 85 8 50 10 01.
Lokeren 7 02 910 10 57 1 50 4 57 7 27.
Dendermonde 7 35 9 55 11 33 2 22 5 29 8 00.
Oostende 645 1,2, 3 kl. 7 00 9 30 1205 300 e. 1,2,
3 kl: 6 00.
avonds uit Aalst. Jelte
's avonds. Erem-
5 en 8 20 's avonnds.
morgens, 2 00, 5 00 en
■~\AA/\A/1JVWVV\^