Zondag 5 Juni 1870. 1\° il. Eerste Jaargang. VaderlandVooruitgangLandbouw, Nijverheid. Den IJker verschijnt wekelijks den Zaterdag in den namiddag, onder de dagteekening van den volgenden Zondag. De prijs der inschrijving voor een jaar is 4 fr. voor de stad en fr. 4-75 voor geheel het land voorop betaalbaar par semester. Men kan zich laten inschrijven op al de postkantooren des rijks. De prijs der insertien is 15 centimen per drukregel, de alïichen bij den uitgever dezer gediukt, worden gratis afgekondigd. Brieven, geld, enz. franco te zenden aan den uitgever, in de Rozemarijnstraat, N° 1, alhier. IJZEREN WEG Vertrekuren van Aalst. Mei 1870. Naar Aalst uit AALST, 4 Juni. BE GROG TE STRIJD. Wij beginnen allengskens het groote tijdstip te naderen. De 14 Juni, dag van droefheid voor de oenen, dag van blijdschap voor de anderen, zal welhaast aanbreken en geheel het klerikaal kamp in rouw dompelen. Nog een tiental dagen en de zegekreet der liberalen zal het land door weergalmen en als een doodvonnis in de ooren der klerikalen donderen. Maar is zulks wel ze ker? Zou soms het tegenovergestelde niet kunnen plaats hebben? Zou dit voorbarig vreugdegeroep niet in eene weeklacht kunnen veranderen? Wij gelooven het niet. De toekomst is aan het liberalismus verzekerd, en wat men ook zegge, wat men ook doe, een klerikaal bestuur is in ons land onmogelijk geworden. De katholijken weten dit ook, en het is om die rede dat hunne mannen, gelijk wij over twee weken zegden, nog zelden met open vaandel ten strijde durven trekken. Zij bekleeden zich met allerlei om windsels, doen zich als vrienden des vooruit- gangs doorgaan, trachten het volk door valsche beloften te misleiden, brengen de liberalen, als het mogelijk is, in verdeeldheiden gelukte het hun op die wijze aan het bestuur te geraken, alras zou men gewaar worden, welke vooruit- gangersw ij willen zeggen achteruitkruipers zij zijn. Doch men zij gerust. De klerikale winkel zal opgeschept zijn, want alles gaat hem tegen. Te Soignies vooreerst strijden de katholijken nog slechts voor den vorm zij welen te wel dat hun rijk daar ten einde is. De gansehe streek is er sedert het proces Langrand zoodanig opge wonden, dat bijna niemand nog van kleiikalen wil hooren. Al de geruineerde stedelingen en boeren en die zijn er in groot getal zijn ten hoogste misnoegd en meenen in eiken klerikaal eenen medewerker van den beruchten geldman te zien. Te Enghien voornamelijk zijn de geesten verbitterd en de laatste provinciale kiezing heeft bewezen dat dit steedje, niettegenstaande de pogingen des voortijds alvermogenden adeldoms, het klerikalismus heeft afgeschud. De heeren Bouqucau, Mabille en Van den Broeck, kleri kale kandidaten, mogen er zich dus aan eene felle buis verwachten. Over eenige dagen verspreidden de dagbladen hel gerucht dat er tusschen de verdeelde liberalen van Verviers eene overeenkomst was gesloten. Dit schijnt zoo niet geheel toch gedeeltelijk on waar te zijn. Eenige progressisten hebben, weU is waar, hunne ondersteuning aan de kandidaten der liberale associatie beloofdandere integen deel blijven hunne medewerking weigeren en zullen eene andere lijst, waarbij M. David, uittredend volksvertegenwoordiger, voordragen. De katholijken zullen waarschijnlijk ook in het strijdperk treden zoodat er tusschen drij lijsten zal te kiezen zijn. Wij besluiten hieruit dat in die stad wel eene ballotage zou kunnen plaats hebben en de zegepraal eindelijk aan liberalen zal blijven. Of het geavanceerde zijn of andere, dit scheelt ons w einig, en het zou kunnen ge beuren dat de katholijken, alhoewel zij gaarne met de eerste mededoen, zich van hen meer dan van de andere zullen te beklagen hebben. Te Gent en te Charleroi zal het er duchtig kampen, maar de liberalen zijn er geenszins moedeloos. Zij hopen op eene volledige over winning. In andere plaatsen hoort men om zoo te zeggen van geenen strijd gewagen. Zal het niet zijn gelijk de Rotterdamsche Courant het zegt In de aanstaande kiezingen, schrijft hij, zal het te Gent alweer op dezelfde wijze gaanal hoewel de lijst nog niet volledig bekend is, kan men, te oordeelen naar de namen, die voorop gezet zijn, reeds voorspellen dat er eene mengel moes van onafhankelijken en misnoegden en klerikalen zal opgcdischl worden. Des te erger voor hen. De katholieken zullen sterven als partij uit gebrek aan kleur, uit schaamte om met hunne principen en met hunne mannen voor den dag te komen. De overtuigden toeh moeten wal gen van zulk een brouwselde namen zonder aanzien en zonder talent, die voortgezet worden, zullen misschien minder aanstoot geven dan de namen der ware hoofden, maar wat aantrek kingskracht zullen zij uitoefenen? WIE IS LANGRAND Wie zou dan niet gaarne welen wie die beruchte finantieman, waarvan er heden in 't nederigste huisje zooals in de weidschsle zaaien onophoudelijk gesproken wordt, die be ruchte Pauslijke graaf Andreas Langrand- Dumonceau is Men weet wel dat hij het is die de duiten in het kleinste dorp zooals in de grootste steden heeft weten uit de zakken te kloppen, maar men kent weinige bezonderheden ontren! zijne levensloop daarom werpen wij een vluchtig oogslag op zijn verledene. De geslachtboom van den pauslijken graaf Andreas Langrand is van den zelfden aard als de papieren zijner maatschappijenzijne grafelijke verwaandheid ofeisch heeft niet meerder waarde dan zijne actiën, en zijne adeltitels klimmen niet hooger dan het oogenblik waar hij met volle handen de zakken ledigde der brave en lichtge- loovige lieden, dank aan de medehulp van groote klerikale baazen, die maar te wel wisten dat de eeuwigdurende goudbloemen op geene geblader de boomen wassen, en dat men ze moet nemen, wil men zich haastig verrijken waar ze te vinden zijn, zonder zich over de aanwervingsmiddelen te moeten rekenschap geven hoe weinig katho- lijk deze ook zijn, hebben Nothomb, De Decker, Dechamps, d'Anethan, Mercier, Dumon, enz. allen katholijke klerikale OUD-MINISTERS, getoond hoe hevig zij krislelijk zijn als het er op aankomt hunne beurzen te vullen. Andreas Langrand is de zoon van Pieter Joseph Langrand, een vondeling door de openbare lief dadigheid opgevoed deze was wever en hield eene kleine dorpsherberg te Vossem, op twee en half kilometers van Tervuercn en op vijftien kilometers van Brussel gelegen, op wiens uit hangbord stond te lezen In den Brand van Mecheleneene fijne toespeling op de goede landslieden, die er hunnen dorst of keelbrand kwamen blusschen met bieren genever. Andreas Langrand, de finantieman, werd aldaar geboren den 5 december 1825. Hij werd nooit getroeteld op de knieën eener gravin zijne kinderjaren verliepen zonder door de vleijerij der toonkunst in zijne onge duldige oogenblikken verstrooid te worden en zijne voetjes betraden nooit de fluweele lapijlen der vergulde zalenVan het vaderlijk kroegsken de Brand van Mechelen. Neen. want het inkomen was klein en de behoeften zeer groot en menigvuldig ook op den leeftijd dat andere kinderen naar school gaan, werd hij rondleurder van papier, pennen, potloodcn, beurzen enz. die hij des zondags en des maandags in de dorpen verkocht. De jonge colporteur leer de, zoo goed en zoo kwaad als het ging, lezen en schrijven van den koster van Vossem, en trad vervolgens als jongen in dienst bij eenen bakker. Weldra, echter, schudde, Andreas, als hij IC jaren telde, het stof van zijne kleeren, verliet Belgie en nam als vrijwilliger dienst in het vreemd legioen in Algerie. Daar maakte hij kennis met Eug. Bochart, nu raadslid te Brussel, die in het zelfde korps onderofficier was. De oude rondleurder werd een knap soldaat en veranderde van hoofd tot de voeten hij was niet meer het Vossegemsch boerken, hij verrichte wonderen. Knappe jongeling zoo hij was, hadde DEM IJKER Dendermonde, Lokeren 5 20 7 20 8 88 12 25 15 620. Mechelen, Antwerpen 5 20* 7 20* 8 00d 8 S5d e. 1,2, 8 kl. 8 38* 9 48rf e. 1, 2, 3, 1 1«e. 1, 2, 3 kl. 2 48d 815* 551 d 620* 885 en 8 55d e. 1,2, 3 kl. Brussel 5 20* 7 20* 8 00d 8 35rf e 12, 8 kl. 8 38* 9 4Sd 12 12<t 1 14 e. 1, 2. 3 kl. 2 48d 3 15* 4 45d e. 1, 2, 3 kl. 5 51d 6 20* 8 35d 8 55d. Leuven, Thienen, Luik, Verviers 5 20* 7 20* 8 35dr: 1, 2, 3 kl. 8 38* 9 43d 12 12d 1 14d e. 1, 2, 3 kl. 3 15* 6 20* e. 1, 2 kl. van Thienen 8 35<i 8 55d e. 1, 2 kl. Gent 6 05 ('s vrijdags.) 7 0^ e. 1, 2, 3 kl. 8 82 8 51 12 25 12 46 8 15 6 20 6 41 9 26. NOTA. De letter beteekent langs Dendermonde en de letter d langs Denderleeuw, STAAN STIL Te Idegem, Ternath, de konvoois uit Brussel hodeyein, de konvoois uit Aalst Lede, de konvoois uit Aelst van 8 05 's morgens 8 05 's avonds. Schendelbeke, al de konvoois. Brugge, Oostende 7 06 e. 1, 2, 8 kl. 8 51 12 45 6 41. Doornijk, Moescroen, Kortrijk, Rijssel (langs Gent) 8 51 1246 3 15 641. Doornijk, Moescroen, Kortrijk, Rijssel (langs Aath) 8 00 (5 53 alleenlijk naar Kortrijk des zaterdags, zondags en woendags). Ninove, Geerardsbergen, Lessen, Aath 610 8 00 12 12 2 50 5 58 8 55. Bergen, Quiévram, Braine, Manage, Charl., Namen 6 10 8 00 12 12 2 50 (5 58 e. 1, 2, 3 kl. van Charleroi). Antwerpen 6 00 9 50 12 35 e. 1, 2, 8 kl. 3 45 7 00 e. Brussel 6 27 e. 1, 2, 8 kl. 7 28 808 11 20 1202 2 10 515 5 57 8 20. Gent 7 10 8 04 e. 1, 2, 3 kl. 8 52 11 28 12 45 e. 1,2 3 kl. 2 00 4 16 e. 1, 2, S kl. 5 00 8 00 8 05. Aath 6 55 10 80 1 42 4 86 7 50 9 08. Lessen 7 15 10 53 2 01 4 55 8 10 9 23. Geeraardsbergen 7 36 11 14 217 5 12 826 9 37. Ninove 6 87 7 58 8 83 1144 2 40 5 85 8 50 10 01. Lokeren 7 02 910 10 57 1 50 4 57 7 27. Dendermonde 7 35 9 55 11 33 2 22 5 29 8 00. Oostende 645 1,2, 3 kl. 7 00 9 30 1205 300 e. 1,2, 3 kl: 6 00. avonds uit Aalst. Jelte 's avonds. Erem- 5 en 8 20 's avonnds. morgens, 2 00, 5 00 en ■~\AA/\A/1JVWVV\^

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

Den Yker | 1870 | | pagina 1