Zondag 19 Juni 1870. N° 26. Eerste Jaargang.
Vaderland, VooruitgangLandbouw, Nijverheid
Den IJker verschijnt wekelijks den Zaterdag in den namiddag, onder de dagteekening van den volgenden Zondag. De prijs der inschrijving
voor een jaar is 4 fr. voor de stad en fr. 4-75 voor geheel het land voorop betaalbaar par semester. Men kan zich laten inschrijven op al de
postkanlooren des rijks. De prijs der insertien is 45 cenlimen per drukregel, de allichen bij den uitgever dezer gedrukt, worden gratis
afgekondigd. Brieven, geld, enz. franco te zenden aan den uiigever, in de Rozemarijnstraat, N° 1, alhier.
IJZEREN WEG - Vertrekuren van Aalst. Mei 1870.
Naar Aalst uil
AALST, 18 Juni.
BE 14 JUNI
Toen wij over aetit dagen schreven dat de
zegepraal aan de liberalen verzekerd was, ver
keerden wij in de vaste meening, dat de Gentschc
kiezingen ten hunnen voordeele zouden uitval
len. omdat al de lot dan toe ontvangene inlich
tingen ons veroorloofden zulks te bevestigen.
Op eene volledige overwinning dorsten wij nooit
rekenen. Te Yerviers, uit oorzaak van verdeeld
heid, was liet er niet pluis. Te Charleroi had
Balisaux ondersteund j door I.ebeau, beiden
liberalen. Ie veel invloed, en daarom hebben
wij van over lang gezegd dat de liberale partij
vier of vijf stemmen kon verliezen, maar toch
eene voldoende meerderheid zou behouden om
hel bestuur gerust voort te zetten.
Wij zijn in onze verwachting bedrogen ge
weest. Gent is tot den vijand overgeslagen, en
men zegt dat eenige geneverkroeghouders, welke
ten allen tijde door de klerïkalen zijn aangeval
len, benevens eenige ontevredene gepension-
neerde officieren tot dien uitslag hebben bijge
dragen. De eersten moeten nu door de klerikalen
zeer geaeht worden, en de laatsten hopen dat de
katholijken, wanneer zij aan het bestuur komen,
de militaire lasten, waaropzij altijd schreeuwen,
nog zullen verzwaren. Voegt daarbij eene onge
wone drukking op de landlieden en de door de
geestelijken gedane belofte dat, gelukken de
katholijken, Langrands slachtoffers al hunne
oorden zullen terugkrijgen.
Nu, bet zij zoo. De kamers hebben, ten ge
volge van de overwinning der katholijken te
Verviers, te Gent, te Charleroi en te Soignies,
eene merkelijke verandering ondergaan. Thans
telt men nog 62 oprechte liberalen, 58 eigenl-
lijke katholijken, 5 leden, zich liberaal noemen
de maar met hulp der katholijken gekozen
Lelièvre, Balisaux en Bouquéau, en progres
sist, ook door de klerikalen ondersteund Bley-
fuesz. Stemden die vier laatste zoogezegde onaf
hankelijke liberalen of progressisten in sommige
politieke zaken volgens hun uithangbord met
de 62 ware liberalen, dan zou een liberaal
ministerie nog eene meerderheid van 8 stemmen
genieten, maar dit mag men niet verwachten.
Het liberalismus dier heeren zal waarschijnlijk
van zeer bleeke kleur zijn, en zij zullen meer
mei de 58 klerikalen dan met de 62 liberalen
mededoen, en alzoo kan men de beide partijen
ontrent als van gelijke sterkte aanzien. Wij vin
den dus dat liet ministerie zich, tot nadeel van
den gang van's lands zaken, in moeielijke om
standigheden bevindt en lot andere maatregelen,
ontbinding der kamers, in liet kort zijnen toe
vlucht zal moeten nemen. VV'ij wachten die
beslissing met ongeduld af.
De kalliolijke partij is in denzelfdcn toestand.
Zij ook kan het bestuur des lands niet voort
zetten. al mochte zij aliens on de ondersteuning
van Lelièvre. Balisaux enz. rekenen. Daarom
hegrijpen wij de buitengewoone vreugde niet,
welke de Aalslersche klerikalen. dijnsdag laatst
bezielde. Vreugde, zeggen vx ijdulhoofdigheid
en uitgelatenheid zijn beter gepast; want de
helden van den dag geleken eerder aan uitzin-
nigen, gereed om eiken vreedzamen burger, die
van hunne gevoelens niet is, aan te vallen en
te verslinden, dan aan verdedigers van Gods
dienst en Vaderland! Gelukkig dat de haren
mutsen er bij tijds een einde aan stelden
De redmiddel der Onfeil
baarheid.
De verbitterde Jesuiet heeft den onpeilbaren
afgrond berekend, dien hem zijne verwaande
en aloverwelgendcn heeft voorbereid. De roede
der verdrukking die hij triomfantelijk over het
menschdom had opgeheven, ontsnapt aan zijne
bevende hand. Kommervol en schrikkend aan
staart hij den gloeienden kuil zijner onophou
delijke boosdadigheden, die hem gapend tegen
overstaat, om hem als het helsche gedrocht in te
slokken en hem onder den vloek van God en
menseh te verstikken en verpletten.
Kerst stond Satan in het midden der engelen
schaar tegenover den vergramden God. Satan
kon niet huigen, trok ten strijde en riehle zijne
lans legen God. God ontschede zijn vlammende
zwaard en sloeg hem in den kerker der eeuwige
verdoemenis.
Zoo ook stelde zich delooze Jesuiet legen licht
en waarheid, legen beschaving en vooruitgang.
Het licht omsluierde hij met de wolk der duis
ternis en singelde de waarheid in den kolk der
vervalschinghij misleidde de beschaving, die
hij met alle vleiende aanlokkingen/slimme aan
tijgingen en woeste bedreigingen, wist van den
weg te brengen om ze te verbasteren en verkrach
ten hij verlamde, versmachte den vooruitgang
hij verbijsterde de zielvermogens om den geest
te dempen, de volkeren onder zijne slavernij te
houden en als nietigheden in het stof te doen
kruipen.
Opwekkcr der gedurige doginatiekc nieuwig
heden, die in tegenzin van het menseheiijk
gevoel, de goede rede, en vreemd aan alle godde
lijke overleveringen, zicli etniglijk aan het tijde
lijk beheer hechten, bracht hij de scheuring in
liet kristendom, de tweedracht tussclien de
broeders, om ze lot den afschuwelijksten haat
op te hitsen, en altijd zijne vuige driften, zijnen
onverbiddelijken nijd, zijne onverzadelijke heb
zucht, zijnen hoogmoed en zijne schrikkelijke
verdrukkingen Ie verduiken, en ondanks alle
tegenkantingen poogeii te verwezen tl ij ken, te
samen spannende met de dwingelanden van allen
aard, draagt hij zich voor als de behoeder der
domheid onder de mcnschen en de onversaagde
tegenstrever aller vrijheden. Met de kluistering
der rede en de verslaving der volkeren heeft 1.ij
de heerschappij over de gansche wereld heko
men, en de inpalming van onschatbare rijk
dommen bewerkstelligd.
liet is met deze machtige hulpmiddelen dal
hij zich alle gezaghebbers, alle geestelijke en
wereldlijke overheden als werktuigen heeft
toegeëigend, dat hij de monarken gebied, het
geweten der kerkvoogden doel wankelen, en de
schrikverwekkendsle verwaandheid in den geest
des opperhoofds van liet kristendom heeft ont
stoken, die ooit aan mcnschens brein heeft
ontluikt, om zich het eigenschap der onfeil
baarheid te doen toekomen, dit is te zeggen zich
God zelf te doen uitroepen.
Maar, zegt een beroemde schrijver onzer
eeuw, dal hij zich niet hedriege, want de wereld
is veranderd men is moede der doginatiekc
betw istingen. De twistgeest die zoo vele waar
heden in twijfel heeft gebracht, heeft er niet
eene enkeie bevestigd. Vader der vervolgingen
en van alle de wandaden die de dweeperij haart,
is hij de kwade duivel van hel menschdom.
Een lange bloedspad merkt zijnen doorgang dooi
de ecuwen. De wegen van God, in den schoot
zijner werken, zijn aan andere teekenen erken
baar, rncn weel het nu. Nu begint men te he
grijpen dat het geweld niemand overtuigt, dat
de dwang van liet geloof doet afwijken, dal de
waarheid en de broederliefde goddelijke zusiers
zijn tot de welke de hcnielsche Vader zeidc,
toen hij die ter aarde zond gaat en scheidt 11
nooit. Wilt gij dat de menschen u aanhoören,
spreekt hun de taal der eendracht. Kondigt hun
de vrede, herinnert hun de eeuwige wet waar
van da liefde den oorsprong is. Zegt hun dat zij
zullen kristenen zijn voor zoovee) zij elkander
beminnen, gelukkig en vrij als zij zullen kriste
nen zijn. Christus heeft hun het doel aangewezen
Dendermonde, Lokeren 5 20 7 20 8 88 12 25 3 15 6 20.
Mechelen, Antwerpen 5 20# 7 20# 8 00<# 8 Sod e. 1,2,
Ski. 8 38# 9 48<#e. 1,2,3. 1 Ud e. 1,2, Ski. 2 48 d
815# Sold 6 20# 8 35 en 8 bod e. 1,2, 3 kl.
Brussel 5 20# 7 20# 8 OOd 8 35c# e 1,2, 8 kl. 8 88# 9 48d
12 12d 1 14 e. 1, 2, 3 kl. 2 48d 8 15# 4 45d e. 1,2, 8
kl. 5 5\d 6 20# 8 35d. 8 55d.
Leuven, Thienen, Luik, Yerviers 5 20# 7 20# 8 35c# e: 1,
2, 3 kl. 838# 9 43c# 12 12c# 1 14c# e. 1, 2, 3 kl. 8 15#
6 20# e. 1, 2 kl. van Thienen 8 35c# 8 55c# e. 1, 2 kl.
Gent 6 05 (*s vrijdags.) 7 06 e. 1. 2, 3 kl. 8 32 8 51
12 25 12 46 3 15 6 20 6 41 9 26.
Brugge, Oostende 7 06 e. 1, 2, 8 kl. 8 51 12 45 6 41.
Doornijk, Moescroen, Kortrijk, Rijssel langs Gent8 51
12 46 3 15 6 41.
Doornijk, Moescroen, Kortrijk, Rijssel (langs Aath) 8 00
(5 53 alleenlijk naar Kortrijk des zaterdags, zondags
en woendags).
Ninove, Geerardsbergen, Lessen, Aath 6 10 8 00 12 12
2 50 5 53 8 55.
Bergen, Qujévrain, Braine, Manage, Charl., Namen 6 10
8 00 12 12 2 50 (5 53 e 1, 2, 8 kl. van Charleroi).
Antwerpen 6 00 9 SO 12 85 e. 1, 2, 3 kl. 8 45 7 00 e.
Brussel 6 27 e. 12, 3 kl. 7 28 8 08 11 20 12 02 2 10
5 15 5 57 8 20.
Gent 7 10 8 04 e. 1, 2, 3 kl. 8 52 11 23 12 45 e. 1,2,
3 kl. 2 00 4 16 e. 12, 8 kl. 5 00 8 00 8 05.
Anth 6 55 10 30 1 42 4 30 7 50 9 03.
1.essen 7 15 10 53 2 01 4 55 8 10 923.
Gecrnardsbergen 7 86 11 14 2 17 5 12 8 26 9 37.
Ninove 637 7 58 8 33 11 44 2 40 535 8 50 10 01.
l.ukeren 7 02 9 10 10 57 1 50 4 57 7 27.
llendermonde 7.35 9 55 11 3.3 2 22 5 29 8 00.
Oostende 0 45 12, 3 kl. 7 00 9 30 12 05 3 00 e. 12,
3 kl: 6 00.
NOTA. De letter beteekent langs Dendermonde en de letter d langs Denderleeuw.
STAAN# STIL Te Idegem,
Ternnthde kon voois uit Brussel
bodegem, de konvoois uit Aalst 1
Lede, de konvoois uit Aelst van 6 05 's morgens 's vrijdag* 6 52 's morgeus, 12 25, 3 15, 6 20 en 9 25 's avonds, en uit Gent van 7 10, 8 52 en 11 23 's morgens, 2 00, 5 00 en
8 03 5s avonds. Schendelbeke, al de konvoois.
emGijse g hem, Santbergen en Zele. al de kon voois Denderleeuw, al de koonvoois bebalve die van 1 14 en 4 4(1 's avonds uit Aalst. Jettv
ussel van 7 28, 11 20 's morgens, 2 10, 5 15, 8 20 's avonds, en uit Aalst van 8 0'), 9 43 's morgens, 12 12, 2 48, 5 51 en 8 55 's avonds. Erem-
ilst van 10, 8 00, 9 43 's morgens, 12 12, 2 48, 5 51 en 8 53 's avonds en uit Brussel van 7 28, 11 20 's morgens, 2 10, 5 15 en 8 20 'savonnds.