Zondag 19 Juni 1870. N° 26. Eerste Jaargang. Vaderland, VooruitgangLandbouw, Nijverheid Den IJker verschijnt wekelijks den Zaterdag in den namiddag, onder de dagteekening van den volgenden Zondag. De prijs der inschrijving voor een jaar is 4 fr. voor de stad en fr. 4-75 voor geheel het land voorop betaalbaar par semester. Men kan zich laten inschrijven op al de postkanlooren des rijks. De prijs der insertien is 45 cenlimen per drukregel, de allichen bij den uitgever dezer gedrukt, worden gratis afgekondigd. Brieven, geld, enz. franco te zenden aan den uiigever, in de Rozemarijnstraat, N° 1, alhier. IJZEREN WEG - Vertrekuren van Aalst. Mei 1870. Naar Aalst uil AALST, 18 Juni. BE 14 JUNI Toen wij over aetit dagen schreven dat de zegepraal aan de liberalen verzekerd was, ver keerden wij in de vaste meening, dat de Gentschc kiezingen ten hunnen voordeele zouden uitval len. omdat al de lot dan toe ontvangene inlich tingen ons veroorloofden zulks te bevestigen. Op eene volledige overwinning dorsten wij nooit rekenen. Te Yerviers, uit oorzaak van verdeeld heid, was liet er niet pluis. Te Charleroi had Balisaux ondersteund j door I.ebeau, beiden liberalen. Ie veel invloed, en daarom hebben wij van over lang gezegd dat de liberale partij vier of vijf stemmen kon verliezen, maar toch eene voldoende meerderheid zou behouden om hel bestuur gerust voort te zetten. Wij zijn in onze verwachting bedrogen ge weest. Gent is tot den vijand overgeslagen, en men zegt dat eenige geneverkroeghouders, welke ten allen tijde door de klerïkalen zijn aangeval len, benevens eenige ontevredene gepension- neerde officieren tot dien uitslag hebben bijge dragen. De eersten moeten nu door de klerikalen zeer geaeht worden, en de laatsten hopen dat de katholijken, wanneer zij aan het bestuur komen, de militaire lasten, waaropzij altijd schreeuwen, nog zullen verzwaren. Voegt daarbij eene onge wone drukking op de landlieden en de door de geestelijken gedane belofte dat, gelukken de katholijken, Langrands slachtoffers al hunne oorden zullen terugkrijgen. Nu, bet zij zoo. De kamers hebben, ten ge volge van de overwinning der katholijken te Verviers, te Gent, te Charleroi en te Soignies, eene merkelijke verandering ondergaan. Thans telt men nog 62 oprechte liberalen, 58 eigenl- lijke katholijken, 5 leden, zich liberaal noemen de maar met hulp der katholijken gekozen Lelièvre, Balisaux en Bouquéau, en progres sist, ook door de klerikalen ondersteund Bley- fuesz. Stemden die vier laatste zoogezegde onaf hankelijke liberalen of progressisten in sommige politieke zaken volgens hun uithangbord met de 62 ware liberalen, dan zou een liberaal ministerie nog eene meerderheid van 8 stemmen genieten, maar dit mag men niet verwachten. Het liberalismus dier heeren zal waarschijnlijk van zeer bleeke kleur zijn, en zij zullen meer mei de 58 klerikalen dan met de 62 liberalen mededoen, en alzoo kan men de beide partijen ontrent als van gelijke sterkte aanzien. Wij vin den dus dat liet ministerie zich, tot nadeel van den gang van's lands zaken, in moeielijke om standigheden bevindt en lot andere maatregelen, ontbinding der kamers, in liet kort zijnen toe vlucht zal moeten nemen. VV'ij wachten die beslissing met ongeduld af. De kalliolijke partij is in denzelfdcn toestand. Zij ook kan het bestuur des lands niet voort zetten. al mochte zij aliens on de ondersteuning van Lelièvre. Balisaux enz. rekenen. Daarom hegrijpen wij de buitengewoone vreugde niet, welke de Aalslersche klerikalen. dijnsdag laatst bezielde. Vreugde, zeggen vx ijdulhoofdigheid en uitgelatenheid zijn beter gepast; want de helden van den dag geleken eerder aan uitzin- nigen, gereed om eiken vreedzamen burger, die van hunne gevoelens niet is, aan te vallen en te verslinden, dan aan verdedigers van Gods dienst en Vaderland! Gelukkig dat de haren mutsen er bij tijds een einde aan stelden De redmiddel der Onfeil baarheid. De verbitterde Jesuiet heeft den onpeilbaren afgrond berekend, dien hem zijne verwaande en aloverwelgendcn heeft voorbereid. De roede der verdrukking die hij triomfantelijk over het menschdom had opgeheven, ontsnapt aan zijne bevende hand. Kommervol en schrikkend aan staart hij den gloeienden kuil zijner onophou delijke boosdadigheden, die hem gapend tegen overstaat, om hem als het helsche gedrocht in te slokken en hem onder den vloek van God en menseh te verstikken en verpletten. Kerst stond Satan in het midden der engelen schaar tegenover den vergramden God. Satan kon niet huigen, trok ten strijde en riehle zijne lans legen God. God ontschede zijn vlammende zwaard en sloeg hem in den kerker der eeuwige verdoemenis. Zoo ook stelde zich delooze Jesuiet legen licht en waarheid, legen beschaving en vooruitgang. Het licht omsluierde hij met de wolk der duis ternis en singelde de waarheid in den kolk der vervalschinghij misleidde de beschaving, die hij met alle vleiende aanlokkingen/slimme aan tijgingen en woeste bedreigingen, wist van den weg te brengen om ze te verbasteren en verkrach ten hij verlamde, versmachte den vooruitgang hij verbijsterde de zielvermogens om den geest te dempen, de volkeren onder zijne slavernij te houden en als nietigheden in het stof te doen kruipen. Opwekkcr der gedurige doginatiekc nieuwig heden, die in tegenzin van het menseheiijk gevoel, de goede rede, en vreemd aan alle godde lijke overleveringen, zicli etniglijk aan het tijde lijk beheer hechten, bracht hij de scheuring in liet kristendom, de tweedracht tussclien de broeders, om ze lot den afschuwelijksten haat op te hitsen, en altijd zijne vuige driften, zijnen onverbiddelijken nijd, zijne onverzadelijke heb zucht, zijnen hoogmoed en zijne schrikkelijke verdrukkingen Ie verduiken, en ondanks alle tegenkantingen poogeii te verwezen tl ij ken, te samen spannende met de dwingelanden van allen aard, draagt hij zich voor als de behoeder der domheid onder de mcnschen en de onversaagde tegenstrever aller vrijheden. Met de kluistering der rede en de verslaving der volkeren heeft 1.ij de heerschappij over de gansche wereld heko men, en de inpalming van onschatbare rijk dommen bewerkstelligd. liet is met deze machtige hulpmiddelen dal hij zich alle gezaghebbers, alle geestelijke en wereldlijke overheden als werktuigen heeft toegeëigend, dat hij de monarken gebied, het geweten der kerkvoogden doel wankelen, en de schrikverwekkendsle verwaandheid in den geest des opperhoofds van liet kristendom heeft ont stoken, die ooit aan mcnschens brein heeft ontluikt, om zich het eigenschap der onfeil baarheid te doen toekomen, dit is te zeggen zich God zelf te doen uitroepen. Maar, zegt een beroemde schrijver onzer eeuw, dal hij zich niet hedriege, want de wereld is veranderd men is moede der doginatiekc betw istingen. De twistgeest die zoo vele waar heden in twijfel heeft gebracht, heeft er niet eene enkeie bevestigd. Vader der vervolgingen en van alle de wandaden die de dweeperij haart, is hij de kwade duivel van hel menschdom. Een lange bloedspad merkt zijnen doorgang dooi de ecuwen. De wegen van God, in den schoot zijner werken, zijn aan andere teekenen erken baar, rncn weel het nu. Nu begint men te he grijpen dat het geweld niemand overtuigt, dat de dwang van liet geloof doet afwijken, dal de waarheid en de broederliefde goddelijke zusiers zijn tot de welke de hcnielsche Vader zeidc, toen hij die ter aarde zond gaat en scheidt 11 nooit. Wilt gij dat de menschen u aanhoören, spreekt hun de taal der eendracht. Kondigt hun de vrede, herinnert hun de eeuwige wet waar van da liefde den oorsprong is. Zegt hun dat zij zullen kristenen zijn voor zoovee) zij elkander beminnen, gelukkig en vrij als zij zullen kriste nen zijn. Christus heeft hun het doel aangewezen Dendermonde, Lokeren 5 20 7 20 8 88 12 25 3 15 6 20. Mechelen, Antwerpen 5 20# 7 20# 8 00<# 8 Sod e. 1,2, Ski. 8 38# 9 48<#e. 1,2,3. 1 Ud e. 1,2, Ski. 2 48 d 815# Sold 6 20# 8 35 en 8 bod e. 1,2, 3 kl. Brussel 5 20# 7 20# 8 OOd 8 35c# e 1,2, 8 kl. 8 88# 9 48d 12 12d 1 14 e. 1, 2, 3 kl. 2 48d 8 15# 4 45d e. 1,2, 8 kl. 5 5\d 6 20# 8 35d. 8 55d. Leuven, Thienen, Luik, Yerviers 5 20# 7 20# 8 35c# e: 1, 2, 3 kl. 838# 9 43c# 12 12c# 1 14c# e. 1, 2, 3 kl. 8 15# 6 20# e. 1, 2 kl. van Thienen 8 35c# 8 55c# e. 1, 2 kl. Gent 6 05 (*s vrijdags.) 7 06 e. 1. 2, 3 kl. 8 32 8 51 12 25 12 46 3 15 6 20 6 41 9 26. Brugge, Oostende 7 06 e. 1, 2, 8 kl. 8 51 12 45 6 41. Doornijk, Moescroen, Kortrijk, Rijssel langs Gent8 51 12 46 3 15 6 41. Doornijk, Moescroen, Kortrijk, Rijssel (langs Aath) 8 00 (5 53 alleenlijk naar Kortrijk des zaterdags, zondags en woendags). Ninove, Geerardsbergen, Lessen, Aath 6 10 8 00 12 12 2 50 5 53 8 55. Bergen, Qujévrain, Braine, Manage, Charl., Namen 6 10 8 00 12 12 2 50 (5 53 e 1, 2, 8 kl. van Charleroi). Antwerpen 6 00 9 SO 12 85 e. 1, 2, 3 kl. 8 45 7 00 e. Brussel 6 27 e. 12, 3 kl. 7 28 8 08 11 20 12 02 2 10 5 15 5 57 8 20. Gent 7 10 8 04 e. 1, 2, 3 kl. 8 52 11 23 12 45 e. 1,2, 3 kl. 2 00 4 16 e. 12, 8 kl. 5 00 8 00 8 05. Anth 6 55 10 30 1 42 4 30 7 50 9 03. 1.essen 7 15 10 53 2 01 4 55 8 10 923. Gecrnardsbergen 7 86 11 14 2 17 5 12 8 26 9 37. Ninove 637 7 58 8 33 11 44 2 40 535 8 50 10 01. l.ukeren 7 02 9 10 10 57 1 50 4 57 7 27. llendermonde 7.35 9 55 11 3.3 2 22 5 29 8 00. Oostende 0 45 12, 3 kl. 7 00 9 30 12 05 3 00 e. 12, 3 kl: 6 00. NOTA. De letter beteekent langs Dendermonde en de letter d langs Denderleeuw. STAAN# STIL Te Idegem, Ternnthde kon voois uit Brussel bodegem, de konvoois uit Aalst 1 Lede, de konvoois uit Aelst van 6 05 's morgens 's vrijdag* 6 52 's morgeus, 12 25, 3 15, 6 20 en 9 25 's avonds, en uit Gent van 7 10, 8 52 en 11 23 's morgens, 2 00, 5 00 en 8 03 5s avonds. Schendelbeke, al de konvoois. emGijse g hem, Santbergen en Zele. al de kon voois Denderleeuw, al de koonvoois bebalve die van 1 14 en 4 4(1 's avonds uit Aalst. Jettv ussel van 7 28, 11 20 's morgens, 2 10, 5 15, 8 20 's avonds, en uit Aalst van 8 0'), 9 43 's morgens, 12 12, 2 48, 5 51 en 8 55 's avonds. Erem- ilst van 10, 8 00, 9 43 's morgens, 12 12, 2 48, 5 51 en 8 53 's avonds en uit Brussel van 7 28, 11 20 's morgens, 2 10, 5 15 en 8 20 'savonnds.

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

Den Yker | 1870 | | pagina 1