DUITSCHLAND EN ZWITSERLAND. Tan hel sombere, fanatieke en verwijfde zui den komen wij in het klare, vooruitstrevende cn manhaftige noorden. Daar het onderwijs kosteloos en verplichtend, daar is de schooldwang ingericht en brengt er de beste vruchten voort. In Beieren.IVurtem- burgBaden en Saksen zijn de ongeleerdeu zeer dun gezaaid. Een Franschman, M. Royer, bekende in 1847, en dit op het hevel des heeren minister van on derwijs dat de minste keukenmeid of boeren knecht er volmaakt kon lezen, schrijven en rekenen. De kinderen moeten in Duitschland, op straf van boete en zelfs gevangenis, tot hunne vijf tiende jaar naar school gaan. Ook vindt men geen gehucht of wijk, waar dertig woningen staan, die zijn bijzonder schoollokaal niet bezit. In Zwitserland gaat het ook niet zooals ten onzent en daar waar sabels cn geweeren ranbeden worden. De Baselstad heeft eene bevolking van om trent 48,000 zielen; dus eenestad zooalsBrugge. Voor het onderwijs besteedt men daar 507 duizend franks, daar niet in begrepen de toela gen vergund aan de weesgeslichten, muziek-cn teekenseholen, want dan beloopt het hudjel van onderwijs op een 1/2 miljoen Langs eenen an deren kant bedraagt het hudjel van oorlog slechts 100 duizend franksBravo Een hoezee voor de Baselstad Mochten wij eens in Belgie den schooldwang in plaats der gehate bloedwel zien invoeren, dan zou de algemeene welvaart dagelijks aangroeien cn hel hoogst menschelijke goed, de zedelijke volmaking kwame welhaast in ons hereik. De huidige oorlog heeft bewezen wat vernuft cn onderwijs vermogen en hoe domheid, ver waandheid en hoogmoed een gansch volk verne deren en verpletteren. Belgie ligt tusschen klaarheid en duisternis, tusschen hel gezonde noorden en het verrotte zuiden dat liet kieze tusschen de twee kanten, dat het vooral naar den kant van het licht over- helle, dal het vooral en overal kennis verspreide, want zonder kennis geene zedelijkheid Brussel. 17 November. DE MEDEPLICHTIGEN. Om de genade van bakker Hcsscls te ver- schoonen. heeft de klerikale drukpers een nieu wen thema uitgevonden. Ha! zeggen de organ"n der bisschoppelijke partij, M. Cornesse zoude genade des konings niet mogen afsmeeken hebben voor den gifmen ger Hessels. terwijl onze tegenstrevers lietschoon vonden, wanneer M. Ba ra 's Konings genade vroeg voor Dessous-le-Moustier. een wezenlij ken gifmenger cn moordenaar. 't is eea armzalig argument, welk zich zelve afbreekt bij de kleinste oppervlakkige ontleding. Inderdaad men heeft iJessons-le-Moustier ge nade geschonken van de doodstraf; dezelve is veranderd geworden in levenslangen dwangar beid. De poorten des gevangs blijven dus geslo ten voordien gifmenger en moordenaar; zij zijn de ijzeren barrecl, welkedcn booswicht voorlaan scheidt van de samenleving, welke hem voor immer zal heletten nieuwe gruwelen en schelm stukken te plegen. De korle pijn der doodstraf is voor hem in eene ijselijkere marteling: de knaging van het geweten, die hem zal bijblijven zoolang hij zijn ellendig leven voortsleept, veranderd gewor den. Maarden hakker Hessels? Die heeft men geheel en al aan de gevangenis straf, aan de eenzaamheid der cel, aan de kna ging van hel geweten ontrukt. Tot dien heeft men gezegd het misdrijf uwer gifmenging zult gij met geen enkelen dag gevan genisstraf boeteu. Blijf te midden uwer mede- menschen vrij om u aan dezelfde misdaad plichiig te maken, en u nogmaals tot ons te wenden, in geval gij voor de tweede maal om hetzelfde misdrijf door de rechtbanken zoudt gebrandmerkt worden. Ziedaar het oneindige verschil tusschen de bekomene genade dezer twee misdadigers. 't Is waar in plaats van gevang heeft M. Cor nesse den bakker Hessels geld doen aftellen geld dat in de staatskas gestort is of moet gestort worden; geld welk dien bakker heeft aangezet om zijn brood te vergiftigen geld dat de vrucht is van zijne speculatie op de openbare gezond heid zijner mededurgers. Ja, het gouvernement heeft tol dien hakker gezegd: Gij hebt veel geld gewonnen door uw brood te vervalschcn, te vergiftigen; gij zult ons een gedeelte van dit geld geven, en dan zult gij de celgevangenis voor u niet zien ontsluiten. Men moge zeggen wat men wil, doch een gou vernement dat aldus handelt, dal alle straf voor den gifmenger onlijdelijk maakt, om met hem, of liever tusschen hem en de openbare schatkist, de gewonnen penningen der gifmenging te dee- len, beschouwen wij als medeplichtige, die eene nieuwe haan opent voor vervalsehingen van allen aard, welke eens den noodlottigstcn invloed zouden kunnen uitoefenen op de gansche Bel gische samenleving. Koophandel DECOIIATIEN. De bladen van Brussel zijn het eens, dat het zwarte ministerie binnen kort een nieuwen re gen van kruiskens over Belgie zal doen neêrstroo- mcn. Uit een particulieren brief, welke wij uit de ▼rijrorfsolanr? Hot is ren lid der maatschappij die ten doel heeft den nliijdaangrneijenden heerschzucht der priesters te best rijden, en dit moet zijn, want een zuiver klerikaal of een zuiver liberaal bestuur is slecht, daar moet tegenkanting zijn, zoo komen al de feiten aan 't licht. Zoo is bet ook met 't priesterschap. Dit moet ook een beetje ingehouden worden, want er zijn daar ook van alle soorten van roenschen in die ons welhaast naar de XI eeuw zouden doen terugkeeren, en dit kunnen wij zeer wel missen. FransDit is waar, men vindt in alle klassen alle soort-van volk. PietOf bet waar isZie onder ons vertelt en op en ander gezwegen, meent gij dat onze Kalle niet slech ter i« dan een vrijmnood? Jan Oh! oh! Piet wat zegt gij nu! l ietWat ik zeg? dat de schijnheiligen slechter zijn dan de slechtste der vrijmetselaarsDat ik u zegde dat M. Kalle over eenige jaren zich beroemde te Communie te gaan zonder biecht, dat ik 11 zegde dat ik hem met mijne eigene oogen op eenen goeden vrijdag in de apens van Zeeland zien vleeseh eten heb wat. zoudt gij dan zeggen, en nochtans is 't zoo eenen man voorwie wij hebben moeten kiezen Frans en J an gelijk Giooten God is het mogelijk! Piet't Is zoodanig mogelijk dat. den voordezen bis schop van zijne kiezing nooit gewild heeft omdat hij den kerel kende Frans GodGodwnt zegt gij ons nu. Viet Gij ziet dus dat wij geene slechtere kerels kun nen aan 't hoofd onzer stad hebben. Van den heer waar t Land wil van spreken is er niets te zeggen, ook was hij geheel de stad door geëerbiedigd, hetgeen 't geval niet is me', onze majoriteit. Dus dien Vrimo van 'l Land is eene beestigheid Jan Maar zijn tweede punt dat is toch eene waar heid? Viet Zoo waar dan hef andere. Secundo zegt 't Land: Acht gaf geld om geloof en zeden op zijn landhuis te laten lasteren door vreemden hugtl De Conferentiën die hier gegeven wierden tijdens het liberaal bestuur en waarvan ik er verscheide bijgewoond heb, waren allerleerrijkst. Waarom zijn de priesters zoo streng op die conferen tiën? omdat zij ons, gelijk ik u straks zegde, naar de XH eeuw, naar de inquisitie zouden willen terug brengen, en dat de redenaars des landhuizes, als zij de geschiede- denis van dit tijdstip als voorwerp hunner onderhande ling hadden, niet aarzelden de waarheid te zeggen over de wreedc raoorderijen door het fannthmus verwekt, 'omdat zij niet aarzelden de gedachtenis van Philips II koning van Spanje en Graaf van Al va die zoo veel onge lukkige, verdacht van protestantismus of andere, levend doen verbranden en levend begraven hebben te ver- v loeken llewel de waarheid mag en moet gekend zijn, en als de prie ters zoo veel menschenbloed vergoten heb. hen mag iedereen dit weten, en dit is in het geheele of ten deele geene godslastering. FransMaar zou dit toch waar zijn, gij doet mij hui veren, Piet Piet Ga bij de geleerdste mannen onzer partij, ga hij M. Kervyn, een geschiedschrijver, en hoort wat hij 11 zeggen zal, hij zal u zeggen gelijk ik, er bijvoegende van het niet voorts te vertellen, dat dit te veel kwaad aan de partij zou doen. JanSaperloot, Piet.als dit alles waar is moet 't Land van «lege onvoorzichtig zijn, zulke dingen te durven 1-9 schrijve! Piet Zoo is het meest altijd, vrienden,veel woorden en weinig zin. Ziet eens zijnen tertio: Aclst reed in de g alop naar de bankroetstraetz'hebben de peerden tegen gehouden en geroepen achterwaerts. Dit is wederom eene dommigheid. Kooit heeft de stad vooruitgang, voor spoed gedaan dan binnen de 18 jaren dat de liberalen aan 't bewind geweest zijn. De liberale werkten onop houdelijk tot de verfraaijing dor stad en om al die groote werken van nut te voltrekken hebben de burgers natuur lijker wijze hunne lasten wat zien vermeerderen, maar voor mij en voor ieder redenerend mensch was die kleine verhooging geen te zwaren last daar ik zegde: zonder geld kan men geene boter koopen, en al het geld dat er verteerd wordt is in den intrest van ons allen, waar er gewerkt wordt is nering. En met al die groote werken stond de stadskas in den zelfden stand van nu, nu dat de klerikale al 4 jaren in meerderheid in 't landhuis zetelen en dat zij nog niets uitgezet hebben, volstrekt nietsver staat ge mij? Frans- Dit is zeer wel. Piet, maar deze hebben heb ben ons s| a irznnmheid beloofd en als zij zoo veel werken zouden doen dan de liberalen zouden zij ook zoo veel geld noodighebben! Viet Gesproken gelijk in een koffijhuis, kameraad, t is juist gelijk gij zegt: als men niet eet of drinkt heelt men geen geld noodig en kan men alles sparen. Daaruit de Quarto slimmigheid des Lands: Z'hebben ons van de drukkendste lasten verlostz hebben in thuishouden orde spaarzaamheid en rechtvaardigheid gebrachtz'hehben Aeist in voorspoed en faam doen winnen! Zeg, Frans, hebt gij uwe i.ontributien al zien verminderen, en gij, Jan! Beide Ik nog van geen centiem. Pietliesvel, ik ook niet; nogtans indien dit punt geene leugen is, is het toch geene slimmigheid liet op te halen. Jan Hoe! gij zegt dat die verlossing der drukkendste las ten waarheid is! En hoe komt het dan dat ik daar niets van weet,zijn wij niet allen gelijk voor de wet? PietHoort, vrienden. Hebt gij ooiteen kontributie- biljet ontvangen waar men van '1 °j0 kadastrale franken sprak? .Frans en Jan Keen. Piet Hewel ik ook niet, maar 't is zoo veel te slech ter. Indien zij ons deze kontributie hadden kunnen doen betalen dan zouden wij eigen tars geweest zijn, dan zou den wij buizen en land bezitten! Jan Op zoo een manier wil ik alle jaren honderd fianken betalen. Frans 'k Geloof bet wel,hoe meer men mag betalen boe meer men bezit, ik wil 1000 betalen! Piet Hewel, kameraden, de liberalen hadden geld noodig en z' hebben die kontributie ingericht, zij hebben de rijken die kunnen en moeten betalen doen leggen en ons. geringe burgers, gerust gelaten Jan l)it was zeer wel gedaan Piet Zeker was het wel gedaan. Maar onze klerikale raadsheeren die meestal rijke eigenaars zijn, redeneer den zoo niet.. Zij deden gelijk d^ pastoor die zich zeiven eerst zegentzij schaften de 2 af die zij moesten be talen en lieten ons, wij die de vermindering hoogst noo dig hebben, naar hunne beloofde spaarzaamheid schui felen. Gij moest, den IJkcr van zondag gelezen hebben gij zoudt gezien hebben boe zij de kontributien afslagen. FransFn wat zegt bij? Piet Het is te lang om bier uit te leggen, gij moet bet lezen Frans Ik durf toch niet, mijn biechtvader beeft bet mij verboden! Piet Wederom een priester die vervaard is der waarheid, omdat bet blad de waarheid zegt over onze partij Frans Denkt gij het? Piet Zeker, daarom is het! Frans Hewel, dan zal ik mij maar eene doodzonde riskéeren Jan Zoo, zoo, 't is van uie lasten dat t Land durft gewagen Piet Ja. Gij ziet dus dat ik gelijk bad te zeggen dat deze primo lot zijnen quarto en quinto beestigheid was. Jan Gij zijl een aardig vent, Piet. Piet Omdat ik alles recht uit zeg? Wacht een beetje, gij hebt mijn gedacht gevraagd, gij zult het welen. Frans Spreekt, Piet, spreekt, ik hoor u gaarn rede neren. Piet'Z hebben orde 'en rechtvaardigheid gebracht, zegt-'f Land. Dit doet mij waarlijk schokschouderen, van 1806 heeft men in de stad nog niets gehoord dan van twist en tweedracht, van gevechten, moordpogin gen enz en dit heet 't Land ordel 't is schoon rechtvaar digheidStellen zij niet alle de bedienden af die van onze gezindheid niet. zijn? hebt gij dit ooit binst't liberaal bestuur gezien? Jan Dit is waar, Piet. Maar gij hebt ons nu al zoo lang bezig gehouden met onzen gemeenteraad, dat. de majoriteit niets verricht, maar 't Land zegt dat het ge- dwarsboomt wordt door 't schepen kollegiedie liberaal is. Frans Het zegt dat de Knzernstraat zonder die dwarsdraverij al zou begonnen zijn? Piet Vodden, vodden, vrienden, de majoriteit doet dit schrijven om de Aalstenaars den blinddoek aan te doen. Indien zij die straat maakt is zij verplicht grond aan te koopen cn dan vaarwel hunne economies'. JanGij zoudt kunnen gelijk hebben, Piet! riet 'k Geloof bet ook, Jan. Maar weet gij door wie de majorité zich laat Hwarsboomen? 't is door eenige mannen die over haar meer macht hebben dan de sche penen. FransDoor wie dan? PietKent gij de historie des champetters niet? FransKeen, vertelt ons dit eens! Piet Gij weet dat er een brigadier moest genoemd worden. De champetter die de plaats moest bekomen was bekend, zelfs had ik uitgenoodigd geweest op eenen souper die hij moest geven op zijne benoeming. Dien champetter had ongelukkiglijk eens zijnen dienst gedaan ten nadeele van een man onzer partij. Die benoeming komt aan zijne ooren, hij maakt onmiddelijk eene be dreiging van liberaal te worden die hij deed teekenen door al ile leden zijner familie, bij ging zelfde stem van M. Josef afsmceken die zijne kollegas bedreigde zijne soumissie van den raad te geven indien zij hein noem den, en hij wierd niet genoemd! Frans Dit is nog al komiek, en zij klagen van dwars- boomerij als zij hun zoo bij den nens laten leiden! Jan Ik bemoei mij met hunne petitie niet meer, dat zij hunne soupe koken gelijk zij ze eten willen. Frans En ik ook niet. Goeden dag vrienden. Jan cn Piet Te samen goeden dag. Vervolg.)

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

Den Yker | 1870 | | pagina 2