Zondag* 24 December 1870. 35. Tweede Jaargang.
aderland, VooruitgangLandbouwNijverheid.
Den IJher verschijnt wekelijks den Zaterdag in den namiddag, onder de dagteekening van den volgenden Zondag. De prijs der inschrijving
voor een jaar is 4 fr. voor de stad en fr. 4-75 voor geheel het land voorop betaalbaar par semester. Men kan zich laten inschrijven op al de
postkanlooren des rijks. De prijs der inserlien is 15 centimen per drukregel, de aflichen bij den uitgever dezer gedrukt, worden gratis
afgekondigd. Brieven, geld, enz. franco te zenden aan den uitgever, in de Rozemarijnstraat, N° 1, alhier.
IJZEREN WEG Vertrekuren \an Aalst. Mei 1870.
Naar Aalst uil
StiptsIüjS De personen die op den IJLer een
abonnement nemen voor 1871. zullen van nu af
tot 1 Januari de gazet gratis ontvangen.
AALST, 23 December.
AAN ONZE GEACHTE ABONNENTEN.
Met dezen nommer vangt het tweede jaar der
wckelijksche uitgave van den IJker aan. Aleer
den weg te vervoorderen is er ons eeneu plicht
opgelegd, namelijk het gevoelen onzer geachte
lezers omtrent ons blad te raadplegenja, het is
onze plicht hun te vragen of het aan de zending
die het op zieli nam beantwoord heeft!
Wij stellen ons betrouwen in hen en verwach
ten ons aan cene duidelijke en bepaalde
antwoord, uitgelokt door vrijheid, openhartig
heid, rondborstigheid en onafhankelijkheid.
Wij voorzien dateenigen ongetwijfeld de baan,
die den IJker bewandeld heeft, gansch van hun-
en smaak zullen vinden dat anderen en nog al
velen, niet zullen aarzelen ons van flauwhcrtig-
heid te beschuldigen, omdat de IJker op eene
zoo schielijke was bijna volstrekt de programma,
die hij in 1869 zich had voorgeschreven, is afge
weken dat anderen nog, maar hier zal men er
een zeer klein getal aantreffen, zullen geenc
bezwarende smaadwoorden genoeg kunnen vin
den om ons en den IJker aan de openbare ver-
aehting voor te stellen, en dat om de waarheid
en niets dan de waarheid, dat zij met jubbeling
en genot in zekere kringen rondsleurden, te heb
ben durven nederschrijven, en naar eene ge
trouwe en letterlijke stenographic! drukken en
veropenbaren.
Het zij ons geoorloofd twee woorden aan elk
dier drij gevoelens te antwoorden.
Aan de eerste aanmerkers zal de IJker, met
zijne alom gewaardeerde rechtzinnigheid, zelfs
bij de hardnekkigste klerikalen, aan wie hij
recht doet toevaren als hun recht toekomt
zeggen dat hij op verre niet eene volledige goed
keuring kan wegdragen, omdat hij niet ten volle
zijn woord heeft gehoudenen de reden ervan
ligt in de omstandigheden en de gebeurtenissen,
die ons vreedzaam land iu een uilplunderings-
land herschiepen, en aan het volksbeminnende
bewind, dat de welvaart der ingezetenen van
Belgie voor deszelfs eigene belangen steeds stel
de, een bew ind, wier mannen allen van den
eersten tot den Iaatsten aan den onteerenden be
ker van Langrand met volle leugen zich hadden
verkloekt, verkozen.
De akten dier mannen hebben zoodanig veel
stof opgeleverd dat hun ongelukkig, gebrekkig
en uitpuilend bestuur, onder het dubbelvoudig
oogpunt van de stoffelijke en onstoffelijke belan
gen, heel de plaats heeft ingeruimd van het
nijverheidsnieuws en de landhouwfeiten. Deze
verklaring is de nauwkeurige uitdrukking der
waarheid. En kan die handelw ijze, die ons over
weldigde en den IJker tegenhield zijne beloften
te volbrengen, ons ten kwade geduid worden!
Aan de tweede, zal hij inbrengen de gedrags
lijn die hij van het eerste nommer af voorhield
en zich voorschreef. Waren de hoofden onzer
tegenstrevers, zoo als zij zich durven aanbieden,
wij zouden in hen den hemel op de aarde heb
ben maar 't is heel anders gelegen, en '1 ware te
wenschen in het belang der samenleving dat zij
hunne schijnvroomheid iets of wat konueii be
dwingen, want voor weinig dat die houding nog
aangroeic, zal de gerechtigheid en de rechtscha
penheid uit de wereld verdwijnen, en vaarwel
dan maatschappij van bedrog en valschheid
Echter, alhoewel doordrongen dat de samen'eving
door die valsche katholijken verleid wordt,
omdat zij de schelmstukken door de hoofden aan
boord gelegd en gepleegd, onbewust is, hebben
wij toch de persoonlijkheden afgewezen, maar
niettemin de werkingen der bestuurders en des ge-
meentcraads opgevolgd en niet geaarzeld na diep
overleg en onpartijdig onderzoek, de besluitselen
naar waarde te verheffen, te laken of te geeselen.
Voor wat de laatste betreft,die ons aan de ver
achting voordroegen, wij achtlcden dit verdicttn
honderl negen en negentig twee hondersle met
ons, zonder aangelegenheid of gewichtja, het
was reeds in de scheurmand gevallen aleer het
den IJker was toegebracht. Er zijn immers dier
feiten die ofschoon, eene zekere opschudding in
de oogen van sommige bedaarde menschen schij
nen te weeg te brengen, het schokschouderen
van anderen, in den gang der zaken van den
huidigen wereld betrokken, nog niet waard zijn.
En om niets meer te zeggen, wam wij zouden
eene ongehoorde ongevoeglijk beid moeten aan
den dag leggen, hel feit waaraan zinspelling
wordt gedaan, bekleedt, hij uitstekendheid, den
eersten rang in dit orde. Niettemin moet ieder
wel bezield meusch de hedrevene buitensporig
heid betreuren.
En wat heert het gedrag geweest van den IJker
als het in de politiek het wereldlijke en het gees
telijke gold P Hij heeft eene onuitwischbare lijn
getrokken tusschen de godsdienst en de politiek
degene die zich waardig w il maken de godsdienst
te doen eerbiedigen en de driften der mensehen
van allen aard in te toornen; het moreel hel volk
in te planten en zijne levenswijzen te schikken,
naardien die het Christendom stichtte en zijne
schoone leering met den dood wilde hoeten, vindt
den lijd niet om zich in de vurige w orstelingen
der politiek in te wikkelen zijne zending heeft
een ander karakter dan de politiek die er moet
uitgesloten blijven: zoo niet wordt de leering van
den christenen degene van het jesuilismus, de
melaatscheid der wereld, het stels-1 der stomp
zinnigheid van tiet volk.
Vi elnu, de geestelijkheid in de politieke strijd
perken is een wanzin voor alien christen
meusch, omdat de politiek heel tegenstrijdig is
aan hel karakter van den geestelijken, die vrede
en rust inoel aanprediken en tot voorbeeld strek
ken en haar aanwezen in de kies worstelingen
is eene af te keuren handeling die in het geweten
van redenerende menschen, als zij er geene eigene
belangen in hebben, nadi elig aan den zuiveren
godsdienst zijn, hunne oogen openbrekenen hun
het verschil doen ontwaren tusschen den schijn
DEA IJKER.
Brugge, Oostende 7 06 e. 1, 2, 8 kl. 851 1245 641.
Dooriiijk, Moesereen, Kortrijk, Rijssel (langs Gent) 8 51
12 46 3 15 6 41.
Dooriiijk, Moescroen, Kortrijk, Bijssel (langs Aath) 8 00
(5 55 alleenlijk na.nr Kortrijk des zaterdags, zondags
eu woendags).
Ninove, Geerardsbergen, Lessen, Aath 6 10 800 12 12
2 50 5 53 8 55.
Bergen, Quiévram, Braine, Manage, Charl Namen 6 10
8 00 12 12 2 50 (5 58 e 1, 2, 8 kl. van Charleroi).
Dendermonde, Lokeren 5 20 7 20 8 88 12 25 8 15 6 20.
Mechelen, Antwerpen 5 20/ 7 20/ 8 OOd 8 35J e. 1.2,
3 kl 8 38/ 9 43d e. 12, 8. 1 1-We. 1, 2, 3 kl. 2 48d
3 15/ 551 d 620/ 885 en 8 55d e. 1,2, 3 kl.
Brussel 5 20/ 7 20/ 8 OOd 8 85d e 12, 8 kl. 8 88/ 9 43d
12 12d 1 14 e. 1, 2. 3 kl. 2 48d 8 15/ 4 4ad e. 1,2, 3
kl. 5 old 6 20/ 8 35d 8 55d.
Leuven, Thienen, Luik, Verviers 5 20/ 7 20/ 8 85dE: 1,
2, 8 kl. 8 88/ 9 43d 12 12d 1 14d e. 1, 2, 3 kl. 3 15/
6 20/ e. 1, 2 kl. van Thienen 8 35d 85odE. l,2kl.
G-ent 603 ('s vrijdags.) 7 06 t. 1, 2, 3 kl. 882 851
12 23 12 -16 3 15 6 20 6 41 9 26.
NOTA. De letter beteekent langs Dendermoode en de letter d langs Denderleeuw.
Antwerpen 6 00 9 50 12 35 e. 1, 2, 8 kl. 8 45 7 00 u 0
Brussel 6 27 e 1, 2, 3 kl. 7 28 8 08 11 20 12 02 21
515 557 820.
Gent 7 10 8 04 k. 1, 2, 3 kl. 8 52 11 23 12 45 b. 1 2
3 kl. 2 00 4 16 e. 12, 8 kl. 5 00 8 00 8 05.
Aath 6 55 10 30 1 42 4 86 7 50 9 03.
Lessen 7 15 10 53 2 01 4 55 8 10 9 23.
Geeraardsbergen 7 36 11 14 2 17 5 12 826 9 37
Ninove 6 37 7 58 8 33 11 44 2 40 5 35.8 50 10 01.
Lokeren 7 02 9 10 10 57 1 50 4 57 7 27.
Dendermonde 7 f.ö 9 53 1 1 33 2 22 5 29 8 00.
Oostende 615 1,2, 3 kl. 7 CO 9 30 12 05 3 00 e 1 2
3 kl: 6 00.
ö'E'AAÏV STII. Teldegem. Gljseqhem, Santbergen en Iele, al de konvoois Denderleeuw, al de konvooisheh.il
ve die van 1 14 en 1 46 avonds uit AhIj Jette