Eindelijk viel het dwangbeheer iri duigen. De liberale gedachten zegevierden en het volk kreeg vrijheid en recht. De edellieden en de geeste lijkheid verloren hunne voorrechten en almacht; met hunne willekeur was het gedaan. Zij wer den burgers gelijk de andere kinderen van God. Dat was rechtvaardig en gelijk hei zijn moest, meer niet. [Iet is goed soms de geschiedenis te kennen, en wat onze vaderen te lijden hadden, om ons geslacht en onze nakomelingen tot waken en strijden op te wekken. Want, daarvoor, mag er niet geslapen wor den, de vijand waakt en werkt. Men ziel in Frankrijk de oude bevoorrechte klassen en de geestelijkheid hemel en aarde bewegen om een koning van hei goddelijk reclü lot den troon te roepen. En wat willen zij, wat is hun doel daar mede wij verbergen het niet, zij willen de goede oude tijden doen herleven en allen vooruit gang onmogelijk maken. Zal dit mogelijk zijn in de negentiende eeuw? Voor de eer van he' mensehdom verwerpen wij verre van ons dat gedacht. Maar het gevaar beslaat; beier te vroeg strijden dan te laat kla gen. Mier in Belgie gaat het nog zoo niet. Dank aan de kloeke gevoelens van ons volk en dc vrijhe den gewaarborgd door onze Grondwet, zien wij hier den vijand moedig in bet oog en bonden bemin bedwang. Wij willen vrij zijn en blij ven. De klerikalen zijn bij ons wel meester aan den Slaat, maar slechts tijdelijk. Dot weel de tegenpartij ook, die bare machteloosheid gevoelt en niets kan uitvoeren. Inderdaad de klerikalen moeten zicli in ons land koesle houden,, Zij hebben wel veel getempeest en gedonderd tegen dc liberale wetten Op de studiebeurzen. Op hel wereldlijk onderwijs. Op de kerk boven. Op de kerkfabrieken. Op de pensioenstelling der magistraten. Enz., enz., enz. Maai wat is er van al dat gehuil geworden Niets min dan niets. De liberale wetten blijven beslaan. Waarom Omdat zij rechtvaardig en noodigzijn De klerikale wetten, de kloos terwet blijven begraven. Waarom Omdat bet volk er niet van wil welen en de liberale ge dachten en gevoelens nog te kloek zijn in Belgie. Wij schrijven dit arlikel niet uit trqtschheid, eigenliefde en zelfs betrouwen. Neen verre vandaar. Wij zijn ongerust en vinden het noo- dig iedereen op te wekken tot werkzaamheid voor vrijheid en vooruitgang. De reaklie, als een monster met zeven kop pen, steekt dreigend bet hoofd op in eenige lan den van Europa. Zij wil en zal hel uiterste wa gen om te zegevieren en de volkeren te dominee- ren. Dit. mag niet gebeuren. Al wie liet wel meent met landen en volkeren, moet ons bijstaan in dien strijd voor vrijheid, welzijn, vooruitgang, onderwijs, verlichting en beschaving, tegen de dompers,-de achteruitkrui pers. dc liebtverdoovers die de oude lijden wil len doen herleven toen het volk, de burgerij, de boeren slaaf warén naar geest en lichaam. Zwicht u van te veel vertrouwen en gerust heid aan den dag te leggen De vijand werkt in 't donker. -{IV.v.D.) PORTRET VAN EEN KLERIKAAL AAN ALLEN TOEPAbSELIJK. Er beeft een konflikt, te Led "berg plaats gehad, tusschen den kalliolijken schepen Dau ween de gemeente overheid. Ziehier de feilen: Vóór eenigen tijd heelt de gemeenteraad van Lcdeberg belangrijke kalseidewerken gestemd en M. Dauwe heeft het ontwerp gestemd even als de overige leden den van Raad. De uitvoering der gedekreteerde werken ver- eischt dal eenige boomen verdwijnen, die zich langs been den Brussclschen steeenweg, vóór eenige huizen, bevinden. AI de boomen waren zonder betwisting weg genomen, toen men degene wilde vellen, die zich voor het huis van den heer schepen Dauwe bevinden, verzetle deze er zich tegen en zond de werklieden weg. De heer schepen, de dienst van burgemees ter doende en de polilie-kommissarishebben dal werk willen doen hernemen en na eene lang durige discussie met M. Dauwe, zou deze laat ste in huis ztjn -gegaan, een venster op de eerste verdieping hebben geopend en met eene pistool op den werkman hebben aangelegd, gelast met den boom te vellen hem beclieigende gebruik van zijn wapen te maken in geval hij met dat werk voortging. De politie commissaris bij M.Dauwe willen de binnen gaan, zou deze hem ook bedreigd heb ben vuur te zullen geven op al wie zijne woning zou schenden. De dienstdoende burgemeester, van oordeel zijnde, dat een uitstel van een paar dagen voor bet uitdoen van oenen boom, de moeite niet waard was het leven van een man in gevaar te brengen, heeft bel werk doen opschorsen, 11a aan de heer prokureur des konings kennis te hebben gegeven van de heldendaden van zijnen collega, legen wien proces-verbal is opgemaakt. MM. LEIRENS, PRIL. DE WOLF, ENZ. ZIJN AFGEKOOKT, zonden de Denderbode en hel Land van Aalst zei/yen De kiezing der leden voor de samenstelling ber handelvierschaar heeft donderdag plaats gegrepen. Ieder heeft nog frisch in bet geheugen dat de bokkenrijders,in de voorlaatste kiezing,'l is te zeggen op liet oogenblik dat de klerikalen niet omkoopcrijen en beloften van allen aard, er in gelukt waren in liet natiepaleis te dringen de vierscharen als politieke inrichtingen aan schouwende, al de kiezers van hunnen kaliber ernaarloeloktenonder vóorwendsels die onze pen weigert neder te schrijven. Niet te min werden hunne geloofsbroeders, daar er schier niemand van de tegenpartij, die nooit gedacht had de politiek er tusschen Ie bren gen. aanwezig was,met eene zekere meerderheid gekozen. M. De Wolf. Philem. stond aan bun hoofd, dit is genoeg gezegd. In dc volgende kiezing, daar men den look van verre gcrook, liep liet heel anders af, en den vijlden dezer is bet werk voltrokken gewor den met eene grondige zuivering van heel dat stichtend element. En daar viel niet aan te twijfeleii;als men met redcncerende, met oordeel begaafd en klaarzie- nendc mannen in bel strijdperk treedt, is de li berale partij altijd zeker te zegepralen, omdat zij bij dure ondervinding weten en opentlijk moeten belijden dat de klerikale partij maar een langrandisten-winkel is die liet op den on» dergang der openbare welvaart gemunt beeft en niet dan valsche beloften, vleierijen en door trapte bedriegerijen ten baren dienste heeft. Inderdaad, wat is er Belgie al goeds overge waaid sedert hqt klerikaal bestuur aan 't roer is? Zijn onze zoo moeilijk gespaarde miljoenen door hen niet gaan vliegen En wat heeft dc stad Aalst er door gewonnen? Tenzij kwade wind en eene op den dorpel zit tende kwijning Heeft het jaarlijks de nering- doendeborgerij. door verjaging der militaire bezetting niet meer dan honderd duizend francs ontstolen, die er tot haren onderhoud besleed werden En boven die som hocvcle duizenden franes van vermaakooiden werden er niet naar toe gelrokken en verteerd ZOUDEN ZIJ DOOF BLIJVEN? Wanneer zullen wij bet gelukkig oogenblik te geinoet zien, waar wij eens eene maal zullen kunnen melden dat onze stadiiuismannen geene twee malen en twee gewichten gebruiken? Geene week, geen dag gaat er voorbij of '1 is altijd het zelfde iiedeken bier zoeken zij niets anders als een deel hunner medeburgers in hunne belangen te krenken.zoowel op de mark ten als in hunne woonen, tot voorbeeld dooral- len bekend zullen wij slechts den beer Henri Meert, opnoemen; ginder worden de reglemen ten met de zelfde onpai tijdigheid uitgevoerd Waarom gedoogt de politie des zondags dat zekere drankverkoopers hunne huizen heele nachten open houden terwijl de andere op liet slaan van den twaalven moeten gesloten worden? Allo M. Van Wambeke, gij die burgemeester te Aalst en er hoofdman der policie zijt, allo M. Van Wambeke, liefhebber van schoon mu ziek en goede harmonie, baalt toch eens uwen diapason van onder bet jesuietendak Hoe komt bet dat Pier die buiten dekuip der stad woont, geene verandering of verbetering aan den gevel zijns huizes mag verrichten en gedwongen wordt corniche en plankiersponnen le plaatsen, tcnyijl anderen, die huizen nabij de markten bezitten, alles aan hunne gevels mogen doen zonder op corniche of plankiersponnen le moeten denken Waarom meer voordcel ver- lcencn aan de familje De Wolf-Cosyns als aan een liberaalgezinde Is bel reglement, zijn de beslissingen dan voor iedereen niet vastgesteld Op wat steunt gij u, M. Geeraerdls, gij die de stadswerken als schepen in uwe toecigcningen hebt, om een dusdanige onpartijdige machti ging toe te siaan? Als gij alzoo op de straat te werk gaal, wat meet liet dan binnen huis zijn Konden wij er een oog in slaan, wat zou er niet al oprijzen EEN BRIEF. Eene openllijkebeslissende scheuring is in de kerk ophanden. Boor de aanmatigingen barer booge geestelijkheid, barer inmenging in de we- reldsche politiek, en de verklaring van dogma's welke door vele barer verlichte dienaars Ge twist cn in twijfel getrokken worden, is er in de Roomschekei'k eene hcillooze bewegingonlstaan welk de geesten, die onderzoeken en redeneren meer en meer van de kerk verw ijdert. Geloofspunten van bet Concilie, zonder wel ke de religie vroeger zoolang beslaan beeft, worden door de eenen betwist, door de andere verdedigd en deze tweespalt kan niet strekken dan om bet ontzag en den eerbied ie verminde ren, w elke de godsdienst inboezemen moet. Mannen zooals pater Hyacinlbe, Doelinger en andere, scheuren zich opentlijk van de kerk en stichten eene nieuwe katholieke leer. die van de misbruiken en aanmatigingen door dc elcrgé ingevoerd, gezuiverd is. In Duilschland en Zwitserland tellen zij vele aanhangers en wel haast zullen,zooals,in de -iCe ecuw.de buitenspo righeden van Rome, de oorspraak zijn van de verdeeling van Duilschland in tw ee religiekam pen. Ziehier nogmaals eenen brief van een geacht priester, Sl-Ange-Lièvre, oud onderpastoor der O.- L.- \rouwe kerk van Geneve, aan den aarts- bisscliopyan Lyons toegestuurd, en die nog een bewijs voegen komt dat de scheuring zich meer en meer begint af te leekenen MONSEIGNEUR, Ik ben priester van het bisdom van Lyons, en uit dien hoofde, heb ik de eer U te laten kennen dat ik met hart en geest de groote katholijke hervorming die in Duilschland en Zwitserland zoo kloekmoedig is ontvan gen, aankleef. De daad die ik volbreng, Monseigneur, is het uit werksel niet van eene oogenblikkelijke noch kortstondi ge luim; zij is de vrucht mijner ondervindingen en stu diën. Inderdaad, ik ben diepovertuigd dat het Roomsch katholieke stelsel, bij de volkeren voor wie hel wordt toegepast, eene bron van verbastering en ongeloof aanstelt en daardoor eene oorzaak van verval wordt. De kernachtige en vrome lessen van het Evangelie worden noch onderwezen noch begrepen; maar klein geestige en belachelijke kwezelarijen maken in hunne plaats zich van de zielen meester, en in alle standen der samenleving, van het laatste tot het toppunt der maat schappelijke ladder, treft men eene bijgeloovige koorts aan die het oud heidendom niet zou verloochenen. De geestelijken zuchten heimelijk onder (le ketenen eener klimmende en toenemende verdrukking: Zij heb-

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

Den Yker | 1873 | | pagina 2