1 rooien, om zich er le kunnen mede verrijken want zij werpen een vischje weg om een kar perken aan hunnen haak le krijgen. Ja,Denderbode,blijft nu uwe zending begrijpen, en indien gij op den zelfden weg voortgaat zult gij er in gelukken het Allemansgerief,de verkla ringen der miraculeuse Maagd van Sr. Lievens- Haütem enz. enz. uit de handen der ouderlooze kinderen le doen rukken, welke in de weezen- huizen van Aalst in overvloed besteld worden, tot schande der regelmatige opvoeding, welke hel verlichte menschdom van hen zou moeten verhopen. DE MAATSCHAPPIJ VAN BEEVAARDERS. Al de dagbladen hebben des lijds gesproken «ver de bedevaarten, de bedevaarders, de bede- vaarderesscn, de gevaren, en hel echte doel dier godvruchtige wandelingen. Laat mij toe vandaag eens op dit punt terug te komen. Het is hoogst lijd dat men wete waar ons die nieuwe landziekte geleidt. Ik twijfel sterk aan de krachtdadigheid der bedevaarten zelfs op hel oogpunt van godsdienst. Ik ga verder. Ik ben goddeloos genoeg om te durven bewe ren dat verre van voordeolig aan den godsdienst en aan de zeden te zijn, de bedevaarten eerder dienen om de volkeren te bederven. Welk is het echte doel dergenen die onder voorwendsel van bedevaarten te doen, Onze- Licve-Vrouw van Halle, Onze- Lieve-Vrouw van Scherpenheuvel, van Hanswijck en eenen gcheelen hoop andere Onze Lieve-Vrouwen min of meer nnrakuleus of voor zulks aanzien Gij meent dat de godsdienst er voor iels in is Bedriegt u niet. Er ontbreken zeker niet lusschen onze bui tenlieden en zelfs lusschen de burgers en werk lieden onzer groole steden, lieden die dom ge noeg zijn om geloof te hechten aan de mirake len om voor ernstig op te nemen de uilgalmin- gen van hunne pastoors tegen dien helschen brandstok Viclor-Emmanuel noemt en het baat zuchtig gekerm van die zelfde pastoors over de zoogezegde gevangenis van den Paus. Hetgeen enkelijk bet mecstendecl der bede vaarders en bedevaardcressen willen, is van wel le, slaan niet hunnen pastoor en zijne sa- menhangers, in zicht van hunne persoonelijke intresten. Of wel om zich le verplaatsen, andere gewes ten, andere gezichten te zien, zich te vermaken op d'eene of op d'anderc manier met de toestem ming van den pastoor en zonder dat de gebuur of iemand anders er iels zou kunnen op zeggen. Meer dan andere volken is den Belg geboren om in sociëteit te leven. Wie zou daaraan kunnen twijfelen: ik heb maar hel oneijferbaar getal maatschappijen die zich op onze vrijen bodem mcnigvuldigcuna te zien. Bemerkt wel dat helgene men kringen van vermaak noemt het groot getal dier maatschap pijen uitmaken, maatschappijen van kegel spel, slmifspel, alle soorten van schutters, maatschappijen voor het kweeken van ratten en' konijnen, maatschappijen van schuppenbocr, het is om niet uit te scheiden: zonder le tellen de maatschappijen van tooneel-lelterkunde, enz zonder te lellen de socieleilen van Franciscus- Xaverius en een hoop andere Suskens en Jef- kes. Dus de maatschappij van bedevaarders want er zijn er met hoopenzijn maaree- ne bij wisseling van die kringen van vermaak. crslaat wel dat ik hel geenszins op die maat schappijen zou geladen hebben, indien zij zich vergenoegden met hunne leden vermaken te be zorgen die min of meer eenvoudig zijn. Alle de goestingen zijn in de natuur en ieder zoekt zijn vermaak waar hij het hoopt te vin den. Ongelukkiglijk is het zoo nieten gelijk ik straks zegde, de bedevaarten, 't is te zeggen de vermaken welke die maatschappijen aan hunne leden bezorgen, zijn nadeelig aan derden. Ga eens te Scherpenheuvel in het saisoen der godvruchtige nilstappingen, gij zult er wonder bare dingen zien. vrouwen zonder hunne mans, meisjes zonder hunne ouders, jongmans op zoek naar eene jonge hin, en getrouwde mannen be- geerig om verre van hunne vrouwen eenen aangenamen dag over te brengen. Nog eens, ga te Scherpenheuvel of elders, en gij zult zien op welke manier de bedevaarders en bedevaarderessen zich vermaken. Een mijner vrienden, een dag de bedevaarten van nabij willende zien is van Scherpenheuvel zoo gramsloorig terugkomen dat het moeilijk te beschrijven is. Hij had er eene dier maatschappijen gevonden bedevaarders en bedevaarderessen die onder een Pêle mêle onder den blauwen hemel op het kerkhof kampeerden. Maar wat had hij daar gezien en gehoord heeft had hem het kieken- vleesch op het lijf doen komen. En ik bid u le gelooven dat mijn vriend een jongen is die voor een kleinigheid niet rood wordt. Wal er onder wegen in de gebuurte van het mirakileus beeld, bier en genever gedron ken wordt is ongehoord ook zijn er menig bedevaarders en bedevaarderessen die al waggc lende terug komen. Men heeft in eenige localileiten bewezen da er nooit zooveel twist,zooveel gevochten wordt, dat de policie nooit zooveel werk heeft, dan Li, de terugkomst van eene processie bedevaarders en bedevaarderessen Ziedapr, waarom ik durf staande houden dat verre van voordeelig aan godsdienst en aan ze den le zijn, de bedevaarten eerder dienen om onze bevolkingen te bederven. Nadien blijft er nu nog te welen of de slimme rikken die de bedevaarten instellen, zich wel veel aandragen van godsdienst en zeden. Ik, ben zeker dat wanneer zij ze instellen, zij op geheele andere soorten van dingen denken. L. v. L WIE ZIJT GIJ De klerikale zedeleer rakende de misdaden gepleegd door liberalen ofklerikalen. Wie zijl gij P Zijt gij klerikaal en wordt gij verdacht eene misdaad, eene dieRe begaan te hebben, dan is het icdereens plicht er over te zwijgen.; de druk pers mag er niet over spreken. Integendeel kent men u voor liberaal dan moeten honderde of duizende stemmen uwe misdaad, uwe oneerlijkheid, uwe rooverij. ver kondigen; de dagbladen zullen u weken, maan den, jaren door de goot slepen en u alle dagen p nieuw onleeren. Ziedaar de zedelccr die dc kristelijkc gazetten verkondigen ter gelegenheid van de groole dief- le gepleegd hij M. de Peneranda te St. Michiels hij Brugge. Wat er merkwaardig is in deze gewichtige zaak, 't is dat de klerikale pers na de eerste ge weest te zijn om die diefte aan te wijzen en de ijver van het gerecht aan te wakkeren tot de op sporing der roovers, nu geheel en al van gedrag verandert. De kristel ij ke gazetten hadden gepredikt en gedonderd op het verval der zeden: het zedelijk gevoel ging verloren; de menschen kenden noch recht, noch wel, noch eerlijkheid, noch recht vaardigheid meer Maar nu vragen die valsche schriften dat er zou gezwegen worden over die diefte. Waarom?'I Is kurieus! Het is uitgekomen dat de zoon van eene aanzienelijkc familie er in be trokken is als een der bijzonderste beschuldig den. Zij vragen eerbied voor de ongelukken, het verdwalen van een lid, behoorendc aan eenê e- dele klerikale familie. Volgens de gewijde 1 geschriften is het eene vreedheid betreu renswaardige feilen voor eene achtbare familie te doen kennen. O! zij zijn zoo gevoelig, zoo voorzichtig, zoo voorkomend, zoo genadig, de laffe penneknech- len der zoogezegde goede schriften. Zij hebben een goed woord voor elk en ieder, o ja Pachther Janes. '10. tan waar de tweede kreet kwa*. Sedert het begin van liet vreeswekkend tooneel, waar men den zoogezijden ketterde pijningen eener wereld- sche hel deed ondergana, was, op een sprakeloos beve] van den beschuldiger, da deur waar men de gevangenen binnenbracht, geopend geworden. In de donkere gaping ontwaarde men onbepaald een vrouwelijk wezen, naar het treurtooneel vol angst en afschrik gewend. Van daar was de nijpende, schrikkelijke sehreeuw opgegaan, als men deedelmans borstvleesch verbrandde, en op hetzelfde oogenblik rolde uit den somberen gang eene vronw met loshangende haren op den vloer der gehoorzaal. Dit wanhopig schepsel moest binnen kort eene onder vraging ondergaan en de ink wisitic had haar gedwongen dit «heilzaam schouwspel» bijtewonen om haar te too— nen dal zij, in haar belang, spreken inoest zooals de inkwisitie liet wilde. De familiaars raapten baar op en droegen haar in eene nevenkamer. 11. NIEUWE FOLTERING. In dien tusschentijd ging men hardnekking voort, de wreedste folteringen toe te passen op den Lutheraan op den vriend der Vlamingen. Op zijne leden goot men kokende olie, in zijne brand wonden gesmolten lood. Hij briesehte van pijn maar gaf geen antwoord op al de ondervragingen der inkwisiteurs. Eindelijk ontsloot hij zijne tanden, waarmee hij schier zijne lippen had doorbeten en riep met eene stem die niets menschelijks meer had .Ja, ik hen Lutheraan., helsche monsters... Lutheraan... vermoordt mij... ik zal mijn geloof niet afgaan... ja, ik bemin de Vlamingen... mijne broers in Gods aanschijn... en leve... leve hunne vrijheid En nu verloor hij alle bewustzijn. Zijne bekentenis was voldoende meer dan voldoen de voor het H. Officie. Stervende werd hij weer naar zijn kot gesleurd en de voorzitter sprak zijn vonnis uit. Hij inoest levend verbrand worden en zijne asch in den wind gestrooit. 12. BESI.DIT. De overige tafereelen zijn getrokken uit een werk over de inkwisitie, waaraan ik al lang arbeid en dat wel eens of morgen het licht zal zien, als het vlaamsch publiek eens vlaamsche boeken zal knopen, anders nls kerkboeken, katechismussen, Jaakskemet zijn fluitje Cobonus en Pecaria en watdies meer. j Gaat men den gang na van de handelingen der kleri- kalen, dan denkt men onwillikeurig aan het schoono werk van Eugeen Sue: de Wandelende Jood. Daar ook trachten de Jesuieten hnn doel vooreerst te bereiken door alle soorten van geweldenarijen, en alles mislukt. Maar hel sombere figuur van Rodin komt op den voor grond. Daar waar het geweld schipbreuk leed, zal de schijnheiligheid zegepralen.En inderdaad de slachtoffers worden met het zoetste toomken van de wereld allen, tot hun verderf gebracht. Let nu wel. De inkwisitie was het geweld en zij heefter niet kunnen in gelukken de wereld aan de dwinglandij van Rome te onderwerpou in tegendeel. Thans gebruikt men de schijnheiligheid. Laat ons waken, vrienden, laat ons goed waken, libe ralen, of wij zullen varen gelijk de leden der familie Rennepont Al wat vrij is, vernield en dood en de generaal a der Jesuieten triomfant op de puinen van al wat vrij is.

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

Den Yker | 1873 | | pagina 2