KOOPHANDEL. Vandaag is het M. Becrnaert, advokaat bij het hof van kassatie, die minister wordt; gisteren was het M, -de Lantsheere. Schoone eer voor 74 klerikale representanten te Brussel, die onder hen geen vijf bekwame minis ters kunnen vinden. Binst de kiezingen klinkt het geheel anders in de klerikale gazetten. Dan zijn hunne kandidaten mannen van verstand, afgronden van kennis en wetenschappen. Als zij er bewijzen van moeten geven; als er plaatsen van ministers open zijn.... (Berniek men is genoodzaakt ze elders te gaan zoeken) Wij hebben dikwijls gezegd dat de klerikale re presentanten bijna allen nuïleteiten zijn. Men ziet hel n-u welDe bewijzen zijn daar tastbaar en zienlijk. Dat herinnert ons een geestige fabel De Aap en de Too verlantaren. Daar stond 'ne keer een man ter markt met eene tooverlantaren, waarbij vele wonderen te zien waren. De barakkeman had een aap en die aap wilde de kunsten van zijn meester napoetsen. llij riep het \olk bij En ieder zij ,- Ho ho die aap Dat is een wonderlijke knaap. Ha ha Maar Martiko had vergeten licht in zijne lanta- iroii te zetten. En Het publiek iKeek gretig toe, en zag berniek, -Zag berniek Eiwelis dan niet het portret naar het Heven van de klerikale pairtij Zi j boft gedurig en eeu wig met de gronde verstanden die zij bezit. Als er hier of daar-een representant moet gekozen wor den, steken de klerikale gazetten de faamtrompot als waren hunne kandidaten van de stof om -er mi nisters van te maken. Alle gè gé 1 -en als "t zoo verre komt, men vindt in de groote meerderheid der Kamer geen enkel man mei kop genoeg om mi nister te worden Hat iedereen dit eervol feit voort ver telle 1 Meer dan ooit is het waar, dat de klerikale partij over loopt van mannen niet verstand en kennis. Men ziet het wel. Wat wilt gij meer Ten slotte. Uitdiene tot zedeles der klerikale ga zetten van het land Als gij lantarens toont, zorgt dan wel te lichten; Want wat het best is voor elk land Is licht in hart en in verstand, Hand aan hand... En ziet... 'k zeg lachend He he he Hoet nooit gelijk onze aap het deê Neen neen ij zijnde ware vrijheidsvrienden, zoo noemt ons de klerikale partij. Vrijheidsvrienden dat wil hij haar zeggen: wij alleen moeten vrij zijn, vrij van anderen te verdrukken, vrij van onze tegenstrevers hel brood te ontnemen. Zij zijn dat, de mannen der inkwisilie, der onverdraagzaamheid. Kunnen zij lijden dat wij eene andere opinie hebben dan zij Kunnen zij verkroppen dat wij stemmen zooals wij denken? Kunnen zij verdragen dal wij vrijelijk onze burgerplichten kwijten Beschimpen, bespotten, belasteren zij niet gedurig de burgelijkc overheid die hun slaaf niet wil zijn Is de vervolging van den vrijen burger en w erkman hun doel niet ge worden om iedereen in den Tap te lijven Is dat wel vrijheidsliefde Op dit aantal vragen zal elk man die niet verblind is door partijhaat, luidop antwoorden: NEEN De klerikalen willen de vrijheid van den mensch in alles onderdrukken, maar vragen voor henzelven de volledigste vrijheid om ieder een te vervolgen, de familien te berooven door liet ontfutselen van erfenissen en werk. En inderdaad, zij verbannen de kristelijke liefde uit de samenleving, leerende aan het volk: De liberale gazetten zouden zij wenschen af te schallen zij willen niet dat een ander de vrij heid geniete de waarheid te zeggen over men sehen en dingen, ove; de nooit ophoudende leu gentaal der zoogezegde kristelijke papieren, die voor leerstelsel met Escobar aangenomen heb ben Liegt, liegt, lasterLmaarpp, er zal altijd iets van overblijven. De wereldlijke scholen willen afschaffen en onmogelijk maken. Wee de huisvader van den buiten en der kleine steden, die zijne kinderen elders zendt dan in eene geestelijke school of in een nonnenklooster. Is dat nu vriend der vrijheid zijn Integendeel, gazetten en vluchschriften van allen aard, die men niet lezen kan zonder mis prijzen of walgen worden door hen rondge- strooital wat achtingswaardig en vrij is wordt daarin deor den modde>* gesleurd de grootste dommigheden worden aan mannen, vrouwen en kinderen opgedischl om liet volk nog onweten der en bijgeloviger te maken Dat is goed Boeken geschikt om de achting voor de bur gerlijke overheid en de wet uit de harten te ruk ken worden aan eene spolsprijs verkocht of voor niet gegeven Dal is goed Genoeg tot daar; voldoende is het reeds om te loonen hoe de klerikalen de viijheid van ande ren verslaan en hoe zij in alles en van allen willen meester worden door geweld, verdruk ken, laster, dwang en onw etendheid. v. D. DE ZUSTERKENS DER ARMEN. In ons vorig nummer, zegt het Volksbelang hebben wij herinnerd hoe in hel godshuis der blauwe meisjes en in dat gene der roodelijve- kens de zusters, mét het onderhoud der w ees kinderen gelast, allengs het weezengesticht in een zusterklooster hadden vervormd, waar er bijna zooveel zusters werden aangetroffen als te verzorgen weezen. In een ander verslag van de Commissie dei- godshuizen verschenen in den Memorial admi- vistratif de la ville de land (4866. blz. 847 enz.) betrekkelijk het Sinl-Laurenlius godshuis, treffen wij de volgende merkwaardige bijzon heden aan 34 proveniersters bezetleden slechts eene op pervlakte van 610 meters,'t zij nagenoeg 18 meters per hoofd, terw ijl de plaats bezet door 4 zusters, gelast mc< liet opzicht en den dienst der proveniersters. die in de ziekenkamer wor den toegelaten, niet minder besloeg dan 1292 meters per hoofd, niet mede-gerekend de wijde gangen, die van gezegde w oonst afhangen. Dit verschil, zoo luidde het verslag, is tref- fend en geheel ten nadeele der oude vrouwen, waarvan de stichters van het godshuis hel in- zicht gehad hebben liet bestaan zoo niet be- hagel ijk, dan toch dragelijk te maken, welke voorwaarden heden leenemaal worden vcr- waarloosd. Eene verpleegde oude vrouw stond dus in het Sinl-Laurentiusgodsliuis tol eene zuster gelijk 18 tot 323 Kunnen er meer welsprekende cijfers gevonden worden, en bewijzen zij niet nogmaals op klaarhlijkende wijze hoemet den tijd de dek mantel der liefdadigheid, waaronder zich de kloosters verschuilen, verslijt en allengs de in stellingen wederom van stap lot stap naderen en terugkeeren tot hetgeen zij van eeist af aan lot doel hadden te zijn instellingen van doode hand en niets anders dal dat Onder den dekmantel der liefdadigheid rijk dommen vergaren en den invloed der kerk uit breiden, ziedaar alles wat de kloosters en alle instellingen van doode hand zich voorstellen. Boilcau, in heiwerk dat wij reeds hebben aangehaald, Etat de la France en 1789 (blz. 441) lelde 2183 godshuizen in Frankrijk, die gezamenlijk een jaarlijkscli inkomen van 40 miljoen bezaten. Bereken daarna het bedrag van hun gezamenllijk kapitaal van den rijkdom der talrijke kloosters die,mees alle met zoo gezegd liefdadige inzichten, in Belgie bloeien, men zou alras kunnen vastcilen dat er geene meer winstgevende nijverheid be staat dan de liefdadigheid. In plaats te zijn een middel om aan gehrcklijdenden welstand te verschaffen, is de liefdadigheid voor de kloos ters een middel om rijk te worden. burgerlijke stand. van 30 Octob. tol 8 Nov. GEBOORTEN. Mannelijk 4 Q Vrouwelijk 5' OVERLIJDENS. B. Siron, m. Callebaut, hand. 74 j Statiestr. P. De Witte, vr. Van der Donckt, dagl, 31 j. Mijb. A. Van Hover, landbouwster 25 j. Schaarb. F. Van der Biest, m. Godding, z. h. 72 j. Boterstr. J. Van de Meorsciie, weduwe Callebaut, dagl. 71 j Schaarb. A. Everaert, vr Verbestel, winkel. 31 j. Hoogstr. C. Van den Bergh, z. b. 73 j. Leopolstr. M. Meert, weduwe Cooremans, Kantw. 44 i, tMijlb. - T. Guez, gep. 54 j. Pontstr. Drij kinderen onder de 7 jaren. Lctter-en Tooneelkundig Gezelschap .- Voor Taal en Vrijheid TE AALST. Vergadering van November 1873 om 8 1/2 ure 's avonds in het lokaal Concordia Groote Merkt. 4° Letterkundige oefeningen. 2° Zang-en Toonkundige avondfeest. Opvoering van verscheidc nieuwe Roman cen vertaald uit Schumann's vocal album.) De heeren Leden welke verlangen deel te maken der in teriehle koorafdeeling, zijn ver zocht er aan het Bestier kennis van te geven. 29 00 00 00 25 00 00 00 00 00 00 03 00 00 00 00 00 00 090 00 07 25 8 18 2 91 25 31 00 00 00 27 0 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 095 00 07 75 08 91 03 09 30 00 Granen par hectoliter. Fr. 41 00 a 00 00 20 50 00 00 00 00 00 00 17 50 19 75 00 00 00 00 20 00 00 00 21 00 00 00 22 50 00 00 88 00 40 00 38 00 00 00 00 00 00 00 75 00 t 76 00 75 00 00 00 29 00 80 00 20 0 21 00 88 00 a 34 00 31 00 24 00 26 00 07 00 80 00 00 00 00 00 18 72 08 0:! 00 00 42 00 87 00 32 50 26 00 28 00 07 50 90 00 00 00 00 05 90 45 03 00 00 00 I De ware vrijheidsvrienden? I -Iwo c mc IHII IIIWII IM1IBIII IIIfni IIIIIMI Ml MlIIIIBIIUM D DAGGREIE Aalst,8 Novem. Per 1 hcct.30 lit. 50 cent. Tarwe Masteiuin. R°gge' Gaarst Haver. Raapzaad, Lijnzaad Raapzaad-Olie.. Lijnzaad-Olie. Raapzaad Koek. p. 100 kil. Lijnzaad Koeken Hoppe (1878) per 50 kil. Aardap. (roode) p. lOOkilos Holer per 3 kilos Eiers per 25 Viggenenper2 Geilt, 7 November. Tarwe. Rogge. Garst Haver. Brouwershavej Boekweit -. Peerdeboonen Duivenboonen Koolzaad, per 100 kil. Lijnzaad, Kempzaad, Koolzaadolie, Lijnolie, Lijnkoeken, Koolzaadkoek. Frank. 39 00 a 40 00 85 00 87 00 Denderleeuw 3 November. Tarwe, per lOOkil.. Masteiuin, Koren, Uaver, Geerst, Aardappels, (roode). Hoppe, (1872) per 50 kil. Sloorzaad, Lijnzaad, Boter, per 8 kilo, Eiers,- per 25, Vlas, per 3 kilo, Fr.

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

Den Yker | 1873 | | pagina 3