Zondag11 Februari 1874. N° 214. Vi jfile Jaanran°-
fr. 4-00
's jaars voor de
stad.
Aankondigingen
ende
r by
fr.4-75
'sjaars voor
heel het land.
ader land, oor uit(jan haiidbouw, Mijverheid.
De IJker verschijnt wekelijks den Zaterdag in den namiddag, onder de dagteekening van den volgenden Zondag
Vertrekuren van Aalst.
IJZEREN WEG
November 1873.
Naar Aalst uit
Brmo'30rMSr.!n^ntl' 8 8 59 12 28 I Antwerp. 555 950 12 35 1 18e. 1,2, Skl.8 45 728 8,30
n i iu 1, 3 kl. 6 20 6 40. Brussel 7 20 e. 1, 2, 3 kl. 7 26 7,50 11 06 11 55
Aalst, 31 Januari.
De kerkhoven kwestie.
De ondervraging tot het ministerie gericht door
den heer Rossius, betrekkelijk de kwestie der be
graafplaatsen en namentlijk over het reglement
des kerklii^en van Chenée, heeft eenieder in staat
gesteld om klaar uit zijne oogen te zien.
De strijd die er ontstaan is tusschen liberalen en
klerikalen over het vraagstuk der kerkhoven,heeft
«ene evenredigheid genomen van ccne geestelijke
zaak,waar de godsgeleerdheid is tusschen gebracht
door de klerikalen om er de wereldlij ke maeht trach
ten uit tesluiten,
Om het reglement van Chenée als min of meer
wettelijk te ondersteunen, heeft minister Delcour
aaafkalingen gedaan die, door MM. Bara, Pirmez,
Orts, enz, als ongegrond werden bevonden, en als
minister Delcour het gevoelen van het verbre
kingshof inriep (eigendom der kerkhoven) werden
zijne gezegden vernietigd door menigvuldige stuk
ken en uitleggingen,welke M. Bara ter tafel legde;
waaruit blijkt dat er het verbrekingshof slechts
vervalschte documenteu ter hand werden gedaan,
waarheid die sedert erkend is geworden bij de ont
dekking der autenthieke stukken, welke als niet
ongepast in de documenten der volksvertegen
woordigers kamer zijn ingelascht.
Verseheide middels om de heerschende moeilijk
heden. die tusschen den clergé en de wereldlijke
overheden onstaan te voorkomen zijn aanbevolen
en ingetrokken geworden.
De eene zouden een kerkhof vaö soorten willen
inrichtende zin zouden van do gemeente
en de andere van de kerk afhangen, maar onder
het hooge opzicht staan van de gemeente overheid,
voor het gene de politie en de gezondsheidsmaatre-
gelen betreft, anderen zond ui die verdeelingen
onnoodig achten en zouden elk graf volgens de
rituels hunner eerediensten behandelen, inwijden
enz; anderen nog zouden zoo vele verdeelingen op
het zelfde kerkhof maken als er eerediensten zou
den. beleden worden; kortom hier zou men hat
hollandsch stelsel ginter een ander stelsel invoe
ren.
En wat den eigendom der kerkhoveu betreft.,
waarin de klcrgé eenig gezag beweert te zoeken,
Al. Bara heeft aangetoond hoe het Journal des
conseils de fabrique, een decreet van 17 Maart
1809, dat nooit bestaan heeft a la Fan JFam-
beke) verdichte en in een ander decreet van
den zelfden dato, dat waarlijk bestaat, heeft
hij loyaalijk hel woord kerkfabriek door liet
woord «gemeenten vervangen.
Deze godvruchtige vervalsching is aan den
dag gekomen door de ontdekking van den origi-
neelen text in de archiven van den Louvre,en in
1847 door Al.Cleraut in een artikel van de Revue
du droit francais et (dranger aangewezen.Maar
die text werd slechts veel later in Belgie verno
men, na liet arrest van het verbrekingshof, welke
aan de kerkfabrieken den eigendom der kerkho
ven toekent.En dit arrest is maar uitgebracht
luidens die VERDICHTE EN VERVALSCHTE
DOCÜA1ENTEN. En hoe en ter welker gelegen
heid deze vervalsching ontdekt werd, mag niet
onaangestipt blijven zij kwam aan den dag op
eene vraag naar de archiven van den Louvre ge-
stuurd, welke de gemeenteraad van Gent. die
een vraagstuk over de kerkhoven te onderzoe
ken had, deed, om eene copie der decreten van
17 maart 1809 te bekomen. Men antwoorde op
zijne vraag en men BEMERKTE HET LISTIG
BEDROG, DE SCHELMERIJ, DE BEDRIE
GERIJ.
M. Van VVambekc sprak ook om al te zeggen
wat tegenstrijdig is met de waarheid, zoo wel
voor wal het Aalstersch kerkhof betreft als wat
de begravingen onlgraving van het prolestanlsch
kind aangaat. Al wie in Aalst de waarheid niel
versloot, weet wat er geschied is en moet de
spreker als den volmaaktsten type der leuge
naars, ware hij hel niet sedert lang en vele jaren
te bejegenen.
En 'l is dank ook aan dit arrest dat het kerk
hof van Aalst dat ten jare 17 met de centen
der inwoners der stad gekocht en ingericht
werd, heden de stad niet meer toehoort. Zal
het oogenblikkelijk of voor altijd zijn? Zou er
geen middel meer zijn om de lereehstelling te
bekomen Het is immers nooit te laat, zegt de
zaligmaker, om zijne zonden te belijden en ver
giffenis geschonken te worden
De laatste spreker die het woord nog vrij irugt
I. c.
I. c.
15 c^0'1. den
drukregel.
De abonnements
prijs is voorop
betaalbaar.
Den derm .Lokeren 5 057 35 848 1225 8 06 622 9,55.
Mechelen, Antwerpen 5 05/ 7 85# 817d e. 1,2, en 3
kl. 8 48/ 9 24,7 e. 1 04 <7e. 1, 2, 8 kl. 2 50d 306/
5 52d 6 20* 8 41 en 9 06rf 9 49e.
Brussel 5 01* 6 22d e. 1 en 2 k.7 35 7 09d 8 I 2e 8 48*
924 11 53d 1 04 e. 1, 2. 8 kl. 2 54 d 3 06* 5 23d e.
1,2,8 kl.5 52d 6 24rf 620* 8 41d 9 06d 9 49e
Leuven,Thienen,Luik,Verviers 5 05/ 7 85/ 7 09 /8 12<7e:
2, 8 kl. 8 88/ 9 43d 1*2 02d 1 1 kd e. 1, 2, 8 kl. 8 06/
5,23i.8k5 53d 6 20/ e. 1,2 kl. v.Thienen 8 87c* 8,41 9,49 e.
Gent 5 00 vrijdags.)7 59 e.1,2,8 kl. 8 41 8 59 12 22
12 40 3 26 8 51e.5 37e 1,2,8 kl. 6 20 6 40 8 29 e.9 36.
NOTA De letter beteekent langs Dendermoode en de letter d langs Denderleeuw:
Doornijk, Moescroen, Kortrijk, Rijssel (langs Gent) 8 59
12 40 3 26 6 40.
Doornijk, Moescroen, Kortrijk, Rijssel (langs Aath) 6,01
(5 51 alleenlijk naar Kortrijk des zaterdags, zondags
en woendags) 7,50 11,53 2,00 5,50 6,24 e.
Ninove, Geerardsbergen, Lessen, Aath 6 01 7,09 7.50
2 52 5 52 9 06.
Bergen, Quiévrain, Braine, Manqge, CharL, Namen 6 10
7,50 11 53 2 54 (5 5I e. 1, 2, 8 kl. van Charleroi).
2 10 8 12 e.4 58e 5,55 7,50 8,20.
Gent 5,49 6 15 e. 7 39 8 29 10 50 12 31e.
1,2,3 kl 2 00 -4 51 5 29 8 06 8 11 9 16e 3 kl
Aath 6 49 10 30 1 40 4 84 7 58 9 12.
Lessen 7 14 00 58 2 01 4 64 810 9 24.
Geeraardsbergen 734 11 14 2 17 5 18 826 9 89
Ninove 7 59 11 43 240 535 8 49 1008.
Lokeren 6 56 10 57 1 50 4 50 7 85.
Dendermonde 7 18 9 38 11 26 2,18 5,22 8.09 10 47
Oostende 4 39 k. 1, 2, 3 kl. 6 45e. 1, 2, 3 kl.7 00 9 20
12 05 3 01e. 1, 2, 3 kl: 6 05.
STAAN STIL: T e Idegem, Gijsegkem, Santbergen en Ze/e, al de konvoois Denderleeuw, al de konvoois behalve die vin 1 111 k».'x no •- j 4 i
lil Brussel van 5 35 \s morgens, 2 10, 5 15, 8 20's avonds, en „it AaU. v«n 7 na o <*a J™-.* °A®n 8 A3 s aTOnds. u" Aalst —Jett,
Ternath, de konvoois uit Brussel van 5 35 's morgens, 2 10, 5 15, 8 2 's avonds, en uitjAalst van 7 09,9 24 's morp-ens 11 k<» s n »>z n nr
bodegem, de konvoois uit Aalst van 6 017 09, 9 24 's morgens, 11 53, 2 54, 5 52 en 8 58, 's vonds en uit Brussel van 7 30 11 '>n 's mnrwn. 9 in Kir' 8 nln'' brem
Lede, de konvoois uit Aalst van 5 00 s morgens s vrijdags 8 41 's morgens 12 20, 3 26,6 20en 9 36 'savonds, en uit Gent van 6 1 6 s ffl 2 mm- e" SaI°™
8 03 's avonds, - Schendelbeke, al de kon voois.Tau 0 1 d>8 29 en 10 50 s morgens, 2,00 529
dat er bij hem niets ernstig is hij zou de geestelijkheid
maar laten doen wat zij wil, zonder zich met de wetten
te bekreunen.
M. Bara, die in al het lawijt dat in de kwestie,
opstijgt, niets klerikaal nocli liberaal zou willen zien,
maar eerbied aan de wetten toebrengen, zou begeeren
dat het stelsel,welk tot Parijs (Père Lachaise,) Doornijk,
Luik, Bergen, Grivegnée, Frankfurt enz. enz. in voege
is, en welk bestaat in de wijding of niet wijding der
graven uamate de begravingen plaats hebben,uitgevoerd
worde.
vermeerderen en zich geldsmidsen te stichten zonder
geld geen bemel, is het hedendaagsch stelsel van den
klergé en vroeger is daar meer dan een blijk van ge
geven .Alle man, zegt de beruchte Montesquieu, Es.
prit des lois XXVIII, chap. LXI die stierf zonder een
deel zijner goederen aan de kerk te maken, 't geen men
noemde sterven Déconfès, was van de comrannieun der
begraving beroofd. Stierf men zonder testament, de
bloedverwanten moesten van den bisschop trachten te
bekomen dat hij bischop met hen prijzers benoemde,
die zouden vastellen wat de overledene zou moeten
geven hebben in geval hij een testament hadde gemaakt.
Hij heefi ook het feit aangehaald van hel protestantch
vijfjarig kind welk begraven en eenige dagen later
ontgraven werd, om liet in den verdoemden hoek in te
delven; iets wat ten dien tijde zulke afschudding in Aalst
maakte.
M. Rossius.
M. Thonissen die zich voor het hollandsch stelsel had
laten begeesteren, werd door eenige priesters van des-
zelfs ontoepasselijkheid en onmogelijkheid voor de ka-
tholijken verzekerd en weet niet hoe zich te gedragen;
zou hij de kerkhoven aan het bestier der geestelijk
heid of der wereldlijk overheid overlaten hij schijnt
«crupulen «e hebben en uit zich niet.
M. Prubbel maakt zoovele moeilijkheid nieten zou
maar zonder aarselen de macht ten voordeele der gees
telijkheid afstaan. tb-
M. Coomans, gelijk altijd, speelde den guit en bewees
M. Bergé heeft in het gevoelen gedeeld van M. Ba
ra, en ziet in de kwestie der kerkhoven niets anders
dan een middel om de heerschappij der katholijken te
M. Pirmez, ziet, in de ondervraging van
als hoofdkwestie enkelijk aan wie het betaamt het
meesterschap der kerkhoven toefekennen en wie de
plaats zal aanwijzen waar de begravingen moeten plaats
grijpen is het de klergé is Let de gemeenteraad
en daar waar er geschillen oprijzen, door wie zij zullen
geshst worden? zijn liet de kanonieke wetten of do
wetten van het land die zullen geëerbiedigd worden
Volgens spreker zijn de verdeelingen van de kerkho
ven tengenstrijdig met het dekreet van Prairial.
Hij is van gevoelen dat, daar het reglement van Che-
née tegenstrijdig is met de wel, er geen acht moest on
geslagen worden en dat het borgermeeslers gezag moet
gehandhaafd en verzekerd zijn. Tot slot zegde hij .De
liberale gezindheid heeft, als zij aan het roer was, ver.
scheide vraagstukken opgelost,welke te minsten zoo' he
vige driften oplichtten als de kwestie der kerkhoven
het problema zoo zeer onder den naam van vrijheid des
waarheidsstoel bestreden, het vraagstuk der theologieke
beurzenen nog de zoo moeilijke kwesiie dei kerkfabrie
ken,.
De bedaardheid waarvan de liberale gezindheid in al
de omstandigheden bewijzen gaf,toont aan dat zij reken
schap houdt der juiste eischen barer tegenstrevers..
.Echter, indien men tot iets wii uitkomen, dan'moet
men vooreerst het stelsel van ophitsing verzaken welke
men gedurende zoo ettelijke jaren omtrent de kerkho
ven in de geesten geplant heeft
Zoolang men de minste eischen der liberalen als
aanslagen op de goddelijke en menschelijke wetten
zal uitbazuinen, is het zeer moeilijk om tot de ge-
wenschte ordening te geraken.
i