van welk danige gifte hel ook, zijn moge elders
en verdei bestaan er nog bureelcn van welda -
digheid met den naam, maar hunne welverdecl-
ie onderstanden rijzen als raadsels oj»,nocb min
nocli meer.
En dit alles is de vrucht van den politieken par
tijgeesten der gevoelloosheid der genen die zich
gelasten met eene zending waartoe,om ze waar
diglijk te vervullen, vooreerst cn vooral een
teeder gevoelig hart vereischt is.
Dat zij allen die geroepen zijn om deze plich
ten te vervullen, hun gedragslijn eens wel over
leggen, en zij zullen weldra de overtuiging ver
krijgen dal de bureelen van weldadigheid nooit
een centiem te veel in de kas hebben 0111 aan de
behoeftigen en gebrekkigen niet uitgedeeld te
worden.
En wat meer is, bel is hunnen eigendom en
't komt hun toe.
DE VOLKSKAMER
beeft zich deze week onledig gehouden met het
bespreken van het wetsontwerp betrekkelijk de
vergoeding in militie zaken, welk eene wijziging
uitmaakt aan de wet van 1870, die met alge-
meenc stemmen behalve twee onthoudingen, in
de beide kamers doorgedreven werd.
In plaats dat de militiaan een pensioen voor
zijnen ouden dag zou ie verwachten zijn, wat
ill de wel van 1870 'l geval is, zal er de familie
volgens de wijziging voor elke maand dienst 10
franken vergoeding betaald w orden; schikking
die heel tegenstrijdig i« met de grondbeginselen
van het burgerlijk wetboek.
Diesaaugaande maakt een zeer verspreid
nieuwsblad de volgende zeer we! gepaste be
merkingen
En als die ouders onwaardig zijn,als ze 't geld
verbrassen, als ze dood zijn, als ze een slecht
liu's houden, als de vader of de moeder her
trouwt en dat er kinderen zijn van liet tweede
i,cd waar gaat dan liet geld naartoe, dat de
militiaan met zoo veel moeite bij bet legerwint?
Het gouvernement betaalt al gelijk, want in
heel de wut staat er niet eene uitzondering
Wij denken niet dal er ooit zoo roekeloos
met 's Land penningen omgesprongen werd. Let
wel op dat die 10 fr. per maandte weinig om
te leven en juist genoeg om niet te sterven—dat
al die 10 fr. per trimester bijeenvergaard een
jaarlijks sonimeken zullen uitmaken van 2 lot
3 miljoen.
Allo die hel lang heelt laat liet lang hangen
M. Rara en M. Frère hebben gisteren weer
slag geleverd en M. Malin-.Malou zit in zijne
kleine schoentjes.
INVLOED VAN 'T KLERIKALISMUS.
Hjt klerikalismus oefent den noodlotligslen
Invloed uit op de nijverheid in Vlaanderen,
alom verwekt hef armoede en verval. Zie,Gee-
raardsbergen is eene klerikale stad en de nood
klin.t er niet den dag. De Onpartijdige dier
stad hangt er ons een treurig tafereel van op De
kanteuiiijverheid kwijnt te Geeraardsbcrgen
de fahrikatie van fosfoorsiekjes gaal te niet
honderde en bonderde werklieden moeten de
stad verlaten om elders werk te gaan zoeken
jzij die er blijven kunnen bun dagelijks brood
niet meer verdienen. Ziedaar eene wel treurige
schets. Leert er uit, volken burgerij, wat het
klerikalismus u weglegt gelooft de beloften
uiet, want na valsche beloften, vindt gij niets
dan ellende en ongemak.
HOE KIESCH
De Moniteur meldt dal M. Evariste Malfait.
deurwaarder is benoemd bij de reeiitbank van
eersten aanleg te Geut. Deze benoeming is een
nieuw bewijs van de grootc onpartijdigheid van
den minister van justitie, waarmede die klerika
le ambtenaar zoo boog oploopt.
Evarist Malfait is niet als kandidaat door de
reebtkank van eersten aanleg aangeboden. Op
bet oogenhlik dat de rechtbank de aanbiedingen
deed,bad Malfait zelfs den titel niet van kandi
daat-deurwaarder.
integendeel boden de kandidaten door de
rechtbank voorgesteld, al de vereischtè voor
waarden aan, ten zij eene, die tegenwoordig bij
het 'T jeefkens-miuisterie de beste aanbeveling
is, namelijk van zelf geene 'T jeefkens te zijn.
De minister van justitie heeft de benoeming
zoo langen tijd uitgesteld, lot dat Malfait. na al
le soorten van pogingen, er in g< lukt is zich een
certifikaat van bekwaamheid, door de wel ver
eischt, te doen afleveren.
Alsdan heeft M. De Lanlsheere geene reke
ning meer gehouden van de titels der voorge
stelde kandidaten en heeft Evarist Malfait be
noemd.
Het miuislcrie om een zijner kreaturen te
plaatsen heeft niet geaarzeld aan de rechtbank
van eersten aanleg, uit veel katholieken samen
gesteld, een grooten kaakslag te geven.
ARREST VAN HET HOF VAN CASSATIE.
Het arrest waarbij het hof van Cassatie het
recht der 72 valsche kiezers vernietigd van Ant
werpen, en de zaak voor het Beroepshof van
Luik verzonden heeft, is verschenen.
Dit arrest is te lang om in zijn geheel mede
gedeeld te worden. Ziehier wat hel bevat
Wie niet of te weinig gepatenteerd is, mag
zicli het zelfde jaar, tot bet erkennen van
zijn belastingsrecht.op de bestendige Deputatie
beroepen. Wijst deze hem af, dan mag hij aan
den ontvanger toch betalen wat bij beweert
scliuidigt te zijn. Slaat zijn naam later niet op de
kieslijst, zoo mag hij voor zijn kiesrecht recla
meeren bij Deputatie en Hof van beroep doeli
hij zal niet als kiezer kunnen aanvaard worden,
indien hij niet bewijst dal hij zieh intijds op de
Deputatie beroepen bad om zijn patentrecht te
betalen.
Het is dus in geen geval aaDneemlijk wat on
ze klerikale gedaan hadden in f874 patent ne
men en betalen voor 1875, om kiezer te zijn in
1875. Dat was bedrog
KLERIKALE ONBESTENDIGHEID.
Op 23 januari stierf te Antwerpen in den ou
derdom van 85 jaren, Mejuffer Beullens, leder
pen kende die achtbare ouderlinge zij was zeer
vrijzinnig van gedacli.en, ook verbood zij streng
van hoegenaamd geen priester bij baar sterfbed
te laten naderen.De geestelijkheid deed talrijke,
doch vruchlelooze pogingen, om ontvangen te
worden. De deken in persoon werd de deur
aangewezen.
De doodskaart kondigde aan dat Mejuffer
Beullens schielijk overleden was dat is te zeg
gen, zonder de Sacramenten ontvangen te heb
ben. Dit belette noglans de geestelijkheid niet,
die zoo dikwijls aan de deur gezet was, van
nieuwe stappen aan te wenden opdat de begra
ving door hare tusschenkomsl zoude plaats heb
ben.
Zoodat de geestelijkheid zelve de guust ver
zocht van eenen kerkelijken dienst te mogen
doen voor iemand die buiten de kerk heeft wil
len sterven.
Waarom handelt de geestelijkheid alzoo
Was bier eene geldkwestie in bet spel Wij
gelooven ditmaal van neen. Er moest hier ko
medie gespeeld worden. Inderdaadgansch de
stad bad het oog op den dood van Mejuffer
Beullens, men moest het volk doen gelooven
dat zij aan hare vrijzinnige overtuigingen ver
zaakt en zich bekeerd had.
Wij vragen ons af hoe de geestelijkheid na
het plegen zulker dadeni nog over heiligschen
nis zal kunnen schreeuwen als men de policie-
reglemenlen der kerhoven maakt volgens bet
grondstelsel van de gelijkheid der menscben
voor den dood.
Hoe zij vervolgd norden De katholieke
Kerk bezat in Frankrijk, op het oogenblik dat de
revolutie van 1789 uitbrak, op eene bevolking
van 24 miljoen inwoners, 136 artsbisdommen en
bisdommen 600 kollegien en edele kapittels
40,000 pastorijen en hulppastorijon, meer dan 800
abdijen voor mannen en 300 voor vrouwen, be
volkt met 52,000 kloosterlingen en nonnen.
De inkomsten der kerkelijke grondgoederen
bedroegen volgens matige schattingen 70 miljoen
ponden en de geestelijke ügto nog bovendien 80
miljoen bij middel der tienden; wat haar inko
men te zamen genomen op 150 miljoen ponden
bracht. In deu nacht van 4 Augusti 1789 werden
al de geestelijke goederen bij het staatsdomein ge
voegd, en de Staat nam de last op zich in de be-
hoolte van den eeredienst te voorzien. Het eerste
krediet van het budjot was maar 1,200,000 fr;
Napoleon in 1813, bracht het op 17 miljoen. Het
budjet voor 1872, in Frankrijk bevat een kred'et
van 53.491,195 fr, de departementen voegen er
nog 500,000 fr. bij en de gcmeentetoelrgen bedra-
geu 38 miljoen; hierbij zijn niet gevoegd de in-
kómsten der kerkfabrieken, de bezetten, de fon-
datien, enz. Wat zeker is, dat is dat de inkomsten
der katholieke geestelijkheid heden hooger beloo-
pen dan zij w aren voor de revolutie van 1789.
Men moet bekennen dat de geestelijkheid zich
aan eene ongelooflijke werkzaamheid over gele
verd heeft, om in min dan tachentig jaren meer
rijkdommen te vergaderen, dan zij in de eeuwen
opeengestapeld had, binst hare almacht.
Frankrijk heeft thans het geluk eene bevolking
van 64,274 mouikken en nonnen te bezitten, die
gelijk men ziet geen uood behoeven te vreezen.
Voegen wij er bij dat de kloosters in Belgie nog
voorspoediger zijn dan deze van Frankrijk en zoo
de goede God \oartgaat a hunne werken» te ze
genen, de hellt van Belgie er zal aan toebehooren
eer wij 50 jaar verder zijn.
De religie wordt vervolgd schreeuwen nog da
gelijks de ondankbaren in de klerikale gazetten,
't ls de weelde die verblindt
Fopperij. Men is achtergekomen dat de kle
rikale zielen in do twee Kamers samengespannen
hebben met de ministers om zich wedeizijds dienst
te bewijzen, ten koste van hot volk. Dat geheim
is ruchtbaar geworden uit deu mond der liberale
representanten,'die in de Kamer de waarheid heb
ben doen uitschijnen. Men moet zich herinneren
dat de militiewet van 1870, door de liberalen
voorgedragen, hevig werd aangevallen door de
klerikalen leden, omdat het kontingent werd ver
meerdert en de substitutie afgeschaft, wel te ver
staan dat de substiluanten van voortijds onmid-
delijk als remplacanten mochten optrekken.
Maar nu is de kans gekeerd. De klerikalen zijn
thans aan het roer en dat met gioote meerderheid.
Meent gij dat er een lotelingmin moet dienen eu
dat de substitutie weder ingevoerd is? Wacht wat
onnoozole sullen, gij die uwe valseho klerikale
profeten als waarzeggers verslijt. Niet alleen zi. u
de zware lasten behouden gebleven, maar nog
veel verergerd. Nog meer, de onbevlekte minister
Delcour heeft, den 5 Februari in de Kamer, in
antwoord op de ondervraging van liberale leden
die verlangden dat de militiewet van 1873 voor
wat het remplacement betiett, te zien wijzigen,
verklaarde dat het ministerie in geenen deele van
zin was de minste verandering aan de klerikale,
dus heilige militiewet te doen ondergaan. Daarop
werd luid geantwoord dat men wist wat er onder
liep; dat het inzicht wel was geweest ook liet
remplacement af te schaffen en eiken loteling die
een slecht nummer getrokken had, als soldaat te
doen opgaan, maar aangezien de geheime verbin
tenissen en de wederzijdsche dienstwilligheid, het
remplacement behouden bleef, doch slechts voor
den rijken die mits een handsvpl goud zijn zoon
kan vrijkoopen, al is bet ook dat de nederige land
man en de kleine burger van dit voorrecht, uitge
sloten wordt, daar hij geen geld genoeg heeft om
voor zijnen jongen 1,600,2,000, 3,000 tot zelfs
3,800 fr. uitte geven.
Om zonneklaar te bewijzen dat onze klerikale
representanten enkel uit een hoop jesuiten samen
gesteld zijn, moet men slechts dit feit alleeen ken
nen, namelijk dat een burger vau Antwerpen, die
geeu plaatsvervanger van het gouvernement had
kunnen bekomen, er zelf een voorgedragen heeft
die door de kommissie afgekeurd werd; en dat die
zelfde kerel als remplacant dooreen volksvertegen
woordiger voorgedragen zijnde, zonder de minste
tegenspraak is aanvaard geworden.
fin zoo wordt het volk gefopt. Is het schandalig
genoeg
■■miiw ■ff:w—