quanti aan.'t is Lourdes toeloop die onze borze- knippers aangewakkerd hebben om er succur salen van in te richten, altijd in dezellde hoop van ook bijval te bekomen en eene geldsmids te openen. En die speculatie en velen van dien aard, welke men alom inricht, zouden niet als een bron van geldaflrogelarij moeien aan schouwd en als dusdanig door de rechtbanken vervolgd worden Indien men ontkennend ant woordt. dan hebben wij het recht te zeggen dat er noch gerechtigheid, noch rechtvaardigheid in 'smenschen hart nog rust. ZONDERLING SCHOUWSPEL. De heilige drukpers klaagt pulten in den grond over godsdienstvervolging, dwang en schending van wet en recht, omdat de bisschop pen geen meester in hel land kunnen spelen bo ven het burgerlijk gezag. Ja, ja, zij klagen en kunnen soms, alhoewel zij bij elke gelegenheid waar de twee partijen in het strijdperk treden het kabinet-Malou bewierooken, hunne mis noegdheid niet verbergen, omdat het ministerie, wel wetende hoe de zaken staan en ten welken prijze het zich nog eenige dagen aan het staats bestuur kan klessen, sinds lang niet al de libe rale wetten afgeschaft en gewijzigd heeft; ja, zaten al die broodschrijvers in Malou 's zetel, zij zouden zich niet vergenoegen met nieuwe plaatskens te maken en de opengevallen met domme krealuren, die geene andere titels heb ben dan tot de domperspartij te behooren, ten nadeele van burger en landman, in te vullen; maar den Jaaslen liberalen ambtenaar zonder recht of reden van kant zetten, het laatste libe raal gevoel met geweld pogen te versmachten om zoo den geest in de boeien te houden en over al t n alles de overheerschappij te hebben; •o n:en de opstellers en verspreiders dier ge heiligde bladen slechts voor weinigen tijd hunne rol van aanhitsers en volksbedriegers met die v i ïilvocrders van's lands wetten verruilen, zi zouden de Belgische Grondwet, die onze duurbaarste vrijheden waarborgt, op eene heel onknslelijke manier uitleggen, wij hebben er dagelijks voorbeelden van hoe gevvetenvol de klerikalen handelen daar waar zij heel en gansch de overhand hebben, gingen er met de vui le voelen door om al dien ramenant, (libera len)stijl van't vuil bladje uit de Molen straateens op hunne plaats te zetten. Doch herhaalt nog dit bevel met luide stem, opdat mijn neef hel mij niet ten kwade duideWant ik zou te veel ongelukkig zijn, moet ik in ongunst bij mijnen neef geraken. Adelaïda Adelaïda riep Frederik op smeeken den toon uit. De vergelegenheid alleen wederhield het meisje nog. Eleonora, zegde zij, geeft hem ten antwoord dat het slechts ten huize mijns vaders is dat ik hem wil terug zien. Mijn neef vervolgde Eleouora, Adelaïda ver zoekt u haar in het paleis haars vaders te wacli ten. Zij zal er na verloop van een of twee maanden terug keeren. Maar ter rede wat doet gij in dit paleis ik ben er met den prins van Oranje gekomen, en ik zal met hem moeten vertrekkenwant ik behoor voor taan aan deze groote man. Maar is het waar dat gij van godsdienst veran derd zijt Gij drijft den spot met mij, Eleonora. Neen, in der waarheid ik geloofde u luteriaan, kalvinist, zuinglien, wat weet ik Maar mits gij een,^goede katholijk zijt, zweer mij op uw woord van eer dat gij niet zult binnen komen, ik zal de deur openen. Op mijne eer, Eleonora, ik zal zonder uwe toe lating niet binnen gaan. (Wordt voortgezet.) in de kamer blijft aljes rustig; niet eene stem verheft zich om kracht te geven aan de gerucht makende protestatien die allerwegen verspreid zijn. Waarbij komt dat5 't Is dat de openbare denkwijze in ons land van de priesterheerschap pij niet wil, gelijk onder welk masker zij zich ook moge verbergen. Hel staatsbestuur is mach teloos om de bisschoppen te bevredigen in bun nen ondermijnenden oorlog tegen de burgerlijke overheid. Die te veel wil krijgt niets alzoozien wij de zoo zeer gevloekte wet op de studiebeur zen onaangeroerd blijven; de wet op de kcrkho ven wordt in eenen liberalen zin uitgelegd en toegepast; 't is te zeggen dat de burgemeester baas op hel kerkhof onder liet klerikaal beheer is gebleven, en de pastoor het recht niet heeft er zonder zijne toestemming eenen verdoemden hoek te maken, het besluit van den burgemees ter van Luik, waarbij de jubileprocessien ver boden worden om de openbare rust te handha ven, w ordt niet verbroken. En toch de klerika len zijn aan het roer; zij zijn meester van Ka mer en Senaat en ministerie. De oorzaak van die werkeloosheid, die onmacht, zult gij vragen5 't Is dat de openbare denkwijze zicli dubbel krachtig tegen de klerikale dominalie verklaart; 't is een leeken van den lijd dat opgemerkt moei worden. ZIJ MOESTEN WONDEREN VERRICHTEN. )t/ervolg.) Het klerikaal ministerie, alvorens de kieziu- gen van 1870. had dii ;n den bol geblazen van kortziende handlangers, die wel in het spooken- en geestentijdslip een plaatsken hadden kun nen bezitten, doch heden echter onder de groote dweepzuchtige domkoppen met rede gerang schikt worden maar het was wel besloten niet aan de zoo rechtvaardige wetten door voorgaan de kabinetten gemaakt le raken. En wat ver dient en moet opgemerkt worden is dat al de wetten welke het klerikaal kabinet stemde en in voege bracht door allen als dc onrechtvaar digste en legenstfijdigsie aan het Belgisch volk uitgeroepen worden. Want wat is de milicicwel min dan eene wel ten voordeek der edelen en schatrijken, eene plagerij voor burger en boer, eene kwelling zoo er ooit eene plaats had. Al hel schreeuwen en tieren der kleiikalen heeft er niets aan geholpen en de syllabus en de Encycliek zi|n doode letters gebleven voor al de volkereu die de fopperijen dezer eeuw begrepen hebben, en in den strik, des ongeluks en der openbare onheilen niet willen gevangen worden. Heeft ons Belgie eenige feiten aan te slippen gehad.waarin openbare ambtenaars mei de w et ten des lands den spot wilden drijven werd er eenen burgerstands-officier eene verlagmgspo- ging,ter gelegenheid eens huwelijks, aangelegd, door een roomsche slaaf zonder beleg of versland, ofschoon geliefkoosd door het klerikaal minis terie. vermist hij het zijne benoeming verschul digd is, de vlek is hem op hel aangezicht geble ven en zal er nooit meer uitgewischl worden,in de ougen van ware vaderlanders. Zijn er man nen die als verraders van 's lands wetten durven optreden en de jeugd grondbeginselen inboeze men die tegenstrijdig zijn met onze burgerlijke onafhankelijkheid, met ons nationaal gebied, zooals er in de universiteit van Leuven aange troffen worden, zij zijn zelfs slechts nog maar kinderen en zullen wel eens, als de ondervin ding hun geest zal gezuiverd hebbeu, de valsch- lieid hunner beweeringen en leeringen ontwaren: tot dus verre moet men met hen medelijden hebben, omdat zij zoo zeer in den labyrinthus der hoop en der veronderstellingen van den dalf worden geleidde speculatie voorden zuiveren handel nemen en den vreemde voor zijn ader- land te mogen aanzien. Het ministerie Malou heeft met die gr opma kers afgebroken het verzenden der petitie van M.Dehemptinne en consooricn naar dc grieksehe ka'endas. petitie wier inhoud door allen ge kend is en voor doel had het kerkelijk huwelijk het burgelijk te doen voorafgaan, zooals de paus er aan de Belgische bedevaarders naar Ro me den Eisen ervan gedaan heeft,— is de eerste gekende akte der groote roomsche pauselijke co- medie, waaruit blijkt hoe ernstig en onfeilbaar de gewrochfen van den onfeilbaren paus zijn. 't Is M. d'Aspremoiit-Lynden die deze onfeil baarheid aan het wankelen gebracht en vol strekte schipbreuk doen lijden heeft, waaruit men enkeüjk kan afleiden dat die gezegde onfeil baarheid slechts voor domme en verkrompen geesten is verzind geworden, opdat de klerika len er al zouden kunnen mede doen wat zij ver langen of hegeeren. Deze bekentenis is genoeg om le doen uitroe pen: hoe dichter Rome. hoe slechter christen hoe dichter de klerikale wetgevers hoe meer onzedclijkheid;hoe dichter de kerkelijke onfaal- baarheid hoe grooter gndsverloochende afkee- righeid enz. enz. enz. enz. Deze zaak heeft verledene week het ontwerp uitgemaakt van eene ondervraging in de volks kamer, en de komedie door hel klerikaal minis terie, de. minister le Rome cu de Paus heeft een koddig einde genomen, waar de pauselijke on feilbaarheid niet weinig van hare pluimen heeft gelaten. De lieer Bergé heeft, aan hel ministerie uit leggingen gevraagd over de aanspraak welke Pius IX, in oktober 11. tot de Belgische pelgrims richtte, en waarbij hij ze aanspoorde hunnen strijd legen het liberalism, dat van dag tot, dag meer veld wint. met moed voorltezetlcn, en bij hun gouvernement aan te dringen, opdat het kei kelijk huwelijk den burgelijken akt z ou moe ten voorafgaan. De arme man vroeg noch min och meer dan de herziening onzer grond wet. De kaïholijke minister graaf d'Asprc-, niont heeft geantw oord, dat hij den Belgischen gezant le Rome gelast heeft aan den onfeilba ren Paus te zeggen, dat hij en zijne partij er niet aan dachten de Grontwel te veranderen, maar naar alle waarschijnlijkheid was er wel een confidentieel notaatjen bij dit compliment gevoegd waarin minister d'Aspremont open hartiger sprak en zegde dat het hem harlpijn deed voor 'l oogenblik de eischen van zijnen H. Vader niet le durven of kunnen inwilligen, maar dat hij in een gunstiger tijdstip al de on feilbare droomerijen van Zijne Heiligheid zal uitvoeren en onze Grondwet, indien het Vali- kaan bel gebiedt, door den Syllabus vervan- vangen, waarop zijne onfeilbaarheid, ootmoe dig verzekerde dal de Belgische pelgrims hem slecht begrepen hebben en dat hij er nooit aan gedacht heeft de herziening der Grondwet waarvoor hij eenen bijzondcren eerbied belijdt, le vragen. Hij heeft zich bepaald met aan het Belgisch gouvernement te vragen wetten te ma ken die in buitengewone gevallen de kerkelijke huwelijksinzegening voor den burgelijken akt toelaten, zooals onze Grondwet er het recht toegeeft hij heeft zich bepaald met aan het gouvernement dc verpersoonlijking der kloos ters te vragen. Arme Pius IX dit zelfs kon hij van dien woesten d'Aspremont nog niet bekomen. Hel Kabinet weet dat het in doodsgevaar verkeert, en toekomende zomer moet bezwijkenmaar mamcwaiïilBtm»*—

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

Den Yker | 1875 | | pagina 2