TERG1N1ER
BIJSEGHEJ
PAKIJS
m.
dagblad eenige bedenkingen over de nieuwjaars
gift van den Paus, voor welke van 's morgens vroeg
zoovele kwezels, die als geburen honderde arme en
noodlijdende lieden tellen, op de been zijn, en de
ongelukkige geburen aan hun droef lot overlaten,
slechts voor ken een God helpt u hebbende tot
verzachting hunner ellende.
Die bedenkingen kunnen slecht bevallen aan
sommige pilaarbijters en wel misschien nog al
t meest, omdat zij met de brokkelingen ervan me
nig pintje kunnen achterhalen: zooniet zou eenie
der het eens zijn om te bekennen dat de bedelarij
in ons land door de wetten verboden is en er paal en
perk zou moeten gesteld worden aan de schoeierij
ten voordeele van den Paus. die prachtiger paleizen
bewoont dan onzen koning en jaarlijks over meer
dan 10 miljoen franken beschikt.
En den armen werkman durft men plagen en be
stormen tot dat hij ook zijne gifte gedaan hebbe!
Hoe de klerikale afplunderij zich overal doet ken-
DE ARME GEESTELIJKEN.
De Womleur van 19 dec. kondigt een koninklijk
besluit af dat fr. 18,415 aan 90 geestelijken als
onderstand verleent die, zegt het besluit, van for
tuin zijn ontbloot,
liet ware niet slecht dat de 3fonitcuf daar een
klein lijstje bijvoegde, welke die arme geestelijken
zijn tot hiertoe hebben wij er nog geen tegenge
komen, want zij hebben duizende middels om zich
een onbezorgden ouden dag te verzekeren.
Wij hebben nog nooit een sterfhuis van eenen
geestelijke gezien, wiens kelder niet goed voorzien
was van wijn en nog van den beste.
nen.
DE VRIJHEID DER KATHOLIEKEN.
Nooit, neen nooit is de vrijheid der ka-
tholieken meer miskend en schandelijk onder
de voeten getrapt geweest dan door het heden-
daagsch liberalismus. zeggen de volksbe
driegers bladen.
Dat is wel mogelijk. Maar waarin bestaat ei
genlijk de vrijheid der katholieken Is deze
wel bestaanbaar met de ware vrijheid, de vrij
heid van iedereen
De vrijheid die dien naam weerdig is moet
de vrijheid van anderen eerbiedigen; zij kan
nooit bestaan in de vrijheid te willen vernieti
gen.
De vrijheid is ook niet recht om kwaad te
doen: want alsdan zouden de booswichten die
door gendarmen gekneveld worden zich ook
kunnen beklagen dat hunne vrijheid onder de
voeten getrapt wordt.
Al de vrijheden die geoorloofd zijn, zijn in
onze grondwet geschreven en zijn door dezelve
gewaaiborgd. Deze zijn
De vrijheid van geweten en van godsdienst.
De vrijheid om over alles te denken zoo als
men goedvindt en ook om zijne gedachten bij
middel der drukpers openbaar te maken, ver
der de vrijheid van vereeniging.
Wie zijn nu degene die onze vrijheid kren
ken en onder de voeten trappen?
De katholieken en alleen de katholieken.
Vooreerst de paus hun opperhoofd heeft al
deze vrijheden in hel lang en in 't breed ge
doemd; bij gevolg moeien alle katholieken die
het als plicht aanzien den paus te gehoorzamen,
onze grondwettige vrijheden vijandig zijn, en
dezelve onder de voeten treden, anders zijn zij
geene ware katholieken.
Nu, dat doen zij ook overal waar zij kun
nen, vervolgen zij degene'die in religiezaken
met denken gelijk zij nergens eerdiedigen zij
de vrijheid van denken, en zij verdoemen ver
ukken alwie zich veroorlooft ecnig schrift uit
te geven of te lezen dal hun of hunne leerstelsels
tegen spreekt.
De katholieke vrijheid, zooals men ziet, is de
vernietiging der vrijheid.
Wanneer nu de katholieken manifestation in
richten om dengenen te huldigen die al onze
grondwettelijke vrijheden doemt, en dat deze
manifeslatien bovendien onze vriendschappelij
ke betrekkingen met andeie staten in gevaar
brengen, dan zijn zij een wezentlijk kwaad dat
niet mag gedoogd worden. .Men heeft schoon
aan dergelijke manifeslatien den naam te geven
van godsdienstoefeningen bedevaarlen of
processiën, zij zijn in den grond niet anders
dat vijandelijke betoogingen tegen de vrijheid,
eene verkrenking der rechten van een ander en
bijgevolg eene verstooring vaii het ware order.
De vrijheid die men daarvoor eischt is de vrij
heid van hel kwaad.
tyhij veuxiidetutpj oa.it woouót.
Wij hebben de eer UEd. te berichten dat ons
Magazijn van de Hoppemarkt overgebracht is in
de ST-JORISSTRAAT, N° 23,tusschen de Zout-
sraat, en de Botermarkt.Ons huis zal zooals voor
dezen altijd wel voorzien zijn van ijzeren-keuken-
geriel en alles wat voor 't dagelijks gebruik in ijzer
gemaakt wordt en onze kalanten zullen er altijd
hunnen keus kunnen vinden aan geringe prijzen.
N. B. ij bevelen ons aan de gunst van een
ieder.
J. KLAES.
STAD AALST.
Groofe Prijskamp met duiven
640 FR. VOORUIT FR. 640.
Gegeven door de maatschappij De Erodem n.
gevestigd bij d'heer Leopold Nicliels,
ter Eslaminel De Postweg nabij den Osbroek.
Eerste Prijskamp op
op Zondag Mei 1876. In le leveren zaterdag
6 Mei van 8 lot 10 ure voormiddag.
Vooruil, fr. 520.
i weede Piijskamp op
Op Zondag 9 Juli 1876, zijnde groote ker
mis. ln le leveren Zaïerdag 8 Juli van S lot 10
ure voormiddag.
Vooruit fr. 520.
Verdecling der prijzen voor de beide kamp
strijden le prijs fr. 60. 2e Ir. 45'. 5e fr. 58.4e
fr, 52. 5C fr. 25'. Poule Zes prijzen van 15
franken en eenen van 10 franken. —Verders 10
fr. aan liet bureel welke met helgrootste getal
duiven medekampt 's minstens 20 in getal en
10 Ir. aan bet bureel verst afgelegen met ten
minsten 15 duiven.
Inleg fr. 2.00 per duif.
STAD AALST.
Algemeene Prijskamp met duiven op
Te geven door de maatschappij De Toe
komst, gevestigd Ier herberg «A l'Esplanade»
bij d beer Gui.Iaume Cauwenbcrgli, Esplanade-
plein.
Vooruit fr. 500, onverschillig het getal dui
ven.
Eereprijzen l»t« fr 2d« fr 5de
4de fr. 46 5de fr. 55. 6de fr. 50. 7de fr 50
Op Zondag 28 Mei 1876. - lu te leveren
Zaïerdag 27 Mei van 7 tot 10 ure voormiddag
Inleg fr. 2,50 per duif.
PRIJSKAMP OP DEN B1LLARD,
ter herberg Lie giaaf van Egmont» groole
markt, Aalst
1B prijs 25 fr. 2e 20 fr. 5e 15 fr.
Inleg 75 centimen.
Men zal spelen den Zondag en maandag van
elke week.
De prijskamp zal beginnen den 9 Januari-
de mededingers zijn verzocht zich in te schrijl
ven voor dezen datum ter voornoemde herberg.
Het drageu van valsch haar gaat te Parijs uit den
smaak. De haarprijzen zijn dan ook reeds 50 °j° geval
len. Men draagt het haar thans in vlechten, die als kran
sen om het hoofd worden gelegd, of borstelt het goed
naar achter, waar dan krullen worden gezet. Ver.
langt men chignons, dan worden diegemaakt van zijde,
die de klenr geeft van het haar.
Een achtienjarig meisje is te Rijsel, ten gevolge
van een scluik overleden. De dienstmeid had eene pe-
troollamp op den vloer laten vallen waardoor onmidde*
'ijk een begin van brand ontstond. Het meisje dat zich
in dezelfde kamer bevond, werd door een zoodanigen
schrik bevangen, dat zij schielijk bezweek.
Rossini ie bed. ln eene pas uitgekomen biogra"
phie van Rossini werd een merkwaardige anekdote
verteld die bevestigt, wat algemeen bekend is, dat de
ze zeer lui was.
Op een zekeren morgen zat kossini in zijn bed te kom-
poseeren, toen hem eensklaps een duo, dat juist afwas
uit de hand viel. Nu zon ieder opgestaan zijn en na het
papier te hebben opgeraapt zou of weder in ziju bed
zijn gestapt of opgebleven zijn.
Rossini echter bleef liggen; voor een eenvoudig duo
wilde hij zich echter niet derangeren; bedaard nam hij
een ander stuk papier en componeerde een nieuwe duo
dat niet in het minst op het eerst geleek. Juist toen het
gereed was kwan Tamerlick den beroemden tenor, bin
nen.
Tamerlick, zijde Rossini, ik heb daar juist
een duo laten vallen; wees zoo good het eens op te rapen.
Het moet onder het bed liggen.
De zanger zocht en vong het bewuste papier.
Zing het eens zeide Rossini en dan dit tweede,
waarna ik uw gevoelen vraag, welke het beste is Ta
merlick-zong beide kompnsitiën en gaf de voorkeur aan
het eerste gemaakte. Rossini was van het zelfde gevoe
len, veranderde het tweede haastig in trio en werd op
Beide stukken werden later in den lzrbieb toegejuicht.
Deze dagen trad een Hollander ii: de herberg der
weduwe Libot,Carnetstraat te Antwerpen vroeg een glas
bier en na aldaar eenige oogenblikken vertoefd te heb
ben, ving hij met de herbergiesters een gesprek aan.
Hij beweerde dat hij op dit oogenhlik iri de geldverle
genheid was dat hij eerstdaags eene groote som moest
omvangen, enz., tot hij eindelijk de weduwe verzoch1
hem 50 fr. te leenen in verspanningen van zijn koffer
met kleergoed en eenen ring met eeuen brillanlsteen
bezet.
De herbergierster antwoordde dat zij geen geld gereed
had, en dat zij overigens geen kennis van diamant had;
doch terwijl de Hollander met haar in gesprek was trad
een ander onbekende persoon binnen en deze beweerde
een groot kenner van diamanten te Zijn hij voegde er
zelfs bij dat hij diamantslijper van stiel was en vroeg om
denring eens te mogen zien.
De schelm, die een medeplichtige van den Hollander
was, zegde dat de steen wel degelijk een brillant was,
en voor hel minst 500 fr moest gekost hebben. De wedu
we Libot. denkende dat deze kerel de waarheid sprak
gaf den Hollandder 50 fr., in hield dekring in pand.
De vreemdeling beloofde binnen de twee dagen liet
geld terug te brengeu. Denzelfden dag in den namid,
dag, toonde de herbergiester den ring aan eenen dia
mantslijper harer kennis, en deze maakte haar met de
waarheid bekend. De steen was valsch en geen 10 een.
tiemen weerd. Vier of vijf dagen verliepen, en de Hol
lander vertoonde zich niet; de weduwe Libot ging de
policie verwittigen, toen juist de vreemdeling binnen
trad.
Hij vroeg verschooning, beweerde nog geen geld feheb-
ben, maar ging hij voort, zoo gij den diamant ring wilt
koopen, zullen wij oogenblikkelijk afrekenen; hij is 500
fr, weerd, welnu ik zal hem u voor 200 fr. afstaan. De
vrouw, die wist waaraan zich te houben, greep deu af-
truggelaar vast en dreigde hem met de policie.
Het woord policie.. deed den aftruggelaarsidileren,
want niet zoodra was dat woord haren mond ontvallen,
of hij had geld om de 50 fr. te betalen. Hij naam zijn
koffer en valschen ring terug en maakte zich spoedig
uit de voeten. Er loopen meer kerels van die soort in dé
stad en wij raden aan, tegen hen op hoede te zijn.
De heerPierco», burgemeester van Luik, heeft aan
de.Luifcsche dagbladen twee brieven ingezonden, de
eerste gericht aan de d imes die ham zaterdag laatstleden
op zoo ondubbelzinnige wijze haar achting èn sympathie
bewezen, en de tweede aan de Luiksche liberalen om
Hun dank le zeggen voor hun nmreelen steun, dien hij
als de schoonste belooning beschouwt voor ambtenaar
d.e overeenkomstig zijne plicht het gezag van den Staat
en zijne organen en de politieke vrijheid verdedigt.
aim