Zondag 24 December 1876. N° 344 Zevende Jaanranff. DE BOSCIIGEES fr. 4-00 r Aankondigingen Taderland fp.4-75 'sjaars voor heel liet land. VaderlandI oor uit y any, LandbouwVi verbeid L)e /J/fer verschijnt wekelijks den Zaterdag in den namiddag, onder de dagteekening van den volgenden Zonda Aankondigingen voor Frankrijk worden geplaats door tusschénkomst der agentschap G. L. Dajbe en C° te Frankfurt O O/M. IJZEREN WEG Vertrekuren van Aalst. Mei. 1876. Naar Aalst uit Aalst, 23 December. dag van GODSDIENST EN POLITIEK. Ja. hot is waar dal de politiek, den heden nauw in betrek krfnet de religie. Maar het is logen dat er ir. ons land twee par" tijen zijn, waarvan de eene de religie vijandig is. Dit schijnt moeielijk om samen te knoopen, zullen de klerikale bladen zeggen, en nogtans »tsjs gemakkelijker om bewijzen. De politiek is nauw in betrekking met de reli gie. omdat de priester liet gewild beeft. Hoe komt hot dat de religie van Christus sedert meer dan 1800 jaren bestaat en dat het slechts se dert eenige jaren is dat de priester zich met po litiek bezig houdt? Hoe komt hel dat de vrijhe den. welke hij altijd geëerbiedigd heeft, thans door hem ondermijnd en bevochten worden Hoe is alles met eens zoo veranderd Is het se dert lieden dat er wereldlijke scholen bestaan Is hel sedert heden dat de Staat zich met het on derwijs bemoeit, dat de vrijheid van denken en schrijven ons is gegeven Waarom zoo met eens al die vrijheden te keere gaan Waarom of de vaderlanders ten jare 1366. [Tweede deel31 ct er volg.) De pelgrim huiverde dewijl hij die deugdzame vrouw afluisterde. Ramspoed en verpialedijding, zegde hij met gesmoorde stem in stede van te bedreigende veroordeelen en te vloeken, die paaps- gezinde balsemt, vergeeft en stort moed in de ziel. Afgodendienares, zij ontleent de taal van het Evan gelie der kerk vijandig, tracht zij hare stem na- tebootsen en't is met die verradelijke zoetaar digheid dat de valsche herder de schapen op den verloren weg brengtmaar 't is op die schijnhei ligen,(de godslasteraar ontmoette, bij het mom pelen dezer woorden, de schuldelooze blik der goe de abdis, en hij kon zich niet beletten zijne gods lasteringen te staken aan de macht der deugd en de kracht der waarheid toegevende 't is op die uitzinnigen die hier, zonder het geloof te bezitten, goede en groote werken willen ondernemen en Omdat de jesuielen thans zich meester gemaakt hebben over den paus, en dat zij ook over gansch de wereld willen meester zijn. Omdat zij in de religie de wapens vinden om hunnen wil len uilvoer te brengen, omdat zij zich be zig houden met kiezingen, niet als burgers, maar als priesters, 't is te zeggen, bij middel van den biechtstoel en van de andere heilige sacramenten. Zij zijn het dus die de religie i» de politiek mengen. In dien zin, ja, staat de re ligie nauw in betrek met de poliiek maar, nog eens,gij prieters zijt er desehuid van. De eene partij is aan de religie verkleefd: het is de klerikale partij. De andere is de religie vij andig dat is de liberale-partij. Dit is uw eeuwig liedje;maar gij zingt valsch. Die snaar is versleten, en al wie een weinig ge zond oordeel gebruikt, iaat zich niet meer van gen door dit schijnheilig refrein. De vijanden der religie zijn diegenen die ze blootstellen ha ren zaligen invloed te verliezen. Het zijn die priesters die, zonder eerbied voor de leering van den Zaligmaker, den stoel der waarheid herschapen hebben in eene politieke tribuun. Daar waar men eerslijds het woord van vrede en liefde hoorde nederdalen daar waar liet troostend woord van bermherligheid de zielen kwam laven daar waar de hoop op een beter verrichten, dat de bliksems van daarboven eerst en vooral zullen nederstorten bijzonderlijk op u, abten en abdissen, die u bemoeit met de onschuld te beschermen, dewijl gij in afgoderij voortleeft. Op u die God in der minne met Satan wilt schik ken Maar zij zullen weldra niet meer be staan, hernam hij, met een verschrikkelijke glim lach, een oogenblik daarna. Het is reeds eenige jaren geleden dat hunne vadsige monniken ze verkozen, en de keus viel steeds op onzijdige we zens. Thans zullen de koning en de paus, dat zij vervloekt zijn, wel dweepzuchtige bisschoppen kun nen kiezen die den staf aan den lontstok zullen geven en alle menschen zullen de goede van de slechte zaak kunnen onderscheiden. Hij leende nog eenigen tijd het oor aan het on derhoud der beide vrouwen en waaruit, hij stof tot nieuwe verwenschingen putte: want dit geheim zinnig schepsel kon in den mond van de aanhan gers der roomsche kerk de taal der gerechtigheid, der toegevendheid, der gematigheid en der deugd niet lijden. Hij verontwaardigde zich van Ade- laïda zoo smartelijk te hooren zuchten, maar zon der gemor, en de edele geestelijke dochter het leven den arme, den lijdende, den zondaar kwam troosten,hoort men nu niets anders meer dan vervloekingen tegen de liberalen. Het slich tend gebed, dat de zielen voedde, wordt ver vangen door vuile bladjes, die men in de kerk uitdeelt De zonden bestaan niet meer zijt dief, onkuiscliaard, eerroover. dit zijn beuzela rijen in den biechtstoel, maar stemt voor de li beralen of leest eene liberale gazet en cr valt niet te biechten te gaan, gij krijgt gcene absolu tie. Zoo staat de politiek in verband niet den godsdienst. En dat noemt gij de partij die de re- ligie verkleefd is Een gias water, geven in den naam van God, opent u den hemel zoo sprak eertijds de priester. Maar beden luidt hel geeft uw goud voorden paus, wij moeten milliocnen storten in den schoot van den heiligen vader. Dat is beden de ware liefdadigheid Ha gij zijt de partij die de religie genegen ;sGij die, om geld te slaan, alle slach van domme mirakels uitvindt, gij die op de liclitge- loovigheid der menschen steunt, om hunne cen ten uil den zak te helpen Wat moet ons Heer bermhertig zijn, om u van in dit leven niet te straffen En wat zoudl gij verdienen uit den tempel des Ileeren gejaagd te worden, waar gij handel drijft met geestelijke zaken, met water van Lourdes en van Saletle, met rehquien van meisje haren steun, dengene harer familie en zelfs de tusschénkomst van eenige prelaten beloven. Hij sidderde vooral van woede telkenmale zij spiak van Frederik's onschuld te doen erkennen, en van hem met zachtheid tot de partij van den ouden godsdienst terug te brengen. Meu zou gezegd hebben dat hij er eenig mach tig belang in had, den jongeling mishandeld, ver drukt en vervolgd te zien. Maar wie had zijn ge dacht kunnen doorgronden, en de oorzaak zijner gramschap ontdekken, wanneer zijne kleedij en en zijn titel van pelgrim eene grenzelooze ver kleefdheid aan de katholijke kerk aankondigden? De goede abdis verliet eindelijk de cel. na het meisje zooniet getroost ten minste hare tranen ver zacht te hebben Zij was alleen gekomen in de stilte van den nacht om welwillendheid en genegenheid toe te sturen, aan degene wier bewaking haar toe vertrouwd was. Zij ging heen zooals zij gekomen was; de wankelende klaarte der kleine lamp, wel ke zij in de hand hield, liet haar nauwelijks toe haren gang te verzekeren zij trad den pelgrim voorbij zonder hem te ontwaren. Wat hem betreft, hij volgde met het oog do IJKER. IS c"""". den De abonnement prijs is voorop betaalbaar. Denderin.Lokeren 4 58 6 50 8 48 12 2S 8 06 6 40 10.03 Mechelen, Antwerpen 4 58/ 6 50/ 8 12d e. 1,2, en 3 kl.8 48/ 9 2U 11,53 1 04 d e. 12, 3 kl. 2 S0d 3 06/ 3 52d 6 04/ 8 49 en 9 09d 10 04e Brussel 4 38/ 5 52d e. 1 en 2 k. 7 19 7 30d 8 12e 8 48/ 924 11 53d 1 04 E.l, 2. 3 kt. 2 30 d 3 06/ .3 52d 6 04d 610/ 8 49d 909d 10 04e Leuven,Thienen,Lujk,Verviers 3 05/ 6 50/ 7 09 812dE: 1 2, 3 kl. 8 48/ 9 24d 11 53d 1 14d e. 1, 2. 3 kl. 3 06/ 6,24d 6 40/ e. 1,2kl. v.Thienen 8,49d 10,04 e Gent 5 00 f's vrijdags.)7 39 e.1,2,8 kl. 8 41 8 39 12 22 12 40 3 26 3 51 e. 6 12 6 40 39 e.9 86 Brugge, Oostende7 59 e. 1, 2, 3 kl. 8 41 8 39 12 22 12 40 3 51 1, 2, Ski. 5 33 0 20 6 40 Donrnijk. Mnescruen, Kortrijk, Rijssel (langt Gent) 8 59 12 40 3 26 6 40. Doornijk, Moeseroen. Kortrijk. Rijssel (langs Aath) 6,00 (5 SI alleenlijk naar Kortrijk des zaterdags, zondags en woendags 7.50 11,53 2,50 5,52 6,04 Ninove, Geeraardsbergen, Lessen Aath 6 00 7,19 7,S0 2 50 5 82 6 04 9 09. Antwerp.820 980 12 80 1 13e. 1.2,3kl.S 18 6,308 55 Brussel 7 20 e. I, 2, 3 kl. 7 25 8 14 11 06 lj 53 2 12 3,1®- o,00 8.00k 8,20 Gent 5,12 f, 15 e. 7 39 8 25 10 59 12 31e 1 2 k I 55 5 09 8 09 8 14 9 31e 3 k Aath 6 49 10 30 1 40 4 20 7 88 9 12. Lessen 7 09 10 30 2 00 4 40 8 18 9 32. Geeraardsbergen 7 27 11 08 2 18 4 58 8 33 9 50 Ninove 7 55 1130 246 536 9 01 10 18. Lokeren 6 50 10 49 1 50 4 50 7 50. Dendermonde 7 18 9 45 1 1 34 2,25 5,27 B.^S 10 47 Oostende 4 10 e. 1, 2, kl. 6 20 e. 1, 2, 3 kl. 6~ 25 9 00 II o5 3,22e 6 04 8,10e 3 k. Bergen, Quiévrain, Braine,Manage, Charl., Namen 6,00 7,50 11,53 2,50 (5. 52 e. 1, 2. 8 41. van Charleroi). NOTA De letter beteekent langs Dendermonde en de letter d langs Denderleetmw. STAAN STIL: Te TJeyemGijseykemSantbergen en Ze/e, al de konvooi»Denderleeuw,e\ de konvoois behalve die van 1 04 en 5 18 8,49 10,4 's avonds uit AalstJet te Ternath, de konvoois uit Brussel van 5 35 's morgens 2 10, 5 00, 8 20 's avonus, en uit Aalst van 7 19, 9 24 's morgens, 11 53, 2 50, 6 04 en 9 00 's avonds Eren - hodègem,de kpnvoois uit Aalst van 0 00,7 19,9 2 I 's morgens 11,53 2,34 5,52 0,04 en 9,09 's avonds en uit Brussel van 7 30,11 20 's morgens, 2 10, 5 09 en 820 'sa ronds én Lede, de konvoois uit Aalst van 5 00 s morgens 's vrijdags 8,41 's mórgens 12,20 3,20 6,12 en 9,36 's avonds, en uit Gent van n an 03 V avonds, Sckendelbeke. ai de Itonvoois. u v - "i "u onvituus Cll 6 15,8 29 en 10 50 's morgens, 2,00 5.09

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

Den Yker | 1876 | | pagina 1