doet zicli voor. hei verlrrouwen gaal le niet
men vraagt zich af of er geene plaats onder de
zi»n meer is dan voor de schelmen en of de eer
lijkheid op den dutir geene fopperij zal worden.
Zteneden de ladder der samenleving worden
de kleinste vergrijptn streng gestraft: boven
aan schijnt de wet machteloos men zou zeggen
dat zij in de ruimte slaat, want men ziet niet
w ie zij treft.
Als men voor dezen toestand geen spoedig en
krachtdadig geneesmiddel weet le vinden,o! zich
niet verhaast er een le zoeken, zal het vertrou-
in de magistatuur verloren gaan, ja, men ze]
geen geloof meer hechten aan hare macht \ooi
het algemeen welzijn, en de samenleving zal er
diep door geschokt zijn.
De middensectie van het hudjef der gendar
merie vraagt de inrichting van een nieuw scha-
dron of.onder een anderen vorm.de vermeedel ing
des personneels van het korps. Dal;tchijnt haar
dringend noodig, gezien de steeds talrijker wor
dende aanslagen, die de openbare veiligheid slo
ren. Zij heeft gelijk, zegt de Etoile, want was
het gendarmeriekorps in den aanvang toerei
kend voor zijne taak, dan is dit nu hel geval
niet meer. Om zijne zending goed le kunnen
volbrengen, zou het moeten vergroot worden
volgens de vermecdering der bevolking. xMaar
nog eens, men zorgt alleen om de kleine schei-
te vatten en noglans zijn het dezen die het min
ste gevaar voor de openbare veiligheid opleve
ren. Er zijn gendarmen noodig voor alle slach
van misdadigers en de wetten moesten dusdanig
volledig gemaakt worden, dat men ze altijd zou
kunnen vatten, op welke sqort der maatschap
pelijke ladder zij zich ook bevinden, zoo van
hoven als beneden.
WAARHEID, VRIJHEID EN DWANG.
liet eenige, liet zekerste om m politiek over
de waarde der grondbeginselen eener parlij te
kunnen oordeelcn, is van die grondbeginselen,
die princiepen aan de openbare meening le on
derwerpen.
Niemand zou zulks durven tegenspreken.
Alwie met de. waarheid voor de openbare
meening verschijnt, mag genist en met fierheid
het hoofd techt houden.
De politieke partij die de waarheid voor
Des anderen daags, de portieres, de abdis, de
bisschop, do geestelijke dochters, de elerezij en de
burgers, allen waren in rep en roer bij het verna
men der schielijke verdwijning der gevangene-
Volgons de katholijken waren het de ketters die
ze bij tooverslag verlost hadden. Van den anderen
kant beweerden de hervormden dat de katholijken
het meisje ergens in eenige uuderaardsche plaats
van het een of ander klooster verstoken hadden.
Maar gelijk de pelgrim weinig in het klooster ge
zien was geweest, en dat de portieres belang had
over zijn verblijf in de abdij niets te zeggen,
kwam zijnen naam in de verhalen, welke men
iii die zaak verdacht, niet voor. De beoordelin
gen van het volk konnen dus niet veelgeredeneer-
der zijn dan naar gewoonte elke partij beschul
digde voorzichtiglijk zijne tegenstrevers van ge
weld en heiligschennis.
Nogtans had Jeremias zijne prooi niet wijd van
daar nedergezet, 't was midden der heiden die zich
aan den zuidkant der stad uitstrekten, dat hij
had stilgehouden, onder het dak eens armen dag-
looner. Daar werd Adelaïda's optooi tegen den op
schik eens boeren meisje verwisseld zij kreeg
een bed van mos lot legerstede en eene enge kamer
tot gevang zij bracht er verscheide dogen door
van vrees en smart overvallen en wroeging gekwol-
len, zonder den geus, die zich verwijderd had, te
zien verschijnen.
grondzuil heeft, hoeft niet tc vreezen. Die par
tij mag zieh gerust stellen cn zonder kommer
dulden dat de menigte de voorschriften barer
tegenstrevers leze en derzeïver w oorden aao-
hoore.
Hier hoeven wij niet te zeggen dal eene po
litieke partij die, zonder vaste en zekere prin
ciepen, maar dooi' list. logen, bedrogen dwang
aan 't roer van 's lands zaken komt. flat zulke
partij alle belang heeft de waarheid onderden
domper tc hou len en hel licht uit te dooven.
Dat men nude handelwijze «Ier beide par
tijen, die on-- geliefd vudeland in twee kampen
verdeden, in vergelijking brenge er. oordeele.
Van den eenen kant zien wij de liberale par
tij, die onbewimpeld, met ontrold vaandel,
met bare princiepen in den helderen dag ver
schijnt, en ze oeverschrokken onder de volks
menigte verspreidt, bijmiddel dei drukpres en
der openbare diskussien.
Yan eenen anderen kant zien wij de priester
partij die. ondanks haar zeiven, van de vrijheid
der drukpers gebruik maakt, niet om bare ge
dachten, hare strevingen te verspieiden. niet
oin bare zoogezegde grondstelsels aan de open
bars meening le onderwerpen, neen, maar
slechts om leugen te versprieden, om hare te
genstrevers le lasteren.
Van den eenen kant zien wij de liberale par
tij, die tracht le overtuigen; van den anderen
kant, de priesterpartij, die bare lezers tracht te
misleiden.
Hel liberalismus wil cn cischt vrijheid, waar
heid in zake van kiezing: en w ij zien de pries-
lerparlij alles in liet werk stellen om zulks le
beletten.
De prieslerpurlij schrikt cn beeft bij de. ge
dachte dal de waart cid eens onder liet volk
dringe ja, die partij aarzelt niet met de eeuwi
ge doemnis te bedreigen deze die stoutmoedig
genoeg zouden zijn om te onderzoeken langs
waar men de princiepen van recht en waarheid
vindt. Zulke partij zou zieh voor altijd verloren
achten, indien zij er niet in gelukte de rede en
het gezond verstand te versmachten.
Is het dun te verwonderen dat die partij aller
lei middels in tiet werk stelt, zich van preek-
en hicentstoel bedient, om de menigte te belet
ten de ware princiepen van bet liberalismus le
waardeort.il dal die partij niet gedoogt dat de
openbare m 'eiiing wetc waar liet liberaljimus
zal naartoe willen, wanneir het eens aan 't bc-
w ind zijn zal.
Die overgroole angst, die schrikkelijke vrees
van de waarheid onder de volksmenigte le zien
dringen, bew ijst genoegzaam, en beter dan wij
het zouden kunnen schrijven, dat de priester-
partij en hare grondbeginselen geheel en gansch
met de algemcenc welvaart strijding zijn en
dai zij slechts me» logen en bedrog kan staande
houden.
Daar het aan ,16'emand gegeven is de zon te
beletten onze aarde te verlichten, zoo ook zul
len alle poogingen der priesterparlij vruchteloos
blijven, co niet beletten dal de waarheid, die
andere zon, hel menschelijk verstand konoc
verlichten, en eindelijk hel liberalismus doe
zegenralen.
Ja, wat men ook doen moge, aan het libera
lismus boort de toekomst. Waarheid en
vrijheid verdooft men niet eeuwig
(De Straal.)
DE PADDDENSTOELEN K WEEKERIJ.
Op voorstel van den afgevaardigde Guiehard
heeft de frausclie Kamer den 27 november 11.,
ondanks bet tegenspartelen der klerikale par
tij, besloten eene statistiek te doen opmaken
van al de godsdienstige congregatiën die in
Frankrijk bestaan. Natuurlijk is die opgave nog
niet verschenen, maar men kan zich eenigzins
op den inhoud daarvan voorbereiden, wanneer
men weet dal voor ongeveer tien jaren, onder
het keizerrijk dus, in Frankrijk 419 godsdiens
tige orden bestonden, namelijk 58 monikkeuor-
den met 17.776 leden en 561 nonnen-orden
mei 90.545 leden, le samen dus een leger
van 108,119 personen.
Sedert is liet aantal orden en leden dier or
den aanmerkelijk toegenomen.
In bel tijdschrift Uéforme économique, schat
Dr Yaclier het aantal moiiikken en nonnen op
140.000, meei dus dan jn Spanje en Italië te
samen
In I860 bestonden in Frankrijk 14.050 kloos
ters, benevens 157 klooster - soniinariën. De
jesuieten hadden toenmaals 14 colleges.
In 1873 hadden de verschillende geestelijke
congregatiën in Frankrijk niet minder dan
19,000 lagere scholen onder haar beheer, waar
van alleen 6,700 in liet Seine departement.
Het tegenwoordig vermogen der verschillen
de orden werd in 1875 door Dr Yaclier geschat
op meer dan een milliard franken.
Bovenstaande is maar ten beknopt overzicht
je
Nu, de volledige statistiek, die in bewerking
is, kunnen onze lezer als een bijzonder aardige
brok te gemoet zien
DE AFLATEN.
Ilel is ongelooflijk hoe er tegenwoordig met
de aflaten geleurd wordt. -M< 11 beeft alle dagen
wal nieuws en een kwezel die niets te doen
heeften gelieele dagen gebedekens wil opzeggen
zou aflaten genoeg kunnen verdienen om al de
zie.lekens uit 'tvagevuur (e verlossen, als tegen
woordig al de zondaars recht naar d' belle gaan.
De paus heeft nu op nieuw een vollen aflaat
toegestaan aan de 'geloot igcu van het bisdom
van Westminister,die zich zullen onthouden
van geeslcrijke dronken te nemen, cn die ziel»
onthouden op kerstdag een voel in een koffihuis
le stellen.
11ij verleent ook een aflaat, maar liet is maar
eentje van drie jaren, aan degenen die maar
drie dranken tijdens hunne eetmalen zullen ne
men en met eene zekere gematigheid.
Dal de paus dat ook voor ons Vlaanderen
moest toestaan, wij zijn zeker dat de geestelij
ken van die aflaten niet zouden willen genieten;
want moeten afzien van hunne lijne wijnen en
druppelkens, oh, dat ware d'lielle voor hen op
de aarde
WIE DE OPVOLGER IS VAN ANTON EL LI.
Simeoni was een zoon uiteen talrijk doch
onbemiddeld gezin. Zijn vader was rentmeester
van do familie Colonna twee zijner broeders
deelden na hem het ambteen derde is apothe
ker te Rome
Zonder de oude gew oonte der Romeinen, om
van vele zonen onveranderlijk ei een te bestem
men voor de kerk, zou de huidige cardinaal mi
nister zeer vermoedelijk een voortreffelijk hor
logemaker of een welbeklant kruidenier gewor
den zijn.
Hij werd echter priester, bisschop, nuntius
cardinaal alles onder de bescherming en door
't toedoen van zijne eminentie Franchi.die op zij
ne beurt zicli verheugde in de bczondere vriend
schap van Anlonelli. Simeoni is dusvanAnto-
nelli wel een creatuur —maar eigenllijk slechts
uit de tweede hand,bij overdracht. Wanneer nu
gezegd is,dat een braaf menscb en een priester
van onberDpelijken levenswandel is, dan is er
van den man wel 't allerbeste vertaald.
i ■—nnnrakafclEJHm mm