denderbode.
stiet laten zullen. DeJ goten der stad moeten vol
tooid worden en op Mijlbekeen Schaarlehe zullen
zij alvorens ze 't in den modder te kalseiden de
wegen draaiaeeren en ze zoo droog en begankelijk
maken, als of waven zij gemacadamiseerd, zij zul
len ook de buurtwegen kalseiden. niet met woor
den, gelijk de katholieken, maar met werken.
Kiezers van Mijlbeke, kiezers ven Schaarbeke,
het is van het grootste [belang voor u dat gij voor
de liberalen kiest, gij weet bij ondervinding dat
zij nooit beloven wat zij niet houden kunnen.
J V.B.
Wij hebben altijd hooien zeggen dal bet niet
past var. koorden te spreken in het huis tan ge
hangenen, en nochtans zouden wij nieuwsgierig
zijn te welen welke verschillen er zijn lusschen
Literman en Tonneman.
Verder zullen wij niet gaan.Denderbode,daar
wij in uwe lasterende aantijgingen u op de hie
len niet willen volgen: w ij zijn niet tooals gij de
boezemvriend van al wat maar naar inkwisilie,
galg en dergelijke dingen riekt uwe rol is se
dert lang bij de treffelijke lieden gekend, die u
nemen voor wal gij geldtten slotle niemand,
buiten u, zou geneigd kunnen zijn. want daar
voor moet men diepknlholijkc gevoelens heb
ben. zooals die welke de Denderbode onder
scheiden, deverfoeilijkelevcnswijze der hyena of
grafvroeter'ie vervullen, w aarin gij uwen bijzon
deren smaak vindt. Er zijn dan veel geslaafde
reden om meer dan afkeer voor zulk ongedierte
in te boezemen. Hebt gij het vast Denderbode.
Nu, Denderbode, dat gij zult begrepen heb
ben wat een lasteraar is, zult gij u de aanhaling
van zaterdag 11. kunnen toepassen en uwe con
sciëntie onderzoeken terwijl degenen aan wie
gij ze naar liet hoofd wilt smijten volstrekt mei
niets dusdanig beliebt zijn want die eerbiedi
gen de waarheid en schrijven niets dat niet klaar
bewezen is ook zijn zij steeds bereid boter bij
den viseh op te disscben. Schijnheiligheid past
hun niet, en zou hun nooitjbekoren of ovorkrij-
gen al moesten zij keien in plaats van pastijen
eten of vreten. Wat juist is, is juist, en wat
waar is moet men durven beleiden. zoo niet in
't openbaar ten minste in het binnenste van
ziju geweien.
I)at mcc&ier Korleveagemciel liet wel overleggc.
ALTIJD MOEDWILLIG.
Het is maar al te waar, dut onze roomsciie
geestelijkheid geene enkele gelegenheid onverlet
wil laten, om melden renen gel-uur of den an
deren in onmin en onvrede te komen.
Zoo vierde men te Brussel de wijding der Sy
nagoog. den nieuwen israëlietisehen tempel.
't VVas eene plechtigheid, waarvan het pro
gramma eenvoudig uil zangen sermoen bestond
en waarloc het puik der Brusselsehe kringen
zonder ouderscheid va» godsdienst was uitge-
noodigd.
Ook verdrongen zich in het kosteli jk en prach
tig nieuw gebouw, benevens de kinderen Is
raels, ook menige katholieken en protestanten
van naam e;i aanzien.
Alleen de roomsche geestelijkheid der hoofd
stad had zich moedwillig, koppig en onbeleefd
gedragen tegenover hare zuster in den Heer
die haren winkel nogtans zoo weinig in den weg
slaat.
De geestelijkheid had streng verbod gelegd
voor',al de hoogzaal zangers- geen hunner mocht
een toontje gaan zingen in de nieuwe Synagoog!
Hoe kleingeestig
Des te kleingeestige)zegt de Koophandel,
wanneer men bedenkt, dat al die hoogzaal zan
gers toch maar arme lie zijn, die van hun kerk-
lawijd moeien leven en die zich nu een goed
fooiken, misschien wel eenige frankstukken za
gen ontvallen.
En des te kleingeesliger nog blijkt dit gedrag
der roomsche geestelijkheid van Brussel, daar
het door haar nogtans toegelaten wordt dat de
zelfde koorzangers, die zij nu verbood in eene
synagoog te gaan den lof van den God der Heir-
scharen zingen, geregeld eiken avond in schouw
burgen. café chantants, enz., de gneulades
ecner Madame Angot gaan helpen uilkelen.
Volgens diezelfde Brusselsehe geestelijkheid
zijn de coupletten van het operette en hel ope-
ra-bovffe dus niet misplaatst in den mond van
hare hoogzaal-zangers maar een lofzang ter
eere van Israël en Jehovah dat mag niet
En dit allemaal uil schrik voor concurren
tie... aï mij
TREURLIED DER BOKKEN,
op 11 Juni 1878.
Op mij'e van marvel schoon land.
Jef Itct geuzpnru-i heeft ons le^er verslagen.
te» en tie priesters eerbiedigen, ook religievcr-
volging heet. Zelfs zal het ontlasten der pastoors
nog een aardig gevolg te weeg brengen. Denkt
eens, de pastoors die geene kiezers meer
zijn, zullen altemaal verplaatst worden, om in
1.untie andere verblijfplaatsen groole meubelai-
re waarden te kunnen aangeven op de kanto
ren. Men zal zeggen dat liet de liberalen zijn
die de pastoors van hunne parochie jagen en
en onderkruipen. Wat loeren i wat toeren! goe
de God.
Beminde parochianengelooft alles wat de
klerikale gazetten schrijven, het is de zuivere
waarheid. De priesters worden toch zoo ver
volgd. En, parochianen, als gij morgen hoort
dal er boerenschuren gepacht zijn om misse Ie
lezen, gelijk in den bedoken tijd. geloof het ook,
want het moet zoover komen, het kan niet an
ders Mag het wel zijn dat de liberalen de reli
gie eerbiedigen en hare bedienaars wel doen.
N"en 1 neen! er moeien martelaars zijn en de
religie moet en zal vervolgd worden, volgens de
klerikale gazetten
DE STAATS-F1NANTIEN.
Men mag zich aan kurieuse veropenbaringen
verwachten van wege het liberaal gouvernement
over den toestand der Slaals-Kas door hel mi
nisterie Malou nagelaten.
De budjette» zijn allen te boog opgemaakt
wat de ontvangsten betreft en de laag voor de
uitgaven.
M. Malou wist door alle soorten van truks te
doen gelooven dat de Staats-Kas in goeden toe
stand was maar nu bij de koordekens van de
beurs niet meer kan vasthouden om de cijfers
te dopn verschijnen die hij wil, zal men eens
zien boe liet klerikaal ministerie met hel geld
der belastingschuldigen heeft 0111 gesprongen.
Het is jammer dat men die mannen niet ver
antwoordelijk kan stellen voor lu-t nadeel dat
zij aan het land hebben gedaan.
Jef.
REL1G1EYERVOLG1NG.
Beminde parochianen, het gaat dagelijks er
ger en erger met uwe pastoors en ondeipastoors;
de religieven olging der liberalen kent pa-al noch
perk meer. Gij leest toch zeker de kristelijkc
gazetten met hunne sermoenen over de Blau
wen. Ei wel daar zult gij zien dat de liberalen
op eene «ngewoonc wijze de priesters vervol
gen. door hen wel te doen, te ontlasten en alzoo
hun inkomen levermeerderen. Wal dingen,wat
dingen zijn daddc. zoo vervolgd te worden. Ik
ken meer dan een die zulke vervolging profijtig
en aangenaam vindt. Die menschen en hebben
het waarlijk niet slecht op, als zij meencn dat
zoo religie vervolgen aardig moet klinken in de
00ren.
Nog meer. Verlcde week was de heer gou
verneur Heyvacrt Blankenherge gaan bezoeken.
En wal zegde die boosaardige liberaal daar, 0
't is afgrijselijk De pastoor ging den nieuwen
gouverneur geluk wenschen en beloofde hem
onderdanigheid volgens plicht. O gruwel De
heer lleyvaert dankte de pastoor, zegde dal dc
godsdienster noodig was, betuigde zijnen eer
bied voor dc priesters die eene Godszending
vervullen, door liefde en eendracht aan te pre
diken in plaats van twist en tweedracht.
{Siet waar. beminde parochianen, wij heieven
slechte lijden voor de pastoors sedert de li-
heralen meester zijn. Bidt en buigt, kwezels,
nu gij ziet en ondervindt dat weldoen cn ontlas-
DE KIEZERSLIJSTEN.
Men meldt ons een feil dat zich voorgedaan
heeft in eene gemeente van het arrondissement
Dinanl, te Anbée, en dat ongelooflijk schijnt.
De gemeentekrelaris maakte de lijst op van
de algemeene kiezers der gemeente ingevolge
de wet van 28 oogst, echrab'e hij den pastoor
van de lijst, die den vereischlen cijns niet meer
betaalt.
Zoodra dc burgemeester kennis van hel feit
had, bevool hij aan den Sekretaris van ondanks
alles, den heer pastoor op de lijst te behou
den, en zegt lol zijnen onderlioorigc dat hij zijn
ontslag zou geven, indien men dien grooten
kiezer van de lijst schrabte. Dc sekretaris, die
de wet voor zich had. hield er zich aan, en de
onverzoenlijke burgemeester gaf zijn ontslag.
Is dit geene schoone klucht Welk gedacht
hebben die lieden van hunne plichten en van
de w et
RUZETTE N° 2.
Eiwel, de papen mogen nog lawijt maken
me! de afzet ting van Buzelte als Gouverneur.
Die afzetting was geheel natuurlijk alhoewel
dansmeester, kan Mazetle toch geen Iwceheeren
dienen en bijzonderlijk zijne \ijanden.
Maar ziet hier nu een priester, M. Minne, die
komt brutaal afgesteld te worden van dc bedie
ning van Principaal van liet Kollcgie Sl-Louis.
welke hij sedert vijf-eu-twintig-jaren uitoe
fende, en pastoors van 'l Begijnhof benoemd
wordt, 't is te zeggen een postje van 600 fr.
En waarom
Omdat hij geen harde kiesdraver genoeg is
omdat hij zijne professors verboden had zich in
Ach vrienden toch, het is met ons gedaan.
Ons bitier lot moeten wij steeds verdragen
Geene hoop meer voor ons allen voortaan
Vaarwel, nu dan, allerschoonste ontwerpen
Vaarwel, nn dan, overwinning en buit.
Wij moeten ons aan liet lot onderwerpen.
En toot- eeuwig, zijn wij de gaten uit
LippenWat baat ons nu het kermen en liet klagen
liet jok is zwaar en drukkend inderdaad 5
Maar indien wij ons eigen ondervragen
Dan vinden wij het knoopje, maar te laat
Wij zijn allen slaven der zwarte roRken,
't Is uit dit al dat onze schande spruit,
Want iedereen veracht nu hier de bokken.
En voor eeuwig, zijn wij de gaten uil
Jef Ach! hesten vriend! wie had zulks durven den-
Ons rijk scheen vast verzekerd in ons Iand[ken
Het domme volk kwam ons den eerbied sclien-
Ja,geld en goed,gaf het ons Ook tot pand [ken
gij spreekt nu wek van onze zwarte rokken
Zonder lien, lang was reeds ons liedje uit.
Want zij zijn al vol list en slimme trokken,
En voor eeuwig, zijn wij de gaten uit.
LippenDaar is nu juist hetgeen ik wilde zeggen,
Door leugentaal hielden wij ons bestaan.
Wij mogen nu praten en overleggen,
liet licht in 't volk groeit alle dagen aan.
Het volk door ons, lang vordrukt en bedrogen
Sruijt ons nu weg, gelijk hel vuile kruid,
Wij moeten nu al hunnen smaad gedogen,
En voor eeuwig, zijn wij de gaten uit.
Ach! mijnen vriend laat ons nu daarvan zwij-
want ik vrees dat tot onzen grootsten spijt [p,en
Hel geuzenras de overhand zal krijgen,
In onze stad binnen, binnen zeer korten tijd.
Alle burgers hier, knokkelen en klagen
Men schaamt zich niet; want zij zeggen recht
Geen vuil bedrog.wilten wij nog verdragen[uit
Nu, voor eeuwig,zijn wij de gaten uit.