zij zijn het die de gemeentescholen voor jongens
en meisjes tot stand gebracht hebben, ie kleri
kalen hellen er niets aan veranderd, omdat er niets
aan te veranderen was. Maar wat hebben de kle-
rikalen voor het onderwijs gedaan, Denderlode
NIETS
Nu, bij de klerikalen, wordt er niemand om
zijne denkwijze vervolgt, volgens de Denderlode.
Zoo, zoo. En waar zijn de liberale stadsbedien-
den, wijst ze mij, als 't u belieft
Neen, Denderlode, gij hebt zoo wel het karak
ter van de klerikalen opgevat, dat gij uw vader
uwe broeders, die liberaal waren, laffelijh en on-
middelijk uwe kazak gekeerd hebt om aan 't scho-
iellen te lekken, gelijk gij dit noemt..
Hebben wij minder contributien betaald, onder
't liberaalneen de klerikalen hebben de 2 0/0
afgeschaft, zegt de Denderlode.
Ja, zij hebben die 2 0/0, op't kadastraal inko
men afgeschaft, maartij hellen te dit
jaar veder teruggeeiseht en eene nieurre kontri-
lutit tan tes franken op de stoommachienen gezet
D« rijke, die goederen bezitten, zij de raads
beeren hebben min moeten betalen, maar het
groot getal der burgers, die geen eigendommen
bezitten, hellen mogen leggen gelijk te voren, ter
kontrarie.
De klerikalen hebben 658,641 fr. en een cen
tiem voor werken van geiondmaking en verfraai
ing uitgegeven.
Slen kent die werkenDe boompjes der kei
zerlijke plaats de overdekte markt, den reuz-
achtigen kemel der post enz. enz. 658 duizend
641 franken en een centiem voor zoo veel onnut
tige werken, lijna geheel het ledrag der stads -
schuld, en 't is een klerikaal blad, het orgaan van
den gemeenteraad dat dit durft bekennen, 't is
wreed 1
Zware herstelling werken zijn gedaan, volgens
den zwarten schrijvelaar.
O ja, zwaar waren zij veel geld zullen ze
gekost hebben, als ze zoo goede gedaan geweest
zijn als het rerwwerk van 't stadhuis.
Dit werk is in daghuur gedaan geweest door
vier vorschillige meesters, iedereen heeft kunnen
zien hoeveel geld er daar nutteloos verkwist is.
Dirk Martens (de zwarte man) op de markt is
afgekrabt geworden zij hebben er met twee, drie
en vier mannen aan gewerkt, en het heeft maar
drie weken geduurd, 't Is voor niet, niet waar, en
de klerikalen mogen boffen op hunne gedane her
stellingswerken.
Het geld wierd tijdens de liberalen aan theater
spelen gegeven. En nu, waar mode geeft t Land
van Riem met kermis kostelooze vertooningen
worden de kosten door de stadskas niet betaald,
antwoord als gij durft, heilige jesuiet
Da overdekte markt beeft de neringdoende bur
gers veel voordeel gedaan.
Hein, Denderlode, gij droomdet zeker als gij
dit geschreven hebt. Buiten P. Wherber
gier, ken ik, noch niemand, iemand aan wie dit
voordeel zou gedaan hebben, toch aan de hoveniers
niet zeker.
Gij ziet, kiezers, wat slechte zaak, de Dender
lode verdedigt; bij is zoo overtuigd van de buis
die zijne vrienden gaan krijgen dat hij den bol
verliest en zijn prulblad vol dommigheden schrijft.
Op 29 Oktober, kiezers, zult gij Denderlode en
al zijne vrienden met cene eerste klas begraven en
wij zullen jaarlijksch op hun graf eene kroon
gaan plaatsen, V.B.
'T IS WRAAKROEPEND
Kiezers Weet gij waarom er in 1876 min
weeeenjongens in dc Godshuizen waren dan in
1873 en vroeger, tijdens de liberale regeering
Doe uwe ooren open en luister, ie Denderlode
gaat het zeggen.
Het is.. Omdat er in 1873 eene soort van op
roer gewcezt is.
Omdat de kinderen, gelijk alle de kinderen zou
den doen, opeenen zeherenavond het licht uitgedaan
hellen en naar 't hoofd van hunnen apotheker
die hen misschien te veel op flessohen trok alles
smeten wat hun onder de handen viel.
Is dit niet wraakroepend Hoe, in 1873 wor
den er eenige weezenjongens, voor eene guiten
streek, de straat op gezet en in 1876 is het getal
nog het zelfde
Gij kind, wiens ouders gestorven zijn gij wee
zen, zonder onderstand, gij kleine wichtjes die ou
derloos geworden zijt, kwijnt, sterft in armoede,
zonder hulp en troostmen zal u in 't weezenhuis
niet opnemen, want twee jaar te voren, hebben
eenige kinderen iets misdreven. Gij, aim, onnoo-
zel kind kunt erwel niet aandoen dat uwe voor
gangers eene slechte daad begaan hebben maar
de klerikalen moeten zich wreken
En dit durft de gazet van M. Yan Wambeke
bekennen
'T is wraakroepend
En voor zulke mannen zonden treffelijke men-
schen moeten stemmen O, neen, duizend
maal noen in. de. Ketel
Y. B,
KIEZERS. KLEINE WINKELIERS.
Dat den handel niet gaat dat de armoede
groot is hoeft niet gezegd te worden.
Weet gij. kleine winkeliers, aan wie gij uwen
slechten verkoop te danken hebt
Aan onze klerikale stadhuisbazen, aan het
bureel van weldadigheid, enz. enz.
Tijdens de liberale regeering kregen de arme
menschen ter nauwernoot genoeg om niet van
honger te sterven nu. tijdens het klerikaal be
stuur krijgen de noodlijdenden maar de helft,
het derde meer.
Niet w onder dus dat zij mets koopen kun
nen, niet w onder dat uwe w inkels ledig staan
met drie franken in de maand kan men toch zoo
veel niet koopen dan met tien die zij vroeger
kregen.
Kiezers, neringdoenden,vergeel dit op de kie-
zing niet kiest vuoi de liberalen die laten de
menschen leven.
V.B.
TIMMERMANS, SCHRIJNWERKERS,
MEUBELMAKERS.
Uwen handel gaat ook slecht. Het stadsbe
stuur zou alles moeten aanwenden om u werk
te verschaffen weet gij wat het doet.
Het doet de weezenjongens, bijna voor viel,
meubels maken die door eenen schrijnwerker
der stad, De Somer, van de Nienwstraatpoort.
verre or.der den prijs verkocht w orden ;hij doet
u bijgevolg konkurencie en bederft de prijzen.
Gij die den vollen loon betalen moet kunt
natuurlijk niet kunkureeren en uwe magazijnen
staan vol.
En aan wie hebt gij dit te danken
Aan 't bestuur der Godshuizeu, door onzen
klerikalen gemeenteraad genoemd.
En zulke mannen zouden wij herkiezen
Neen, neen, weg moeten zij en weg zullen
DE OOGEN OPEN,
De kirzing nadert met reuzenstappen; men ziet
de bokskens in graad deur iu deur uit loopen
om de kiezers te bedreigen of te beloven. BE-
DREIGEN;Ja bedreigen zoo zij voor hen niet kie
zen en hen vervolgen tot inde hel of tot in hunne
schapraaiwant zij zullen hunne stembriefjes wel
erkennen, en gare indien zij naar hunne belieften
niet kiezen! zoo spreken die mannen maar nie
mand zal zich aan zulke dreigementen gelegen la
ten, want deze maal, voor de eerste sedert de kie
zingen plaats hebben, zal de stemming geheim zijn
en niemaed zalkonnen weten of zal weten voor wie
zij zullenstemmen. BELOVEN. Ja. Baloven en hun
toezeggen wat zij niet bezitten of kunnen geven
bonderde neloften zijn er al gedaan geworden,
maar de kiezers kiezen voor de eerste maal vrij en
weten hoe zij altijd met de helovers van den bok-
kenhaspel uitgespeeld zijn. Er zullen hofsteden,
landen, meerschen, AMBTEN en veel is niet ge
noeg voorop toegezegd worden; maar de bokskens
zouden moeten weten dat zij volstrekt machteloos
zijn om een plaatsken aan de hand te doen, want
zij zijn maar meester waar den bessem staat.
PRAATJES.
Boven al bemint éénen God dit is het eer
ste en het grootste gebod.
Door dit gebod beveelt ons de kerk van God
te eeren, te beminnen en te dienen, en van on
zen evennaaste te beminnen als ons eigen zeiven.
Men weet bel, de zwarte mannen hebben dit
gebod veel op de lippen, alhoewel zij zeiven het
weinig in oefening brengen. Ook zouden zij zich
voorzeker in groote verlegenheid bevinden om
de volgende vragen te beantwoorden
ls God niet verbeven boven alle heiligen En
indien bel zoo is, waarom dan zijn alle kerken
onder de bescherming van een of anderen heili
gen gesteld waarom zijn er gecne onder Godes
bescherming
Wordt God waarlijk, aanbeden ls het aan
zijne heiligen niet dat men alle eer bewijst Op
den hoek van bijna elke straat vindt men Licve-
Yrouwcn beelden alle bedevaarten worden ter
eer van eencn heiligen of van deze of gene Onze-
Vrouw ingericht. Maar God waar aanbidt men
hem
Of is het misschien God aanbidden, wanneer
men hem alle gebreken van het menschelijk ge
slacht toekent,is hetGodaanbidden.wanneermen
hem afschildert als iemand die gedurig gereed
staat om in eene woedende gramschap te schieten,
en dat voor een of andere kleine misstap is bet
God aanbidden, wanDeer men hem aantoont als
altijd gereed slaande om ons in de hel te rooste
ren voor het bedrijven van misslagen die onze
natuur medebrengt
Indien uw God almachtig is, was het hem niet
even gcm3kekelijk niets dan goede menschen te
scheppen, liever dan eene hel te bereiden om er
een deel eeuwig te doen verbranden
En die eeuwigheid vfn tormenten, welke gij
ons iu uwe sermoenen verkondigt, doet zij gee-
nen God veronderstellen, wreeder dan de tijger,
gevoelloozer dan de beul
ls dit misschien God aanbidden, hem voorstel
len als een wraakgierige pijniger
En is het misschien om God te eeren en te die
nen dat gij zooveel misdaden gepleegt hebt in
zijnen naam ?ls het om hem te dienen dal gij de
inkwisie ingesteld hebt, dat gij de moord van
Barthelomeusnachl gepleegt hebt? ls liet Ilij,
dien gij ons zegt de goedheid zelve te zijn, is het
Hij die u geboden heeft uwe broeders te moor
den
ls het uit naastenliefde dat gij diegen gepij
nigd en verbrand hebt die niet dachten zooals
gij dacht Is het uil naastenliefde dat gij twee
dracht zaait in de huisgezinnen en dat gij liet
brood ontneemt van dengenen die niet willen
bukken voor u? Is het uit liefde tol God en uwen
evenmensch. dat gij de laatste oogeublikken van
eenen stervende verbittert, met hem te kwellen
om zijn testament ten uwe voorrleele te maken
en aldus aan arme bloedverwanten dikwijls het
noodige te ontstelen, terwijl gij den overvloed
hebben zult. Zeg,gretige gieren,is dit alles éénen
God alleen aanbidden, düenen en eeicn
i