zij zijn het die de gemeentescholen voor jongens en meisjes tot stand gebracht hebben, ie kleri kalen hellen er niets aan veranderd, omdat er niets aan te veranderen was. Maar wat hebben de kle- rikalen voor het onderwijs gedaan, Denderlode NIETS Nu, bij de klerikalen, wordt er niemand om zijne denkwijze vervolgt, volgens de Denderlode. Zoo, zoo. En waar zijn de liberale stadsbedien- den, wijst ze mij, als 't u belieft Neen, Denderlode, gij hebt zoo wel het karak ter van de klerikalen opgevat, dat gij uw vader uwe broeders, die liberaal waren, laffelijh en on- middelijk uwe kazak gekeerd hebt om aan 't scho- iellen te lekken, gelijk gij dit noemt.. Hebben wij minder contributien betaald, onder 't liberaalneen de klerikalen hebben de 2 0/0 afgeschaft, zegt de Denderlode. Ja, zij hebben die 2 0/0, op't kadastraal inko men afgeschaft, maartij hellen te dit jaar veder teruggeeiseht en eene nieurre kontri- lutit tan tes franken op de stoommachienen gezet D« rijke, die goederen bezitten, zij de raads beeren hebben min moeten betalen, maar het groot getal der burgers, die geen eigendommen bezitten, hellen mogen leggen gelijk te voren, ter kontrarie. De klerikalen hebben 658,641 fr. en een cen tiem voor werken van geiondmaking en verfraai ing uitgegeven. Slen kent die werkenDe boompjes der kei zerlijke plaats de overdekte markt, den reuz- achtigen kemel der post enz. enz. 658 duizend 641 franken en een centiem voor zoo veel onnut tige werken, lijna geheel het ledrag der stads - schuld, en 't is een klerikaal blad, het orgaan van den gemeenteraad dat dit durft bekennen, 't is wreed 1 Zware herstelling werken zijn gedaan, volgens den zwarten schrijvelaar. O ja, zwaar waren zij veel geld zullen ze gekost hebben, als ze zoo goede gedaan geweest zijn als het rerwwerk van 't stadhuis. Dit werk is in daghuur gedaan geweest door vier vorschillige meesters, iedereen heeft kunnen zien hoeveel geld er daar nutteloos verkwist is. Dirk Martens (de zwarte man) op de markt is afgekrabt geworden zij hebben er met twee, drie en vier mannen aan gewerkt, en het heeft maar drie weken geduurd, 't Is voor niet, niet waar, en de klerikalen mogen boffen op hunne gedane her stellingswerken. Het geld wierd tijdens de liberalen aan theater spelen gegeven. En nu, waar mode geeft t Land van Riem met kermis kostelooze vertooningen worden de kosten door de stadskas niet betaald, antwoord als gij durft, heilige jesuiet Da overdekte markt beeft de neringdoende bur gers veel voordeel gedaan. Hein, Denderlode, gij droomdet zeker als gij dit geschreven hebt. Buiten P. Wherber gier, ken ik, noch niemand, iemand aan wie dit voordeel zou gedaan hebben, toch aan de hoveniers niet zeker. Gij ziet, kiezers, wat slechte zaak, de Dender lode verdedigt; bij is zoo overtuigd van de buis die zijne vrienden gaan krijgen dat hij den bol verliest en zijn prulblad vol dommigheden schrijft. Op 29 Oktober, kiezers, zult gij Denderlode en al zijne vrienden met cene eerste klas begraven en wij zullen jaarlijksch op hun graf eene kroon gaan plaatsen, V.B. 'T IS WRAAKROEPEND Kiezers Weet gij waarom er in 1876 min weeeenjongens in dc Godshuizen waren dan in 1873 en vroeger, tijdens de liberale regeering Doe uwe ooren open en luister, ie Denderlode gaat het zeggen. Het is.. Omdat er in 1873 eene soort van op roer gewcezt is. Omdat de kinderen, gelijk alle de kinderen zou den doen, opeenen zeherenavond het licht uitgedaan hellen en naar 't hoofd van hunnen apotheker die hen misschien te veel op flessohen trok alles smeten wat hun onder de handen viel. Is dit niet wraakroepend Hoe, in 1873 wor den er eenige weezenjongens, voor eene guiten streek, de straat op gezet en in 1876 is het getal nog het zelfde Gij kind, wiens ouders gestorven zijn gij wee zen, zonder onderstand, gij kleine wichtjes die ou derloos geworden zijt, kwijnt, sterft in armoede, zonder hulp en troostmen zal u in 't weezenhuis niet opnemen, want twee jaar te voren, hebben eenige kinderen iets misdreven. Gij, aim, onnoo- zel kind kunt erwel niet aandoen dat uwe voor gangers eene slechte daad begaan hebben maar de klerikalen moeten zich wreken En dit durft de gazet van M. Yan Wambeke bekennen 'T is wraakroepend En voor zulke mannen zonden treffelijke men- schen moeten stemmen O, neen, duizend maal noen in. de. Ketel Y. B, KIEZERS. KLEINE WINKELIERS. Dat den handel niet gaat dat de armoede groot is hoeft niet gezegd te worden. Weet gij. kleine winkeliers, aan wie gij uwen slechten verkoop te danken hebt Aan onze klerikale stadhuisbazen, aan het bureel van weldadigheid, enz. enz. Tijdens de liberale regeering kregen de arme menschen ter nauwernoot genoeg om niet van honger te sterven nu. tijdens het klerikaal be stuur krijgen de noodlijdenden maar de helft, het derde meer. Niet w onder dus dat zij mets koopen kun nen, niet w onder dat uwe w inkels ledig staan met drie franken in de maand kan men toch zoo veel niet koopen dan met tien die zij vroeger kregen. Kiezers, neringdoenden,vergeel dit op de kie- zing niet kiest vuoi de liberalen die laten de menschen leven. V.B. TIMMERMANS, SCHRIJNWERKERS, MEUBELMAKERS. Uwen handel gaat ook slecht. Het stadsbe stuur zou alles moeten aanwenden om u werk te verschaffen weet gij wat het doet. Het doet de weezenjongens, bijna voor viel, meubels maken die door eenen schrijnwerker der stad, De Somer, van de Nienwstraatpoort. verre or.der den prijs verkocht w orden ;hij doet u bijgevolg konkurencie en bederft de prijzen. Gij die den vollen loon betalen moet kunt natuurlijk niet kunkureeren en uwe magazijnen staan vol. En aan wie hebt gij dit te danken Aan 't bestuur der Godshuizeu, door onzen klerikalen gemeenteraad genoemd. En zulke mannen zouden wij herkiezen Neen, neen, weg moeten zij en weg zullen DE OOGEN OPEN, De kirzing nadert met reuzenstappen; men ziet de bokskens in graad deur iu deur uit loopen om de kiezers te bedreigen of te beloven. BE- DREIGEN;Ja bedreigen zoo zij voor hen niet kie zen en hen vervolgen tot inde hel of tot in hunne schapraaiwant zij zullen hunne stembriefjes wel erkennen, en gare indien zij naar hunne belieften niet kiezen! zoo spreken die mannen maar nie mand zal zich aan zulke dreigementen gelegen la ten, want deze maal, voor de eerste sedert de kie zingen plaats hebben, zal de stemming geheim zijn en niemaed zalkonnen weten of zal weten voor wie zij zullenstemmen. BELOVEN. Ja. Baloven en hun toezeggen wat zij niet bezitten of kunnen geven bonderde neloften zijn er al gedaan geworden, maar de kiezers kiezen voor de eerste maal vrij en weten hoe zij altijd met de helovers van den bok- kenhaspel uitgespeeld zijn. Er zullen hofsteden, landen, meerschen, AMBTEN en veel is niet ge noeg voorop toegezegd worden; maar de bokskens zouden moeten weten dat zij volstrekt machteloos zijn om een plaatsken aan de hand te doen, want zij zijn maar meester waar den bessem staat. PRAATJES. Boven al bemint éénen God dit is het eer ste en het grootste gebod. Door dit gebod beveelt ons de kerk van God te eeren, te beminnen en te dienen, en van on zen evennaaste te beminnen als ons eigen zeiven. Men weet bel, de zwarte mannen hebben dit gebod veel op de lippen, alhoewel zij zeiven het weinig in oefening brengen. Ook zouden zij zich voorzeker in groote verlegenheid bevinden om de volgende vragen te beantwoorden ls God niet verbeven boven alle heiligen En indien bel zoo is, waarom dan zijn alle kerken onder de bescherming van een of anderen heili gen gesteld waarom zijn er gecne onder Godes bescherming Wordt God waarlijk, aanbeden ls het aan zijne heiligen niet dat men alle eer bewijst Op den hoek van bijna elke straat vindt men Licve- Yrouwcn beelden alle bedevaarten worden ter eer van eencn heiligen of van deze of gene Onze- Vrouw ingericht. Maar God waar aanbidt men hem Of is het misschien God aanbidden, wanneer men hem alle gebreken van het menschelijk ge slacht toekent,is hetGodaanbidden.wanneermen hem afschildert als iemand die gedurig gereed staat om in eene woedende gramschap te schieten, en dat voor een of andere kleine misstap is bet God aanbidden, wanDeer men hem aantoont als altijd gereed slaande om ons in de hel te rooste ren voor het bedrijven van misslagen die onze natuur medebrengt Indien uw God almachtig is, was het hem niet even gcm3kekelijk niets dan goede menschen te scheppen, liever dan eene hel te bereiden om er een deel eeuwig te doen verbranden En die eeuwigheid vfn tormenten, welke gij ons iu uwe sermoenen verkondigt, doet zij gee- nen God veronderstellen, wreeder dan de tijger, gevoelloozer dan de beul ls dit misschien God aanbidden, hem voorstel len als een wraakgierige pijniger En is het misschien om God te eeren en te die nen dat gij zooveel misdaden gepleegt hebt in zijnen naam ?ls het om hem te dienen dal gij de inkwisie ingesteld hebt, dat gij de moord van Barthelomeusnachl gepleegt hebt? ls liet Ilij, dien gij ons zegt de goedheid zelve te zijn, is het Hij die u geboden heeft uwe broeders te moor den ls het uit naastenliefde dat gij diegen gepij nigd en verbrand hebt die niet dachten zooals gij dacht Is het uil naastenliefde dat gij twee dracht zaait in de huisgezinnen en dat gij liet brood ontneemt van dengenen die niet willen bukken voor u? Is het uit liefde tol God en uwen evenmensch. dat gij de laatste oogeublikken van eenen stervende verbittert, met hem te kwellen om zijn testament ten uwe voorrleele te maken en aldus aan arme bloedverwanten dikwijls het noodige te ontstelen, terwijl gij den overvloed hebben zult. Zeg,gretige gieren,is dit alles éénen God alleen aanbidden, düenen en eeicn i

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

Den Yker | 1878 | | pagina 2