Arme broerkens betalen. W ij kennen op den builen winkelier*. her bergiers, kleer-en schoenmakers en andere am bachtslieden. waar vijf tol acht en meer kinde ren zijn en welke jaarlijks eene som vs» ten minste SO a 60 frank voor schoolgelden uitge- ven. En zeggen dat «iie menschen niets ter wereld bezitten dan hunne handen en hunnen moed om te^en de moeilijkheden des levens te wortelen. Hot is de plicht der liberalen aan dien schreeti wenden toestand een einde te stellen net is onze plicht die lagere klassen te begunstigen en van dien last te ontslaan het is de plicht der liberaler, niet alleen op alle tonen te roepen dat wij de vrienden der kleinen zijn, wij moeten zulks ook door doden bewijzen. Daarom vragen wij de breedste toepassing van het princiep der kosteloosheid facultatieve kosteloosheid, 't is te zeggen, het recht lot kosleloozc bijwoning der scholen voor iedereen die zijn' naam opgeeft de gemeentel» sturen mogen daar niet over te beslissen hebben, zij maken er al te dikwijls een politek wapen van. Kosteloos fouderw i|s alleen kan onze steden redden 'tis een rechtvaaidig wapen legen on ze vijanden, omdat wij een %vaar nationaal oog wit hedwele is eene ware democratische maatregel, omdat wij daardoor een deel der bevollking, da: hot meest onze belangstelling wperdig is-, van eenen grooten last ontslaan voor de liberale partij is 't een zeer doeltref fend middel om de. kleine burgers, die morgen groote burgers zullen zijn, aan de eenige na tional': partij voorallijd vast te maken. DE STRAFFENDE VINGER GODS. Onder dien titelt vertelt de Rupelgalmeen cle- rieaal weekt lad van Doom, de volgt nde onhebbe lijkheid Twee werklieden zijn, ten gevolge van over matig den triomf der mechclsrhe geuzen te'ees ten... naar de andere wereld geexpedieerd. Men vertalt afgrijselijke bijzonderheden over die twee personen. Do eerste had de tong zoo zwart als pek had die tong misschien te veel sehandige liederen uit gebraakt, en wilde God eene zienbare wraak ne men Met den tweede gebeurde het volgende het Ongediert der Papen huilende was hij tot tweemaal toe gevallen. «Toe, sta op.» riep hem ziin gezel toe. en zing nog maar eens Hij stond inderdaad op, hij huilde nog eens het On- gediert bet was de laatste maal hij viel en was een lijk 1 Zijn dit twee zichtbare staffen, ja of neen Wij weten het, men zal dit als kwezelarij aanzien, maar wij troosten ons met de woorden van den II. Geest: Der erbeeste mensch verstaat genee geestelijke, zaken. Wij voegen hier niets bij. Do klerikalen spelen zoo onbehendig met den ringer Gods, indii n vij hen wilden navolgen als er een ongeluk aan Imn ne kopstukken voorvalt, men dit dikwijls zou kunnen doen. Maar wij laten dit aan krapul«nze schrijvers, als hierboven, over. s7,i isschen, niemand in't land zou er ook hunne schijven zouden vbrlhze». j Wij, van onzen kan!, kuiwicn het gnuverne-Hau gedaclit nebben te vragen waarom Bara de ment niet genoeg aansporen, alles in l Weik t uroeekeas wegzendt. Men leest in de Stad Gent DE KERKHOF-KWESTIE. Ter gelegenheid der verbreking van de be slissing des gemcentcraads van Rinldevoorde. die den pastoor geheel meesier liet het kerkhof te verdeden in zooveel kompuriimenlen als hij wil. in andere woorden, zooveel verdoemde hoeken te maken als hel dien priester ran ere- de toelaat, heffen de klerikale kreten aan, als werden zij vermoord. Aan het kerkhof komen, dat is de grootste heiligschennis die men kan uitdenken En waarom Omdat bet de dooden en het kerkhof zijr. die hunne kassen gestadig voorzien en dat zij vree zen. als zij niet meer meesier zijn de men schen, voor hun geld. naar den hemd of de hel te zenden, zij niet alleen hunnen invloed maar stellen, wat mogelijk is, om te doen verdwijnen al wat de menschen na hunne dood van elkan der kan doen scheiden, om ipden dat zij gedu rende hun leven, wal de eene of andere religie betreft, van het zelfde gfdacht niet waren. Wij zijn hier tegenwoordig te dikwijls getui gen van de ongeboeide drukking, welke de ges steiijkheid op de menschen uitoefent, om ze de li,k> n aftetroggelen en die naar een verw ij derd kerkhof te vervoeren, onder voorwendsel ze in gewilde aarde ie begraven. Zij maken ge bruik van de droefheid en gebrek aan kracht dadigheid van sommige familiën, om die lieden eene daad te doen begaan, die zij zich meest al korten tijd nadien, beklagen. Indien het een of ander reglement daar in kon voorzien, zou men een grooten dienst aan onze bevolking bewijzen, die daardoor van eene pijn lijke drukking en van aanzienlijke kosten zou ontslagen zijn. De lijkroovers handelen niet om de ziel te verlossen, neen. maar voor het geld dat de ziel hun kan opbrengen en als de overheid die «pe- kulalie kan beletten is het haren plicht zulks te doen. De twee besluiten betrekkelijk Jette-St-Pie- ter en Kuddervoorde. doen eens te meer zien dat het gouvernement ijverig waakt op de na koming der beslaande wetten op de kerkhoven. ZIJ ZIJN BOVEN DE WET. Wij lezen het volgende in den Bun public en andere klerikale dagbladen c De Patrie verzekert dat, ondanks het onnet- tig besluit van den minister van binnenlandsehe zaken, niet een persoon, die den katholieken gods dienst niet bel jdt, zal begraven worden op den gewijden grond van het kerkhof, te Ruddervoor- de. Dc krachtdadigheid van het gemeentebestuur, zijnen cerbietLvoor,de vrijheid van godsdiensten voor de wet, laten toe te verzekeren dat de pro- kureur der provincie en de minister niets zullen winnen met hunne moeite van haarklieverijen. Bravo Indien de katholieken zooveel moed aan den dag legden als de heer Van Outryve d Y- dewalle, burgemeester van Ruddevoorde, zoude heer Rolin wel spoedig kunnen ondervinden dat hij zoo min gelukt, in het afschaffen van de wet als ie het afstellen der gouverneurs. Gij zjet hot, lezers, die mannen, welke zich conservateurs durven noemen, roepen bravo als enn hunner mannen opentlijk do wet durft over treden. Maar wij denken dat de heer Van Ontryve d'Ydewalle, burgemeester van Ruddevoorde en volksvertegenwoordiger, het zoo ver niet zal dur ven drijven en het enkel de fanatieke bladen zijn die dat zeggen. Dijusdag aanstaande worden de kamers geopend en er zal wel een lid zijn, die hem daarover zal ondervragen. Indien M. de burgemeester houdt staan dat hij, het koninklijk besluit, in een woord de wet niet •>al eerbiedigen, dan zal het ministerie weten wat het moet doen en het zal er niet lang over moe ten denken. M. Outryve zal niet alWn onmoge lijk zijn als burgemeester, maar zou zelfs in de Kamer niet kunnen blijven zetelen, daar hij zij nen eed van getrouwheid aan de Grondwet en aan de instellingen des lands, zou te buiten gaan. Wij zullen zien. heeren klerikalen, wat gij zult durven j Maar nu dal de papengazetten hunnen bek t roeren, betft hel publiek loul gerokeu en.... Ie pot aux roses- is ontdekt. De broerkens van St- Hubert zijn weggezon den. Dat is eene gedane zaak. Maar de papengazetten verzwijgen zorgvul dig waarom. Dc waarom is niet moeielijk om raden. Waarom kan een brijerken strafbaar zijn? waarom kan een broerken verdienen van weggezonden te worden waarom geraken er zooveel broei keus op '1 banksken der assisen en van het correctioneel Een kind zou op die vraag kunnen antwoor den. Vooi al dekinders, ongelukkkiglijk Onze lezers, die goede verstaanders zijn, zullen nu die zaak begrijpen. Maar, laat ons eens veronderstellen dat die reden, die wij niet moeten noemen, omdat ie dereen ze vat; niet beslaat. Zou men dan ongelijk hebben de broerkens weg te zenden uiteen gesticht van den staat Bij lange niet Een geslicht gelijk dat van St-Hubert, heeft meer dan alle andere, behoefte aan zeer bekwa me, uilgelezene professors. Bezitten de broerkens de noodige bekwaam heid, de vereischte hoedanigheden Neen neen duizengmaal neen De papenKazclten storten krokodillentranen over hef lol der arme broerkens, die door den antichrist Bara uit het verbeteringsgeslichl van St-l!ubert gezonden zijn. Nu gelijk in de meeste omstandigheden, heb ben die gazetten eene schoone gelegenheid om te zwijgen laten voorbijgaan. Hadden ze nu van niets gebaard en gezwe- ln den tijd heb ik bij de broerkens school geweest. In de voorhoogste t3") klas eerste di visie, zat cr als leerling nen duts van oen jon gen. Zijn vader was rondleurder in Haringen, garnaal en karrakolen. De jongen was een mod- del van domheid. In de derde klas van gemelde school leert men lezen, schrijven, de cijferkunst (optellen, aftrekken, vermenigvuldigen en doelen zonder breuken) de aardrijkskunde zich bepalende tot tiet van buiten heren der negen provinlien van Belsrie met de steden, siroomen rivieren en ijzeren wegen en vooral de kalekismus en d'heilige geschiedenis. Geen ander ouderwijs heeft de jongen geno ten. Een jaar later zaü ik onzen dwazen duts, met den langen brocrkensiok om hel lijf en het lede ren schotelken op het noofd, als kok werkzaam in 't zelfde gestichtwaar hij leerling geweest was. Na een paar jaren paffcten gepeld, hut»enpot en fricassée voor de broerkens gereed gemaakt te hebben, werd onze vogel professor. Wal denkt u daarvan, beste lezer* Is 't niet om uit te roepen Kus gij mij 'tpro. fessorken Kan en mag men vertrouwen stellen in een onderwijzerskorps aldus saamgerakeld Mag het gouvernement aan zou eeu korps het onderwijs toevertrouwen Het gezond oordeel zal antwoorden met een krachtig Neen Neen Dat kan, dat mag niet zijn i Eigo dus. dat anlochrist Bara cr kort spel mee make en al de gestichten van den staat van de broerkens zuiveren. Van 't ongediert der broerkens verlost onze kinderen. LIBERALE BETOOGING TE LOKEREN. De betooging welke zondag laatst te Lokeren plaast greep Ier gelegenheid van denschitterenden zegepraal dien do liberale partij in de sinds aren den klerikalen verslaafde stad behaald had, heeft

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

Den Yker | 1878 | | pagina 2