Geuzenwcrken.
Onze ultramontaanschc roomscbgezindeu
hebben goed ous in het diepste der helle te
wensehe», Marnix moet en zal hier iu de hoofd
stad in brons herleven J.V.f.
Al de klerikale gazetten der stad seven eenen
lijst af van huizen «aar de liberakn, of geuzen
't is 't zelfde, de ruiten zouden moeten gebro
ken hebben met er steetien door te werpen.
Op elk huis stond er in groote letters ge
schreven Gevzennerk. Mi dit gedacht is zoo
eensgezind bij al de bokken opgekomen dat het
zeker is dat zij daagsch te voren elkaar moe
ten verslaan hebben en die plakkaarten op
voorband doen drukken hebben.
Wie nu de glazen gebroken hebben, zijn het
de liberalen of wel de bokken zelf. dit weten
wij niet dit gaat ons niet aan. wij laken alle
ruitenbrekers.
'T KINT EN DE PAPEN.
In zijn verhoor voor het hof van assiesen
antwoordde deze week 't Wint aan den voorzit
ter die hem vroeg of hij voor de kl ios.ers gee
fie aküen koekt zeker, zegde hij. tolden laat-
sien dag heb ik voor hun zaken gedaan
Wat zegt gij daar van lezers.
l)e papen laten eenen kerel geld verdienen
die openlijk met eene Lolo, met een meisje
leeft die haar lijf verkoopt.Zij weten dal hij het
geld dat hij wint verteert in slons partijen
maar toch doet hij zo® lang hij kan hunne za
ken.
Niet waar lezers dal dieven.... 't is le zeggen
Voermans en Schippers elkaar overzetten
De eenige regelen die het Land van alst
aan de kiczing ven Lede toegewijd heeft verra
den maar al te wel hunnen jesuielen oorspiong
De zoogenaamde Ridder van bandelen nijver
heid mag in alle om«tandigheden met ontdekt
aangezicht rn gerust gemoed, zijne legenstre
ver», de voeilekkers der Ridders ran het gele
land. in de oogen kijken. De handlanger der
jesuielen uit wiens pen deze onbeduidende re
gelen gevloeid zijn. zou beter gedaan hebben
(wel te verstaan als het hem toegelaten was) te
Drongen in hoedanigheid van aardappelscheller
le blijven, al» zich .net de kiezing van Lede bc
zig te boude». Wij willen daarom niet zeggen,
dat dit ventje bekwaam is veel kwaad aan
le richten. Neen. want zijn Ireintjc ge'ijkt zoo
wat aan zijn persoontje, heiden zijn even on-
noozel en armzalig.
De cijfers die het «ulleljc vooruitzet, zijn ont
bloot van waarheid. De afgekeurde briefjes me-
degerekend, heeft de heer Footeyn 59 en niet
24 stemmen bekomen, cijfer dal verre onze
verwachting overtroffen heeft, ingezien den el-
lendigen en bekrompen geestestoestand, waarin
het groote deel der kiezers zich bevinden.
De wierook die. er den heer Van Hauwer-
meiren toegezwaaid wordt, is on« dunkeus niet
onverdiend. Eu indeidaad. als men gedurende
40 jaren als getrouwe knikkrlbol in den raad
zijner gemeente gezeteld heeft, heeft men ten
minste eenig recht op de erkentenis zijner me
deburgers. Wij vinden zelfs, dat het afgekookte
ministerie, zaliger gedachtenis, zijne zending
miskend heeft, met dien ootmoroigen en ge
trouwen Dienaar, niet even al» onzen godvruch
tige» brandblijsseher. alias dertiende» apostel,
een eereleeken te schenken, hij mocht er ons
inziens eerder aanspraak op maken dan deze.
Hoe vermetel en hoe tegenstrijdig hatt'lcM
een groot deel der kiezers van Lede niet had
den wij in den raad slechts een onafhankelijke
man dan, ten minste zou men steeds ingelicht
zijn over den financiëelen toestand der gemeente i
en over menigvuldige andere zaken. Zooals bij
voorbeeld over de aanneming van hel nieuwe
schoolgebouw, over de levering der kareclstec-
nen van het nieuw gebouwde kerkhof, over de
levering der kareeisleenen ter voltooiing van
den steenweg in de suikerstmat enz. enz. Ja, en
wij herhalen hel dan. ten minste zou elke inge-
gezeleiie zich een waar gedacht kunnen vormen
over liet bestuur en den waren toestand der ge
meentebelangen en zou ook, in geval van
nalatigheid, de slem kunnen vereffen om den
raad tot zijnen plicht te roepen en cr hem des
noods toe le dw in^en.
EEN BRANDMERK DER KLERIKALE
SCHRIJ VELAARS.
Die zich de oogen niet laat verblinden door de»
schijn weet wat de zoogezegde kathnlijke, christe
lijke of klerikale bladen gelden op het gebied van
moraliteit en wezenlijkheid.
Die mannen, oh, zouden niemand willen of dur
ven te na spreken,want God ziet hen volgens hun
ne geliefkoosde kwakzalverijen die zij overal, ja tot
in "nummer honderd zouden willen doen aanplak
ken. als bew ijs van hunne bezorgdheid voor den
bloei van den godsdienst, maar bijzonderlijk, zoo
niet uilsluitelijk tot het bereiken van hun doelwit,
de menschen ia de onnoozelheid en domheid vast te
klampen want de religie bloeit in het hart zonder
al die kwakzalverijen en Gods tegenwoordigheid
schittert overal in de oogen van den minste die
niet te kort gebreind is om do dagelijkscbe schep
pingen en ontwikkelingen welke de natuur aan
biedt, te bewonderen.
Niet te min al de gezegende, gezalfde en gebe
nedijde ruilschrijrelaars behagen zich in de mod
der en aanzien de anderen zooals zij zelve bestaan:
de modder die zij in hun hart dragen, en waarme
de zij aan ziel en lijf overgoten,en hun bestaan
verschuldigd zijn, willen zij aan anderen mededee-
len zoo was hot dat het vuilpapier van Dender-
moiido eene ontegensprekelijke juffer, wier ge-
dra- onberispelijk is, durfde aanranden en met-
aarzeide haar met laster en vorwijtingen te over
laden en dat tot kwijting van den klenkalen af-
oUÏ,st het gerecht werd geroepen om over de be
schuldigingen uitsprark te doen en er werd haar
een voordeelig vonnis gegund maar de zaak
scheen niet genoegzaam onderzocht te zijn en het
beroepshof moest geraadpleegd worden. Dit hof
heeft een arrest uitgebracht dat door de klerikale
vui'schrijvelaar niet met vreugde zal onthaald
worden De 500 frs. schadeloostelhug door de
rechtbank van Dendermonde Juffer Verbeeck toe
irelegd zijn tot TWAALF DüIZENDR'anks ge
klommen. Zoo is het schandpapier de KATHOL1J-
KEN BELG van Dendermonde, melabioeder van
den Aalsterschen Denderbodeschenders en voet-
trappers van al wat eerbiedwaardig en ordentelijk
is beloond en z.oo zou bel steeds voor alles moe-
szebeuren. De schandelooz.e schrijvelaars van de
klerikale of lasterende drukpers zouden dan we -
licht moeten eindigen met aan hun stelsel van
liegen en bedriegen een stelligon vaarwel te '.eggen.
dat hij geen heter gebruik van zijne fortuin kon
maken.
En zeggen dat de heer De Neck een vrijdenker
was en vrijdenker gestorven is dat zijn edelmoe
dig o-edratt tut onderricht diene aan hen die soms
gehoord en gelezen hebben dat een vrijdenker een
afschuwelijk, een goddeloos en gevaarlijk mensch
voor de samenleving is want al wie het boven
staande leest,al ware het eene gepatenteerde kwe
zel, zal met ons bekennen dat zulke warme men-
schenvrienden, in het klerikhle kamp nimmer
aangetroffen worden.
De Maatschappij «voor Taal en Vrijheid»heeft
zondag laatst eene hechte puike vertooning gege
ven ook stippen wij met genoegen aan dat onze
Aalstersche liefhehbers veel bijval r. beurt geval
len is en dat zij herhaalde malen luidruchtig loe-
gejuichd werden.
Dat zij dus allen onzen wel verdiend.n lot ont
vangen voor de aangename uurtjes welke zij ons
tij winterdage verschaffen,
WETSONTWERPEN.
Ziehier eenige der wetsontwerpen, waarvan
de verslagen gereed liggen
IVerplicht lager en kosteloos ondarwijs
2 Wiiziging der artikels 59 en 60 van het
strafwetboek, betreffende de samenvoeging der
straffen;
3. Vlaamsche vertaling der Parlements-An-
nalen en korlbondig verslag in het fransch tn
het vlaamsch
4. Wijziging der Gemeentewet, m wat aan-
gaat de benoeming der schepenen
3. Idem aan de wel van 25 ventóse jaar Al
over het notariaat
6. Fabriek- en handelsmerken
7. Verhooging vuil het tarief der militaire
prnsiopnpu
8. Eenvormige taks op de paarden, die geene
pracht- of gemengde paarden zijn.
EEN GOED VOORBEELD.
De heer Jan De Neck, die deze week te St. Jans-
Molenbcek overleed, heeft hij testament 100,000
franks voor het oprichten eerter beroepschool voor
meisjes en 100,000 franks tot't stichten eener kin-
derkrib binnen die gemeente bestemd daaren
boven beeft, hij het, bestaan dier twee gestichten
willen vereeuwigen met er eene jaarlijkscbe en
eeuwigdurige rente v-n 2,000 en 4,000 frs aan
toe te léggen.
Het testament legt ook nog eene jaarlijkscbe
rente van 500 frs toe aan de TeeYenschool van
Molenbeek om onder de vlijtigste on bekwaam
ste leerlingen elk jaar uitgedeeld te worden.
Al wie de testamentaire schikkingen van den
heer De Neck leest zal zeker met ons uitroepen
dat het een braaf map,, een ware menschenvriend
moest zijn, want wie zijnen evenmensch en zij.
ne noodlijdende broeders liof heeit, zal berijpen
—Maakt u niet kwaad. Een arm® duivel bad
op de fruitmarkt, bij ongeluk, een® mande met
appels omgeworpen de koopvrouw hield een la-
wijt van al de duivels.
Oh, ge moet alzoo ni#t roepen, voor nen
appel of vijf die verloren is.
Wat niet roepen zegt de koopvrouw
Ons Heere heeft al meer geroepen tegen onze moe
der Eva, en er was maar kwestie van eenen appel.
Eil werkte niet. Twee beurzensnijders
ontmoetten elkander op een zondag te Londen.
De eerste pick-pocket zegt tegen den andere
die zijne handen in den zak heeft
Kom Hendrik, het is niet puik met de
handen in den zak wandelen.
Het is mijne manier om den zondag te
vieren geheel de week »teek ik mijne handen in
de zakken van anderen, maar den zondag houd ik.
ze in mijne eigen zakken,
Vriendelijke overeenkomst. Een boer had
zijne dochter verloren, die sinds eenige jaren ge
trouwd was. Hij vraagt aan zijnen sehoon oon,
de bruidschat, vervolgens wat hij voor de brui
loft heeft uitgeven en ook den intrest van den
bruidschat terug. Hij wordt bij den vrederechter
geroepen,ten einde in dorminne overeen te komen.
De vrederechter, een oud officier, zegt tegen
den boer dat hij in zijn recht is om de huwelijks
gift terug te eischen, maar wat het overige betreft
dat hij ongelijk heeft.
De boer maakt zich kwaad en gaat zoo verre
van tegen den vrederechter een grof woord te zeg-
gbn-
Deze laastste steekt den boer buiten en eett
hem nog twee of drij schopj en op de plaats waar
de ruggraat eindigt.
Sabie de bois roept de boer uit, ae hand
aan het deel houdende dat geschop. was, ze noe
men zij dat op vriendelijke wijze overeenkomen,
Z°me^dünstboden - Het is twee ure van
den morgend Baptiest, bejaarde en getrouwe
tnJEht. i. in Be»bp«n w»
b b D