Katholijke weldadigheid.
lichtekooien cn satanskinderen.
is dat vrijheid
Of gij '>ondt hij voorbeeld winkel en stemt
voor de liberalen Dc pastoor of de koster k rij -
.gen liet te weien. Op acht dagen tijd onttrek
ken zij al wwe kalanten.
Is dal vrijheid
Als de pachter van uw land klerikaal is en
het .nes op de keel steil voor de kiezing en u
rept «Pachter, stemt voor onze kliek of ge
vliegt aan de deur
]s dat vrijheid
De klerikalen palmen een erfdeel in bij mid
del vim een testament. De bestolen erfgenamen
brengen de zaak voor het gerecht en de rech
ter, die niets mag Kernen als bet rrehl. geeft
aan de wettige erfgenamen »elijk. Hij is katho
liek. houdt zijnen paasclren en gaat Ie biechten.
Doch de priester weigert hem de absolutie, om
dat bij in 't gerecht de klerikalen ongelijk geeft.
Zoo iels is in Vlaanderen gebeurd, vriend lezer!
Is dat vrijheid 9
Er mogen «Ie mannin die tot zulke dwang
middelen bunnen tor vlucht te nemen vonr-
«taaudrrs der vrijheid genoemd worden
DE P\US IS HUNNENKONING.
Wij li ebben al dikwijls nan-.eioond daf.de
klerikalen geen ander koning kenden dan de
paus, eri als zij sonts aan ^cn koning der Belgen
cene hulde brengen dan is het enkel uitwendig
en nooit met het hart. Ziehier een bewijs te
ineer. naar hetgeen er te Piétrain is voorgeval
len, volgens den Echo du Panement
Een feit zonder voorgaande heeft in onze
gemeente plaats gehad De geestelijkheid, in
Sjd et het gebruik, heeft zicli onthouden een
De- ogen. ter gelegenheid van den
hoogmis bijeen vrgaderd heeft, op voorstel van
burgert -ter. cene proiesialie gestemd.
Is het niet waar dal de geestelijken enkel luis
teren nazr dort paus en He wereldlijke nvcrhe
den. te beginnen van den koning lot den gering
sie beainpte. niets voor hen is 9 l at feit dient
opgemerkt te worden en kan als bewijs dienen,
tot walde grestelijklieid. die doorliet gou^er
nement betaald, woidt, in staaf is.
Eene lisseboppcli.lie benoeming.
De bisschop heeft den romeirschen graaf.
Jozef de Hernptinne lot voorzitter benoemd van
den St Pieterspenning, in vervanging vari den
graaf d' Alcanlera. overleden De ridder J-B.
dcGhellinck. is tot onder-voorzifler benoemd.
De bisscliop doel benoemingen even als een
koning die zou doen. Nu is liet maar in de gees
telijke o-de. maar als zij meester zijn van het
land, dan gebeurt dit ook in de wereldlijke orde,
zmnls men gezien heeft tijdens het ministerie-
Malou liet waren enkel de bisschoppelijke
kandidaten, die plaatsen of voordeden konden
bekomen.
Wat die twee nieuwe bisschoppelijke benoe
mingen aangaat, deze twee fanaticken zullen
werk hebben om den Sl Pieterspenning weder
om vloot te krijgen want vele lieden zijn cr
moede van alzoo hui: geld te geven om vreemde
opperpriesters in pracht en weelde te laten le
ven en miljoenen op te vergaren zoo als men
gezieu heeft met kardinaal AtHonelli.
ONVERDRAAGZAAMHEID.
Hoe verro toch de onverdraagzaamheid der je
Kuirtenpartij gaat zult gij bemerken uit het volgen
de f. it,
Donderdag 14 Oktober werd de onbeschufte
Ueuderloh- en Werhma,n-\erkooyvr der statze al
hier, door een oprecht gezind katholijko jongheid
(Jewr stad geroepen voor twee gazetten te koopen
welke hij aanstonds en met veel vriendschap be-
kwam. Eenige oogent likken nadien roept dezen,
heer de gazetleurder wederom, stak hom viji ccn-
timen in de hand met verzoek hem bij den libera
len gazetman den IJker te gaan koopen, en inder
daad dit was eene kleine complaisance maar wat
gebeurde er de vijf eentimen wierden aangeno
men maar eilaas het heerke zag noch Manuel noch
IJker arriveeren hij verloor zijn geduld en riep
eindelijk zijnen aansesfelden konunissionnaris toe
waar zijnen gevraagde» IJker verbleef Mijnheer
antwoordde Manuel den IJker is verdoemd.
De jongeling trok zijne srhotrders op en dacht
dat het eene plaisanterie was en eischte zijne ga
zet doch kreeg bij van den ga/elleurdor dezelve
antwoord en dit op eenen welbedachten eu ge-
mei oden toon.
De trein vertrok, de vijf centiemen waren ge
zakt en de IJker was ongekoebt gebleven, dus
eenen jesuieten trok.
Het gaat toch verre niet waar, als men eenen
katholijken gazetleurdnr gelast met de zorg voor
het b' werken der zielezaligbeid der Aalstersche
jongheid.
Op 29 October, laatst, liet een der voor
naamste nijveraars fener stad, aan zijne werk
lieden toe. rond i uren nanoen hun werk te
staken, natuurlijk om ter relepenheid ven den
bokken triomf wat ramoer op de straat helpen
te maken. Men zal zeggrn dat dit wel hande
len is. ja. als men zijn volk den vollen loon ge
ve hetgene in zulke gevallen maar al te billijk
is maar neen lezer, gij kent die lieden niet,dien
hooggeplaatste» nijveraar heeft aan al zijne ar
me witte slaven dagloon afgetrokken oor
deelt over zulke loffelijke katholijke handelwij
ze over zulk een oprecht geweten.
DE TRIOMPHALEN OPTOCHT DER
BOKKEN.
Ik stel voor de feesten van 1880 te Brussei te
geven, op te luisteren met den stoetgeheel den
stoet, die zondag onze stad doorkropen heeft. Dit
op het affiche ware eene fortuin voor Brussel,want
nooit of nooit is er iets schooner geweest.
De koninklijke maatschappij *Al groeiend bloei
end opende den stoet zi.i was gevolgd door ha
re eereleden den kloddeman medebegrepen.
of er Smetje de kommisseonnaris bij was, weet ik
niet. Buiten een dertigtal heeren waarin den Ge
meenteraad gerekend was, was er niets dan klein
volk, de schoonste Fr-nrisknnen gezichten, de
schoonste mod-llen voor pijpenkoppen die men
droomen kan.
DE ROEP VAN HET HART.
In eenen woorden twist, op de groole markt,
riep M. Achille uit dat het de kalanten waren
der Commerce die de ruit der herberg hadden
uitgeslagen.
Niel waar dat de tong uitspreekt wat het hart
in heeft. De bekken zijn zoodanig gewoon hun
ne ruiten zelf le brrken en hel op den kap der
liberalen te leggen dal zij denken dat deze laf
genoeg zijn hun naar te volgen.
Is het dan te verwonderen dat et bij de bok
ken geene gescheurde glazen meer te vinden
sijn VB.
DE POLITIE.
De politie was zondag gelijk zij sedert het
bewind der bokken steeds was, zwak en krach
teloos.
Men heeft hier ter stede allen eerbied voor
de politie verloren sinds zij partijdig, sinds zij
katholijk geworden is.
Inderdaad, burgemeester, kommissaris, agen
ten nl'en beven voor het bokkenras.
Deze zeggen onder den neus van den kom
missaris neen, wij doen niet wal gij gebiedt,
wij zijn meester en de kommissaris in plaats
van de politic doen te vreezen en te eerbiedigen
mei de schurken in den bak le steken zwijgt en
laat doen.
De agenten zien een kerel eene brandende
fakkel in hel aangezicht van eenen rustigen
burger slaan en in plaats van em op den toren
te slniten gebaren niets te zien.
Be burgemeester, het hoofd der politie, drijft
bij klaren dag eene troep betoogers op met Gas-
seTètes gewapend De neven van een onzer
volksvertegenwoordigers zijn er mede gezien
en een klerikalen beenhouwer heeft openbaar-
lijk bekend dat velen van bun van dit wapen
voorzien waren.
De burgemeester bad veertien dagen geleden^
als onze liberale vrienden de Lokerasrs geluk
gaan wensehen zijn. de gendarmerie gekonsig-
neerd en nu dat het krapuul uitgelaten was. was
er geene voorzorg genomen, ook valt de verant
woordelijkheid op hem alleen.
Zoolang de politie geene strenge maatregelen
nemen zal om de orde le handhaven zullen de
deftige menscfen niet gerust op de straat mogen
gaan als dc bokken er op zijn zoo lang er geen
gelijkheid voor den loren is bij het rijk krapuul
en het arme klein volk zoolang tien den
zoon van'een Raadslied bij den nederigsten hok
op den toren niet zal -luiten als hij het verdiend
zal de politie eene O zijn.
En wie kan de onheilen voorzien die eent
spruiten kunnen uil eene botsing tusschen bok
ken en liberalen indien deze z.icli daor de poli
tie bewaakt vinden. De liberalen hebbeu ge
duld maar kunnen het verliezeu
V. R.
KRAPULENWERK.
De bokken betoog ing is geweest wat zij onver
mijdelijk zijn moest krapvleus. (wij gebruiken
hier de spreuk van den denderlode.
In den dag. als het klaar is zi.jn zij laf en hou
den zich stil als muisjes maar 's avonds worden
zij stout tot woedend toe zij vallen de weerlooze
burgers aan. Het gehuil en getier van sla de geu
zen dood zondag avond en nacht gehouden is on
beschrijfelijk. Het bckkengespnis heeft op ver
scheidene plaatsen de ruiten uitgeworpen en ge
slagen-Ja, zij hebben zelf een huis pogeD in brand
te steken: In den Voyageurin de Nazazethstraat.
hebben zij het portaal met pek hunner fakkels be
spreken en dan in brand gestoken Wie zijn nu de
Petroleurs, de brandstichterszijn het de libera
len of de bokken
De schelmen moesten kost wat kost vechten
wanneer zij nien.and vonden sloegen zij de ruiten
uit zonder rede. IV heb, bij toeval, getuigen ge
weest van het gedrag van dit broederkens en je
suieten voortbrengsel.
Rond 10 ure stapte ik eenzaam over de markt,
toen er eensklaps eene bende met fakkels verscheen.
Aan de C- ir.meice stond een man zijü water te
mak.-n.de bokken wilden liet Paviljoen binnen,
zij stapt -n den man voorbij, met eens zie ik een
stok in de hoogte heffen en pordaf ik zie een ge
weldigen slag in de ruit geven, zij was gebroken.
Daarop komen de rustige kalanten uit en de woes
te bokken begonnen er met stokken en brandende
fakkels op te slaan gelijk den duivel op Gheeraard.
Men ziet het, het was maar vechten voor t ver
maak van te vechten en men denke niet dat dit
door het klein volk, door het nederig gespuis ge
daan word, neen, op de markt, tusschen al die
opgelievene stokken, tussehen die brandende fak
kels heb ik broeders en zoonen van raadsleden er
kend. Indien de klerikale gazetten zeggen dat het
't krapuul of, gelijk zij het wel zouden durven,
iiberalon zijn die deze werken gedaan hebben dan
zal ik de namen dier snaken mededeelen en dan
H— -ïin^G. Dc jj< mcwiltraail no de
i, ■—.■Baratnww»»-
De bijionHerheden o»er den k'kVen uitflap van zon
dag zijn ons le laai toegezonden om ze in hun geheel
te hunnen overnemen.