I bloedige instelling had. zooals men weef, voor doel die lieden ter dood te veroordeelen, wier ge dacht niet eens waren met de politieke strekkin gen gedachten der geestelijken en yiaters. Paus Iunocentius III heeft re bevolen, en hj werd in gang gesteld door de Cistensermonniken. Daar erden de Predikheeien door den paus Gr/w.rius IX aangesteld om uitsluitelijk de fonctiën van Inkwisiteurs te bekleeden. Later werd kardinaal rorquemada, ook een predikheer, groot - algemeen»* bloedrechter ge- Und - mm vug*, H l» "fryy» bWdrechters, welke den bloediaad of Me V Officie uitmaakten. Toen deze werkzaam was, waren de g«Ltn ontoereikend aan de hoornen der openbare wegen hingen talrijke lijken aan sommige veroordeel den werd den mond toegen a a id, aan anderen de tong «enigen werden in zakken geoonden en verdronken dezen het vleescb met nijptangen van het lijf gescheurd en genen me» de heen en omhoog opgehangen. Zoo ging het hier in België onder die lieve Mar griet, waarvan de klerikalen met zooveel lof spre- K Getroffen over al die wreedheden en nioordo- riien. begaven zieh 300 edellieden tot de land voogdes, om deze te smeeken een einde te willen stellen aan de - schrikkelijk.* gevolgen van den Bloedraad. De landvoogdes was verschrikt over dezg betooging en een harer raadslieeren baar willende geiust stellen, zegde Madam, het zijn maar Geuzen- Geus wil eindelijk zeggen bedelaar, en de raads heer bezigde dit woord, omdat de edellieden zeer eenvoudige kleederen droegen. De edelea Inkwa men niets. Het Spotwoord c Geus werd hun or dewoord,en tot eareteekan droegep zij eenen bedel zak Nu spanden zij samen om met de wapens de Ne- derlanden aac het Spastisch geweld te ontrukken, en hun vaderland de vrijheid te seheuken. Rn daarin gelukten zij. Die geuzen waren dus mannen van nart, man nen van moed, difl aan het Vaderland oneindig veel goeds hebbeu gedaan. Ziedaar de oorsprong van bet woord Geas. EFNE PARABEL. Er was eens een land, ^dat door zwarten ge regeerd werd en waar een groot gedeelte van de blanken als slaven waren voor de overheer- scher». Geene hoegeuasaide vrijheid was hun vergund, zelfs niet die van het gedacht eu van het woord. Alhoewel de verdrukten niet van geestesgaven ontbloot waren, duurde hel even wel zeven en dertig jaren, eer zij de aandacht trokken van de vrijgebleven blanken Toen ein delijk de heuglijke dag aankwam, dat de zwar te slavenketen verbroken werd. jubelden de verlossers over het edel werk. dat zij olbraus. hadden. Zij dachten in hunne vrijheidsliefde, dat iedereen als zij, naar dit duurbaarst pand van den mensch zou «nskkeuv Maar helaas er waren onder die vrijgrmaaklen, verw ijfde man nen en karaktcrlooze vrouwen, die hun onge lukkig lot van vroeger in 't geheel niet veraf schuwden ja zelfs zoo zeer aan de slavernij gewoon waren geraakt, dat zij bet hunne ver losser als eene grief aanrekenden, ze van hun ne ellende verlost te hebben. De gewoonte vrij te handelen en te denken hadden zij gansch verloren eu ze vroegen als eene gunst aan hun ne verdrukkers, om weder liet juk le mogen orscben wat hun natuurlijk toegestaan werd. Waarde lezer, 'ge zult me wellicht vragen of zulk een land bestaan kan Wabr zoo men tegengekomen zijn, dat blanken door zwarten onderdrukt werden? Vriend lezer, verwonder u niet te zeer. Denk eens wel na. raadpleeg eens goed uw geheugeu. of ge nooit van iets derge lijk* bent hooren gewagen Bestaat er niet een klein hoekje grond, een slipje op de wereldkaart, dal Belgic heet, en dooi sommigen weleens hel vrije België nd werd Hewel 't is in dit land, dat &~>de fabel tot de wezenlijkheid be- Gedurende.n 57 jareu, vftn I84"2 lol 18/9, J stond in dit laud eene wet. die vau een deel der burgers r.iets min dan slaven maakte. l)ie wet, ik behoef het u niet te zeggen, was de wet van 1842, die hel lager onderwijs regel de. Onder andere schreef deze voor dat alle boeken, inde lagere school te gebruiken, door de geestelijkheid moesten goedgekeurd worden, Was er een. niet gansch naar hun gedacht en volgens hunne strekking geschreven, het apprd- haiuur werd geweigerd. Hel woord van den onderw ijzer was aan dezelfde censuur onder worpen. Waagde hij het maar eene enkele maal de geschiedenis, of 't is gelijk welke wetenschap onder liet ware oogpunt te beschouwen, seffens waren de zwartrokken daarjte paard en de loop baan van den leelilzinnigeu ambtenaar werd onbarnihai tiglijk gebroken Zou er niemand durven beweren, dat die blanke niet onder de dwingelandij der zwarten stond, niet geheel van hen afhing. Neen dui zendmaal neen Eindelijk beginnen de liberalen, de natuur lijke voorstaanders van het onder wij», den veldtocht legen die erbarmlijkc wet. De heug lijke dag komt eindelijk aan, dat de slavernij in de officieële scholen afgeschaft wordt, tedere vrijzinnige mensch juicht de bevrijders en hun werk toe. De bevrijden ook roepen Leve de vrijheid Leve dc onafhankelijkheid Leven de liberalen Allen Eenpariglijk, zult Re denken? Helaas? neen ongelukkiglijk neen Menige onderwij zer vas zoodanig aan de geestverdoovende voogdij van pastoor en onderpastoor gewoon geworden, dat zij deze als een onafscheidelijk iets voor kan léven aanzagen en bij den dage raad der vrijheid zich vrijwillig .veder onder hunne zieldoodende macht gingen stellen, in de zoo beruchte scholen met God. Wat dunkt thans, geachte lezer zoudl gij nu beginneh gelnoven, dat dit land niet al leen in de werklijkehfid bataat 3 Ik twijfel er niet aan of ge zijl biervan ten volle overtuigd. Maar ga mi toch niet zeggen dat de toestand van het onderwijs en bijgevolg van de be fjsehe natie, dat dit groot nadeel aan de opvoeding van onze dierbare kinderen zal toebrengen. Neen Zekerlijk neen 1 geloof dat niet. Og- 'vermijdelijk zal de vooruitstrevende partij daarbij oneindig veel winnen. A! die verbas terde wrggeloopene mannen en viouwen zuilen door weldenkende en in de goede beginselen j opgevoene jongelieden en jonge dochters ver j vangen worden. Onze jeugd aal alzoo in eerste lijn haar voordeel daaruit trekken, 't ïs waarv liet zou vertroostend voor de binnaars Ier v »j- heid geweest zijn* dat kleinood, dat zij b( ven alles liefhebben, door niemand te zien verstoo- len. Maar aangezien de overloopers zoo laag gedaalJ zijn, dat zij geen tegrijp hunne eigenwaarde meer Lebben, vind ik het verkies lijker. dat wij van hen verlost zijn Wat had den we toch van zulke ontzenuwde wezens te verwachten Ze zouden voorzeker niet in staat zijn de veredelende gevoelens in de liirten van ons kroost te storten, gevoelens vac liefde voorde vrijzinnige wetten van ons vaderland, gevoe lens die zij zelven niet meer bezitten. En daarom wensch ik het liberaal ministerie over hunne verwijdering gelujt en toep met den proteet Gods uit 1 De wet van 1 juni 1879 beeft de ddore 1 takken van den boom des onderwijzers als de stormwind afgerukt ze zijn maar alleeu meer goed om in het vuur geworpen te woideu. DE VERTOONINGEN VAN ZC Taal en- Vrijheid heeft, verle< bewezen dat zij niet alleen comediespt ook dramas op» meesterlijke wijze uil Gods genade, vertaling van een fran ziedaar het drama dat zondag werd ui De keus alleen van d*t stuk strekt aan stuur van Taal en Vrijheid, tot eer:dat, s' zijne liooge en beschaafde zedelijkhtif zielroerende tooneelen di8 er in vcorkot zijne verstandige en belangwekkende aanee., keling, een der schoonste die wij ooit op een- danig groot of klein tooneel hebben zien opvo» Wat de uitvoering vau Op Gods genade t treftdeze was prachtig. Wij zullen de verschi lende rollen niet ontleden, om onze critiek te zep gen over elkeen der acteurs ieder heeft zijne r< gespeeld met talant en bijzonderlijk met zielc witte neusdoeken die, gedurende de gansche ui voering uit de zakkpn vielen zijner hetbew' van. Was de uitvoering zoo goed, beviel zij het pi bliek zoo zeer, dat wil niet zeggen dat.er was dat faalde wij souden eeu weinig min t geratie. overdrevenheid willen zien in het van Mevrouw Bataille en van M- Van k lom: grappig meisje of jongen zijn, dat l» se wel. zeer lief maar op 't oogeiblik dat er g weend wordt, mag men niet lachen. Die zegden dat de Aalstenaars vr* dramas zija,. hebben zondag gezien dat et waar is, en eiken vriend van de ajuinen. fier over zijn. Het ander stukje dat op het drama volg. is ook wei afgeloopen. Wij zullen niet zeggen dat dit stukje zor op zijne plaats niet was maar wij zien soor lijke dingjes niet gïpur.e spelen. Fikst. NIEUWS UIT HEERST. Over eemge dagen hw ft te Boerst de plaats gehad van het kind een» bijzon/ Na de plechtigheid garen peter er volgens het gebruik dat er beslaat f franks ia den kandelaar en elk twee degene die de koster remplaceerde. De *wi was in zijne zeDcliool.Op het oogenblik ds zij zich wilden verwijderen, riep ée onderpas toor tot de meter Er is hier een frank kerk lid te betalen. waarop de meter seffens vroeg: Hebt gij nog niet genoeg, als wij te Msoem-'f* franks in de kerk laten De onderpastoor had genoeg, hij trok fens van door- Tot Beerst bestaat het gebruik dat de na den doop luidt itidieo hij iets krijgt. hoerende luiden ging de peter naar dr. s zeide toi den onderpastoor, indien zij fc t den dal zij hu0geld moeiten terug hebót.. Zij begonnen, maar in plaats van acht poor 0 te luiden hebben zij er maar drij geluid. Voor 4 frs i' Dé koster luidt eene paos voor iedc.4 halven frank dien hij krijgt, dus 4 frs was voor acht poozen betaalt. Wat zegt gij van zulke handelwijze X. HET GOUVERNEMENT AAN 'T WERK. Bij koninklijk besluit is het bouwer, van scha len van ambtswege bevolen in de volgende ge- meémten Eene lagere meisjes-schoof te liozemont Eene school te Prouedroux Het uhvoeren van verbeteringswerken aan h scboolgobouw te Bevel. Dat zal aan die gemeenteraden ot les diene die weigeren hunnen plicht ie doe.i. Een koninklijk besluit van -omber 1^ bevat, dat de jaarwedde en emólun ten d' den van het onderwijzend ptrsonec' scholen, loopen, te rekenen van den indienstiouiag <;n ophouden den da diensten eindigen- Bericht aan de gemeentebesturen aan volkomen.

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

Den Yker | 1880 | | pagina 2