En wal l's daar gebeurd
Oc!i iets zeer eenvoudig. Lezer. I'en
rijke pachter, zonder kinderen is cr
ecn fortuintje nalatende van zoo wal 00 duizend
frank.
En de erfgenamen
Ziin armen dutsen.
En die zullen den biaven nonkel wel er
kentelijk zijn en zijn aandenken zegenen.
Toch 'niet. lezer zij kunnen er niet van
spreken, niet aan denken, zonder eenen vloek
op de lippen.
En dal waarom P
Waarom - Omdat hij zijne arme fami
lie bastaard heeft gemaakt ómdat hij die nood
lijdende menschen onterft heeft, in foordeel
van eenen zwarten S< herreweg
Is 'i mogelijk
'l ls maar al te waar, lezer En die lee-
lijke zwarte Scherreueg is onbeschaamd en
onbeschoft genoeg gew eest. hun dat zelf aan
te kondigen, alwaar zij allen vereenigd waren.
Maar nauw olijks w as de verklaring zijn gebe
nedijde» mond ontvallen, of een der onterfden
sprong naar hem toe en g?f hem, met zijne
breede, eeltige hand eene vive ïamour in hel
aangezicht, dal hij wel duizend kcerskens vooi
zijne oogen zag dansen.
Was het verdiend, lezer
Tot hiertoe, zegt men, durft de zwarte
Scherreueg zich niet alleen op de straal wagen
vooral als hij zich begeeft naar de school...
met God
ONTSLAG VAN M. VAN WAMBEKE.
Indien Gij M.Yan Wambeke, de volksverte
genwoordiger, eeiiige waarde aan uwe woor
den I echt, indien gij aan uw plichtig woord
in de kamer uitgesproken, *Nooit zal ik de hand
leenen aan de uitvoering ran de wet or er het lager
onderwijs en heter mijn ontslag tan burgemces-
gerenenz., wilt getrouw blijven dan is liet oo-
genblik gekomen, M. Van V\ ambcke, om uw
ontslag neder te leggen.
Gij hebt, M. Van Wambeke, toegeholpen lol
het benoemen van het school-komileit. Gij hebt
dit komit' it benoemd of om de lagere scholen
van Aalst op Ie beuren en meer en meer tot
haren bloei bij tc dragen dun hebt gij uwe
plicht volbracht, maar zijl niet te uiin uw
woord te kort gebleven.
(if gij hebt een school-komiteit genoemd om
de wel tegen te werken of werkeloos te blijven;
in dat geval komt gij uwe plicht te kuit, en
staal gij en uwe gezellen legen dc wel op. en
gij stelt u aan groole ongemakken bloot, daar
gij tegen de getrouwe uitvoering der wet sa
menspant, u verantwoordelijk maakt van op
stand en onder de toepassing valt der artikels
233 en 251 van lietbelgisclie strafwetboek.
Er valt dus op geeuer wijze te kiezen. M. Van
Wambeke.; wilt gij blijven wie gij zijl, vat de
pen aan en stuuri uw ontslag van burgemees
ter den koning toe.
HET AMERIKAANSCH VLEESCII.
Hel Congrés van openbare gezonobeid te
Amsterdam vereenigd beeft den wensch uit
gedrukt dat het \arkensvleesch voorikomer,d»
van Amerika uil Europa verbannen worde uil
hoofde dal het dikw erf met trichinen beladen is:
lietgenc voor l et mensclidom zeer doodtlijk is
Die wensch zal waarschijnlijk bij de euro<-
pische stalen weinig weêrklank vinden, en voor
zeer goede redens, lnibrdaad, indien het waar
is dat bet amerikaansch varkcnsvleesch dikw erf
getriebtneerd is, moet die trichinatie zoo niet tc
vieezen zijn, daar eroveigrootc hoeveelheden
vleéseh uit Amerika in Belgie op zeer korte
tijdverloop zij» ingevoerd en vertruikt, en er
tot dus verre nog niet een geval van tricbinose
bij den nieusch is besteligd geworden.
Deze bedenking zou den beer Dele 's aan
dacht moeten vestigen hebben, alvoreDS de
groote gevaren des gebruiks van bel Ameri
kaansch varkensvlei sell in de Belgische akade-
mie uil te roepen.
En verders als het vleesch gekookt en door
kookt wordt zooals bel hel geval bij bet gezou
ten varken vleesch is, welke gevaren zijn er dan
nog tc vieezen?
O exploitatie, alles is maar exploitatie
meer
WORDT M. VAN WAMBEKE DAN
DROOMER?
Wat is er M. Van Wambeke door het hoofd
gevlogen, als hij te Zottegem sprak, dat moeten
wij ons afvragen want, in zijne lijktrede, op
't graf van M. M. Van Aelbroeck, burgemeester
van Zottegem, zegde hij dat deze zijn bloed in
1830 vergoten heeft om het noodlottig en onrecht
vaardig bestier tan Koning Willem te bestrijden,
omdat dezen den H. Godsdienst en al wat het
vlaamsche tolh bemint gedurig aanrandde. En
hij voigde er onmiddehjk bij Wonderbare be
schikking der Goddelijke Voorzienigheid
Die Edele grijzaard wordt ons door de dood
ontrukt op 't oooenblik dat de Belgen wederom
AAN DEZELFDE GEVAREN, ALS 1N 1830, ZIJN BLOOT
GESTELD ENZ.
Zoo dan bekent M. Van Wambeke dat God het
gedrag van den afgestorvene in 1830 afkeurde en
in zijne Goddelijke Voorzienigheid niet gewild
heeft dal hij in 1880 dezelve fouten herbegon, en
hem om die reden doen sterven heeft
En dit zegt M. Wambeke op 't graf van eenen
vriend
O Hecre vergeef het hem want hij wist niet nat
hij zegde Heeien van den gemeenteraad past op
uwen Voorzitter, er zcuden groote vijzen kunnen
losschieten. V.B.
EEN OPENBARE LOGENAAR TE MEER.
Mijnheer Woeste, naam dat hij niet slecht
draa rt en in vele omstandigheden maar te wel
verr chtvaardigt, heeft in de Kamer op nen zeke
ren Sinay eenen lofzang gezongen, die meer dan
misp iatst was elkeen die de gemeente waar dien
man woont een weinigsken kent weet hoe hij er te
verk gaat en van den anderen kant heeft dezelve
spreker minachting weten te werpen op een man
die alom zeer voordeeiig is gekend en alles eer
biedigt w at moet geeerbiedigd worden. De te groo
te woestheid var. M. Woeste, die zich alles durft
veroorloven en zoo al alom op zijne plaats is ge
steld geworden, zelfs in de Kamer waar hij zetelt
en op zijne kniëo is moeten vallen om verschoo
ning te bekomen, lafheid der lafheden, maar dat
past zoowel aan zijn karakter van jesuiet die hij
allerbest bekleedt, de te groote woestheid van M.
Woeste,zeggen wij .komt eene openbaai logenstraf-
tingsken ten deele te vallen, en't is niet weinig
verdiend liet burgemeester college in zijn ge
heel en een raadslid hebben den heer minister Ro-
lin eenen brief toegestuurd,in welken zij het boeks.
ken van meester Sinay hebben opengelegd, in
krachtige maar met waarheid bestempelde be
woordingen door het tegenwoordige feit kan men
afmeten hoeverre de klerikalen van hoogsten tot
laagsten de waarheid verdedigen en liefhebben.
Voor hen zijn alle wapens goed als zij maar het
volk kunnen bedriegen en met leugens voeden. En
dit enkel om aan het beheer te geraken en er zich
aan vast te klampen. Droevige middelen en niet
min droevig doel voor de bestuurden die er hunne
belangen van allen aard aan zien slachtofferen.
Maar ook in de oogen ran een verlicht mensch
kunnen dio doeningen noch min noch meer dan
verfoeit worden, en hoogst verfoeilijk zijn de ge
nen die er hunnen toevlucht toe nemen of er zich
van bedienen.
KLERIKALE DWANG.
Een bediende van den Slaats-spoorweg,
zendt het volgende aan een blad van bru
Ik ben bediende in de statie van G ge
huwd en vader van drij kinderen mijne vrouw
ligt sinds verscheidene weken ziek te bed de
geneesheer die haar behandeld!, geene beter
vindende en ziende dat zij verslechte, zegde
mij Uwe vrouw is zeer ziek, het is lijd ha r
te doen berechten.
Ik begeef mij bij den pastoor en zeg 1 m
Mijnheer de pastoor, de geneesheer lie mij
gezegd dat mijne vrouw zeer ziek is ea moet
berecht worden, ik verzoek u bij haa ,e ti
men.
De pastoor anlwoorde mij Ja uv
kinderen, waar gaan zij naar school
Ik zegde Naar de gemeenteschool.
Ehwel, gij moet uwe kinderen v
school trekken of ik berecht uwe vrouu niet,
zegde de pastoor.
Maar antwoordde ik Mijnheer de -.foor
ik ben een staatsbediende, en als ik mij
deren van de gemeenteschool trek, w zij
sinds jaren gaan, bij denzelfden onder wijzt
die mijne oudste dochter voorbereid het v c
bare eerste communie, als ik ze weg
zegde ik, dan ben ik zeker mijne plaats vei
liezen en ik heb die noodig om mijne vi j\v en
kinderen brood te geven.
u 't Is gelijk, zegde die heilige man, ge moei
ze van de school trekken, of zoo niet geene
biecht of geene sakrarnenlen.
Ehwel, mijnheer, zegde de bediende, ik
trek ze er niet af. en ik heb de eer u te grieten
Daarmede verliet de man, dien onrr
lijken zielenherder. Gelukkig is de vroi
beter, ofschoon nog niet buiten gevaar.
En de klerikale dagbladen durven no
ken van liberale drukking Als men >o
ziet gr beuren, van geestelijken, dan n aen
zeggen dal er geene drukking beslaat d
ger en laffer is, als degene op menschen die
in liet verdriet of in bel ongeluk zijn
NOOIT GEENE VERLIEZEN.
Er is een slag van lieden, het zijn noch ban-
delaais, noch fabrikanten, maarzij doen toch
zaken en groote zaken, en ondanks alles hebben
zij nooit verlieren tc lijden, nooit verminderen
hunne prijzen, integendeel, zij kennen gore
slecht saizopn, en hoe meer het mensclidom
lijdt, hoe beter hunne zaken gaan.
ledereen heeft ongetwijfeld geraden, wat voor
ten slach van bevoorrechtte lieden dat zijn en
wat voor zaken zij doen.
Het zijn de geestelijken.
Als men een dienst van ben vraagt, dan mor
men voorop betalen, krediet geven dal kennen
zij niet.
Ziehier een geval dat dijnsdag te Bross»
heeft plaats gehad en welke het bovenstaat."
gezegde bewaarheid
Een inwoner der 't Kinlsliaat, ,M. Trofin
was overleden en zijne weduwe had een lijk
dienst besteld in de kerk der Rijke Klar n. De
doodwagen stond reeds voor bet sterft is. ais
een geestelijke van gezegde kerk aan M< fr
tin, het weten, dat zij verwaarloosd h v«ot
op de begrafeniskosten te betalen en d. 5 hc:
lijk van den overledene, in de kerk niet
komen, indien voorop de kosten niet v
taald
Mev. Trotin, zegde dat zij hel geld onge
veer 300 fr. voor liet oogenblik niet it
had, maar dat zij bet des anderendaag
talen. De geestelijke hield zich aar. zij
en de doodwagen vertrok, zonder liet
te nemen.
De familie vroeg den stadsdoodwaj f. die
haar werd toegestaan en de begraving bij
gevolg burgerlijk plaats.
Geen geld, geene gebeden, zegt be lok
woord. En waar ziju. S