En wal l's daar gebeurd Oc!i iets zeer eenvoudig. Lezer. I'en rijke pachter, zonder kinderen is cr ecn fortuintje nalatende van zoo wal 00 duizend frank. En de erfgenamen Ziin armen dutsen. En die zullen den biaven nonkel wel er kentelijk zijn en zijn aandenken zegenen. Toch 'niet. lezer zij kunnen er niet van spreken, niet aan denken, zonder eenen vloek op de lippen. En dal waarom P Waarom - Omdat hij zijne arme fami lie bastaard heeft gemaakt ómdat hij die nood lijdende menschen onterft heeft, in foordeel van eenen zwarten S< herreweg Is 'i mogelijk 'l ls maar al te waar, lezer En die lee- lijke zwarte Scherreueg is onbeschaamd en onbeschoft genoeg gew eest. hun dat zelf aan te kondigen, alwaar zij allen vereenigd waren. Maar nauw olijks w as de verklaring zijn gebe nedijde» mond ontvallen, of een der onterfden sprong naar hem toe en g?f hem, met zijne breede, eeltige hand eene vive ïamour in hel aangezicht, dal hij wel duizend kcerskens vooi zijne oogen zag dansen. Was het verdiend, lezer Tot hiertoe, zegt men, durft de zwarte Scherreueg zich niet alleen op de straal wagen vooral als hij zich begeeft naar de school... met God ONTSLAG VAN M. VAN WAMBEKE. Indien Gij M.Yan Wambeke, de volksverte genwoordiger, eeiiige waarde aan uwe woor den I echt, indien gij aan uw plichtig woord in de kamer uitgesproken, *Nooit zal ik de hand leenen aan de uitvoering ran de wet or er het lager onderwijs en heter mijn ontslag tan burgemces- gerenenz., wilt getrouw blijven dan is liet oo- genblik gekomen, M. Van V\ ambcke, om uw ontslag neder te leggen. Gij hebt, M. Van Wambeke, toegeholpen lol het benoemen van het school-komileit. Gij hebt dit komit' it benoemd of om de lagere scholen van Aalst op Ie beuren en meer en meer tot haren bloei bij tc dragen dun hebt gij uwe plicht volbracht, maar zijl niet te uiin uw woord te kort gebleven. (if gij hebt een school-komiteit genoemd om de wel tegen te werken of werkeloos te blijven; in dat geval komt gij uwe plicht te kuit, en staal gij en uwe gezellen legen dc wel op. en gij stelt u aan groole ongemakken bloot, daar gij tegen de getrouwe uitvoering der wet sa menspant, u verantwoordelijk maakt van op stand en onder de toepassing valt der artikels 233 en 251 van lietbelgisclie strafwetboek. Er valt dus op geeuer wijze te kiezen. M. Van Wambeke.; wilt gij blijven wie gij zijl, vat de pen aan en stuuri uw ontslag van burgemees ter den koning toe. HET AMERIKAANSCH VLEESCII. Hel Congrés van openbare gezonobeid te Amsterdam vereenigd beeft den wensch uit gedrukt dat het \arkensvleesch voorikomer,d» van Amerika uil Europa verbannen worde uil hoofde dal het dikw erf met trichinen beladen is: lietgenc voor l et mensclidom zeer doodtlijk is Die wensch zal waarschijnlijk bij de euro<- pische stalen weinig weêrklank vinden, en voor zeer goede redens, lnibrdaad, indien het waar is dat bet amerikaansch varkcnsvleesch dikw erf getriebtneerd is, moet die trichinatie zoo niet tc vieezen zijn, daar eroveigrootc hoeveelheden vleéseh uit Amerika in Belgie op zeer korte tijdverloop zij» ingevoerd en vertruikt, en er tot dus verre nog niet een geval van tricbinose bij den nieusch is besteligd geworden. Deze bedenking zou den beer Dele 's aan dacht moeten vestigen hebben, alvoreDS de groote gevaren des gebruiks van bel Ameri kaansch varkensvlei sell in de Belgische akade- mie uil te roepen. En verders als het vleesch gekookt en door kookt wordt zooals bel hel geval bij bet gezou ten varken vleesch is, welke gevaren zijn er dan nog tc vieezen? O exploitatie, alles is maar exploitatie meer WORDT M. VAN WAMBEKE DAN DROOMER? Wat is er M. Van Wambeke door het hoofd gevlogen, als hij te Zottegem sprak, dat moeten wij ons afvragen want, in zijne lijktrede, op 't graf van M. M. Van Aelbroeck, burgemeester van Zottegem, zegde hij dat deze zijn bloed in 1830 vergoten heeft om het noodlottig en onrecht vaardig bestier tan Koning Willem te bestrijden, omdat dezen den H. Godsdienst en al wat het vlaamsche tolh bemint gedurig aanrandde. En hij voigde er onmiddehjk bij Wonderbare be schikking der Goddelijke Voorzienigheid Die Edele grijzaard wordt ons door de dood ontrukt op 't oooenblik dat de Belgen wederom AAN DEZELFDE GEVAREN, ALS 1N 1830, ZIJN BLOOT GESTELD ENZ. Zoo dan bekent M. Van Wambeke dat God het gedrag van den afgestorvene in 1830 afkeurde en in zijne Goddelijke Voorzienigheid niet gewild heeft dal hij in 1880 dezelve fouten herbegon, en hem om die reden doen sterven heeft En dit zegt M. Wambeke op 't graf van eenen vriend O Hecre vergeef het hem want hij wist niet nat hij zegde Heeien van den gemeenteraad past op uwen Voorzitter, er zcuden groote vijzen kunnen losschieten. V.B. EEN OPENBARE LOGENAAR TE MEER. Mijnheer Woeste, naam dat hij niet slecht draa rt en in vele omstandigheden maar te wel verr chtvaardigt, heeft in de Kamer op nen zeke ren Sinay eenen lofzang gezongen, die meer dan misp iatst was elkeen die de gemeente waar dien man woont een weinigsken kent weet hoe hij er te verk gaat en van den anderen kant heeft dezelve spreker minachting weten te werpen op een man die alom zeer voordeeiig is gekend en alles eer biedigt w at moet geeerbiedigd worden. De te groo te woestheid var. M. Woeste, die zich alles durft veroorloven en zoo al alom op zijne plaats is ge steld geworden, zelfs in de Kamer waar hij zetelt en op zijne kniëo is moeten vallen om verschoo ning te bekomen, lafheid der lafheden, maar dat past zoowel aan zijn karakter van jesuiet die hij allerbest bekleedt, de te groote woestheid van M. Woeste,zeggen wij .komt eene openbaai logenstraf- tingsken ten deele te vallen, en't is niet weinig verdiend liet burgemeester college in zijn ge heel en een raadslid hebben den heer minister Ro- lin eenen brief toegestuurd,in welken zij het boeks. ken van meester Sinay hebben opengelegd, in krachtige maar met waarheid bestempelde be woordingen door het tegenwoordige feit kan men afmeten hoeverre de klerikalen van hoogsten tot laagsten de waarheid verdedigen en liefhebben. Voor hen zijn alle wapens goed als zij maar het volk kunnen bedriegen en met leugens voeden. En dit enkel om aan het beheer te geraken en er zich aan vast te klampen. Droevige middelen en niet min droevig doel voor de bestuurden die er hunne belangen van allen aard aan zien slachtofferen. Maar ook in de oogen ran een verlicht mensch kunnen dio doeningen noch min noch meer dan verfoeit worden, en hoogst verfoeilijk zijn de ge nen die er hunnen toevlucht toe nemen of er zich van bedienen. KLERIKALE DWANG. Een bediende van den Slaats-spoorweg, zendt het volgende aan een blad van bru Ik ben bediende in de statie van G ge huwd en vader van drij kinderen mijne vrouw ligt sinds verscheidene weken ziek te bed de geneesheer die haar behandeld!, geene beter vindende en ziende dat zij verslechte, zegde mij Uwe vrouw is zeer ziek, het is lijd ha r te doen berechten. Ik begeef mij bij den pastoor en zeg 1 m Mijnheer de pastoor, de geneesheer lie mij gezegd dat mijne vrouw zeer ziek is ea moet berecht worden, ik verzoek u bij haa ,e ti men. De pastoor anlwoorde mij Ja uv kinderen, waar gaan zij naar school Ik zegde Naar de gemeenteschool. Ehwel, gij moet uwe kinderen v school trekken of ik berecht uwe vrouu niet, zegde de pastoor. Maar antwoordde ik Mijnheer de -.foor ik ben een staatsbediende, en als ik mij deren van de gemeenteschool trek, w zij sinds jaren gaan, bij denzelfden onder wijzt die mijne oudste dochter voorbereid het v c bare eerste communie, als ik ze weg zegde ik, dan ben ik zeker mijne plaats vei liezen en ik heb die noodig om mijne vi j\v en kinderen brood te geven. u 't Is gelijk, zegde die heilige man, ge moei ze van de school trekken, of zoo niet geene biecht of geene sakrarnenlen. Ehwel, mijnheer, zegde de bediende, ik trek ze er niet af. en ik heb de eer u te grieten Daarmede verliet de man, dien onrr lijken zielenherder. Gelukkig is de vroi beter, ofschoon nog niet buiten gevaar. En de klerikale dagbladen durven no ken van liberale drukking Als men >o ziet gr beuren, van geestelijken, dan n aen zeggen dal er geene drukking beslaat d ger en laffer is, als degene op menschen die in liet verdriet of in bel ongeluk zijn NOOIT GEENE VERLIEZEN. Er is een slag van lieden, het zijn noch ban- delaais, noch fabrikanten, maarzij doen toch zaken en groote zaken, en ondanks alles hebben zij nooit verlieren tc lijden, nooit verminderen hunne prijzen, integendeel, zij kennen gore slecht saizopn, en hoe meer het mensclidom lijdt, hoe beter hunne zaken gaan. ledereen heeft ongetwijfeld geraden, wat voor ten slach van bevoorrechtte lieden dat zijn en wat voor zaken zij doen. Het zijn de geestelijken. Als men een dienst van ben vraagt, dan mor men voorop betalen, krediet geven dal kennen zij niet. Ziehier een geval dat dijnsdag te Bross» heeft plaats gehad en welke het bovenstaat." gezegde bewaarheid Een inwoner der 't Kinlsliaat, ,M. Trofin was overleden en zijne weduwe had een lijk dienst besteld in de kerk der Rijke Klar n. De doodwagen stond reeds voor bet sterft is. ais een geestelijke van gezegde kerk aan M< fr tin, het weten, dat zij verwaarloosd h v«ot op de begrafeniskosten te betalen en d. 5 hc: lijk van den overledene, in de kerk niet komen, indien voorop de kosten niet v taald Mev. Trotin, zegde dat zij hel geld onge veer 300 fr. voor liet oogenblik niet it had, maar dat zij bet des anderendaag talen. De geestelijke hield zich aar. zij en de doodwagen vertrok, zonder liet te nemen. De familie vroeg den stadsdoodwaj f. die haar werd toegestaan en de begraving bij gevolg burgerlijk plaats. Geen geld, geene gebeden, zegt be lok woord. En waar ziju. S

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

Den Yker | 1880 | | pagina 2