naam. alsof er g*cnc »«*l bestond, die het
dragen van renen vreemden naam verbiedt.
Eene ander .voorrecht genieten zij nog de
wel verbiedt aanoden zoop, die den ouderdom
van vii-en twintig voile jaren niet heeft be
reikt. zonder de toeslemming van zijnen vader
of van zijne moeder een huwelijk aan te gaan.
De zoon die 25 jaar oud is en die de toe
stemming van zijne ouders niet heeft b«knf1tnn.
wordt gelimuh n tot hij den ouderdom van der
tig jaren heeft bereikt, door eerbiedige en uit
drukkelijke akte diic maal te vragen den raad
van zijnen vader of van zijne moeder: nadat
hij dertig jaar oud geworden is, is hij nog ver
plicht dien raad een maal te vragen.
De dochter is insgelijks daartoe gehouden tol
den ouderdom van vijf-en-twintig jaar.
Om priester te worden, is er hoegenaamd
6eono toestemming noodig. W.e stjne ouders
wil verlaten out in liet getstelijlt leven lo tre
den. kan zulks, spijts de tegenkanting z.jnor
ouders, zoohaast hij meerderjarig is geworden.
Door de wetsbepaling honger aangehaald,
heelt de wetgever de kindereu willen tegen al
le verleiding vrijwaren maar hoe meer ts bel
„iet noodig de kinderen Ie besehermet, tegen de
verleiding welke men in kloosters en geesteltj-
ke geslieltlsn aan dezen die er van kindsbeen
af geplaatst zijn, doet ondergaan Alvorens zij
de wereld en ziel. zelven hebben leeren ken-
„en heeft men hun door de vrees voor de pu
„en der hel. door het verhaal van a Ie slaeh
van wonder, n en „makelen, en dnor de lezing
van alle,Ie. godzalige werken, vol verkeerde
begrippen en valsche gevoelens, op het dwaal
spoor geleidt, en zoo gebeurt hel dat vele",
onbewust-an hetgeen zij doen, verbindt™.»™
aangaan, «elke z„ later op .erderet, leeft.jd en
bij rijper overleg beklagen en beweenrn. He.
ware noodig aan de nnders de macht te ge>en
bunnen kinderen lot zekeren ouderdom te be
letten in he, geestelijk leven Ie Heden. Er zon
den mischicn w al min paters en not.nno
pen. maar vast en zeker zonden er mm oor
lukkigen zi.tr. Wat men aan hel klooster ont-
irekt. zou voor de maatschappij aangewonnen
Zijn.
VERBODEN'... AFLAAT.
De Inaépendmce h< efi lift bestaan verklapt
van een Gentsch klerikaal werk, w aar an nets
de bisschop Braeq zijne hooge geestelijke goed
keuring geschonken bwlt en dat voor tnel heelt
Werk ran den maandagschen catechismus.
Wat bet doel van die nieuwigheid is, wordt
wijden breed I eschreven in een opzettelijk go
drukt boeksken. art.. 1
Ziende de dagelijks aangroeiende n odzake
lijkhcden om met alle mooglijke middelen te
verhelpen in de gebrekkige onderwijzing en op-
voeding der kinderen, die zich tot hunne eerste
communie voorbereiden zoo hebben zich
eenige dames aangeslolen tol sticnlen van een
werk, onder de welwillende bcscheinung van
Zijne Hoogweerdigbeiu Mouseigm ur Bracq,
bisschop van Geut, met het doel om het maan-
dag viert n te benuttigen tot voorbereiden van de
kinderen die hunne eerste communie wenschen
te doen en die daartoe de catechismuslessen. ge
zegd van de zeven weken, moeien bijwonen.
Na aldus, in dit en het volgend artikel, de
liboge noodzakelijkheid te hebben bevestigd, oca
het onderwijs van den catechismus met alle moog-
lijke middelen uit te breiden, geeft In t boeksken
verder de verplichtingen op van de leden des
Werhs en ook de voordeelen, waarop dezen reke
nen mogen. Zoo meldt art. 3
i Paus Paul us V. bij brieve van 6 October 1G07
j> vergunt 1° honderd dagen aflaat aan de school-
s meesters ieder ma al dat zij in de rteeh aan hunne
leerlingen de christelijke leerling zullen onder-
wijzen en UITLEGGEN en zeven jaar aflaat
wanneer zij hun 's zondags ot op de feestdagen
t zullen ten kerke leiden om er den catechismus
te hooren. of' naar eenige andere plaafs waar
hij onderwegen worden 2° honderd dagen
aflaat aan de ouders, meesters ot buisvrouwen,
iedermaal dut zij den catechismus aan hunne
kinderen of dienstboden zullen onderwijze»,
3' hondetd insgtdijks, aan al de geloovfecn,
it ilie zich zul'en gelasten met eene halve uur den
catechismus uit te leggen ol de christelijke tee-
ring te onderwijzen.
En nog milder dan Paus Paulus|^ zoo leert
ons da! boeksken verleende Clemens All, bij
brieve van 26 juni|1735, zeven jaar en zeven qua-
drageneo aflaat ann al de geloovigen, die, te
bbchfen (n te communie gegaan zijnde de cate
chismus zonden jeeren ot de christelijke leering
UITLEGGEN.
We herhalen hel niet de liberalen vonden die
aflaten uit. doch schreven dat boeksken maar
twee Pauzen, over ruim twee honderd en over
ruim honderd jaar, hechten al die gunsten en
belooningen aan het catechismus onderwijs ter
wijl thans Monseigneur Bracq niet in mildheid
willende onderdoen voor Paulus Y, en Clemens
XII aan het nieuwe werk ran den maandagschen
catechismus, nog bijzondere 40 dagen aflaat ver
gunt voor al de ledenen voor iederen dag dat ze
zullen les geven 1
Geen twijfel dus mogtdijk de H. Kerk en
bisschop Bracq zien op geen aflaten voor hen, die
d«n catechismus willen onderwijzen of uitleggen
En ons liberaal gouvernement, dat van zijnen
kant geen vagevuur onderhoudt en ook geen af
laten rijk is noch kan overlaten, bepaalt, eene som
van 100 fr voor al zijne gemeente onderwijzers,
die naar den wensch der pauzen Paulus V en
Clemens XII zullen handelen.
Men moet bekennen dat de christelijke leering
tegenwoordig een schoon baantje is honderd da
gen aflaat langs Ijiier, zeven jaar langs ginder,
zeven quadfagenelh wat verder, en nog 100 frank
op don hoop toe niet waar, dat wordt windst-
gevend langs alle zijden en onder alle vormen
katholijke scholen... cndeliberalen slechts eeni
ge kinderen in de officieel** scholen aangewerfd
hebben dank aan allcslach van drukkingen enz.
En o zonderlinge zaak, als liet er op aan
komt de middelen in 'i leven te roepen om dit
bewijs te doen, stemmen dc kalholijken er le
gen
'I i« zoo dal liet wetsontwerp op dc parle
mentaire enk westen door de klerikalen in de
sectien is verworpen Hetgpne nochtans niet ter
zake doet. De liberalen schijnen zich lot de
seklien niet gewend Ie hebben, om eens te be
proeven welke inzichten de klerikalen koes-
terenen hunne palinodie op liet gemak te laten
lucht geven.
ACTA SANCTORUM.
Het broederken der kristolijko leering of
der marislen, Bestuurder der vrije school,
Luc, 45 jaren oud is door hel assisenhof van
Bnurg tol acht jaren dwangarbeid, onder zij
nen waren naam J. Dauverijne, veroordeeld
geworden voor menigvuldige aanslagen, begaan
op kinderen met wier onderwijs hij gelast was.
Hoe die mannen met lange rokken vlijtvol
hunne vorzedelijkende zending toch w el ver
vullen, Hein
M. VAN WAMBEKE'S ONTSLAG.
Of het waar is dat de woordeu van M. Van Wam
beke niet meer waarde hebben dan di»gene van
welkdanicen papegaai ook, mag wel gezegd wor
den, maar dit gezegde om geldig te wezen moet op
bewijzen gestaafd zijn.
Tot dusverre is dat unirersellement niet ten
klaarste bewezen.
Maar, M. Van Wambeke, die in de Kamer
plechtig verklaarde dal hij zijn ontslag ranhvr-
gemeester reu geren liercr als zich aan de vet tan
eersten Juli te onderwerpen, moet zijn woord hou
den, of niet alleen verdient hij de welgepaste be
naming van kalle maar verliest in alle vergade
ringen der wereld alle achting als spreker. Daar
om M. Van Wambeke kunt gij niette haastig uw
ontslag van burgemeeste" den koning toezenden 1
en deze moet reeds zeer hoogst verwonderd zijn
dat gij uw plechtig woord nog niet uitgevoerd
hebt. daar heel het land door de Annates parit- i
mentaires er kennis heeft van genomen.
Allo, M. Van Wambeke een weinig moed, al
ware het voor de eerste maal 'in uw leven.
Doe toch eens zien dat er nog een vezel rechtzin
nige zelfstandigheid in u te vindon is.
OPROEP.
De volksboekerij van 't Willems-fonds heeft
sinds eenigen lijd veel geschenken v»u boeken
ontvangen.Onder deze werken zijn er veel onvolle
dig; de bijzonderste deelen die er on'breken zijn
49 afleveringen vau de Rexue des deux ifondes
te beginnen van September 1861 tot 15 December
1876
Het eerste en tw eede deol der (Eurres de Ck.
Nodier
Eerste deel van David Copperfield par Dickens;
Tweede deel der Questions sur Vencyclopédie
Eerste deel der (Eurres de Ph. de Marnix de
S" Aldegonde
en het eerste en tweede deel der Histoire de la rè-
tolution francaise par Thiers.
Beschrijving ran Aalst door Broeckaertenz.
De vrienden'die in bezit zouden xijn van deze
werken wordenrverzocht ze in 't lokaal te brengen,
men zal ze er dankbaarjvoor zijn.
(Medegedeeld.)
HOE RECTZ1NNIG DE KATHOL1JKEN ZIJN.
Of de katholieken ongelukkig zijn in hunne
ontwerpen, blijkt klaarlijk uit de ommekeerin-
gen die er bestatigd worden telkens zij iets door
hen ontwerpen, moeten ten uitvoer brengen.
I Weeral een bewijs De katholieken, op voor
stel van Malou, moesten door een enkwest doen
zien dal zij eenen buitengewoncn goeden uit
slag bekomen hebben hij hel inrichten hunner
KLERIKALE PORTRETTEN.
De klerikale ver ch uren soms elkander, zoo
als dit te Rome plaats heeft. Z;ebi«>r wat een der
voornaamste klerikale bladen van Parijs afkoc-
d'P,f
c Het is fp vprpp^fs Hat mep nopff \nllpii «oen
solooven, datrfe Pan« ie one*nii?heid is met zij
nen ecrs'en minister kardinaal Nina.
Deze oneenigbeid beeft nooit bestaan. Hef is
rpf>d« eenige. maanden dat eene kuiperij in het
Vetiknnn tegen staatssecretaris werd gesmeed.
Viianden van dP„ katdinnal zenden op geheim
zin ui ge wijze hunne notas aan de liberale dag
bladen san Rome. waarin gezegd werd dat kardi
naal Nina, maar weinig aanzien genoot in de di
plomatieke wereld.
De paus leest de dagbladen men hoopte
daardoor eenigen indruk te maken op den geest
van den H. Vader.
Leo XIII kreeg inderdaad kennis van die no
tas. Zekeren morgend dat kardinaal Nina bij hem
was, deed hij aan den Staats-sekretaris eenige re
gels lezen, van een zeer gekend blad, over zijnen
eigen persoon.
Wat denkt gij er van exellenlie, vroeg de
paus al lachende.
Ik denk, H. Vader, dat die regels niet
verre van hier zijn geschreven.
Zoudt gij u, voegde Leo XIII er bij, wil
len gelasten de daders er van te ontdekken.
De kardinaal Nina lachte. Ik zou daarvoor tot
in de voorkamer antichambre) moeten gaan en,
voegde nij er met verachting bij, er zijn daar niets
dan knechten.
De kardinaal staats-sekretaris Nina, behandelt
dus de bisschoppen, de pastoors, geestelijken en