Moeder, waar is uw Kind Hoe 't komt! Nu krijgen de Pastoors ook al opslag Rond de Tafel Indien er iemand verantwoordelijk is voor de opvoeding en het welzijn der kinderen, dan is het wel de eigen moeder. Zij ook is het die vooral rekenschap zal te geven hebben over hunne zielen. Als ge nu vele moeders bezig ziet, zoudt ge niet denken dat ze zich te bekommeren hebben om hunne kinderen. Ze geven hun volle vrij heid, veel geld en zien er niet naar om, juist alsof ze niet mis konden doen. Is het daarom niet dat er zooveel kinderen misloopen en in het ongeluk geraken Vele kinderen zouden met den vinger naar hunne ouders mogen wij zen en uitroepen 't Is hunne schuld dat ik op een verkeerden weg ben geraakt en ongeluk kig ben ze hebben mij te veel toegelaten. Moeder, waar is uw kind? dat is een vraag die gij u dikwijls moet stellen. Weet ge dat uw kind zoo laat op straat loopt en dat er daar zooveel kwaad gebeurd Weet ge dat uw kind zooveel geld verspilt en dat het toch van ergens komen moet Weet ge met wie uw kind op straat loopt en naar de cinema's gaat Dat zoudt ge toch allemaal moeten weten ge zijt toch de moeder van uw kind, is 't niet Wat zal het oordeel streng zijn voor de moeders op den laatsten dag 1 En excusen zullen dan niet meer van pas komen. Zult ge er eens aan denken, moeders en er naar leven Wie goed bemint, kastijdt goed. 't Is beter dat het kind dan dat de moeder schreit In de eerste tijden heeft men 't christendom willen vernietigen door 't geweld en versmoren in 't bloed... Maar't bloed der martelaren was een zaad van nieuwe christenen. En zoo werd het wapen tegen hun eigen zei ven gekeerd. Om den godsdienst te vernietigen moeten ze dus iets anders zoeken. Het ordewoord komt van de vrijmetselaarsloge De zeden bederven. Daar ligt het groote wapen van tegenwoor dig. Zoo kunnen we lezen op een document der Loge. Het is de dolk niet dien het chris tendom vreest, maar wel het zedenbederf. We moeten dus de zeden bederven we moeten de ondeugd onder het volk populair maken. Maakt ondeugende harten en ge zult weldra geen katholieken meer hebben De logeman Nubius voegt erbij Men zegt dat om den godsdienst te vernietigen we de vrouw maar hebben te verwijderen doch vermits wij haar niet van kant kunnen zetten, laten wij haar bederven Een der groote middels is de zedelooze mode- Zoo schrijft een bisschop Ik heb in ge loofwaardige documenten gelezen dat de voor naamste uitvinders van de tegenwoordige vrouwelijke mode mannen en geen vrouwen zijn, en wat meer is, dat het meestal parijsche joden en vrijmetselaars zijn die aldus de we reld willen bederven en het christendom uit roeien Hoort ge 't, christene vrouwen? Ziet ge nu wat bedoeld wordt met de schandalige mode van tegenwoordig? Gij noemt u kinderen der Kerk, en gij zelf moet dienen om uw eigen Moeder te onteeren en te doodenl En gij zult de eerste zijn om er u over te beklagen dat het christendom achteruit gaat en gij zult zelf de eerste slachtoffers zijn van de ontaarding want eens het geloof verloren,dan wordt de vrouw terug wat zij in het heidendom was het werktuig van alle dierlijke driften! Fonske wist het. Fonske van den ho venier kwam op 't kasteel. Welnu, Fonske, vroeg Mevrouw, wat hebt ge dezen noen geëten? Haring met patatten, Mevrouw. Kunt ge nen heelen haring opkrijgen, Fonske? Fonske scheen te verzinnen en zeide Mevrouw, dat weet ik niet. Hoe zoo, weet ge dat niet? Wel, Mevrouw, ik krijg altijd maar nen halven 1 Kan dat missen dat het leven duur is, dat de boter zooveel kost, en de patatten zooveel Iedereen, die an het Goevernement iets trekt, krijgt opslag 1 En nu doen de Pastoors ook al mee ze hebben niet genoeg meer met hunnen trok, zeggen ze. Opslag I Opslag 1 Juist alsof ze nog niet rijk genoeg waren. Waar gaan we naartoe 1 Hebt ge zoo nog niemand hooren spreken Ik wel, zulle En veel I Maar gauw, laten wij geenen tijd verliezen, want wij hebben onzen tijd vandoen om de menschen die zoo spreken te bewijzen dat ze beter zouden doen met hunnen mond te houden. Ja, 't is waar, Minister Vandervelde, die een socialist is, heeft aan de Kamers voorgesteld om de jaarwedde van de pastoors en de onder pastoors te verhoogen en 't is er door. Mocht hij «Jat niet doen misschien En waarom niet Wel, wat doen de pastoors en onderpastoors daarvr or 'k Begrijp dat 'ne garde-convoi of 'ne facteur van den Staat trekken, die doen er iets voor, 't zijn beambten van den Staat. Maar de Pastoors Ze zeggen altijd dat ze geen staatsbeambten zijn, en toch willen ze van den Staat trekken. Als ze 'nen trok willen, dat ze dan ten minste toegeven dat ze bedienden zijn van den Staat, dan zal de Staat er ook iets op te zeggen hebben. Gelijk dat nu gaat, is dat geen dingen trekken van den Staat, en geen staatsbedien den zijn Maar, vriendlief, welke kwade heks heeft uw hoofd toch zoo op hol gebracht Redeneer eens kalm door, en tracht goed te luisteren naar hetgeen dat ik U ga vertellen, 't Is geen historieken van in den tijd als de beesten spraken, maar van in den tijd van de Fransche Revolutie, als de Fransche Sansculotten... de beest uithingen. Door de vrijgevigheid van goede, brave menschen waren de kerken, kloosters, gasthuizen, broederschappen enzoo- voorts, in het bezit gekomen van tamelijk groo te eigendommen. Van 't geen die eigendommen opbrachten leefden de priesters, en ook de ui Jan Vraaguit. Willen we nog eens voortgaan met dat eerste gebod Mr. Goeman. 'k Zei verleden keer dat er in elk gebod iets geboden en iets verboden wordt. We zeiden dat God moet vereerd worden en dat er maar eéne manier is om God te ver eeren, namelijk deze die Hij zelf ge wild en opgelegd heeft, 't is te zeggen gelijk de Katholieke Kerk, zijn werk en stichting, het ons voorschrijft. Nu, wat wordt er verboden door het ie ge bod Louis de Vreedzame. Ik heb het onzen kleine nog hooren herhalen in de catechismus verleden week Alle af goderij, superstitie, tooverij, ketterij en al andere ongeloovigheden, wanhoop en haat van God. Jej Vraaguit. Afgoderij, tooverij, ketterij... dat is toch voor ons niet., superstitie misschien wel een beetje... Jef Werpop. Een beetje De wereld is vergeven van superstitie... Daar zal Mr. Goeman wel meer van weten. Mr. Goeman. Wel ja, we zullen dat bijzonder punt dan maar nemen, 'k Geloof ook dat er tegenwoordig nog veel superstitie bestaat... zelfs onder de Christene menschen. Maar eerst wat is dat, superstitie Zeg eens Louis, weet ge dat ook nog Louis We maken ons schuldig aan bijgeloof of superstitie als we aan wöorden of zaken eet: kracht toeken nen die ze uit hun eigen niet hebben. Jef Werpop. Dat is zoo klaar als een inktflesch. Dat moet uitgelegd worden. Mr. Goeman, we luisteren. Mr. Goeman. Eenige voorbeelden zullen de zaak best klaar maken. Ge zit met dertien aan tafel. Dat is, zeg gen sommigen, een teeken van onge luk. Dienzelfden dag of kort daarop zal er een van de dertien sterven. Dat is superstitie wat kan dat getal dertien daaraan doen Als er ergens een diner is dat ze mij maar uitnoodigen als dertiende... 'k Zal wel aannemen., in plaats van er van te sterven, zal ik er nog wat versch bloed van krijgen om wat langer te leven. Jan Vraaguit. 'k Heb al eens hooren zeggen dat een zoutvat om- stooten ongeluk bijbrengt. Zou dat waar zijn Mr. Goeman. Superstitie, Jan. Wat kan dat miserabel zoutvatje daar aan doen Giet nen heelen zak zout om, wat kan dat maken Louis. En een mes en een vork kruisgewijze overeen leggen, zou dat iets kunnen doen Mr. Goeman. Superstitie, Louis. Dat mes en vork nu zus of zoo liggen wat zit er daar in Kruis er uw armen nog bij en zij gerust. Jej Werpop. Ik heb overtijd in mijne bus een papierke gevonden waar op stond dat dit gebedeke negen kee- ren moest overgeschreven worden en

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

Christen Vlaamsch Verbond tegen de Zedeloosheid Afdeling Aalst | 1920 | | pagina 2