EENE WEDERLEGGING. PILLEKEXS. Overigens bedanken wy den geachten inzender en verzoeken I hem dringend ons van tyd lot tyd de hulp zvncr welge- voedde pen te leenen. Ziet hier dit artikel Hel Verbond van Aelsl van den 13 iney lesi begint aldus zynen groudartikel alle mei reden begaefde menschenom hel even lot welke parly zy behoorenmoeien mei ons wensehen, dal de klergé zicli niel bemoeijenoch met polilieknoch mei kiezingen noch mei dagbladeren. Hel Verbond dal zoo verdraegzaem is, zal my wel loelateudal ik zynen artikel wal uyllegge wanl zoo gewigiige spraken verdienen wat uytleg. Het zegl alle mei rede begaefde menschen, elc. er zullen, volgeus liet Verbondvele redelooze inenschen zyn, wanl ik denke dal er gienc andere zyn, die hel mei rede begaefde menschen noeml als de gene die in de francinagonssccie nestelen ol'daer eenige warmte van gevoelen. Hel gevolg hiervan is, dat de klergé, die ook redeloos is, niel meer rekening will houden van dezen openbaren wensch van die met reden begaefde menschendan van de opregle belangen van den godsdienst. Het moei u niel verwonderen, Verbond, dat de klergé daer geeue rekening will van houden, als zulke, gelyk gy, van de opregle belangen van den godsdienst will sprekch die niel en doet als den kalholyken godsdienst, die alleen dén waren is, en zyne dienaren, de priesters, ju zelfs den Ipaus dn de bisschoppen dooi de modder van uw vuylblad slepen. Wal igodsilicnsl zouden-ilie lieylige mannen {sic) van liet Verbond willen hebben?Lenen godsdienst veel monslcrugtiger dan dien van Bacchus en Venus, zy zouden eenen willen die alle drilleu voldoet gelyk dieu van de sansculotten. Eer gy van de belangen van den godsdienst spreekl, beginl eerst met de grondregels daer van te onderhouden, dan zulde geene kelleryën meer verkoopen, dan zulde u geen myler of tiarcop uw hoofd zeilen om als berisper van priesters op te treden, uwe handen zyn immers al le grof om zulke delicate zaken te behandelen. Het Verbond zegt voorders om dil gedrag van de klergc le versclwonen. Hier is geene verschooning noodig, die word maer gebruykl in misdaden hier is geene misdaed, iemand die zyn regt gebruykl, doel niemand oifgelyk. Gy beroept don klcrgc in den naem van "den godsdienstom dil gedrag van kiezen etc af le keuren. Wie heeft u daer toe aengesteld Wat regt hebt gy daer toe Wie zyn er legen dat den klergé kiest? Geeue andere als de gene die daer in een beletsel zien en ontmoeten om het goed le dwaers- boomen, om allen godsdienstigen invloed weg le nemen om hel land le vergoddeloozeu, le proleslanliseren, francmagon le maken, om den kalholyken godsdienst, dien zy den eerluozen noemen, le verpletteren Hel Verbond zegt nog als dan (wanneer den klergé zich met de kiezingen etc. niet meer zoude bemoevën) als dan zouden wy den godsdienst niel meer in gevaer zien gesteld worden, zynen zedelyken invloed gedurig verminderen en de zending van den klergé zeer dikwils onvruglbaer gemaekl wordenaltemael dingen waer over de ware geestelijken znyten en die slechts kunnen tegengehouden worden door de terugkomst van den klergé lot hel zuyver geeslelyk karakter zyncr zending. Lael ons eer wy voordgaen met deze schoone treur- klagl van hel Verbond neer le schryven, een weynig zyne be- zorgdhevd voor den godsdienst bewonderen Den godsdienst iu gevaer gesteld! door wie? Door de priesters die gaen kiezen? Neen, neen, Verbond, hel zyn de liberaters die in gevaer gesteld worden van niel gekozen te zyn, liet is de booze en de geëxcom municeerde secle die in gevaer is. Den zedelyken invloed van deu godsdienst zal, met de priesters bun regt le oefïënen iu 't kiezen, ui el verminderd worden ten zy by de gene die georie christelyke zeden kennen in de beoeflëning. Voorders by w ie is de zending van den klergé onvruglbaer, dan by degene die, in d n scliyn of onder dekmantel van den godsdienst voor ie sluen, de zending van den klergé In zich zelve en in andere voor zoo veel zy kunnen lot zero brengen, en al waer zy hem konnen beveglen om hem te ver nietigen, iinm rs daer af-of aewdoen is hem tot niel brengen. Maer zyt zeker, Verbond, dat de begeerte, d.l verlangen van de booze zal vergaen. En gy. Verbond, en al die. aen u medewerken /uilen te verantwoorden hebben van al het kwaed dat gy aen den gods dienst zult gedaen hebben. Wv keeren weder lot de geveyosde treurklagt van het Verbond Hel schouwspel van zyn poliliek gedrag (van den klergé) is niel weynig geschikt om de sterkste gevoelens le doen waggelen. Wal u betreft, Verbond, hier is geen kwestie van waggelen, die zoo diep gevallen zvl en niet meer zult opslaen als by mirakelen wie er nog gevallen zyn. zyn uwe liverale volksvertegenwoordigers, die onder eene verpletterende memlerheyd neergeploft liggen. Eyudelyk zegt bel VerbondWanneer wy de voor den godsdienst sou verderffclykc gevolgen van het politiek gedrag van den klergé over denken, dan konnen wy ons daeruit niel meer vers/aen... zou veel lialzinnigheydgaen ons begryp en ons geweten te bovenILur dé janusklagleu van den vos die de hinne niet kan krygeu ver volgers van den godsdienst, die door zich zelve en huum* aenhangers werken om deu invloed van den godsdienst overal waer zy kunnen le verkreuken, willeu schvnen als voorslaenders van deu zeiven zich doen doorgaen, maer uwe ontmaskerde sclivn- heylighevd zal niemand verleyden dan degene die dommer als dom zvu. Gy zegl nog Wanneer zal men cms klaer zienwanneer zal men meer oordeel en goede trouw aen den dag leggende, den voortgang der ongodsdiensliyheyd wal min op den rug der voilains gezinden, der francma^ons enz. schuiven en wal inter op den rug van degenen die er de opregle, de eenigste oorzaek van zyn... want ten allen lydc waren hel gedrag en de misbruiken van den klergé oorzaek dal de volkeren zich er van verwijderden. Wanneer zulde eens klaer zien, ik weel het, alsgv met de heJsclu; duvslernissen van uwen hael legen deu kalholyken godsdienst niet meer zult omgeven zyn, dan zulde zien, dal de vul (aire's gezindeu, de l'ranemacons zoo veel kwaed aen den godsdienst gedaen liebbeu en nog doen dal geene pennen het kunnen be- schryven, en dat het getal helsche slagloflers uw francniagons- versiand en geweien te boven gaet. En eyudelyk welke leden van deu klergé, welkers ml rag zyn er de oorzaek geweest, dat de volkeren' zich van deu godsdienst verwyderdou Geeue andere dan de gene, die bedorven van zeden waren gelyk di£ van uwen haspel, apostaten als De Lamenais, iu zynen tyd den uyigever van 't Brugschr. Vrye. Ja wilt gy nog meer welen? Het zvu bedorven leden van den klergé geweestdoor wie liet mcesieudee! der ketteryên en scheuringen zyn te wege gebragt, als Liither eu •diergelyke, dit zyn uwe ware geeslel ken, wanneer gy u im l deze rangschikt, zult gy den zelven loon bekomen. li. S. .-. Het Verbond roept in eene razende wanhoop nvt: l)at liet gèilrag der geestelyklleyii zyn geweten en begryp te hoven gaet Wy willen hel zeei wel gelonven, konfralei'maer waerom gaet di: gedrag boven uw versland en geweten Zon het niet zyn omdat 't een en 't ander u ontbreekt Die eenen doorn in deu vod heeft kan niet dau pynelyke slappen maken en eene gescheurde panne kan geene herssens inhouden byzonderlyk als deze zoo water achtig zyn. .-. Voorleden zaterdag zyn de keltersche bybelleurders alhier verschenen met verderflyke en keltersche boeken maer hunnen haring braed hier niet, want niel alleenlyk wilt men die slechte boeken niet koopen, maer inen wilt zelfs die mannen niet bezien. Echter raden wy alle kleri- kalen aen met die mannen niet in twist te komen, want onze waekzame policiezal seffens by d'hand zyn. Den hoog- geachten en alom geéerbiedigden heere Isidorus Van de Voorde, polieiekommissaris dezer stad, is te veel bezorgd voor de rust van de stad en den eerbied der Constitutie dan dat hy deze treffelykè menschen niet alle hulp, zokerheyd, bvstaiid, veyligheyd enz. enz. enz. tegen eenige fanalieken zou verleunenBerigt aen de liefhebbers. Het Verbond is iu woede ontvlamd legen den heer Oscar Pvcke, omdat dezen heer de vermeten heyd heeft zich in 't kanton Audenaerde op rang te stellen voor den pro- vineialen raed en omdat hy van edeldom is. Zou Gommarus misschien de gunst van dezen deftigen heer niet hebben konnen verkrygen, als hy nog te Audenarrde woonde, en hem daerom iu zyn vuylblad aenranden De vuyltongen zeggen dat dit de oorzaek zyner kolere is, doch dal M. Pycke die uenrandingen seffens in eene wolkende loftayting zou konnen doen veranderen, met aen den sul een zeker kruyd op te geven dat in den hof van het kasteel te Peteghem groevt Den fameuzen Ramaekers, gewezen bedienden in het rasphuvs van NT. Bernard, en nu arröndissement-kommis- saris te Kortrvk, had aen "t gouvernement eene schadeloos stelling gevraagd voor zyne administratieve omreyzen, maer hy kon geene aenwyztng doen van de dagen op welke hy die omreyzen gedaen had, omdat die dagen hem uyt de memorie gegaen waren Den minister is er dan overgegaen en heeft dan man betaald of zal hem betalen. Ons dunkens, zou den minister wel gedaen hebben die betaling te weyge- ren, want als eenen metser, eenen timmerman, eenen ma trassen klopper, niel kan aenwyzan met dag en date hoeveel dagen hv gewerkt heeft, dan begint men daeruyt kwaed garen te spinnen en men bataelt ham niet. Had M. Rantae- kers aen zyne burgemeesters eene declaratie gevraegd wanneer hy zyne administratieve ogj/ evzen gedaen heeft, die heeren zouden dezelve volgeern afgeleverd hebben als de omreyzen wezenlyk zouden gedaen zyn geweest.... Maer zulke voorzorgen zyn voor de liberalen niet noodig Te tlofstade zyn aardige menschen en wat voor menschen zal men vragen 'i En de antwoord zal zyn dat er zulke onverdraagzame kopstukken der Robespierre party bestaan, dat zy zelfs tegen een eenvoudig en schuldeloos uythangbordekeii den oorlog voeren, zulks omdat liet voor opschrift draegt den BÜUHBO.N Voor dit onnoozel planksken van twee voeten heeft zekeren ainbtenaer den herbergier nvt den Bourbon durven dreygen dal zyne ouders die le Lede woonen, een half dagwand land zullen kwyt zyn, indien hy dit uythangbordekeu niet wech nam, juyst alsof dit onnoozel pleksken land, 't geen de menschen zeer duer pachten, hun hemelscbe schatlfen opbragt.. Maer dit daergelaten. en eenen oogenslag geworpen op liet schan- delyk russisch despotisnms waermede dien ambtenaar daer te werk gaet, en men zal moeten zeggen dat het meer dan hoog tyd is dat schoppen haes daer troef gennekt worde. Dut hv daer op rekene, want de zaken gaen te verre. M. BK MERODE ES Al. VERHAKKEN. Wv hebben reeds gezegd dut de uylsluylende party overal aen heiwerk is om, mei de acusiaeudedneziugen, de leden, die niet aen de hevelen willen gelmorzaeinen van M. Verhaegen en den Grooten-Oosten, uvl de Kamer der Representanten le sluylen. Onder hel gelal van die mannen is M. den grael' Felix de Merode die, in 1850, zyne magligo forluyn in gevaer bragl voor de onaf- kelykheyd en hei geluk van zyn vaderland. Lid van hel voorioopig gouvernement, en len gevare van zyn leven, stelde M. de Meiode. den zegel van zyne aloude edele familie op deszeils akten. Ifry- mael minister, uyl vaderlandsliefde cu om zyne medeburgers diensten le kunnen bewyzen, viaegde noch ontving hy ooyl eene andere belooiiing als de gelegenheyd ont die diensten le kunnen voortzetten. Zynén broeder, grael'Frederik de nierode, den held van' lïerehetn, verloor zyn leven onder de liollaudsche kogels, al vechtende iu de rangen der simpele vtywilligers. Zes jaren later, na dal alle gevaer verdwenen was. kwam M. Verhaegen ten voorschyn. Zonder Item was Belgiëtt eette onafliati kelyke natie geworden zonder hem had hel zyne Konslilulie ge maekl eeneu Koning gekozen zonder hem had hel de gemeente en provinciale-vvelleii geschapen mei een woord, Belgiëtt bestond zonder Item... Sedert hebben de kluhisien er eenen grooten man van gemaekt, en M. Verhaegen is nu hel opperhoofd van'l Itbera- lismus de» logictt iu Belgiën. (Gazel van Tliiell.j liyna alle dagbladeren biyven zich nog bezig houden met de waerschynelvkheyd van eene buylengewoone zitting der kamer iu jttly of auguslv acnstiiende. Inderdaed, er is spraek geweest vau eene dergelyke' sessie, en wy zelf hebben er over gehandeld maer, u men weel dal de golven eu het poliliek onstandvastig zyn a en dit konil oog eens bewezen te worden. De ministers die verheugd zyn wanneer zy van de kamers kon nen ooislagen biyven, gaen poogett voord te hinkelen tot in «cit her, ittdi 'tl dc ontvangsten der coutributiën van dm tweeden trimester van hef jaer, aen hunne verwachting beantwoorden niet die ontvangsten, met de leening van 1 millioeu en oneffen tlte hun is loegestaen, en niel eenige andere middeltjes, denken de ministers le konnen voord Knasselen tot in October. Om het belgiseh hoyshouden te doen draeyen, en 0111 de groot ste schulden te hetaien, is er eene somiue vau 42 millioet.en noodig. De ministers hebben voorgenomen, out die somme le koutieii vereeuigeu, decoiilribnabelcu le verltoogen op zulke vvyze dal zy 5 a U tnillioeneu fr. meer opbrengen, en eeney ryvvillige (als hel gaet) of gedwongene leening van 55 a 40 millioeneu aen te gaen. Men begrvpl dat het voordragen van dergelyk ontwerp niet aengenaetn is, en dus begrypl men ttok dal tie ministers hel zullen uvlstellen, hoe langer hoe liever, mil die millioeneu le vragen. "Deze bezonderheden zyn ons ollieieusclyk medegedeeld, eu ko men uyt eejte bron dit: bwta voor officieel zou mogen beschouwd worden. (Vaderlander.) I.rnllllinm SAMEASPRAEK TUSSCHEN TWEE AELSTENAERS ES DES DES- DERBODE. DEN deader bode. llewel beminde Aelstenaers, wilt gy weten wie hier op aerde gesteld is om aen uwe herders, aen de priesters en bisschop pen, ja zelfs aen den patts van Roomen, hunne pligten te leeren? Raed eens? de AELSTENAERS. Wel, den bisschop zorgt dat zyne priesters hunne pligten kwvten, den paus van Roomen zorgt dat de bisschoppen de hunne niet te buiten gaen, eu den paus zelf is het opperhoofd van de 11. Kerk aen hem alleen heeft Christus de hoede van geheel zyne kudde toevertrouwd, en niemand ter wereld is bemagligd hem lesson le ge\en. DEN dender bode. Neen, neen, vrienden, zoo is het niet, gy zyt dompers, agteruytkruypers, vyanden van licht, klerikaleii enz. In 't verlicht jaer 1854 zyn er andere mannen met die zorg belast. de AELSTENAERS. En wie dan dea DEADEU30DE. Noch min noch meer dan de hoogoogweenrrde heeren opstellers van het almagtig Verbond rati Aelst DE AELSTENAERS. Maer, Dettdet bode, wat komtgy nu vertellen? Over veertien dagen hebt gy ons wys gemuekt dat die heeren ketters en goddc- loosen zyn, en nu stelt gy ze boven al wat er in de II. Kerk is Hos knoopt gy dit oeneen DEN denderbode. Zeer geinakkelyk. Dat ze ketters cn goddeloozen zyn, daervan h»*b ik genoegzaem preuven gegeven en ben bereyd ze nog breeder in 'l licht te stellen, als het noodig is. Dat ze zich als leermeesters van de bestierders der H. Kerk uytge\eu. daer toe heb ik u maer eenige regels uyt hun laetsle N* voor te lezen. Luystert dan Alle rnet rede begaefde menschen moeten met ons wensehen dat de a klergé zich uiet bemoeije met kiezitrgen, noch niet dagbladen, enz. De klergé schyiit uiet meer rekening to willen houden van dezen openbaren wensch, dan van de opregte belangen van den godsdienstAen het burgerregt tot het welk men zien in deu noem van den klergé beroept, om zyn gedrag te verschoonen, stellen wy zyne jdigt als priester tegen- over, tot welke pligt wy ons beroepen in naem van den godsdienst om dit gedrag af te keuren, en wy durven opet lyk zeggen dat de klergé c veeleer de voorkeur zou moeten geven aen zyne priesterpligt dun aen zyn burgerregt. wyl zynen piiesterlyken persoon verre boven zynen wereldlyken persoon staet. DE AELSTENAERS. llewcl Dutiih rbnde, is dit niet schoon gesproken? DEN deaderbode. De Phariseën wisten ook schoon te spreken toen zy den lieer by het volk beknibbelden. Maer wat zegde Jesus van ljnn f Wacht u rati de ralsche profeten, die tul u kom-n nu t een schneps- gelaet marr van binnen roofzuchtige tonlcen zyn. Door hunne vruchten zult gy ze kennen....Cn op eene andere plaets Joannes Bnptista kwam tot hun streng levend, at noch dronken zy zeyden dnt hy van den duynl bezeten tras. Den Zoon Gods ktrnm tol bun, by at en dronk gelyk de menschen cn zy zeyden Zie daer den gulzigaerd, den rryndrinkerden vriend der sonddersZyn die Phariseën niet het levende afbeeldsel van de hedendngschr opstellers van 'l Verbond en van al de gazeitiers die hun gelyken. kley n of groot DE aelsteaaers. Het zy zoo maer waerom moeten de priesters zich met gazetten bemoeyën den denderbode. Op die vrneg zal ik met eene andere vraeg ant woorden. Wanneer het Verbond dé lvdep-ndance en menigvuldige andere goddelooze gazotlen gedurig het volk verleyden. valsehe eu verderflyk» grondstelsels inboezemen, haer venyn in s'.ede i en dorpen, in byxondere huyzen en herbergen influyslereu wanneer de liberatersché lezers dezer gazetten den ketlerschen en godslasterenden zeever dien ie dagelyks uytbraken door hunnen wnlgelyken praet alle kanten verspreyden, is het dan niet noodig dat de geestelyken weten wat er door die bladen geschreven word 't xv 0111 de lezing van zulke bladen met kennis van zaken te kunnen verbieden, 't zy om' hunne leugentail te wederleggen. Tt zy eyudelyk om aen de goede gazettiers, die toch niel alwetend zyn, in zaken van religie, den bystand hunner geleerdhey d by te brengen En indien de priesters zulks doen, zou er iemand konnen loochenen dat zy niet alleenlyk een regt uytoeffenen, maer ter zeiver tyd eene pligt volbrengen, llunne pligt is immers met alle kracht het 11. Geloof voor te staen en de gcloovigen tegen de verleyding der ketters en goddeloozen te wapenen en te beschermen. DF. AELSTENAERS- Gy hebt gelyk maer waerom moeten zy in de kiezingen tusschenkonien DEN DENDERRODE. Ik hel) het over veertien dagen uytgelegd, en moet maer herhalen wat ik dan schreefik zal daetmeè nog eens errinneren waerom de heeren van 't Verbond ketters zyn De schrvvelaers van 't Verbond klagen dat vvy hun ketters noemen omdat zy het verlangen uyldrukken dat de geestelvkheyd zich in dn kie zingen onthonde, Neen. MM. daerom zyt gy geeue ketters; de geestelykheyd zelve wenseht niet beter dan zich met de kidingen niet te moeten be moevën. en indien gv en de gasten van uwen kaliber er niet gedurig op uyt vvaert alie middelen te gebruvken om het katholyk geloof en de goede zeden in ons land uy t te dooven, de geestelvkheyd zou zich sedert lang huyten de kieziugen gehouden hebben. Maer wilt. gy weten waeiom gy ketters zyt, wy zullen het u met korte woorden zeggeh Gv zyt ketteis omdat gy de 11. Scliriftuer loochent, het gezag der opper hoofden van de 11. Kerk versmaed, de gedoemde leeringen dpr Pelagianen en der Jansenisten voorstaet. de beslissingen der algemcene kerkvergade ringen bespot, voor praetjes en ongerymdheden uytgeeft, de beoefTening der evangelische raden in christelyke gemeeutens bevecht euz. enz. daerom zyt gv ketters en daerom is bet, gelyk wy reeds gezegd hebben, dat uw vérfoeyelyk blad in geen christelyk buys mag acngenomen of gele zen worden. DZ aelste.nAERf. Het geen gy zegt, is waer, Denderbode, maer zonal gy ons eens willen uytleggen DEN ÜF.NDERBODB. Ziet Hynheeren, ik word geroepen, ik bid ul. mj te verschoonen. op eenen anderen tyd zul ik u alles uytleggen wat gy wil.. de AELSTENAERS. Gaet voort, Bode, wy zullen ons gesprok later hernemen. Hen schryfl ons uyt Audenacrile de volgende regelen KIEZERS VAN HET KANTON AlIDENAERDE EEN LAETSTE WOORD .Morgen is liet ccnen dag van appelMorgen op dezelve iter zal de zaek beslist worden Lael er ons wel aen denken, wy ware vaderlanders, wv ininnacrs van vryheyd, die eynde willen stellen aen die roekelóoze nieuwe poliliek waerdoör de samenleving ondermynd en bedorven word. Laet ons gaen toonen door de uylspraék van onzen alvermogenden wildat wy nog Belgen zyn, gelyk onze voorvaders 'T is te zeggen dal wy getrouwe onder danen willen zvu, tnaer geene slaverny dulden.... Regvsebapeniteyd, grondige kennissen, lever voor 't algemeen welzyn, zich zelfverloochenende onbaetzuchlighevd en andere uylstekende burgerdeugden betwisten zich elkander de palm in den persoon van deu lieer Oscar I'ycke de Peteghem. Voegt by deze voorlreffelyke hoedanigheden een onwaiikelbaer karakter en eenen onbeschroomdeit moed in liet vonrstaen der regten en belangen zyner medeburgers, en gy zult eene seliels van dezen eervollen kandidael hebben. Zullen wy hier meer uylwyden, geachte kiezers, om uwe aendagt'op dien verdienstelyken kandi dael te vestigen Wel neen, 'I ware tyd en plaels verloren, gy kent den mailuiet u le zeggen dal Mynheet Oscar Pycke de Peteghem op rang slael. zeggen w v u genoeg, 0111 vooraf verzekerd te zyn dal gy hem met eene schitterende meerderbeyd zult vereëreu Ter drukkerv v.,n .VI. C.onnaerc, Bergstrael N° 52 te Brussel, komt eenen hoek te verscbynen die geschikt is om eenen grooten hyval te ontmoeten. 'T is hel leren dtr II. Mari/il volgens dc medi tatiën van Anna Catli. Emmerich, uylmakcnde een schoon boek deel itt-8", van fr, 2-50. Geheel de wereld kent den naem dezer beroemde religieuze, 'l is daerom dat wy nuttig uordeelen onze lezers met de ve:- schytiiiig van dn nieuw werk hekend te maken.

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Denderbode | 1854 | | pagina 2