ZONDAG 29 OCTOBER 1851. NEGENSTEN JAEBGANC. - Nr 425: AELST, den 28 October 1854. Dc goddelooze en godslastcreiidc liberalers- pers.... Zie hier loch iels: Is het genoeg? Gevolgtrekking. VAN DENDERMONDE NAER AELST. De LiberaIers voorstaenders der Ëloskovietsche mek l Hier is nu de oplossing. YZEREN AYEG. STATIE AELST. VERTREKUREN VAN 1)EN 1 SEPTEMBER 1854. 1" t»n f» 11 vi'v 4S minuten flos morgens tuier DendennondfMpcIipIii. Dimsel, AutYVPi pernl.puvpii, Thirnen, Luyk> Verviers, Landen, St. Tru\ën, Husselt en Keulen. 2" T'-n 7 uren 50 minuien des morgens naer Dendei monde Génd. Brug^r, Oosletide, Kortrvk, Mousci.on, Doornyk, Uyssel, Calais. fen 11 uren 20 minuien voor middag, na er Deirdcmrondc, Gcnd, Bruj^r, Oostende, Korlryk, Monscron, Doornyk, Ryssel, Calais. 4° Ten 5 ure"30 namidd. noef Dendeimonde, Meelielen, Brussel, Anlwrpei:, Lemen, Thicnen, Luyk. Versier, Gcnd, Biujjfle, Oostende, Koilr., Doorn., Rvssel, eic. 5° l'-n S uren 15 minuien des avonds, na er Dendermoinl»', Stechelen. Knipsel, Antwerpen, l.euyen, Thicnen, l.uyk, Versiers, Aken, Keulen en Gcnd. CL'iOl'E SL'l'M 1° Ten fi ur. 00 m. 's morf.ens.2' Ten 7 uren 20/minuten 's morgens. 3° Ten 8 uren 20 minuten 's morgens. - 4° Ten 12 uren 05 minuten 's middags. 5° Ten 6 uren 45 minuten 'savonds. Zullen te Gvsegem slillestaen de volgende konvoven vertrekkende van AELST, ten 6 uren 45 minuten, ten II uren 30 minui, 's morgens, ten. 5 uren 30 minuten en ten 8 uren 15 minuten s'avonds* Van DLNDKRMO^DK ten G uren 00 minuten, ten 8 uren 30 minuten 'smorgens, ten 12 uren 03 minuten 's middags en ten G uren 45 minuten des avonds. \onr alle rigtingen moet men tp Denderinonttc van konvov veranderen. Ril Iilad verscliynl des Zaterdags in don namiddag onder de dagleekening van don daernp volgenden Zondag.—Ren prysdcr inschryving, bv trimester, is bepacld op I fr. 50 e., dien der annoncen op 20 centime» 'don' drukregel. BEN BENBERBOBE Om de gevoelens van iemands geest Ie kennen, ziet en lioorl men boe hy sebryft en spreekt. Een oud waerlieyds- vol spreekwoord zegt dat 't geen men op de tong heeft, men 't zelve in 't hert heeft. Alen vind het eveneens in de denkwvzen, in dc partyën, in de secten zy ontmaskeren zich zelve door hare eygene aklen, door hare evgene rede- roeringen, door hare eygene schriften. Om onze landgenoten t<en tollen le overtuygen hoe on- cvndig hoos en goddeloos de liberatersfrancmaconssecle is, met tvat duyvelschen yver' en wat helsche sloutinoedigUeyd zy bezield is om den katholyken godsdienst in Belgicn (e vernietigen en daerdoor alle stevigheyd van de samen leving weeh tc nemen, om dit aen onze landgenoten wel le doen begrypen, zonden tvy hier sleehls een deelken der atgrysselyke godslasteringen en snoode goddeloosheden moeten aenhalen die wy dagciyks in de ïiberatersfranc- mafonsbladen aen treffenwy zouden voornamelyk onder d'oogen onzer lezers moeten'leggen wat een francma^ons- blad van Brussel met eene allerbeMagensweerdigste schaem- teloosheyd heeft gedruktja, wy zouden het willen doen en geerne doen, maer tvy durven niet, den smaed, de verachting, den hoon, den spot, de beledigingen die op onze goddelyke instellingen, op den aénbiddelvken en allerheyligsten persoon van Jesus-Christus zelf en op zyne allerheyligste Moeder geworpen worden, zvn te groutvelyk, le hevligschendend, te boos, te angst-en sinertverwekkénd om ze in een kntholvk land le durven herhalen. De arts- ketters Nestorius, A rins, Mus, Luther, Calvyn, hebben noyt zulke zware godslasteringen geschreven ofuytgebraekl gelyk wy er heden byna alle dagen in dit liberatersblad •aentreffen; immers, 't is onbegrypelyk hoe verre de boos- iieyd der liberaterssecte gedreven word, en nog meer te verwonderen dat de kastydende roede des Fieeren ons land niét honderdmael meer treft en hetzelve niet teenemael verplettert. Volgens die überatersleermg moet het volk niet meer hidden, niet meer naer de kerk gaen, geene sacramenten meer bywoonen, geene boetveerdigheyd meer plegen, niels meer doen voor den hemel; volgens die liberatersleering is dit alles beirzelai'v hoogstens goed om oude wyven te amu seren, 't volk heeft dil niet noodig, het kan leven en sterven zonder dat.... En de liberalerspers voegt er by leest onze dagbladen, ziet wat wy u alle dagen opdisschën, gelooft er aen en peyst niet dat wy God lasteren als wv drukken dat hét geloof eeuen onzin is zonder belang, dat een geloofs punt gelyk is aeu alle andere menschelyke opinie, dat de mirakels belagchelyke dingen zyn die men aen goede men- sclieti opvystEn voor wat de hel betreft, dat dit een grootmoedersvertellingsken is om de klevne kinderen be nauwd Ie maken, gelyk den hemel eene schitterende bcu- z'Tary is Ja, '1 is al te veel. maer toch zvn die afsclmwelyke god deloosheden nog niet te vergel'yken mei de roekelooze en nllcrsinadelykste godslasteringen die hel liberatersblad nylbraekt tegen Jesus-Christus en zyn II. lyden, tegen de II. Maegd Maria en haer hoogst gebenedyd moederschap, legenmaer '1 is genoeg, want wy vreezen al te veel gezegd le hebben over dingen die slechts in Góds tempel met eene hevlige ingekeerdheyd en allerdiepsten eerbied dienen verhandeld en aenhoord'te worden Zie daer wat de liberale drukpers voorlgang heet In welk land, by welke sekte zou men zulke abominaliën ontmoeten Maer dat men er wel aen denke, al die snoode godslasteringen hebben een politiek inzigt, een inzigtvan wérking; van de pen zal ineu overgaen tot het werk, men weet dat zulks in 1772 zoo wel gepakt heeft, men hoopt en men is om 7.00 te zeggen zeker dat het nog zal pakken En hoe gelukkig zal Belgian zyn, als ieder klooster in eenen francma?onsklub, iedere kerk iu eenen tempel der Rede zullen herschapen zyn, als de Carmagnole de tjfllciele kleeding zal zyn en als den Groot-Meester Yerhaeglieri koning van Üclgien zal wezen I Maer om tol die gelukkige dagen te komen, zegt de libe ralerspers, moet er gewerkt worden, er moet opstand komen; er moet op de vonsevateurs, 't is te zeggen op a! die naer de kerk gaen en hunnen paessehen houden, gevallen worden; men moet hun bevreesd maken en hun de ge- zwiude werking loonen van 't mes van Guillotin; de pastois I moeten wechgrjaegd worden; den eerloozengelyk onzen lieven voorvader Voltaire zegde, moet men verpletteren; over al francinn;onsIogiën openen, klubsen inriglen, de kerken plunderen, en de vi vheyd, de gelykheyd, de broe- derlykhrvdol de dood predikenAlsdan zal den gouilen tvd aenbreken, den ^voortgang zal zyn uyt- werksel hebben, het francmafonnismus zal heersehen t^i 't liberulismus zegevieren A\ ie zou oyt gedacht hebben dat Belgicn, na eene revo lutie die bewerkt is geweest voor zyne onafhanglyklieyd en zyne burgerlyke en godsdienstige vryheden, zulke wan gedrochten in zynen schoot zou gehad hebben, die met zulke stontmoedigheyd aenranden, beschimpen en lasteren juysl datgene 'l welk den Belg het liefste en 't heyligste heeft Men bedriege zich niet, de ongehoorde stontmoe digheyd dezer kerels heeft niet alleen voor doel de ver nietiging van den katholyken godsdienst, maer ook de ver delging onzer instellingen en onzer nationalitevt; liet zvn verraders die 'l land willen verkoopen en leveren. \V y hebben wetten die de belediging, den smaed, de las tering bestraffen en de eer en faem der partikulieren ver dedigen, die zelfs de persoonen der vremde souvereynen tegen de yersmadingeu vrywaren doch wy hebben geene wet die afschnwelyke wandaden van hoon en smaed tegen God en al wal heyiig is bestraft, wy vragen zulke wet niet, den Groolen Meester kan daeraen pael en perk stellen als 't Hem belieft; maer't geen wv vragen, is dat de Belgen zelve niet meer zouden lyden dat zy aldus door eene ver- maledydensweerde drukpers beschimpt, beledigd en ge schandvlekt warden, en dit wel in den God dien zy aenbid Jen en in den godsdienst dien zy belvden. En wal moeten de Belgen daer toe doen Niets anders dan 't hoofd opsteken legen de franeniaeonslogiën, tegen de klubsen en aliiancen, de zelve tegenwerken en in de kiezingen opcnlyk verstoolen al wie daeraen verslael'd of verkocht'is.... Dit 'is 't eenigste middel om die verderllvke party ten onder te brengen en magleloos te maken,.. Onze hedendagselie liberaters houden niet op te prediken dat zy de vryheyd in alles en voor alle willen, dal zv de slaverny en d'onverdraegzaeinheyd verstoolen, dat zy vy- anden zyn van verdrukking en knevelarycn etc..... ennog- tans zy zyn de bewonderaers en de verdedigers van den Kussischen alleenheerseher! Maer dat laet zich geiriakkelyk begrypen en 't zou zelfs anders niet konnen zyn voor eene seete die eenen doodelyken haet tegen de kath'olyke religie voed. Want wie is op heden den funatiekstcn en onver- draegzaemsteii alleenheerseher Wie is den groolen dwin geland en vervolger der kalholyke religie Is T den kevzer van Rusland niet Is'I zyn gouvernement niet Is'l dien magtigen Vorst niet die onoplioudelyk de kalholvken ver volgt en zyne onderdanen door alle geweldige' middels onder zvn ongelukkig schisma doet bukken Ziet daer de eenigo reden om welke d'c belgisdie liberulers voorstaen ders zyn der Moskovietsche zaek en zie.li de groote tegen strevers loonen der verecnigde mogendheden, wdkc'den Bus willen tegenhouden in zyne nieuwe plannen van over weldiging, overweldiging die voor onbetwislelyk gevolg zou hebben dat het katholicismns zou moeten plaels maken voor het grieksch schisma en dat den oorlog tegen de 11. Kerk zich oneyndiger wyze in woede, in geweid, in ver- leyding zou uytbreyden en verdobbelen. Want den hoog moed van den Bussischen dwingeland is, het pausdom i 11 zyne stalen te vestigen hy w'ill dat liet zweerd van het nieuw pausdom, vyandig aen dit van Boomen, in zyne hand zy, dat deszelfs punt aen d'uvlerste palen der aerde reyke en de handvest te St. Petersburg vastgehouden worde. Dien nieuwen pauslyken stoel heeft geheel den Oosten door zyne agenten eii aenhangers, in 't oostersch Luropa van aen de baltiselie zee tot aen de monding van den Donanw en de Golf van Yeuetiëa. O111 dezen uytgestrekten kring van godsdienstige over- heersehing uyt te breyden, wilde den Bus mei geweld eene bezitting hebben op de kusten der middellaudsche zee en zich tegenover Vrankryk en ltaliën bevinden, om aldus gemakkelyker liet Znyd-Europa te konnen overweldigen en zyn plan nvt te voeren van namelyk het grieksch schisma te Vestigen op de puynen van liet kalliolvk geloof, van den paus le doen plaets maken voor den Czuer, of klaerder gesproken, om da alhenlieersching van de tydelyke mayt te stellen m de plaets der onaflianyh/khm/d van' 't geestelyk gezag, en aldus geheel de wereld te doen bukken onder liet dwingelandig jok der Russische politie 'T is aen die helsche inzigten en plannen dat liet fran- niayons-liberalismus zou mede werken met de Russische dwiiigelandv, 'tis daeraen dat het verderflyk liberalismus allen mogelykèn onderstand, alle hulp en al zyn geweld zou Iecnen, en 't is door die verwezealyking dat al de in- tiiguen, al de kuyperyën, al de listen, al dc verleydin(ven der liberalers-fraiiemaeons in gereedheyd zynWant het zyn de lessen van den russischen "vervolger die zy ge durig prediken en overal waer zy konnen in voege brengen. Indien zy volkomen meester waren van het burgerlyk gezag gelyk den Bus, dadclyk zou het aen onze bisschoppen ver boden zyn met den stoel van Boomen te onderhandelen, de kloosters zonden afgeschaft, de priesters gekwollen' vervolgd en gebannen worden, alle godsdienstig onderwvs ware al gauw in boeven geklonken, de jongheyd zou opge voed worden in broeynesten van ondeugd en goddeloos- lieyd, protestanten en ketters zouden de onderwyzers zvn gelyk in Rusland de bedorvene en bedervende popen van den Autokraet, eyndelyk voorden katholyken priester ware niets le verhopen dan sniert, vervolging en bitterhevd, wvl hy alleen als gevaerlyk voor de uvtbreyding van d'ie duy- velsrhe strikken gehouden word. i' is om die reden dat de liberalers-francmagons voor den Rus in volle bewondering zyn; 'I is om die reden dat zy, in hunne dagbladen, niets anders uyt te braken hebben dan smaed en hoon zelfs op het Iyk van den glorievollen maarschalk De St. Arnaud, die, na" de schitterende over winning van Alma, als eenen waren christen gestorven is... Belgen, let er wel op, kiezers doordringt er. 11 wel van," zoo lang gy in uwe steden, iu uwe gemeenlens slaven, aen- bidders en voorstaenders der klubsen en aliiancen kiest, hebt gy u een vcrwvl te doen te weten: dat gv aen dé vernietiging van liet kulholicismtis medewerkt èn aldus vroeg of laet de oorzaek kunt zyn dat de gansche zedelvke samenleving door de klauwen van den li'elschen draek'zal verscheurd en verslonden worden. DAEDZA K EL YKE WAE R It E DEN. Wy hebben in onze voorgaendo Nrsaen de belanghebbende van liofstade den toestand hunner gemeente doen kennen met hun een gedeelte der noodlottige aklen van den lieer burgemeester, volgens ons medegedeelde stukken onder d'oogen te leggen. Wy achten onuoodig nog andere verliesbarende daedzaken van domme administratie hy le brengen, de kiezers van liofstade begrypen reeds maer al te wel dat het meer dan Imogen tvd is zich van 1 zulk bostuer te ontmaken, willen zy de parochie niet aen eene ge heele mine blootstellen. Thans gaen wy no» eene ons toegezondene slof mededeelen waeriivt zal blvken lme dringend het is dat er aen 't, bostuer der gemeente 'liofstade eene radicale wyziging toegebragl worde. N° 3. Hofstade, 25 octohcr 18S4. Een strafbaer en allezins gevaerlyk feyt doet zich gedurig te Hofstade op, on dit wel namelyk in'het slecht oppassen van den burgerstand, eenen takvanbestucr waermede men noyt te veel kan bezorgd zyn en waeraen men nimmer te veel aendachl kan he sleden, omdat dc minste zorgloosheyd de ergste gevolgen voor <le belanghebbende kan te weeg brengen. Het oppassen van den burgerstand is nu toevertrouwd aen den kozyn van den heer burgemeester, te weten den secretaris zwarleii Sis. Zie bier boe

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Denderbode | 1854 | | pagina 1