ZOXDAü 24 DECEMBER 1854.
NFGENSTEN JAERGANG. - Nr 455.
AELST, den 25 December 1854.
DE BEDELARY.
Luyk750 Ooi
Limburg 1550 902
Luxemburg2150 1945
WAT MOET ER DAN GEDAEN WORDEN
De uitwerksels van een goddeloos
dagblad.
YZEREN WEG. STATIE AELST.
VERTREKUREN VAN DEN 1 NOVEMBER 1854.
1» Tm 7 uren 45 minuten des morgens nnvr Dendermonde Gend, Brugpe,
Oostende. Kortryk, Mouscron, Doornyk, Ryssel, Calais.
2* 9 uren 30 min. rles morgens nner Deiidermoitde, Gend, MpcIip1«-ii. Brussel,
AulwPTpeii, Lenten, Timneu, Lu\k, Vertiei s, Lauden, St. Trinen,en Hasselt
3® Ten 12 urm 00 minuien mor middag, nner Denderiuoude, Gend, Brilde,
Oostende, Korirtk, Mouscron, Dooinsk, Ryssel, Calais.
4° Ten 2 uren 15 namidd. nner Demleimonde, Merhelen, Brussel, Antwerpen,
Leuteu, Thieneu, Luyk, Vervier, Landeft, St. Truyen, Hasselt, Aken en Keulen.
5® 'Jen 5 uren 15 minuien des avonds, nner Dendermonde, Meclielen. Brussel,
Antwerpen (lend,Brugj»e en Ostende, Kortryk, Mouscron, Doornik, Ryssel en Calais.
(p Ten 8 uren 15 initialen des aronds nner Dendermonde, Gend. Meedelen,
Biussel, Antwerpen, Leuven, Thienen, Luyk, Vi rtiers, Aken en Keulen.
cosQCt; slt.m
VAN DENDERMONDE NA KR AELST.
1® Ten fi nr. 25 m. 's morgens.21 Ten 8 uren 20 minuten 's morgens.—3° Ten 10
uren K) minuten 's morgens. 4° Ten 12 uren 40 minuten 's middags. 5» Ten 4-
aren 10 minuten avonds.—'6® Ten (i uren 45 minuien 's avonds.
/uilen te vsegem stillestaen de volgende konvoyen vertrekkende tan
ATXST, ten 7 un n 45 minuten., ten 9 uren 30 iiiiuut. 's morgens, ten 12 ureu-
ten 2 urtsi 15 minuten en ten 5 uren 15 ni. s' avonds-
Van l)L^"DLUM0, DL ten 6 uren 25 minuten, ten 8 uien 20 minuten 'smorgens,
ten 10 uren 10 min. voor m. ten 12 u. 40 m. namiddag, ten 4 uren 10 m. en ten
(i urm 45 min. des avonds..
Voor alle'rigtrngen moet men te Dendermonde van konvov veranderen.
IVil hhrd verse hynl tics Zaterdags in den namiddag onder de dagleekening
van den daerop volgend-en Zondag.Den prys der inschryving, by Irimesler,
is bepaeltl op 1 l'r. 50 e., dien der anti oneen op 2-0 cenliinen den drukregel.
BEN BENBERBOBE
Het kan niet nutteloos zvn, in dit oogenblik dat de levens
middelen zoo diier en liet gebrek 700 groot zyn, 7.ich met
Me armen bezig te houden en te 70rgen dat er in huil be-
staen voorzien worde. Wy /.yn voornemens versehcyde
artikels aen die belangryke siof toe te wyden wy /uilen
ons lieden be/ig houden met de bedelaers.
Volgens een officieel document, waren er op den I de/er
maend 81,038 persoonen die van de bedelary leven, te
weten 45,110 mannen, en 35,922 vrouwen.
Zie bier de verdeeling van dit cyder
Provinciën. .Mas nes. Vrouwen.
Antwerpen-4588 5713
Brabant!7438 0379
West-Vlaenderen. 0306 4638
Oost-Vlaenderen. 14,141 11,480
Henegauw5157 5828
Namen5054 2325
Totalen
43,116
55,922
Wy zien dat on/e provincie verre boven de andere staet,
en nogtans wy denken dat het eyiïer niet overdreven is
maer volgens die tabel, zouden wy eerst niet moeten zeggen
dat het gebrek aen werk eene eerste oorzaek is van 't groot
getal armen die zich aen de bedelary overgeven. Het dunkt
ons dat het klevn getal bedelaers in de provincie Luyk er
een klaer bewvs van is. T is in die streek dat liet element
van werk zich in verschillige takken verspreyd en bezigheyd
aen de verseheydene klassen van armen verschaftterwyl
het in onze provincie duydelyk bestatigd is dat het werk
byna overal ontbreekt, en dit byzonderlvk op het tydslip
des jaers wanneer de armen het werk meest noodig heliben.
Zouden wy dus niet mogen zeggen dat ile bedelary den
toestand is van den mensch die, door den nood of de
zwakhevd, of wel door de luyheyd gedwongen word te
leven van de aelmoesen van deze welke konnen geven
De maetschappv is dus aen den gezonden behoeftigen
werk verschuldigd, en indien het gouvernement, 't welk de
samenleving bestnert, aen deze eerste pligt te kort blyft,
zoo moet den mensch die geene middels van bestaen bezit,
het regt hebben te vragen, en deze die bezitten verpiigt
zyn te geven, want'tis een schelmstuk zyns gelyken van
gebrek te laten sterven. Maer indien het werk verschaft
word en uytvoerbaer of doenlyk is, zoo is den gezonden
armen verpiigt te werken, en de luyheyd, men mag liet
zeggen, is eene aenhondende diefte gepleegd teil nadeele
der maetschappy want zoohaesl zy leeft, ontneemt zy,
0111 liet even hoe zy het aenlegt, de vrucht van eens anders
arbeyd. Ook waren onze oude wetten zeer streng tegen de
arme luyaerds, zy bestraften ze zeer strengelyk en op de
meest schandvlekkende wyze. Die wetten, gelyk al deze die
door eene overmaet van strengheyd zondigen, wierden
zeldzaem uytgevoerd. Onze nieuwe wetten hebben de oude
vervangen door eene straf van opsltiyling die zelfs voor den
bedelaer geene straf is, integendeel 'I is een middel van
te leven ten koste van een ander.
De bedelaershtiyzen zyn door den bedelaer niet aenzien
als eene opsluytingsplaets die schandvlekkende is, integen
deel, hy ziet er eene herbergzaemheyd in die men verpiigt
is hem te geven.
De 011de wetten met hare strengheyd, en de nieuwe met
hare zachtlieyd zullen magteloos en zonder nylwerksel
blvven, zoolang eene waekzame en vooruytziende politie
den individu niet zal aenhouden van den eersten oogenblik
dat liv liegint te bedelen, en hem niet zal ondersteunen of
hem in den afgrond laet vallen.
Indien, gelyk wy zeggen, den gezonden armen man die
weygert te werken, pligtig is, dan moot er hem eene strenge
politic toegepast worden, Maer er zyn toestanden inliet leven,
zoo als de kindschheyd, de ziekelykheyd, den ouderdom,
waerin men van den mensch geen werken kan noch mag
evsshen. De samenleving is hem dan den onderstand ver
schuldigd dien zynen staet vercyscht. Zoo lang de eerste
pligt der maetschappy, namelyk van de armen te voeden
die niet konnen werken, niet vervuld word, is het moeyelyk
zich kraehtdadrglyk met het beteugelen der bedelary bezig
te houden. De gezonde en kloeke bedelaers vermengen zich
met deze die het niet zyn de eerste bemagtigen een deel
van 't medelvden 't geen de andere te regt verwekken.
Hel schynt dat de oude volkeren zich met dees onder-
scheyd niet bezig hielden mensehlievender dan wy iu
'1 inwendig der familie, dachten zy echter veel minder aen
het inrigten van openbare schuylplaetsen voor de ellende.
Hunne politie bepaelde zich in 't algemeen by het verwy-
deren der Itiye bedelaers van liet grondgebied van den
staeten dat zy er niet altyd in gelukten, hewyst de oude
komedie van een verachlelyk slach van individus die de
pretentie hadden 't eten en te drinken zonder werken.
Het was aen 't christendom voorbehouden zich over de
openbare ellende te erbarmen en de armen met aen de
verlatenheyd over te leveren. Ook maekten de verloochening
der aerdsche wellusten, de gemeenschap van goederen en
aenhondende zorgen voor den armen, de zeden der eerste
christenen uyt. Als Conslantimis het groot geluk had zich
tot den christen godsdienst te bekeerenputte hy er
menschlievende gevoelens 111 en werkte de zelve uyt met
den eersten hospitalen en schuylplaetsen te bouwen, waer
al de behoeftige christenen gevoed wierden. Hierby bleef
het nietbyna neven alle kalholyke tempels zag men een
gebouw opstygen waer de armen eii zieken eene schuylplaets
vonden.
Den II. Vincentius de Paula, welken wy mogen aenlialen
als hebbende eenen der eerste de noodwendigheden der
armen gekend 7.00 naer ziel als mier ligehaem, was van
gevoelen dat er met de bedelary en de luyheyd geen middel
was den armen nuttiger wyze te helpen en eene ware
beoeffening van katholyken christen iri te boezemen. Men
vind in de geschiedenis zyns levens dat hy te Macon. iu
Vrankryk, zyne eersle proef deed om de bedelary uyt
te roeven.
Hy vond dat die stad aengcdaen was van een plaeg die
afsehu welyker was dan die der sprinkhanen 111 Egypten,
gelyk hy zelf getuygt. 'T was een ontelbaer getal bedelaers
die onder betrek van zeden, eerlyklievd, godsdienst, matig-
heyd en rondzwervende gewoonlens, honderd mael slechter
waren dan de Bohemiers. Den II. Vincentius had zoo
groot medelvden met die ellendigen, dat liv de sta I niet
kon verlaten, zonder er middel voor die kwael te zoeken.
Zvne proef gelukte wonder wei om in de ligchamelyke
en geestelyke behoeften te voorzien, rigtte hy een liefdadig
broederschap in, waervan liet mansvolk de armen hielp,
en 't vrouwvolk de zieken oppaste. Na weynig lyd wierden
al de ongelukkige!) bygestaen en men zag geene bedelaers
meer. Zie hier hoe den geleerden pater Desmoulins,
schryver van dien tyd, hierover spreekt
Den H. Vincentius wist zoo wel de groote en de kleyne
te behandelen, dat elkeen goedwillig een zoo heylzacin
werk ondersteunde de eene in geld, de andere in graen
of andere levensmiddelen, elk volgens zyn vermogen
zoodanig dat by de 500 armen gehuysvest, gevoed en
s zeer betamelyk onderhouden wierden. Vincentius gaf
<t de eerste aelmoesen vertrok. Maer hoe vertrok hy?
Onder de zegeningen van al de inwooners, besproeyd
met de tranen dor armen, en overladen met de geluk-
wenschingen der overlieden.
GEVOLGTREKKING.
Zou men nu met de zelfde middelen de omzwervende
bedelary niet konnen uytroevën in al onze gemeenlens,
en aldus de zegeningen der deftige bewooners, de blvd-
scliapstranen der armen en de gel.ikweuschingcn der
overlieden verdienen Dien onscliatbaren dienst aen
't lydend menschdom ware gemakkelyk om bewyzen, en
zou de middels van onderstand zekerder en heylzamer
maken.
Men zal minder geven, men zal liet met meer verdiensten
doen de aelmoes zal zoo dikwils geenen ondraeglyken last
zyn, en men zal weten waer zy naer toe gaet. De opvoeding
der arme kinderen zou er eonc schuylplaets van deugd en
goed gedrag vinden; zy zal beschut zyn tegen het vrderf, de
ongebondenhevd en de wandaden. 'T is de jonglieyd die
meest moet verzorgd worden 't is als een spreekwoord
in de verbeleringshiiyzen dat eenen bedelaer die van zyne
kindscheyd af aen rondzwerver)' gewoon is, onverbeterlvk
is geworden en noyt zvn slecht leven verbet. De nvve.hevd
7.011 cr zich door uylbreyden en aen alle slach van werkvolk
bezigheyd verschaffenmen zal de fabrieken, die men
l'aniilewerkhuyzen noemt, konnen doen herleven, waer de
waekzaemheyd en 't bestuer der ouders waerborgen zyn
voor de zedelyklieyd der kinderen, en wanof geheel de
winst in 't huyshoiiden blyft.
Dit is voornamelyk 't werk der conferentiën van St-Vin-
centius de Paulo en andere liefdadiglieydsgeiioolschappen,
die zich konnen overluygen dat, zoo lang de omzwervende
bedelary beslaet, zy al tastende zullen werken en dat bare
moeylen en aelmoesen altyd min of meer in vrucht zullen
verliezen. Men zal zonder 't werk van den II. Vincentius,
weynig verbeteren, ongenoegzaem bystaen en de armoede
en zedclooslievd zullen in de eeuwige verlatenheyd blvven.
X."
Men meld ons uyt eene by Gend gelegene gemeente, dat
men bemerkt, sedert dat zeker francmagonsblad, 't geen
den schoenen naetn van Broedermin draegt, in de buyten-
gemeenten versehynt, den godsdienst, de zedelyklieyd en
liefdadigheyd oneyndig veel verliezen. Er is onder andere
eene gemeente waer dit blad verseheydene abonnementen
heeft, die grootendeels bedorven word, waer de ongods-
dienstighevd en zedeloosheyd scbrikburenden voortgang
doen, en de ongebondenheyd en slecht gedrag naer zich
slepen. Ook is die gemeente niet gelukkig, men heeft er
noch rust noch vriendschap, den haet, do oneenigheyd en
partytwisten verdeelen er de familiën, en stellen alles
gedurig in eene rampzalige beweging. De broederlykheyd
vnrdwvnt cr met de liefdadigheyd. noch liefde noch berm-
herligiieyd bestaen er jegens den armen, alle hulp word
geweygerd, en 't getal behoeftigen groevt erdagelvks aen.
De armen om Ie konnen blyven leven, zvn verpiigt in de
velden rapen te zoeken die y met water doen koken noch
brood noch aerdappels zyn voor hun verkrvgbaer
Zie daer waer het liberaters-francmagonnisnms de samen
leving heenvoert; gelukkiglyk voor de gemeen tens waer
dien slechten geest der secte indringt, dal de armen nog
door gevoelens van zedelyklieyd en geloof bezield zvn,
want zv hebben liever al de smei ten der ellende te lyden,
dan zich aen wandaden over te geven. Moest de armklas,
door cle leeringen van dit francmagonsblad, var. zyne goede
gevoelens beroofd worden, God weet wat cr in die ge
meente zou gebeuren
En wat er nog liet droevigste is, is dat dit schandblad
in vele plaetsen den burgemeester, eenen schepen of den
secretaris voor inschryvers lelt, welke zicli in 'i algemeen
niet vergenoegen liet vergift alleen in te zuygen, maer het
zelve in de herbergen onder hunne onderlioorigcn ver-
sprevdrn. Men is geneygd om te gclooven dat vele be
noemingen op den buy ten gedaen zyn uylsluytelyk om het
verderf uyt te breyden. "T is bvzonderlyk onze provincie
die zich ondersclieyd zeldzaem gebeurt er eene benoeming
die door den partygeest niet gevlekt zy. Men ziet cr niet
naér of gy treffelyk of slecht, bekwaem zyt of niet, of de
gemeente belang heeft u te hebben of niet, men onderzoekt
alleen of gy aen de part//, aen de serie behoort, of men op
u mag rekenen, en byzonderlvk of gy vvandig zyt aen den
klerikael, 't is te zeggen of gy uwe godsdi'enstpliglen
miskent en bereyd zyt tegen de priesters te werken als de
gelegenheyd ziel) voordoet Men zou zeggen dat er
een ordewooid uyt de logiën gekomen is krachtens 't welk
er moet gewerkt worden 0111 aen het platte land de beweging
des verderfs Ie doen ondergaen, en dat er eene zending
vastgesteld is 0111 alle elementen van godsdienst en zede-
Ivkhevd te doen verdwyneu.
Ook kent men de worsteling die verscheyde afgeveer-
digden onzer provincie moeten uylstaen om de bekenrlyke
lieiioeiniiigen tegen tc kanten die M. De Jaeglier vcord aegt.
0111 aldus zoo veel mogelyk te beletten dat den geed van
verderf in de biivtengemeentens dringe. Zie h"cr onder
vele een voorbeeld van de kuyperyen der liber; terssede
I11 het dist rikt Andenaerde is eene gemeente waer eenen
burgemeester moet benoemd worden. Er is eene enkels familie
die aen de liberalerspartv toebehoort en die deze party nog
al wel dientnu, ofschoon dit hnysgezin reeds d( n notaris,
den gemeentesecretaris, den ontvanger run den armen en de;i
ontvanger der kerkfabriek oplevert, wilt men neg dat den
burgemeester ook uyt dit zelfde huyscezin kom?