IONDAG 50 NOVEMBER 1856.
ELFDEN JAEEGANG. - N' 553.
Vertrekuren nvt de Statie AeSst MER:
Vertrekuren uyt verschiïïige Statiën.
AELST, DEN 29 November 1856.
Het adres in de Wolkskamer.
Waer hebben wy dit verdiend
Leest en oordeelt.
Is er nog iels?
■©enderm5-40 8-05 10-60 3-30 5-30 8-50. :$Gend, Brugge, Ostende 8-10 - 11-25 1-25—
Lokeren 8-05 10-00 3-30 5-30 8-50. 3 -30 5-301« klas langs DendemiOHde.
Brussel 7-50—1845. Kortrrk, Mouscroen, Kyssel jlungs Lede) 8-10
Mechelen Antwerp., 5-40 -8-05 10-»3-30. 11-25 5-30.
LeuvThienLuyk,\erv5-40 8-05 10 3-30 8-15 Doornyk, Ryssel (langs Alh 7-50—1-05- 5-15
l.antlen,St.Truyën, Hasselt. 5-101Ü-» -3-30 k Nin. Oeerardsb. Ath, -5 i1-055-158-15.
Gend 8 10—11-251-25—8-50. g Bergen, Quie*rain7-50—.1 05—5-15 l®en2e kl.
stnen dey.e vertrekkende van Ath 0-30 4-1*0
-30 1-20— 5-30.
Te LEDE staen al de konvoys. Te idecem
0-00 en deze vertrekkende van Aelst
Staen te <;\'SE«EM stil al de konvoys uytgenomen dezen vertrekkende van A'-lsl 0 0.) des
morgens en 8 50 's avonds en van Dendermonde ten 0-00 's morgens en 8-00 's axonds.
Staen te Santbercen de vertrekken nvt Ath 6-30 's rnorg. 4 en 0-00 des avonds. Van Den
derleeuw 8 05 's morg. 1-20 en 8 40 dos avonds.
<CU!QUE -SL'liM.
VAN LOKEREN NAER
Dendermonde, Aelst 5-30 9-30 3-15 7-20.
'Ninove, lieerardsbergen, Ath 5-30 9-30 3-157-20.
VAN ATH NAER
Geeraerdsbergen, Ninove, Aelst, Dendermonde, Lokeren 6-309-554-00.
Geernerdshergen, Ninove Aelst, Dendermonde. 6-3U9-554-ÜU7-15.
Brussel (langsDenderleeuw) 6-30 0 00 7V15.
Gend,-Brugge., ©stende 6-30 (langs Lede.) 9-5547-15 (langs Dendermonde.)
VAN COD NAKII
Aelst, Bruss, Ninove, Ath 7-10 T2 "20 - 3 007-30.
VAN UitUSSE/L NAER
Aelst, Gend 7-15 12-300-00 8-00.
Ninove, Geeraeid-hergen-, Ath lan»s Denderleeirw') 7-15 12-30 8-00.
VAN DENDERMONDE NAER:
Brussel langs Aelst) 7 25- 11-35—0-00 8-00 I Alr-ch.) 6-05—8-30—10 2 4-0,
A «'1st, 7-25 8-40- 11-35 4-15 6-10-8-00.
DEN DENDEBBODE
Geiyk Rel te voorzien was, heeft de beraedslagiug over het
adres in antwoord op de troonrede byzonderlyk geloopeu op de
zinsnede Relrekkelvk hel onderwys, 't welk ten koste van den
staet gegeven word.
Voor wat die zinsnede aengaet,deconservateurs-represenlanten
hebben ze aangenomen nieltegenslaende haren opstel veel duy-
delyker en klaerder zou konnen geweest zyn; doch de uylleggiu-
gen die door 'i gouvernement zoowel dan door den verslaggever
der adres-commissie zyn gegeven hebben derzelver beleekenis
eu grond wel bepaeld. De borat dslagingen, of liever de twisl-
redens die er uyt dien hoofde lusscheu de kalbolyken en libera
len ontstaen zyn zullen bare vruchten dragen en daerdoor aen
't publiek zeer nuttig zyn. Alles is ontdekt, al de plannen en
iuzigleu der liberalers-inatjonnieke secte zyn ontmaskerd en lol
in de verhoienste punten onderzocht; men heeli niet konnen be-
grypen lot boeverre die secte wilde gaen, welke aenvallen zy
legen den kalbolyken godsdienst beieydde, en wal zv alles in
T werk steil om dezen godsdienst uyt T berle der Belgen te
rukken.
Een kopstuk der liberalerssecte beeft begonnen met te verkla
ren dat de kalbolyke religie bier baren lyd gehad beeft, dat zy
mei onze constiluiionnele instellingen niet meer kon vooruyi-
gaen, juyst als of bet de liberalers-orangisten van 1850 waren
die onze instellingen geslicht hadden. Die gasten komen van
da eg de siichling on/.er'vrybcyds-inslellingen reklameren, terwyl
zy, in den lyd, alle poogingen hebben aangewend, alte geweld
Rebben gedaen om bet land te helpen verdrukken en onder de
slaverny en onverdraegzamen willekeur der Nassauwers te doen
Rlyven.
Indien Belgiën ontvoogd is geworden, indien bet de kelens
van hel despotism us beeft verbryzcld, dit is te danken aen de
katholykéu welke, door bun palriotismus, door bunue liefde lot
de vrvheyd, bet land verlost hebben van bet bollandscb jok en
bel begiftigd met eene grondwet die nu op T berle drukt der gene
die ze beden zouden willen onlêeren 8in tot bun doel, lot de
vernietiging van bet geloof onzer voorouders te konnen geraken.
Dit heeft inen nu in de kamers gezien, niets is door de liberalery
verwaerloosd, niets is nagelaten, alles is over 't hoofd gezien om
dit heylig geloof aen te ronden, hatelyk te maken en met smaed
ie beladen; de grofste ja meest godslasierende schimpredens zyn
legen de leering van Jesus-Chrislus uytgebraektmen is zoo
verre gegaen, dat men de beylige woorden door onzen goddelyken
Zaligmaker uvtgesproken, als een scbaudelyk theaterspel geparo
dieerd en mei schimp bedekt beeft
0 ongelukkig Belgenland welk eerloos scbandrel moet gy
thans verkroppen welk rampzalig tooneel van ergernis levert
gy thans aen geheel de aerde op Gy die in alle tyden de eer
volle faem genoten hebt van aen uwen godsdienst zoo verkleefd
le zyn, gy die in alle tyden zulke schitterende bewyzen van
geloof en eerbied voor de 11. Kerk gegeven hebt, ziet nu in uwe
welzalen wezens zitlen die Geloof en Kerk in derzelver grond-
znylen met eene ongehoorde razerny aenvallen, die de religie van
den groolen Verlosser des mensebdoins in stukken en reepen
scheuren, en op den voorgevel van 'l paleys der natie in bloedige
letters willen schryven Uael aen God, verdrukking der Kerk
verdelging hater zaligmakende leering Ach Belgen, onthoud
bet wel, op den dag zelf dat gy, onder scbvn eener valsche vry-
heyd, bet gezag der Kerk zult willen afschudden, zult gy de
onverbrekelyke nagelen omklinken met welke gy aen de scban-
delykste slaverny zult gehecht zynEn dan, wee u, ongeluk
kig volk, dat gy u veroorlooft te klagen, want uwe klaglstemmen
zuilen op bet schavot, onder bel moorddadig stael der guillotien
gesmoord wordenDit zyn de woorden die d'ondervinding
van 1795 u toeroept
Wy willen in dit artikel niet dieper d'omstandigbeden dezer
beraeds!aging onderzoeken, maer wy zeggen dat elkeen nu moet
klaer zien eu geenen twyffei meer kan hebben nopens de plannen
en inzigten der liberaters-francmagonssecte. Indien men 's lands
ondergang en verderf wilt voorkomen, men moet gevoelen dat
den tyd van toegevingen uyt is, dat de verschooningen ten voor-
el ele der liberaters moeten eynuigen, en dat alle kalbolyken
zich moeten vereenigen, elkander verstaen en gereed zyn om de
aenvallen van den genietenen vvand, de aenvallen der francma-
«.tonssecte, met geweld te' verslooten en bare stoutmoedige ver-
metenbeyd voor goed néér le vellen.
Onder den indruk dezer laetsle bemerkingen hebben wy de
grootste moeyle om de verontweerdiging te bedwingen die wy
gevoelen over epnen uylval dien Al. den minister De Decker legen
de katholyke drukpers en byzonderlyk tegen de kalbolyke drukpers
der Vlaenderen gedaen heeft, mei dezelve van onverdraegzaeinhevd
en uylsluylingsgeesl te beschuldigen, er byvoegende dal dien
geest ons van den vremden is overwaeyd
Hebben wy verdiend iu den Index-De Decker gesteld te worden
omdat wy, uyt palriotismus en uyt liefde voor T welzyn des
Vaderlands, de zaek des godsdienst hebben verdedigd
Verdienen wy zulks van wege eenen kalbolyken minister omdat
wy, onze pligten kwyTende, de alarmklok hebben geklept als,
gedurende de vyf laelst afgeloopene jaren, den duyvel der onver-
draegzaembeyd gedurig de klauwen opengesperd hield om geheel
't land le verslinden
Verdienen wy die onbegrypelyke aemanding van wege eenen
conservaleuisminisler omdat wyvrymoediger dau bymet
blanken sabel tegen de dwaling, tegen bel bedrog, legen bel
geweld, legen de verklikking, tegen descbandelykste dwiugelandy
in 'l strydperk zyn getreden
Verdienen wy die hoogst ligtzienunige uyldagende afkeuring
omdat wy de Belgen hebben gewaerschouwd legen de gevaren die
't Vaderland bedreygden en bun aengemoedigd oui uyt liunne
sluymering op le staen
Ah M. De Decker, gy sy-t wel ondankbaer, gy beloont ons
slechtMaer, dank zy God, wy hebben de overtuyging van
ons geweien, wy hebben de goedkeuring en den onderstand van
alle ware vaderlands- en godsdienstminnende Belgen en dit moei
ons magl en moed genoeg geven om bet bitter verwyl en d'onregl-
veerdige beschuldiging van eenen minister le vergeven en le doen
vergelen, 'l Is waer, wy hebben harde ooge8 blikken le doorslaen
gehad, wy hebben bet geweldig scbroolvuer van honderde
balteryën moeien irotseren, wy hebben menige gevallen gehad
die ons voor altyd aen bet-lastig en hoogst vervelend gazelliers-
ambl zouden hebben konnen doen vaerwel zeggen doch, gesterkt
door onze goede principen, gesterkt door de waerbeyd en regl-
veerdigbeyd der zaek die wy verdedigden, zyn wy die ontzaggelyke
hinderpalen le boven gekomen en moeten wy in die zelfde zaken
wederom eene beweegreden vinden om over eenen blaem, boe ge
voelig en bitter hy ook zy, de groote spongie der vaderlandsliefde
te passeren. Wy mogen immers nooyt vergeten dat wy moeten
vereenigd blyven en, buyten de principenalle oorzaek van
verdeeldbeyd vermyden. Den grooten Tbemislocles verzekerde
aen Eurybiades, koning Laccdcmoniën, dal, als zy hunne slryd-
kracblen vereenigd hielden, zy aen den vyand konden 'l hoofd
bieden, maer dal zv onvermydelyk zouden verpletterd worden,
indien zy dezelve verdeelden. (1)
Nogtans, om onze lezers le laten oordeeleu over de weerdt der
afkeuring die 51. De Decker nopens de kalbolyke drukpers beeft
uylgebcagl en waertegen geheel de kalbolyke drukpers protesteert,
gaen wy hier de grondige bemerkingen van den Ami de l'Ordrc
van Namen laten volgen. Dit blad drukt zich uvt als volgt
M. De Decker beeft zinspeling gemaekt op de herderlyke
blieven der bisschoppen, nopens welke hy zich beeft uylge-
drukt in bewoordingen die by de liberatersbladen als eeneu
blaem gehouden worden; M. De Decker beeft ook gesproken over
de kalbolyke drukpers al aen een deel derzelv» onbegrypelyke
verwylingen toe te sturen. Wie zou hel geloofd hebben dat,
zich in zyue redevoering willende bezig houden met het geen
men beter buyten de kamer zegt, M. De Decker, in tegenwoor-
digheyd van zooveel ongrondwettige gedrochtelykheden die
dagelyks in de onkalholyke dagbladen gedrukt worden, zich tol
de kalbolyke drukpers zou wenden om aen deze bet belyden
van ougrondwettige leeringen te verwyten? Dit is, wy herbalen
hel, eene ongebrypelyke verwarring. Als bet noodig is, zouden
wy M. De Decker naer de redevoering van M. De Tiieux ver-
zenden. De dagbladen die hy beschuldigt hebben twingtigmael
deze thesis onderzocht legen de drogredens en de trouweloos
te beyd der liberale drukpers; eiken keer is de antwoord zege-
i tt vierend, onwederleggelyk geweest eiken keer zyn de duyde-
lykste verklaringen geheel de opeenstapeling van tegenstrydige
uylval len komen om verslooten, en wy zouden geloofd hebben
u dal de trouweloosheyd alleen kon blyven volherden.
<t De Thesis van JV1. De Decker, weet by bet niet, beeft altyd
geloopeu oj) de encycliek of pauslyken brief van 1852M. De
a Decker beeft NEEN geantwoord aen M. Frère, die hem vraegde
of by de encycliek in eenen leerstoel van den stael zou laten
onderwyzen. De antwoord, gelyk de vraeg gedaen was, beeft en
kan geenen zin hebben. Maer als geheel de liberale drukpers
aen geheel de kalbolyke drukpers de vraeg doet gelyk zy reeds
door de redevoering van M. De Tbeux is opgelost, namelyk of
de kalholykcn de godsdienstige principen der encycliek konnen
by treden, zonder op le houden van aen 's lands instellingen
getrouw te blyvendan antwoord de katholyke drukpers eenstv.m-
tr miglyk «3A
En als nog de liberale drukpers ons kalbolyken, kinderen der
11. Kerk, uyidaegt om de encycliek van 1852 at te zweeren,
onder straf van te mishagen aen de gevoelens die deze drukpers
nopens de constitutie heeft opgevat, dan antwoord geheel de
katholyke drukpers door eene eenstemmige prolestatie tegen
i bel enkel vermoeden van lafhertigheyd en van geloofsverzaking
die men haer durft voorstellenWy zullen altyd gelooveii
j dal M. De Decker de zelfde antwoord zou gevenMaer wat
moeten wv over zyue redevoering denken? De iiyldrukkiiig van
ons spvl zal volkomen zyn en wy durven zeggen dat den
(1) Themisiocl
bulur perilurus.
s spreker niet zal ontsnappen aen een nog levendiger gevoelen
aen bel gevoelen van verwyling legen zyn eygen zeiven
Gelyk men kan voorzien, hebben de liberatersbladen victorie
gezongen als zy de woorden van M. De Dccker tegen d.- katholyke
drukpers opraeplen niet een blad beeft er aen ontbroken alle
hebben om le geweldiger geweest. Dit kor. niet anders, de gele-
genbeyd was te schoon. Maer die aeuraiidingeii der liberaierspers
tegen de katholieke bladen zullen vroeg of lael bet gemoed ont
rusten van den onvoorzigligen minister die, gelyk wy verhopen
meer dan eens op zyne borst zal kloppen en med culpd zeggen
«.uiwoord op
dikwils dwaes, mis-
1
l univpjsos essf pares posse niebal, dispersos ti*sia-
u. ,^ep dc %ita Tliemisluclis
Ja, wy moeien er nog byvoegen nat dc-Annates Parlementairet
mei nauwkeuriglyk bevallen alles wat M. He Decker legen ,|e
kalbolyke drukpers heeft afgegeven. Men verzekert ons siêllHyk
dat zyne aeurandingeii merkelya iu bel officieel staelsbJad zvn ver
zacht geworden 'l is wel waer dal den zin denzelfden is "ebleven
en dat de aeurauding legen de katholyke denkwyze is behouden
maer de gedrukte redevoering is op verre naer de zelve niet dan
deze welke is uvtgesproken. Wel dat wy 'l e«»e zullen nemen
gelyk ander, maer wy moeien evenwel doen opmerken dal de
wyzigiiigen die men zich voofoorloofl aen eene redevoeriii" nad tl
men dezelve voor de kamer eu de tribune* lieel't uitgesproken
zeer berispelyk zyn de Annates Purlemenlaircs moet turn aenzien
als gevende zeer nauwkeuriglyk en geirouwelyk de woorden 'die
eeneu redenaer heeft uylgesprokeu, wam als men nadien alles
zou tnogeu veranderen en wyzigen, dan zou men tien Uoniicur
mei meer gelooven en men zou voor nauwkeurig en getrouw
nemen 't geen andere dagbladen over de zittingen der kamer
meededen. Er is nog eene andere reden die gewigtiger is
welen dal de redevoering van eenen spreker die
eene gevvyzigde of veranderde redevoering
plaelst of volkomen slecht zou schynen.
Onderlusschen, omdat 11. De Decker verlegen is de woorden
gelyk by die in de kamer heeft uylgesprokeu iu den Honileur tè
laten stellen, doch niettemin zyue aemanding staende houd tegen
de onverdraegzaeinhevd die hy aen de katholyke drukpers verwvt
moeten wy hier onzen weuscli le kennen geven dat den heer
minister zich klaer eu duydelyk nopens die onverdiaegzacmhevd
zou uyldrukken. Het is mogelyk dat hy door zvne juysié bepaling
andermael de levendigste loejuyehingeu en bravo's 'der liberaler»
zou verdienen.
Gelooft hy misschien dat wy onverdraegzaem zyn omdat wv ons
kracbldadigtyk verzetten tegen de werkingen der vrynietselarv
die hetcalbolicismus langzamerhand oudermynt en'oindat wv
ons hel geioof onzer voorouders niet laten ontrukken zonder de
stem te verheffen en maelregels le nemen om die secte in hare
duyvelsche onderneming, te verhinderen
Zyn wy misschien onverdraegzaem omdat wy geprotesteerd
hebben tegen hel decoreren van den goddeloozen Allmeyer voor
hooge diensten aen l onderwijs bewezen, daer waer M. De Decker
zelf, in den tyd, de lecringeit van dezen professor zoo hard ge
schandvlekt heeft 1 8
Zyn wy misschien onverdraegzaem omdat wy aen M. De Decker
gezegd hebben dat hy, in 'l belang der uuiversileyt van Gend de
professors Laurent en Drasseur moest verplaelseu "eivk' de
liberalen met professor Huet gedaen hebben
Zyn wy onverdraegzaem omdat wy afgekeurd hebben dat M De
Decker geene straf heeft laten opleggen aen de ougebondene
studenten der gendsche uuiversileyt, die zoo eerloos en schandelvk
in volle publieke plaels le Gcml hel Allerheyligsle Sacrament
hebben gehoond en beledigd
Zyn wy onverdraegzaem omdat.... Maer 't is al genoeg gevracd
wy welen immers maer al te wel waerom wy, in d'oogen' vaiï
Ml De Decker, onverdraegzaem zyn; doch hadden eenige katholv'ke
gazeltiers der Vlaenderen in de kamer geweest als iiy J00
veerdig NEEN zegde wanneer hem gevraegd wierd of In- dè
encycliek van paus Gregorius in de universitevt zou laten onder
wyzeti, hy zou misschien nog meer tégen onze zoogezegde onver-
draegzaemhevd geschreeuwd hebben, want wy alle katholyke
dagbladschryvers der Vlaendcren, zouden eensklaps als eenen
man zyn opgesprongen en tegen dezen onbegrypelyken NEEN uvt
al onze krachten geprotesteerd hebben
M. De Decker zegl dat dit slach van onverdraegzaemheyd ons
van den vremden komt!Ah! indien hy waerlyk goede ge
voelens heeft, dan zal deze verregaende ügtziunighevd hein hit
eene groote les verstrekken en hem aensporen iu liet vervolg
voorzigliger le zynWant zie hoe den schandaligen Hes.saner
dc Gand dit woord van den vremden tivllegthy z'egl dat M De
Decker heeft willen zinspeling maken op Roomen, dat hv den
H. Vader, de Katholyke Roomsehe Kerk heeft aengedityd
MM. De Decker eu Vilain Xllil hebben in de zitting van dvnsdag
de loftuylingen bekomen van M. De Vauv dit is eenen anderen
wind die over deze twee ministers blaestwy zullen niet ze»->en
wat voor eenen wind, maer geheel de wereld zal hel "evoefen
en wy deuken dat dien liberalen, en zelfs doctrinair, n liberalen
wind zeer wel uytlegl welk den wind van «nvenlracgzay-mhevd'is
die M. De Decker aen de katholyke dagbladen verwyt...