ZONDAG 14 APÏtIL 1861.
YYFTÏENÜEN JAERGAXC. - X' 765.
fl
Vertrekuren uvl de Statie Aelst NAER:
fi FRANKS 'S JAF.RS.
Vertrekuren uyt versehillige Statiën.
Vó.
A'FLST, oen 15 April 1861.
Welke zyn de uylwerksels
Leest verder.
Wy mogen dus hopen.
Gevolgtrekking.
PILLEKEiYS.
Dendfirnt. 5-20 8-30 11-55 12-30 3-10"0-10 ^Ornd, Brugp.e, Ostende 8-25 -12-20 0-00
Loken-». 5 20 8 30 12-30 6-10 .-00 3 10 - 6-101« kin* IanBs Dendermonde
Brussel 7 45 (•-<> 12-3 3-10 5-45 8-30. Korirvh, IMmiscroeii, Kvssel (langs Lede) 8-25
MecYiBrus. Antw. 5-20 8-30 12-30 3-10 6-10 j 12 30 - 0-00 3-10 6-10.
LeuvT hien Luyk 5-208-30 12-30 3-10 6 10 Donrnvk, Ryssel (langs Ath.7-455-45 0-00
Ter* Land StTru*ënf5-20 8-30 12-30 3-10 6-10 I >'in. Oeerardsb. Ath, 7-45 2-35 5-45 8-30.
Gend 8-2512-3*00-003-106-108-211 Bergen, Qninvrain 7-^50-002-355-45
Te i.bdf staen al de konvoys.Te Idrcem smen de*e vertrekkende van Ath 6-300-00
10-10 4-35 0-00 en deze vertrekkende van Denderleeuw al de convoys.
Staen te cysecem stil al de konvoys uytgenomeu dezen vertrekkende van Aelst 0-00 des
morgens en 0-00 's avonds en van Dendermonde ten 0-00 's morgens en 0-00 's avonds.
Staen te Santberckn deverfrekken uyt Ath fi-30 10-10 's morg. 4-35 en 0-00's avonds.
Van Denderleeuw U-GO 8-10 's morg. 2-50 6-00 en 0-00 des avonds.
VA IV LOKER F.N NAER
Dendermonde, Aelst 6-5° 12-15 3-00 7-20»-».
Nittove, <ieerardsberften, Atb 6-ÖU 12-15 -3-000-0,
V AIV ATW NA EU
Geeraerdsbergen. Ninove, Aelst, Dendermonde, Lokeren 6-30 10-10— 4-35—0 00.
Lessen. OerraerdsbergeirNinove, Aelst, 6-3(1()-• 101O-J0—4-35—0-0.
Brussel (langs Denderleeuw; 6-30— 1U-I( -4-35
(iend, Brugge, Oslende 6-30 (langs l ede.) 10-10 4-35 0-00
VAN «END NAER
Audrnaerde, 9-25 2 25 7-45 - naer Aelst, 7-00 11-45 00 2-20 5-00 7-40.
VAN BRUSSEL NAER
Aelst, (lend 7-35 11-40 2-2U 5-20 7-30. f -1
Ninove, Geeraerdsb. Ath, (langs Denderleeuw) 7-35
VAN oen u ER 3
Brussel (l. Aelsi) 7-15 12-05, 2-00 5-
Aelst, 7-15 -7-55 12-05 2-00
VAN OENU ER MONDE N.ï K R
uciturn jiuuur. 11 d r. tt -y
>-10 7-45 (I. Meci.) 5-45.9-I^2^«ê $-35 6-40.
00 5-10 7-4B;
DEM DENDERBODE
Ilel is den eersten keer niet dal de Kerk zoodanig aenge-
rand en oiiderniytid is geweest, dat men ze vernietigd
gelooide geheel- hare geschiedenis is de vervolging, 't is
ltaer voorzegd geweest, ntaer .er is by besproken dat zy
altyd zal zegevieren en hare vvanden verpletteren. Op niet
een ander tydstip heeft nten noglans de kerk niet zoo veel
trouwloos geweld zien aenranden dan op onze dagen, men
zou zeggen dat geheel de hei tegen haer uytgelaten is ett
dat de laetste wanhopige krachtinspanningen gebruykt
worden om eyndelvk in de verdelging Ie gelukken.
Het opperhoofd van den magtigsten slaet van Europa,
die, door zyne eerste akten, deed gelooven dat hy eeneii
waren vriend der Kerk was, doet haer thanseenen bedekten
maer gevaerlyken oorlog aen. Doelt van zoobaest by met
zyne vyandige akten afkwam, Iteei'f men ze seffens begrepen
en de Kerk beeft zich op de hoede gehouden. Ite/.e.b dekte
aenrandingen hehhen dus voor uylwerksel 'gehad ontnid-
delyk de verklcefdherd en getrouwheyd aeu de Kerkte
vermeerderen. Dezen polentael had gerekend op eette
scheuring onder zekere geestelykheyd en byzonderlyk
onder de bisschoppen en vleydde zich eene nationale kerk
te stichten waervan hv liet opperhoofd zou geweest zyn,
nationale kerk die aen Roomeii zou tegenstand geboden
en aldus de grootste ramp voor de ware eenheyd der
Catholyke zou daergesteld hebben. Maer den man vind zich
bedrogen, de geestelykheyd en byzottderlvk de bisschoppen
loonen nu meer dan ooyt dat zy'inel Iteri en ziel verkleefd
zyn aen de algemeene Kerk van 'Rootnen, zy verklaren, door
woorden, werken en schriften dat de eeuwenoude en alleen
onfeyibare njagt deze is van den Paus,.... De godsdienstige
dayotie neemt toe naer mate de vervolgingen en kwellingen
legen de Kerk van wege bel fransch gouvernement harder
en poekeloozer worden, De dagbladen verbalen dat de
godsdienstige plegtigheden der Goede week te Parys, die
stad welke men ais het Babyloniën der eeuw aanzag,
plaets gehad hebben onder eenen toevloed en de mede
werking van zoo ontzettende massa's volk, dat zulks nog
nooyt is gezien geweest. Al de kerken waren te kleyn om
de geloovigen te bevatten.
De menigte droevig en ingetogen, kwam er met eenen
beangstigden geest over de gevaren des Christendoms,
maer de menigte is niet neergeveld door de verdrukkingen.
De hoop leeft in 't diepste der zielen. Het Hoofd der Kerk
is beroofd van zyn tvdelyk koningdom, de Scriben en
Phariseën befwisten Hém zyne regtstitels en pleytende voor
de openbare denkwyze gelvk eertyds voor Pilatus, trachten
zy zyne koninglyke regtstitels 'te vernietigen. Maer de
openbare denkwyze antwoord nopens dit koningdom gelyk
Pilatus, en word Pius IX welhaest gelyk aen zynen godd'e-
lyken Meester, beroofd en ontbloot van alles,bedekt met
eenen purperen mantel, een riet in d'ltand en eene doornen
kroon op 't hoofd, den dag zal welhaest komen, gelyk wy
er velen in de geschiedenis der Kerk van over achttien
honderd jaren gezien hebben, op weiken de verheerlyking
van den bedrukten zal schitteren ondanks de Scriben en
Phariseën, ondanks Herodes en Pilatus, ondanks Annas en
Caiphas. Ja, dien dag moeken zal komen omdat dezen die
hem kan doen versehynen als het tyd is, zulks vast beloofd
en met eed bevestigd heeft.
Eene taraelyk gewigtige gebeurtenis komt plaets te grypen
in 't parlement van Piemont, 't welk samengesteld is uyt
alles wat goddeloos en revolutionnaire in Italiën te vinden
is, en waerin minister Cavour al zyne carbonarische magt
gebruykt om de gemoederen tegen Hoornen en deszeifs Kerk
op te winden. Welnu, in eene antwoord welke door een lid
der Garibaldibende, door zekeren Ferrari, opgeblazen
•socialist, aen minister Cavour toedouwde, vinden wv de
volgende woorden
Dat men naer Roomen niet mag gaen ten zy onder de
vier volgende voorwaerden
1° Roomen aenzien als de hoofdstad van Italiën, iets
wat Piemont alleen niet doen kan
a 2° Zich t'accoor 1 stellen met Vrankryk, 'l welk niet 1
wilt dat den Paus Roomen verlieze l
i
3° T'accoord zvn met 200 millioenen Catholyken, die
ook niet willen dal Roomen aen den Paus ontnomen
worde
4° Den diepsten eerbied loonen voor de principen en
a leeringen der Roomsche, Catholyke en Aposlolyke Kerk.»
Den garibaldischen spreker deze vraegstukken in overzigt
nemende, toont er de moeyelykheden van aen en eyndigt
als volgt
liet steekt my tegen in onderzoek te treden over de
0 tvdelyke magt en de geeslelvke magt der Pauzen. Men
a spreekt van onvereenbaerheyd tussehen d'eene en d'an-
a dere, en nogtans zy hebben teel samengegaen gedurende
a vyftien eeuwen.
a Alen spreekt van de afschaffing van 't pauslyk gouver-
nement. Nogtans men mag dit gouvernement niet slechts
in zynen tegenwoordigen toestand aenzien. Ik neem al
dé kritieken tegen den Paus aen, zy vergenoegen niet
om hem te dooden in zyne magt en zy verzwakken ónze
zaek. Pius IX ol zynen opvolger zal konnen wyken voor
Napoleon lil gelyk Clemens Vil voor Karei den vyfden
geweken heeft, maer dit is een feyt dat tot voordeel
keert aeu de tvdelyke souverevnitevt, want zy heeft
voortdurend blyven 'bcsiaen sedert Clemens VII. Over-
groole revol.utieu konnen in den schoot der Kerk nog
plaets hebben. De aenstokers der tegenwoordige be
et weging, Iiomini, Gioberti en andere zyn voor Roomen
1 blyven staen, wy vinden daer de verbodene vrucht, wy
vinden er de ex-communicatie, ben Iluomschen stoel is
o noodlottig aen de koningen van Italiën. Napoleon is in
ballingschap gestorven. Vele anderen zullen sterven onder
den slag der excommunicatie
Minister Cavour heeft hierop niet geantwoord het. zou
overigens moeyelyk geweest zyn den afgeveerden Ferrari
Je bestrvden, maer den fameusen minister, die geheel
t calholicismus wilt verpletteren, zal in de woorden van
Ferrari het zwakke en H onmogelvke vinden van al zyne
pausmoordende poogingen. Deze redevoering kan ook tot
narigt dienen aen Napoleon, ter zelfder tyd tot antwoord
aen de schandelyke aenranding van den röoden kozyu en
byzonderlyk tot mondstopping aen den franschen minister
van buytenlandsche zaken, die later zal ondervinden dat
het zoo gemakkelyk niet is, gelyk hy zoo sehaemteloos
zegde, de kalot in 't modder te slaen
Ja. wy mogen hopen en met betrouwen hopen. De be-
lolle is daer. Als men ziet hoe God de zaek zyner Kerk
behandelt, dan mogen wy, als Christenen, ons niet ver
schrikken en nog min ontmoedigen, Hoe dik de wolken
zvn die zich aen den gezigteyiider samenpakken, hoe
vreeslyk het gedruvscli van dén donder zy, voor zyne
oogen en door de eeuwen heên zvn er zoo" veel sehroo-
melvke tempeesten van verdrukking', vervolging en bloed-
vergieting voorbygesneld zonder dat de Sleenrots een
enkelen scltelver verloren hebbe want zyne belofte
errinnerende, beeft den Almagtigen Stichter zyne Kerk
altyd gered en dat spyts de bedreygingen, spvts 't geweld,
spyts de lasteringen, spyts de vervolgingen dér boozen en
spvls alle de listen der helle zelve
Het schipken van St-Pieter word wel heên en wéér
geslingerd en schynt door de woeste golven onverntydelyk
te moeten verzwolgen worden, maer evndelyk toch word
de zee kalm en 't schipken kan wederom zonder hindernis
varen. De magt van het Roomsche ryk, van liet Byzaotisclie
t yk, van aet Duytsche ryk en veler andere is verdwenen
de verdrukkers van Pius VI en van Pius VII zyn gevallen,'
terwyl den Apostolyken Stoel, boe oud bv ook zy, alleen
gebleven is. Op alle bladzyden der kerkelyke geschiedenis
schittert de magt der Kerk in vurige lettel-s gelyk de magt
Gods schitterde op de muren der feestzael van 'Bailhasar,
cn ejkp eeuw moet gedwongen of ongedwongen eene ge-
tuygcnis te meer aen deze waerheyd komen geven. Indien,
volgens de menschelyke ondervinding, de Tarpeaenschè
rots te Roomen digt. by 't Capitolium staet, volgens 'l Evan
gelie zyn er maer dry dagen tusscben den Calvarieberg
en de Verryzenis....
Wat kan de samenleving verwachten van de gouverne
mentele ontwerpen van namelyk de Kerke van Christus
omverre te werpen
Deze die twyfelen dat den godsdienst, de Catholyke Kerk
den politiekèn steun zy der volkeren, hebben maer alleen
de daadzaken naer te zien-die gebeutd zyn sedert den
eersten dag der wereld. En wat is van dlteg de grootste
slral der volkeren Het is de revululie overalHet regt is
geen t egt meer, de gehoorzaemheyd aen de opperhoofden
der stalen beslaet niet meer byzonderlyk in deze siateu
waer de niagonnieke secte wilt regeren en heerschen. Waer
zouden wy naer toe gaen Naer de barhaerscliheyd, naer
de ul^tm-ene baenstroopery, waervan de souverevnen,
die de kerkvervolgers ondersteunen, de eerste slagtóffcrs
zullen wezen. Ja, en daervan zyn wy zeker, de volkeren
willen besturen zonder Gods hulp en zonder de erkenninsr
van het goddelvk regt, is de niaeischappv vergiftigen en
haer eene vroegtydige dood voorbereyden.
IJ open en bidden wv dat God, om der re£ftveerditTcri
wille, de oogen zal openen aen deze die verbhnd zyn en
nog eens de samenleving uyt haren rampzaligen toesiand
zal redden. Hadden er in Sodoma, Gomorrha, Seboim,
Segor en Adama alleenlvk tien regtveerdigen geweest, den
lleere zon die pligtige steden gespaerd hebben, nu echter
zyn er nog zooveel goeden en't zyn deze die alles zullen
ett konnen verbidden, byzonderlyk als r.y hnnn smeekitmen
teil Hemel sinten voor 't behoud, dén zegeprael en'de
glorie der Kerk.
.-. Het Verbond ran Acht komt in zyn laetste N'met eene
beschimmelde pleytrede af ten voordeele van den valsehen
mandementmaker Dubois Om don verfoevelyken .schaUkt te
verschoonen van eenen magistraet die, zyne vveérdigheyd ver
getende, zich met geschaemd heeft een valsch schrift aeneen te
brengen en er den naem van eenen helg.schc-n Kardinaél-Arts-
bisschop ouder te stellen, valsch schrift, waerin eraenden
prelaet vuyge schurf|gedacbten geleend worden die hem aen de
verachting zyner medeburgers zouden blootstellen, om dien
verfoeyelyken schandald te verschoonen en zelfs te «rreötveer
d,gen, brengt het Verbond de afsehuwelyke misdaden voor den
vjfltgsten keer te berde waeraen eenige pligtvergetendc en
afgcva lene rehgtcosen zich schuldig gemaekt behben Den
kot,frater nteynl, door dte ongepastb aenhaling van strafbare i
wolgestralte dcugemeteryèn, de strafbaerheyd en ee, oo hevd
van het valsch mandement van Meester Dnbois te bedekken
verminderen ntaer hy heelt I el mis-op de catholyke tb-uk nes
\an geheel t land 13 het eens geweest om de wahmlvkhedtn
van een,ge slechte of liberaei gewordene religieusen léVeroordee-
en en met alle krach te schandvleklten omdat kwaed toch allvd
kwaed is en tic waerheyd geen twee maten noch twee gewis ten
heeft. Zoo doet echter de liberale drukpers niet, inte^endeef hoi
kwaed dat door Catholyken gedaen word, vergroot, vSrevd tm
p uyst zy uytvoor do Catholyken, byzonderlyk voor rehSsen
of priesters, is geen pardon, maer voor de liberalen is er m die
drukpers altyd verg,liönts zelfs dan wanneer alle verschoon"
onmoge yk is In d,t laetste geval gaen de liberale sehrvvdhn -s
in modderpoelen vroetelen om met eenige zeldzame veroordeel
hare akten hunner tegenstrevers ,1e sehandfeyteu hunner vné len
te verschoonen,-dus dat zy vuyltgheyd met vuvligheyd zoekend
verschoonen of d eene misdaed door d'andere willen v^even
Die taek laten wy aen de verblindhevd over die de driften
tot voedsel heeft. Maer dat deze töezie. waer zv getvd wmt
want op l nylerste der helling is den afgrond.
Alle treffelyke menschen en zelfs vele liberalen hebben de„
akt van substituet Dubois afgekeurd en met walg at-nschmm d
Het liberaei ministerie dal noglans cp «eene foef z,v, L fi
Meester van den Houten doen aenzeggen dat hv zvne drm?
moest geven, wilde hy dezelve met krygm,, „iemLT, an he t óf
van Uentl zou met dien kwant moer hebben willen «fit.
eenen kandidaet the de kandidatuer voor de kamer wevenIe üói
deze op te dragen aen den houten exaubstituet word ïhernÓ
deze toegeving tn eene voorafgaende kiezing deerlvk alóe
met een woord niemand durft openlyk de verdediging nmmó v
Meester Dubois ten zy den Dendenjalm van DmidermS
t Verboni van Aelst, den sehoonsten duo dien men onv> ft
heeft. Indien M Dubois de ttylgevcrs dezer twee binden mÓff!
zien, wy zyn zeker dal hy legen hunne verdediging zou n
teren. Maer wat willen wy zeggen 'l spreekwoord leêrt"^ .7
cum paribus facile conijrei/antur, soort zoekt soort hei a J
komt tol duyzend Iranks boete, proceskosten, afkon,li-im
zyn eygen vonnis veroordeeld te worden om cruen nrf, ?a
sehandelyk gelasterd te hebben, en Meester Dubois komf
vochger genepen te worden om gelvkelyk vaisohhevd 1, £e'
eenen prelaet dei- Kerk gebruykt te hebben. Socius i
magnum est solamen, als men met eenen eegeesséw,. J
roede zit, is dozens gezelschap trooslelvk, zegt hc-'smveuft''' ,e
maer of den eenen of den anderen daervoor een'duw
dit zullen wy niet onderzoeken, wv laten die taek de'l e'nÓ I',s'
over ;i.t alle geval benyden wy aen M. Dubois ie verdedighig