ZONDAG 5 BEY 180).
VYFTIENBEN JAERGANG. - N" 766.
Vertrekuren uyt <lc Sialic Aelst NAEI»
G FRANKS 'S JAFRS.
Vertrekuren uyt verschillige Statiën.
ASXST, den 4 Mey 1861.
Wie zou het gelooven l
De LiS>eraIen en de Constitutie.
Wilt gy nog meer
Wie kan daer iels aen doen
BewWm. 5-20 K-30 11-55 12-30 3-10 6-10
Lokeren 5 20 8 30 12-30 6-10 »-00
Brusse I 7 46 0-0 12-3" 3-10 5-45 8 30.
0-00
SpOentl, Brugftr, Osteude 8-25 12-20 0-tH)
I 810 -6-10 lc klas langs DenderntonHe
Kortrvl;, Moiisnroen, Ryssel Ylanes I priel 8-9^
Meel». Bros. Antw. 5-20 8-30 12-30 3-10 6-10 12 30 0-00 3-10—6-10
LauvT hieiiLnyk 5-208-30 12-30 3-10 6 10 j Df)»rn\k, Rvssel (langs Ath 7-45—5 45
Verv Land StTrnyPi»,5-20 8-30 12-30 3-10 6-10 Nin. G^rardsl». Ath, 7-45 2-35 5-4*-, q\i»
G«nd H-2512-300-003-106-10M-20 Berp.en, (Juicvrnin 7-450-00—2-3ö 5-45
VAN ANTWERPEN NAEK St-Mikolaes, Lokeren, Gei»d. 5-30 8-30 10-30 2-30 4-30 7-00
VAN GENU NA ER Lokeren, St-Nikolnes, Aniweip-n. 6-15 9-00 10-20 2-30 4-Of) 7-')0
Te lbo» staen ai .Ie konvoys. Te iokcem s.ay, drte vertrekkende van Ath 6-30 - li OO
10-10 4-35 0-00 en dete vertrekkende van Denderleeuw al de convovs
Sraen te cvsiCFB stil aide konvoys iiytgehonien deien vertrekkende van Aelo 0 00 dea
morgens en 0-00 's avonds en van Dendermonde ten 0-00 morgens en O-OO 's avonds
s»a-n le Sant-kerken devrr rekken nvt Ath «-3D 10-10 morg. 4-35 en ü-( 0 'k av..i.H=
au Oeoderifteiiw O-00 8 10 's morg. 2-50 6-00 en 0-00 des avonds.
VAN LOKEREN NAER
Dendermonde, Aelst 6-50 12-15 3-00 7-20■-».
Ninove, Geerardsbergen, Ath 6-Ö0 12-15 -- 3-000-0.
VAN ATH NAER
Geeraerdshergen. Ninove, Aelst, Dendermonde, Lokeren 6-30 10-10— 4-35—O-Oü.
Lessen. GerrnerdshergenNinove, Aelst, 6-30—0-<!010-10 4 35 0-0.
Brussel (langs Denderleeuw) 6-3010-!f -4-35
Gend, Brugge, Osteude 6-30 (langs Lede.) 10-10 4-35 0-0ü
VAN GEND NAER
Audenaerde, 9-25 2 25 - 7-45 - naer Aelst, 7-00 11-45 00 2-20 5-00 7-40.
VAN BRUSSEL NAER
Aelsf, Gend 7-35 11-40 2-20 5-20 7-30.
Ninove, Gecraerdsb. Ath, (langs Denderleeuw) 7-35 2-20 5-20
VAN DENDERMONDE NAER
Brussel (1. Aelst) 7-15 12-05, 2-00 5-10 7-45 (I. M eh 5-45 9-10 12-05 3-35 6-40
Aelst, 7-!5 7-55 2-05 2-00 5-10 7-i5:
BEN DENDERBODE
<a
Wy konneii namvelyks onze eygene oogen gelooven als
wy t laelsle J\r lezen van 'L Verbond van Aelst, waerin de
luetste aenspraek yap IIden Paus schaetvitoloos word
aengeranf) en op de trouwelóosste wyze vervalseht. Wy
zeggen het met een diep gevoelen van droelheyd en ver-
ontweei'diging dal wy geene nytdi ukkingen ster' «entte"
onder de peil hehben om zulke akten naer Ie hoorei, ,e
schandvlekken. Alhoewel wy het als eene hoogs bekh«e-
lyke zaek aenzien dat in een Catliolyk land, in eene Calho-
lyke stad, de smertelyke angslkreten van den algemeenen
Yader der geloovigen met onverscliillighevd aenhoord
worden, zouden wy eclder duerover met stilzwygeud hert
zeer heenstappen en onze droe/'heyd in den boezem
smachten, omdat wy weten dat wolven- en lygersherlen
yerwurwen 'l werk is van een magtiger Wezen, maer wv
kunnen en wy zullen, zonder ten krachtigst te protesteren
de onhetilelbare schandelyklteyd niet laten voorlivac»
waeracn de hherasters zich pligtig maken al namel'yk de
inziglen en de woerden van Onzen Heyligen Vader le
vcrvalsclien.
Aldus durft het Verbond van Aelst scbaemtcloos in volle
letters nee,-schryven dal den Paus, in zyne laetste aenspraek
openlyk en rondiiyt vprklaerd heeft dut het Pausdom en de
beschaving onver zoen baer zyn
Gelyk men gevoelt moet hier oene lastelvke valsehheyd
neven eene lasterende ltooslinyd schuilen'; Ja, den Paus
heeft guzegd dal de bnscluivirig onver/.odiiljacr is met liet
Pausdom, mam- welke Beschaving hedo.dt Hv? Van welke
beschaving spreekt Hy? IJy bedoelt de hedend&ahe
liberale- maeoiinieke- carbonaribesehaving,
Die de Calliolyke scholen nun hare kinderen verbied, die
e och verbittert legen de Calliolyke familie,,, legen de gestichten
welkfi mgesleld zyn om dp Calliolyke soholen te besturen
tegei) vele gcestelykc» van alle graden, mannen, welke door
hu11"el l,0°p« weerdtgbeyd uytmutilen, en waarvan er vci-
seheydene liijii (even ellendjglyk in de ballingschap of in de
boeven doorbrengen, en insgelvks tegen de eodvrnchli-c
wereldlyken, welke Ons' en den li. Stoel''aeiigcklceld, de zaek
van dei. gQdïjdiejjst et) der reglveerdigbeyd wan,, verdedigen
Den II. Vader stelt och legen de beschaving, die subsidien
p geoit sen de Catliojyke instellingen en persoonen, en de
Catbo'yke Herk van bare rpgiveerdigslc en welligslc hezillingen
Si' t rar,i TF" f" hape 8l"dië" gohrnykl om de hevl-
volle krjcbldadiglicycj der kerk te verminderen, lenvvl zv alle
vryheyd lact acn die schriften,en woorden, welke"de'Kerk
zelve, en al die welke liner uyt er bert aeugekleefd zvn be-
s >de cudelosbaiidighoyd voeden; tegen deze beschaving
iho v c b letzcllder ud zeer voorzigpg en zeer gematigd toont
h<!L TC!' 0llllci'tll'"kliCI1 van de gewelddadigheden
n!n«.v, n Terl i F," <llc,«°"en- «elke goede schriften
E™ T01";1 'A al bare stiengheyd voor die laetste
beu.leil, \vnutteer zy oordeelt dalzy de palen der gemalighoyd
u zyn te buyten gegacn 1
Kan den romeynschen Paus. zoo spreekt Pius IX, oovt in die
onislaiKliglieden eene vriendsebappelyke liand aen'de be-
scbawpg reyken, eni zich tnet liaer door eene overeenkomst
van verbond en cendrngt vereenigon Jl.en moet aen de woor-
c oen hunne ware iieteekenis geven en den tl. Stoel zai ull.vd
V ge rouw ldyven aen zyne grondbeginsels. Ilv was allvd der
patroon en den beschermer der ware beschaving en al de
gedenkteekpnen der geschiedenis leveren bet welsprekend
bewys, dat by op a Ie lydslippen, en zelfs tol in de afgelegend-
sle en wildste streken van hel heelal, de monsckelyke zeden
V de ware wysüeyd en regeltucht heeft gebragt.
Bof dewyl men, onder den naem van beschaving, een
stelsel wilt. bcgrypep, welks doel is de Kerk van Christus te
V. verzwakken en zelfs le vernietigen, kunnen den H. Sloel en
t den romeynschen Paus hel sleilig nooyt eens zvn met die wvze
van beschaving. .Want gelyk den Apostel zeei' wvslvk zegl
V Qate emm piirhaputio justitim cum iuieinileile nut i/me societas 'iuü
ad tetiebias Quaaulcm ccmrculio Christi ad Belial (Erisr II ad
GoamTtnos cap. VI v. XIV en XV.) Want welke overeenkomst
n ,i w il la88eben1d0 '■egtveerdigheyd en d'ongcregtig-
S],WS! fuge,neenSC !,P 'usscben 't licht en de dnvster-
(denLduyvel ove:'ccnkorast (Bsschou Christus en 'llelial
Zie danr, Verbond, de beschaving 'welke het Pausdom
met kan aenveerden. he aenspraek van Pins IX zegt dit
ritiydelyk en klacr gy hebt ze gelezen en noglans durft gv
zoo onbescltaenidelyk de woorden der aenspraek komen
xerdraeyen en verbasleren. Ware het onwetendheid, wy
zouden tt versehoonen. maer 't is berekende boosaerdigheyd
die wy sleehls voor u kunnen beklagen, Gy ook kont zeggen
uat uwe schaudige doenwyze beschaving is, doelt al wie
zn:h nog het minste eerbiedigt zal van zulke beschaving
Walgen en dezelve met ai hare verfoeyelykhevd aen d'open-
bure verachting overleveren.
I or gclcgenlieyd drr beraodslagiugen over de wvziging
van het Iransch strafwelboek die in dezen b^na afgeloopen
welgevenden ziltyd plaeJs gehad hebben, hebben wydikwils
tot ons zeiven gezegd wat is de constitutie nog? Wat zyn
wy nog met de cunstilntie genaderd, als ze toch in de kamer
zelve niet geëerbiedigd word? Men weel "onder welken
indruk het iransch strafwetboek gemaekt is, men weet dal
het den stempel draegt \an 't vreedste militaire despotis-
mus, een werk gemaekt in die oogen blikken van gramschap
en vraekzuchl, dan wanneer er eenen vernielingsoorlog
tegen den Paus en tegen de Calliolyke geeslelykheyd
gevoerd wierd.
Ayelnu, dit strafwetboek is zeer wevnig veranderd in de
herziening door onze wetgt-veiide kamer gedaen, zyn byna
al de schikkingen van straf en vervolging behouden ge
bleven zoo niet in de letter ten minsten in den geest. En
nogtaus is het despolismus van dit strafwetboek in oorver-
doovend wangeluyd met den geest van vryheyd en verdraeg-
zaemhevd onzer grondwet, die al de volksvertegenwoordigers
moeten zweeren Ie onderhouden.
Ja, en wy zeggen hel niet 't sehaemrood op 't voorhoofd,
lot de vi yheydsvernietigmde en pligtverknejlende schik
kingen der artikeis 201 en 204 toe zyn behouden gebleven.
Den eersten dezer arlikels straft met eene gevangzilling
van dry inpenden lot twee jaren allen priester, die, in de
uj/tuefening van zyn ministerie in eene kerk eenen ukt van de
openbare overheyd zal beknibbeld oj berispt hebben UI!
Dit is klaer hel moet in de uyloefening zyn'van zyn
ministerie, dus eene dnydelyke inbreuk der burgërlyke
magl op hel geestelvk gezag, of in andere woorden eene
willekeurige dwarsbuoming of schending van de uvloefening
der vryheyd van eeredienslen.
Een voorbeeld Een schepenkollegie of eenen geineeule-
raed zou een slecht besluyt. nemen, 't welk den pastor der
gemeente in pligt en consciëntie zou gelooven le moeien
at keu ren of berispen, lot onderrigliug van zyne parochianen,
tol welzyn der hem toevertrouwde zielen, wal zal er ge
beuren De overheyd zal den pastor vervolgen en dezen
zal lot eene gevangzilling van dry niQenden tut twee jaren
veroordeeld worden Terwyl het aen den meeslen dief,
aen den slechlslen kerel, aen eenen gebrandmorkten ga/.et-
schryver of al ander schurftig meubel, toegelaten zyn zou
daeromtrent vrylyk en zonder hindernis zyn gedacht te
zoggen...Wat dunkt u daervan, landgenoten? En
noglans zulke wetten worden door eene liberale meerder-
heyd gemaekt die zich uylgeeft als verdedigster van 't vry
onderzoek, van vooruytgang en vrye uyldrukking der
gedachte Wat zyn wy dan nóg met cle cousVitutie
genaderd r
Zoo ja, luystert, landgenoten, «n overweegt waerloe de
coustitutie nog goed is, ais zv zoo roekeloos door de wei
gering zelve geschonden word, want den artikel 204 van liet.
Iransch strafwetboek, die komt behouden te blyven, was de
bvzondere geesselzweep waei van het militaire gramtnoedi"e
despolismus van Pvapoleon zich bediende om den priester
van den eersten keer me| eene oulëerende straf le treffen
zonder eene bervalling af Ie wachten. Ziet hier, lattd-e-
noten, de schikking van dil vryhevdsmoordend ar'likel
Allen bisschoppelykcn bevel brief," allen Iterdersbrief eti
zells allen catechismus die eene beknibbeling of berisping
niet alleen van eenen aki van 'l gouvernement, maer van
alle publiek gezag zonder uvtzondering zou bevuilen
zal de onlêe rende straf der VERBANNING 'inloopen
Den oogenblik was wel gekozen om over die schikkingen
te beraedslagen en byzonderlyk pin ze in liet lyfstraffclyk
wetboek le doen overgaen waeracn inen thans' de groote
naturalisatie verleentAlle dagen ziet men dat de gouver
nementen en de onderhoorige gezagvoerders, 'l. zv door
schriften, l zy door akten, tic leering van onzen godsdienst
aanranden om ft volk te bederven en te verlegden, en
t geestclyk gezag zou moeien zwygen en zonder tegeasp'ruek
liet kwaed en de dolingen zich laten ve'rspieyden Dit is
onmogelyk den Catholyken Belg zal zich aldus de ditym-
I vyzen met laten aendoen, hy zal „e despotieke schikkingen,
die eene liberale meerderIteyd aengenomen heeft, kracht-
dadtglyk verstooten en er, met de constitutie in d'hïtnd
tegen protesteren. Want hoe zal men de arlikels 201
204 van liet strafwetboek doen overeenstemmen tnet on/e
constitutiet die in haer art. 44 uytroepl dat de vryhe.i,d
der eeredienslen de vryheyd van hare openbare uytoefenina
alsmede de vryheyd van zyne opmiën in alle sloffe uyt 'i
drukken geicuerhorgd zyn
Voegt daer nog het art. 4 7 der grondwet by, 't welk
verklaert dat alle onderwys vry is, ea ziet dan of het w
toegelaten is de Belgen aldus met verdobbelde bonapartisr!
slagen te treffen ett hunne godsdienstige vrybeden aldus tè
ketenen Als zulke weiten niet afgeschaft worden, hebben
de Catholyken maer de knie te buygeu voor den eersten
dwingeland die komt en maer effen af te zeggen dat kevz
Karei gelogen heeft als hy zegde De Belgen zyn getrouwe
onderdanen, maer zy verdragen geene slavernij
Wie daetaen iets kan doen, dit zullen wy u ze»sen
landgenoten. Gy, Belgen, gy, Kiezers, gy, invloedhebbende
Duigeii», kunt die ongelukkige vryhey'dsscliendingen ver
oordeelen, gy kunt ze neêrvellen, gy hebt het regt en de
magt van te zeggen wy willen die dwingelandv tegen onze
godsdtenslvryhedcn mei, wy willen niet dat onze herder
tnet geweld tol zwygen gepruemd worden nu byzonderlvi
met dat dn boosheyd, het bedrog, de dolingen, iiet verdci f
op enne zoo verwoedde wyze en in zoo vreesverwekkend
evenredigheden verspreyd, gehandhaefd en verdedim'
worden. Ja Kiezers, nu byzonderlyk, kont en nfoogt 5
a dus spreken met de aenstaeude kiezingen, en trv zult
aldus spreken als gy de liberale knikkebollen, de slaven
van een vryheydsverdrukkend en godsdiensthatend slebr
uyt de kanter zult jagen om ze te vervangen door vrienden
ett yoorslaenders van uwe godsdienstige voorreglen.
ilet ge li cell' van het strafwetboek is nog niet gestemd en
thans moet de kamer voor de helft vernieuwd worden
met er de liberale vryheydsverdrukkers nvt te drvvon z
d,l des pol lek lylstraffelyk werk. dil werk dal geheel teao,,-
strydig is acn onze constitutie, komien in de vüylinande ne
worpen worden.
Daeront wakkeren wyalle Catholyken, alle ware vriende.
van den godsdienst aen met de aenslaende kiezitm wel u
werken. Wal wy thans byzonderlyk doen, lel er "wel o
liberalen, en begint maer te tieren en le schreeuwen'
begint maer uwen diivvel los te laten, wv zullen ere
laten legen hooien dit is de priester» aensporen al Itnnnét
invloed, allmnnc krachten in te spannen om de kie/.in
in eenen Catholyken zin te bewerken dat de nnestèrs
maer onbeschroomd werken, dat zy onderriglen, verman -,
en gedurig de rampzalige gevolgen eener slechte kiezi-
onder d oogen hunner parochianen leggen, en zv zullen aen
Godsdienst, Grondwet en Vaderland eenen onbetaelbar->
dienst bewyzen. Wal ons betreft, wv hopen ook onze «te-
in t kieskapiltel te verheffen en onheschroomd aen or
landgenoten liet gevaer le toonen dat godsdienst vrvhe
en vaderland loopen indien, tegen onze verwachting I
maconmek liberalismus niet verpletterd word Nu "ill
te doen, nu dat wy nog vry zyn, nn dat wy nog opêne erin'
hebben, nu dat wy nog mogen spreken verwaerloozen t
ders oogenblik l zal te late zyn weltiglvk onze regten
doen gelden als wy lot over de omen" i„ je sell;indigva
Slavernv zullen gedompeld liggen. Pevst er dan wel r,
Catholyken, en gy liyzondei lyk, priesters. Onzer bevd,
taek is in lange jaren zoo gewiglig niet geweest
AVy lezen in een bnissclsch blad
Versclieydeiié hinden klagen dal de wat 0p den wettigen kot
vim liet gouden geld m den Moniteur niet verscliynt
Andere redeneren over de mindere of meerdere waerscl»-
lyklioyd der demissie van Jl. Frère, minister van linanliën
Ziehier de vvaerlieyd wegens bevde pimten
51. Frère wilt, terwyl hy nog 'minister van linanliën is
gelasten ni-t de verdediging van hel -traktnel met Vni',L„-
maer hy wilt met, zoolang hy minister is, dat de wel overi"
jioud al^eKnndi£d worde.
Daer uyt volgt dat 51, Frère zvn atnlU nog 'versclicvdene wei
zal lily ven behouden, on dat, in dien tusschenlvd w:v no^de I
over de gaugbanrheyd van hel goud niet zullen' liebhen