ZONDAG 13 OCTOBER 1861. ZESTIENDEN JAERGANG - Nr 789. Vertrekuren uyt de Statie Aelst NAER: 6 FRANKS 'S JAERS. Vertrekuren uyt verschillige Statiën. AELST, den 12 October 1861. Stanilvasligheyd van Pius IX. Want Maer, let er wel op liedevoering van Pius IX. ÏSiiP Zilting van den gemeente- raed van Aelsl. Dei,derm. 5-20 8-30 11-55 12-30 3-10 6-10 Lokeren 5-20 8-30 12-30 6-10 .-00. Brussel 7-45 0-0 12-30 3-10 5-45 8-30. Jtech. Brus. Antw. 5-20 8-30 12-30 3-10 6-10 Leuv Thien Luyk 5-20 8-30 12-30 3-10 6-10 Vei v LandStTvuvëu,5-20 8-30 12-30 3-10 6-10 Gend 8-25—12-30—0-00—3-10—6-10—8-20 S^Gend, Brugge, Ostende 8-25 12-20 0-00 3-10 6-10 lc klas langs Denderraonde. Kortrvk, Mouscroen, Itvssel (langs Lede) 8-25 12-30 0-00 3-10 - 6-10. i Doornyk, Ryssel (lnngs Ath 7-455-45—0-00 Nin. Geerardsh. Ath, 7-45 2-35 5-45 8-30. 5^ Bergen, Qnievrain 7-450-00— 2-35—5-45 VAN ANTWERPEN NA ER St-Nikolaes, Lokeren, Gend. 5-30 8-30 10-30 2-30 4-30 7-00. VAN GENU NAER Lokeren, St-Nikolaes, Anlweipen. 6-15 9-00 10-20 2-30 4-20 7-Oü. Te LBOE staen al de konvoys. Te idegem siaen den* vertrekkende van Ath 6-30 0-00 10-10 4-35 0-00 en deie vertrekkende van Denderleeuw nl de convovs. Staen te gïsegem stil nl de konvoys uytgeuomen dezen vertrekkende van Aelst 0-00 des morgens en 0-00 's avonds en van Denderraonde ten 0-00 's morgens en 0-00 's avonds. Staen te Santbergen devertrekken uyt Ath 6-30 10-10 's morg. 4-35 en 0-00 's avonds. Vau Denderleeuw 0-00 8-10 's morg. 2-50 6-00 en 0-00 des avonds. VAN LOR EREN NAER Denderraonde, Aelst 6-50 12-15 3-00 7-20»-». Ninove, Geerardsbergen, Ath 6-50 12-15 3-000-0. VAN ATH NAER Geeraerdsbergen, Ninove, Aelst, Dendermonde, Lokeren 6-30 10-104-357-40. Lessen. Geeraerdsbergen Ninove. Aelst, 6-30O-tlO10-104-35—7-40. Brussel (langs Denderleeuw) 6-3010-1( 4-35 7-40. Gend, Brugge, Ostende 6-30 (langs Lede.) 10-10 4-35 7-VJ VAN GEND NAER Audenuerde, 9-25 2 25 7-45 naer Aelst, 7-00 11-45 00 2-20 5-00 7-40. VAN BRUSStL NAER Aelst, Gend 7-35 11-40 2-20 5-20 8-15. Ninove, Geeraerdsb. Ath, (langs Denderleeuw) T-35 2-20 5-20 VAN DENDERMONDE NAER t Brussel (I. Aelst) 7-15 12-05, 2-00 5-10 7-45 (I. M-ch.) 5-45 9-10 12-05 3-35 <?4o. Aelst, 7-15 7-55 J2-05 2-00 5-1U 7-45: DEN DENDERBODE Dezer laetste dagen, tydcns de plegligheyd dei- Canoni sering van de Martelaers van Japoniën, te Roomen, heeft den H. Vader eenige woorden hoogst merkweerdig om hunne krachtdadigheyd en welgepnstheyd uytgesproken. Als wy deze woorden lazen, voelden wy ons inniglyk ver troost, omdat zy met hun opperste en weerdigste gezag kwamen bekrachtigen 't geen wy zoo dikwils gezegd en herhaeld hebben. Den H. Vader heeft verklaerd dat hy niet mogt overeenkomen en niet zon overeenkomen in wat de regten en de gehevligde belangen van den Apostelyken Stoel aengaet. Ziet hier, Landgenoten, hoe den gro'oten Pius IX zich heeft uytgedrukt In deze tyden van verwarring en wanorde, is 't niet zeldzaem te zien dat Christenen, Catliolyken, er zy n er zelfs onder de wereldlijke geestelykheyd, in de kloosters -( die altijd woorden van bemiddeling, van verzoening, van overeenkomst op de lippen hebben. Welnu, lk aerzcl niet het te verklaren die menschen zyn in doling, en Ilc aenzie ze niet als de minst gevaerlyke vijanden der Kerk Zyn wy dus onwankelbaer geene verzoening, geene over- I' eenkomst met de goddeloozen, geene onmogelijke of verbo- a dene overeenkomst. Dit beveel lk aen oen alle de Catliolyken, moer byzonderlyk aen'de leien der geestelykheyd die ge- ncygd zouden zyn zich te laten vcrteyden door verderftyke keringen strydende tegen de belangen en de zoo regtveer- dige regten van dezen U. Stoel en van de Kerk Als wy deze krachtdadige standvastigheyd van 't hoogst oerbiedweerdig Opperhoofd des Christendoms aenstippen, 't is niet omdat wy daerover verwonderd zyn of dat zv iets buytengewoon bevat, neen, verre van daer, integendeel, dit komt ons allernaluerlvkst voor, wy aenzien zulks als eene allerdringendste noödzakelvkheyd, omdat wy met onzen H. Vader de diepe overtuyging hebben dat er aen de intriguen, aen de kuyperyen, aen 't bedrog der liberale maconnieke secte, moet wederstaen worden, die «iets anders beoogt dan de verdelging van het geeslelyk en tv- delvk gezag van Hoornen'. Die secte bevecht byzonderlyk de Catholyke Kerk, omdat zy ovèrtuygd is dat, zoolang de Kerk wederstael, de secte eenen onverwinnelyken hinderpael a'en hare op roeren en verwoestingen zal ontmoeten. De Kerk is, in dit oogenblik van algemeene ontroering, de eenige magt be- kwaem om te wederstaen de menschelyke krachten zyn ginsch onbekwaem om de woede der" revolutionnairen tegen te houden daertoe is eene bovennatuerlyke magt noodig, eene magt die de gronden der herten en der ge wetens konne beroeren en er de booze neygingen tot op stand en schande uytrukken. Wat hebben de Vorsten der aerde gedaen Wat doen zy nog Zy hebben de wyze raedgevingen der Kerk ver- stooten en versmaed, zy verstooten en versmaden ze no", al zelfs te poogen haren heylzamen invloed te verlammen, zonder te begrypen dat de Kerk alleen hunne troonen waerborgde en de maelschappelyke orde regt hield. Slechts steunende op de wapens of op het brutael ge weld, wat konnen de vorslen tegen die revolutionnaire sec- tarissen, die zich in alle hoeken der aerde verschuylen en onophoudelyk samenzweeren Daer tegen vermo-'en zv niets als t vuer des oproers in een oord tydelyk gedempt is, ontvlamt het in een ander oord, en zoo zet het gedurig- ivk zyne verwoestingen voort. De Catholyke leering heeft alleen de magt, omdat zy werkt en invloed heeft op de kleyne gelyk op de groote, op de onwetenden gelyk op de geleerden. Als men dit begrvpl, gelyk de maconnieke sectarissen liet begrypen, dan gevoelt men waeromtfen Apostelyken Stoel zooveel te lyden heeft en waerom de revolutionnairen zoo geweldig hunnen haet tegen hem ontketenen. Maer, dank zy aen den hvstand van Gods Zone, dien Stoel zal gelyk eene steenrots blyven staen, tegen hem zullen die verwaende en verwoedde hoofden verpletterd worden, en Hv zal 't zyn, die de troonen, de Stalen en de maelschap pelyke samenleving zal redder. Ja, Catholyken, let er wel op en verliest het nooyt uyt het oog Troonen, Staten en Samenleving zullen slechts gered worden, als wy wel verstaen wat den 11. Vader ons zegt en als wy ons verhaesteu zyne heylzame raodgevingen te volgen. Ely zegt doet gelyk Ik, Ik heb hel regt u zulks te vra gen. Tly wend zich byzonderlyk tot de geestelyken die ons tol voorbeeld moeten strekken. Komt niet overeen met die bedorvene en booze menschen, zy zyn de medewerkers van den duyvel. Mistrouwt van in hunne lislige strikken te vallen, blylt standvastig, wandelt regt en kloekmoedig in den weg der waerheyd, in den weg dien den Goddelvken Stichter der Kérk u gebaend heeft, weest niet bevreesd zyiie zaek te verdedigen, verstoot alle inenschelyk opzigt, en dan zult gy het behoud en het léven vinden- Hy zegt van zich zeiven Ego sum 1 ia, Veritas et VitaIk ben den Weg, de W aerheyd en het Leven. Dezen die u, Catholyken, dit moet loonen, uytleggen en doen begrypen, is Pius IX, stryd dan onder zyn vaendel en met Hem zuil gv eyndelyk zegevieren. Oordeelcnde dat het allerbelangrykst is dat de gedachten van den li. Vader algemeen gekqnd zyn tot vertroosting en versterking dei geloovigen, gaen wv hier gedeeltelvk de redevoering des Pauzes laten volgen zoó en gelyk zy door eenen eerbied weerden aenhoorder, is 'opgenomen geweest en aen den Journal de Bruxelles medegedeeld. Ziet hier, landgenoten, de Al de oogen der Catholyke wereld zyn thans gekeerd naer de Eeuwige Stad. Als middenpunt van het Catiio- licismus, moet Hoornen de fakkel zyn der andere sleden a van 't heelal en deze die zich meest onderscheyd door a hare gelrouwheyd eerst aen God, vervolgens aen den Opperpriester welken de plaets van God op aerde be- a kleed, en aen den 11. Stoel wiens belangen hy bestuurt en deze verpligting is des te strenger, dat tic middelen ei van heiligmaking die liaer gegeven zyu, te talryker zvn. Ook mogen wy de geluygents geven dat, in deze do'or- luchtige stad, de overgroote meerderhevd barer inwoo- ners ons altyd verknócÈt gebleven is in weerwil der verdubbelde poogingen van de helle ont uyt hunne herten den wortel des geloofs en der gelrouwheyd aen cc den 11. Stoel ie rukken. Jloge de voorspraek der heyligen die wy glorificeren, te weeg brengen dal niet eenen a inwooijer andere denkbeelden volge dan degene die den a godsdienst en de ware belangen der Kerk voorschryven. a lk zal, ten slotte, maer eene opmerking maken maer ii eene belangryke opmerking, waerop ik gelukkig ben heden Ie konnen aeudringen. o In deze tyden van verwarring en wanorde, is 't niet zeldzaem te zien dat ChristenenCatliolyken, er zyn er zelfs onder de wereldlijke geestelykheyd, in de kloosters a die altyd woorden van bemiddeling van verzoening, van overeenkomst op de lippen hebben. Welnu, Ik aersel niet het te verklaren die menschen zyn in doling, en Ik aenzie a ze niet als de minst gevaerlyke vyanden der Kerk a Wy leven onder eenen bedorven verpestten dampkring trachten wy er ons van te bewaren laten wij ons niet a vergiftigen door de valsche leerstelsels die alles verderven onder schyn van alles te redden. c Gelyk de verzoening onmogelyk is tusschen God en ii Belial, zoo is zy ook onmogelyk'tusschen den regtveer- a digen en den onregtVeerdigen, tusschen den vurigen a Catholyken en den goddeloozen, tusschen de Kerk en a deze die haren ondergang beramen. Zonder twvfel moet a onze standvastigheyd vergezeld gaen door de vóorzigtig- a heyd maer 't mag ook niet zyn dat eene valsche voor- a zigtigheyd ons aeridryve verbond te maken met de god- deloosheyd. a In de volbrenging dernligl, zyn er dikwils, dit is waer vervolgingen en groote 'kwalen te duchten maer op a 't oogenblik der vervolging is 't maer alleen den zondaer a die zich ontstelt en alles zoekt overeen te brengen vol- ii gens zyne benauwdheyd en zvne belangen. Den reglveerdigen, 'integendeel, vind daer gelegenheyd a in om zich te versterken en eene nieuwe krachtdadig- a heyd in de vervulling zyner pligten te puttenZyn a wy dus onwankelbaer geene verzoening, geene qver- ii eenkonist met de goddeloozen geene onmogelyke of a verbodene overeenkomst. Dit beveel Ik aen aen alle de Catholyken, maer byzonderlyk aen deleden der geestelyk- a heyd die geneygd zouden zyn zich te laten verleyden a door verderflyke leeringen strydende tegen de belangen a en de zoo reglveerdige regten van dezen H. Stoel en van de Kerki (Deze woorden uytgesproken, heeft den H. Vader zich opgeregt en zyne handen ten hemel hellende, het volgende gezegd a Laet ons den Alntogenden God bidden dat Hy zynen a betrpherligen erin uytsteke om myn geliefde lloomen te a beschermen (liter wierd de stem des Pauzes door tie tranen gesmoord) en het te bewaren van 't venyn der a doling en der goddeloosheyd Dat Hy de kinderen zc- a gene van het Seraphiensch order, 't welk zooveel bey- a ligen cu martelaers in zynen schoot geteld heeft 1 Dat Hy a het heropkontend order zegene der Trmitarissen, wier a yver eertyds zooveel ongelukkigen aen de slaverny ont- a rukte Dat Hy al deze zegene die hier tegenwoordig a zyn gelyk Ik ze zegen. In zyne Octoberzitting, maendag lest, gehouden, heeft den gemeenleraed dezer stad onder andere aen zyn dagorde gehad al wederom over het bestaen der Broederschool alhier te beraadslagen. Door de samenwerking van den exschöölvos van Arras, den gouverneur De Jaegher en onze libeale uh'puaij.vspXoqAJA, is 't evenwel zoo verre gebrast, dal men de eerweerde Broeders der Christelvke scholen komt in d'onmogelykheyd stellen de stads-kostelooze school voortaen nog te besturen, namelyk door aen de oversten dezer religieuseii de benoeming der professors of derzelver verzending te ontkennen. Den voorstel is dan gedaen hen met augusty aenstaende definitivelyk op te zeggen en de stads kostêlooze school onder 't besltier van werelalyke meesters te stellen. Doch daer dezen termyn te lang scheen aen M. Eyermaa, heelt, dezen by 't eerste voorstel nog een tweede gevoegd, strek kende om den opzeg tegen I janry aenstaende zyne volle uytwerkirig te doen hebben en dit ondanks het kon- irakt, 't geen de twee parlyën verbind zich wederzyds zes maenden te voren te verwittigen. By het liooren en zien van al die liberale kronkelwegen, onaennemelyke voorstellen en verdraevde middelen om het aen de eerw. Broeders vvandelyk 'iuzigt te bereykét, hebben wy waerlyk geschokschouderd en by ons zelvci'i gezegd hadden wy daer te spreken, wy zonden effen af de wegzending of afdanking der Broeders voorgesteld hebben, zelfs zonder te wachten naer de verstrvking van den termyn, omdat wy verzekerd zyn dat die achtbare religiettsen niets anders betrachten konnen dan verlost to zyn van een ondragelyk juk, dat hun naltierlyk den diepslen afkeer en den grootsten walg moet inboezemen. Te meer, omdat de eerw. Broeders hier slechts op de dringendste bede der stadsregering gekomen zyn. Ja, en wy herhaler, liet met overtuyging, hadden wy daer persoorilyk te spreken gehad, wy zouden, in weerwil vau al de achting, liefde en genege'nheyd die wy de eerw. Broeders toedragen, stellig den voorstel gedaen hebben hen op te zeggen, opdat zy zouden ontslagen wezen vau hunne geestelyke verbindtenis en dus de vryheyd hebben den libéralen 'hutsepot naer den weerlicht té laten loopen. De vyanden der religieusen meynen dat, met de Broobeis op te zeggen, deze de stad zullen verlaten, maer dat zv het j wel weten, zy zullen leelyk in hunne verwachting bedrógen zyn, dan eerst zullen die mannen ondervinden welke de j gevoelens zyn onzer medeburgers ten opzigte der Hoevende broedersschool, die in de konkoersen altyd zoo deftig en eervol geschitterd heeft, terwvl de school van Meestér Flankaert, ondanks ai het geld dat zy jaerlyks kost, er-altvd j zoo armlieriglyk van afkomt, dat men ze nooyt ergens genoemd vindWat er van zy, er zal gezorgd worden i dat deze voortreffelyke religieusen hier blyven om voort- durend aen de kinderen der werkende klas de onschatbare I weldaden eener opregt christelvke opvoeding te verschaffen I ge.lyk döze tot dus verre met eenen zoo hoogst prysbaren en schitterenden uytslag genoten hebben. Dat onze regentie- mannen dan maer gerust voortgaen, dat zy geene kronkel wegen meer inslaen en ronduyt aen de Broeders zeggen gy kont ons niet meer dienen. Deze laetste, daeraen twyfelen wy geen oogenblik, zullen blyde zyn zulks te vernemen, 1

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Denderbode | 1861 | | pagina 1