ZONDAG 5 OCTOBER 1862.
ZEVENTIENDEN JAERGANG - N' 840.
AELST, den 4 October 1862.
Vertrekuren uyt de Statie Aelst XAEil:
Vertrekuren uyt verscMllige Statiën®
6 FRANKS 'S JAERS.
DE GELEERDEN.
Ten Tweeden.
Ten Derden bijzonderlijk.
DE DRUKPERS VRYH EYD.
Antwerpen en den Iioning.
Denderm. 5-20 8-2511-5512-35 3-15 6-20 9-10 S? Gend, Brugge, Ostende 6-30—8-25—12-35
Lokeren 5-20 8-25 12-35 6-20 »-00. 3-15-6-201° klas langs Dendermonde.
Brussel 8-00 0-0 12-15 3-00 5-45 8-23 9-00 8 Kortrvk, Mouscroen, Ryssel (langs Lede) 6-30
Meeb. Brus. Antw. 5-20 8-25 12-35 3-15 6-20 8-25- 12-35- 3-156-20.
LeuvThienLuvk 5-20 8-25 12-35 3-15 6-20 8 Doornvk, Ryssel (langs Ath 7-45—5-35—0-00
Verv LandStTrufên,5-20 8-25 12-35 3-15 6-20 2 Nin. Geerardsb. Ath, 7-55 2-50 5-35 8-25.
Gend 6-50—8-25—12-35—3-15—6-20—9-00 Bergen, Quievrain7-55—0-00—2-50—5-33
VAN ANTWERPEN NAER St-Nikolaes, Lokeren, Gend. 5-30 8-30 10-30 3-00 4-20 7-30.
VAN GEND N'AER Lokeren, St-Nikolaes, Antwerpen. 6-10 9-00 10-20 2-45 5-15 7-00.
Te lede staen al de konvoys. Te idegem staen dete vertrekkende van Ath 6-40 0-00
10-10 4-30 7-25 en deze vertrekkende van Denderleeuw al de convoys.
Staen te GXSEGSM stil al de konvoys uytgenomen dezen vertrekkende van Aelst 0-00 dea
morgens en 0-00 's avonds en van Dendermonde ten 0-00 's morgens en 0-00 's avonds.
Siaen te Santbergen de vertrekken uyt Ath 6-40 10-10 's morg. 4-30 en O-CO 's avonds.
Vun Denderleeuw 0-00 8-20 's morg. 3-15 6-05 en 9-00 des avonds.
VAN KOKER EN N4ER
Dendermonde, Aelst 7-00 12-20 3-10 7-30—»-».
Ninove, Geerardsbergen, Ath 7-00 12-20 3-JÜ0-0.
VAN ATH NAKR
7-25.
Geeraerdsbergen, Ninove, Aelst, Dendermonde, Lokeren 6-40 10-104-30 -
Lessen, Geeraerdsbergen Ninove, Aelst, 6-4U(J-UOlti-JO4-30—7-25.
Brussel (langs Denderleeuw) 6-40lü-IC 4-30 7-25.
Gend, Brugge, Oslende 6-40 (langs Lede.) lU-10 4-30 7-25
VAN GEND NAF.R
Audenaerde, 6-45 9 30 5-45 7-45 naer Aelst, 7-15 11-30 2-10 5-00 7-35 8-25
VAN BRUSSÈK NAER
Aelst, Gend 6-15 7-35 11-45 2-25 5-30 8-10.
Ninove, Geeraerdsb. Ath, (langs Denderleeuw) "-35 2-25 5-30 8-10.
VAN DENDERMONDE NAEK
Brussel (I. Aelst) 7-25 00-00, 2-30 5-15 7-55 (1. Mech.) 5-45 9-00 12-55 3-40 -645.
Aelst, 7-25 7-55 12-05 2-30 5-15 7-55t 9-45
DEN DENDERBODE
Bedarende de afgeloopene rnaend september zyn er dry
vergaderingen van geleerden gehouden. De eerste had
plaets te Aken, 't was deze der Catholyke genootschappen
exm Duytschland, die vier dagen geduerd heeft. Er waren
by de 1700 persoonen ingeschreven om de beraedslagingen
by te woonen. Al dé redevoeringen zyn in de duytsche tael
nytgesprokengevoelens van 't hoogste belang en beslissin
gen van 't meeste gewigt zyn er uytgebragt niet alleen om
den Catholyken godsdienst tegen de aenvallen der maijon-
nieke secte te verdedigen, maer zelfs om hem zooveel
lBogelyk uyt te breyden.
De eerste beslissing was van in Duytschland eene vrye
Catholyke Universiteyt, gelyk aen die van Leuven, in te rigteu.
Deze beslissing wierd genomen op voorstel van den leeraer
BI. Muller, professor in de universiteyt van Leuven, en dit
Dtel ten gevolge eener redevoering door dezen achtbaren
geleerden uytgesproken welke op de vergadering eenen
zoo diepen indrnk te weeg bragt, dat men op den oogenblik
zeiven eene inschryving opende die dadelyk boven de 200
dnvzend franks opbragt......
Vervolgens is het werk van St-Pieterspenning te berde
gekomen en de vergadering heeft hetzelve als een nytmun-
tande werk van geloof en noodzaltelykheyd aeubevolen.
Dan heeft de vergadering de protestatiën vernieuwd
welke zy, verleden jaer, gedaen heeft tegen de sciiandige
roovery, waervan den H. Vader, en in Hem geheel het
Christendom, slagtoifer is. Door deze protestatiën eyscht de
vergadering de volle bezitting terug der tydelyke magt des
Pauzes zoo en gelyk Hy ze voortyds, krachtens de traktaten
en 't voikenregt, gehad heeft, en treed de principen by
welke door de te Roomen vereenigde Bisschoppen daer-
gesteld zyn geworden.
De beslissingen dezer vergaderingen zullen gansch
Duytschland door de rykste vruchten dragen, want al wat
geleerd, jivloedhebbend en magtig is was te Aken aenwezig.
ia Brussel heeft op 22 september ook de vergadering
plaets gehad van liet internationael kongres voor den voort
gang der maetschappelyke loetenschappen. Er waren nog al
veel geleerden nvt aüe streken van Europa aenwezig welke
een u engelmoes daersteiden van alle verschillende denk-
r wvzec, inzigten en gevoelens.
In cle eerste zitting is 't vraegstuk van het verpligtend
'..mdervyss geopperd geweest, 't welk, door de liberalen,
hevig ondersteund wierd. Maer men beeft'er redens tegen
ingetjragt d:e moeyelyk te wederleggen waren. Men bewees
{lat hut vernligtend onderwys geenzins noodzakelyk was,
omdat men gemakkelyk tot de ontwikkeling der kennissen
en loetenschapen kan geraken docr de vryheyd alleen, zonder
dat het noodig zy daertoe dwang te gebruyken.
Jï. de Pressence, eenen franschman, heeft doen opmerken
dat, indien het verpligtend onderwys zonder gevaer is in
een vry land, het een vreesiyk werluuyg van dwingelanda
kan worden in een land van alleenheersciiing Dit bewyst
waerom de liberale party, die aen 't roer is, het verpligtend
Onderwys zoo vurig begeert.
De kwestie der zatlappery of het bovenmatig gebruyk
van 'sterke dranken is dan ooi; oo het tapyt gebragt. Een
dagblad vaa Brussel verhaelt dat eenen professor uyt eene
universiteyt van den staet hierop zou geantwoord hebben
dat ment volk niet moet opvullen met zedelykkeyd, maer
dingen te verwachten voor den voortgang der maetschap
pelyke wetenschappen.
Wy vinden wezenlyk eenen aerdigen vooruytgang voor
deze wetenschappen hierin dat zekere jofvrouw floyer de
Lousanne, het vraegstuk der openbare belastingen, in dit
congres, is komen behandelen en dat het kongres zeif voor
zinspreuk genomen heeft dat de waerheyd van heden deze
niet meer is van gisterenWy zuilen daer niets meer
over zeggen, omdat eene beestigheyd van heden gisteren
ook eene was en dat wy noch tyd noch plaets willen
verspillen om dit te bewyzen.
Wy hebben liever te spreken over 't geen er te Roomen
plaets gehad heeft in de zittingen der Academie van Catho
lyken godsdienst. Men heeft er beraedslaegd over 't volgende
vraegstuk
Waerop zal voor Europa uytkomen de voortzetting
.der maetschappelyke omverwerpingen die thans in gang
zyn, en door welk middel Europa zou konnen behouden
wordeu
De vergadering ziet dat de samenleving naer haren onder
gang loopt, omdat men ze zoekt le geleyden buyten de
cliristeiyke grondstellingen, ze wilt doen weêrkeeren tot de
gruwelen van liet lieydendom en ze aldus neerstorten in
den afgrond der regeringsloosheyd. Men heeft naer den
middel gezocht tegen die ramp,en men vond dat den eenig-
sten middel was voor leyddraed te nemen de groudstelsels
van liet openbaer regt zoo en gelyk het eertyds door het
Catliolicismus vastgesteld was en' waerin alleen al de ele
menten van ware vryheyd, voorspoed en groollieyd der
natiën te vinden zyn.
De zittingen dezer acadeniieke vergadering zyn geëyiidigd
door eene verhandeling van Mgr Franclii, gcheyinscliryver
der Congregatie van buylengewoone geestelyke 'zaken. Den
geleerden kerkvoogd heeft bewezen dat de vervolging tegen
de Kerk een noodzakelyk element voor finer is, zelfs eene
voorwaerde van uytbreyding en voorspoed alsook de zeker
ste waerborg van gelukkige uylslagen gansch tegenstrydig
aen liet doel dal de vervolging zelve zich voorstelt
Indien de vervolging strekt om de Kerk te vernietigen,
door het marteldom, de aigemeene verspreyding der Kerk
zal er den uytslag van wezen.
Indien de vervolging poogt de eenheyd des geloofs te
verbreken, er zal onfeylbaer de volle uytbreyding der
veropenbating uyt spruyten.
Indien zy onderneemt de heyligheyd des levens en der
zeden te verderven, dit zal het teeken wezen eener schitte
rende maetschappelyke herboring.
Indien zy de Kerk in de slaverny wilt dompelen, hare
goederen inslikken, de uytoefening van liner ministerie
beletten, dit zal een stellig voorteeken zyn van hare volko-
mene vryheyd en algeheele onafhanglykheyd van de magten
der eeuw.
Den hoogweerden spreker heeft deze waerlieden ontvouwd
met zooveel diepgrondigheyd als weisprekendheyd en dit
wel al de geschiedenis der eeuwen te overzien tydens welke
de Kerk te worstelen gehad heeft tegen 't iieydendoni,
tegen de ketteryën, tegen 't zedenbederf, tegen de stelsels
en wetgevingen tegenstrydig aen hare onverjaerbare regten.
En daer de Kerk altyd meer vast heyd, uytbreyding en
vster gevonden heeft irr'S. geen men zou poogen le doen
Iuystf
om se te vernietigen, moet men er uyt besluvteii, heeft den
geleerden prelael gezegd, dat de worstelingen die zy thnns
uytstaet, voor Maer het voorwerp van nieuwe zegepralen
en aengroeyiug van magt zuilen wezen.
Men weet dat M. Coomans, eenen der deftigste volks
vertegenwoordigers van geheel Belgiën, een weekblad ge
sticht heeft, waerin hy met kracht en klem aendtingt om
't gouvernement te doen sparen en de schandclyke geld-
verkwistingen, waerdoor de zakken der burgers gedurig
geledigd worden, te doen ophouden. De vèrsiaefde en
betaeide liberale drukpers kan dit niet verdragen omdat
zy ook aen 't kommeken mag peuzelen en lekken en voor
ziet dat dit lekken en peuzelen moet gaen eyndigen. Daerom
stelt die drukpers zich in woede tegen M. Coomans en gael
zoo verre, van hem zydeiiugs met revoltilionnaire geweld
to bedreygen, indien hy niet zwygt en zoo gedun» de
liberals knepen aen den dag blyft brengen.
Wy hebben geene missie om M. Ccomans tegen dit vuyg
gezwetst te verdedigen, M. Coomans is alleen sterk genoeg
or.i die betaeide penlakeyën of geluierde broödschryvers
op hunne plaets te stellen, als hy zulks goedvind. Maer wy
komen tegen die schatidelyke iiedreygingen, in naem der
drukpersvryheyd, protesteren niet de gegronde lioop dat
geheel de onamjnglyke dagbladpers 't zelve zal doen.
Wy durven ons echter eenen raed aen M. Coomans ver
oorloven, namelyk dat hy zou werken om overal, zoo in
dorpen als in steden, onafhanglyke genootschappen in te
rigten, welke voor doel zouden hebben de gouvernementele
centralisatie, de liberale dwingelandy, de verdrukkende
geldafpersingen tegen te kanten en de cohstitutionnele vry-
lieden, die gedurig in reepen en veüen vaneengescheurd
worden, te handhaven en te beschermen. Als deze genoot
schappen overal zullen bestaen, dan zullen de libcrhaters-
gazetten zich wel wachten nog van kasseygeweld te zeeveren
want die schryvelaers zouden gevoelen dat liet seffens op
hunnen toren zou luyën, indien zy de eerloosheden van
Jaoi nog durfden beginnen.
Dat is. volgens ons, het eenigste middel om de liberale
tyranny in te toornen, om vrrmde judassen, die, voor een
handvol goud, Godsdienst, Grondwet en Vaderland zouden
verraden en verkoopen, tot zwygen te brengen. Indien de
Gatholyken dit niet vcrslaen noch doen, zy mogen ver
zekerd zyn dat zy welhaesl op zyn piemniiteeseii zullen
behandeld worden en dat zv 'i verlies hunner kostelyk'te
yryhedeh zullen le bcweeuen hebben al bovendien door den
liberalen-maconmeken kuout nog deerlvk mishandeld te
worden.
Nu is t nog tyd, Catholyke landgenoten, maer wy vreezen
dat dien- tyd niet lang meer zal duren. Principiis obsta
sero medicina paratur, dit is le zeggen dat gy den put moet
vullen eer t kali verdronken is.
Den koning is mi genezen, hy kan peerdenloopstryden bvw,in
nen, zyue ministeis cn vreindcliiigen in gehoor ontvaneen
adressen van gelukwenschingen lezen enz. enz. Nu is de kwestie
of hy de deputatie van Antwerpen zal ontvangen om de gegronde
klagten te aeiiliooren van de byzonderste handelstad des'lands
welke men rondom insluyt met eenen metalen mueromze ten
bepaelden tyde, ten gronde te verdelgen.
ben Antwerpsehen gemeenteraed heeft byeengeweest en een
adres van gelukwensching aen den koning gestemd. Dit is we'en
zeer wel, maer onzen konfrater den Antweriicnaer is met reden
misnoegd omdat er in dit adres geen enkel woordeken van voor
behouding vervat is en hy vraegt of dengemeenteraed denkt
dat er te Brussel met kruvpen iels te winnen is
Met hem antwoorden wy dat hy zich, in die 'veronderstelling
bedriegt, dat doctnnarisohe platzakken, liberale verslaefdhèvd'
kleingeestige jaknikkery en dwaze bewierooking niets anderl
baren dan verachting en verfoeying. Do brusselsche liber?
kopstukken gevoelen dat zy met bloodaerds en kneukels to doen
hebben en daerom durven zy zich stout en koppig toonen JtA'.
daertegen moet de onafhanglyke drukpers opkomen eelvk den
Anlwerpenaer doet, deze moet de vertegenwoordigers van smd
provincie en arrondissement gedurig op d'hielen zitten tot dit «G
de met reden verschrikte burgers regt gedaen word
Dit is voor Antwerpen alleen nietgeheel Ddg'iën heeft
belang in dat die schandclyke geldverspilling l i Aptveni»»
ophoude en dat den koophandel van geheel 't land met mond,
gewisscn ondergang bedreygd worde. b
Aen 't werk, moedig sen 't werk Antwerpenaars, toont daf m,
uwe regten kent cu dat gy voor het ministerieel hWiaierk
despotismus niet bevreesd zyt. Vraegt, blyft vragen cn drineonrt
vragen, want ceel gy het niet, do liberale vetzuygers zu'Ion nn»
bovendien met u lageben en op de onnopzele plalbroekerv
vertegenwoordigers eenen blik van verachting werpen
Over ettelyke jaren, wanneer dec Groolen Turk do» in zvn»
volle magt was, kwam eens bet russisch atgezautscinm hSmhuW
bewyzen en kostelyko geschenken aenbieden. Do af-ez-o »n
werden binnengeleyd tot voor den Sultan, Maer zv saïueerdw
met diep genoeg naer da goeste van eenen verslaefdên hovolin*
die in de ontvangst tegenwoordig was, ea met dc gezwindbevd
van den weerlicht gal dezen aen dc russiscbe gezouten ponk»
slag in den nek dat zy mei het gezigt cp den grond sloven en hn
zeker diep genoeg salueerden. Don Groolen Turk lachte dit h»
schokte. Maer ecuigen tyd nadien, kwam Rusland in 'oorlo» te4n
don lurk en versloeg dezen met geheel zvn leger. Don "mi
'melde zegeprael op zegcprael hy zoo verre, dat den Tu.-'- Z'
dwongen wierd afgezaaton hy den Dus le zonden om de", vrod»
ar te smeeken. Den Rus, den smaed orrinnerende zvne gêzinio»
aengedaen, deed de turksche smeekers in den kerker werne o„
liet aen hunnen meester weten dat hy die en gen» p»ovineie "f t
staen had, dien en genen watervloed vry te maken had zoa Jo,
dat den vrede onmogclyk was en dat den oorlo" hardnekkig»
dan ooyt zou voortgezet worden. Den Groolen Turk vreezonu
dat hy slechts burgemeester van Constanlinopel zou moT.i
blyven, gaf alles toe en bekwam aldus den vrede.
Dees historieken mogen de Antwerpenaers niet vergeten
DE RQMEYNSCHE KW EST!
mand nog ecnigen twyfel zullen laten. Dat i et frau'srtHe"»»»