ZONDAG 28 DECEMBER 1862. ZEVENTIENDEN JAERGANG - N' 852. I Vertrekuren uyt de Statie Aelst IVAER: 6 FRANKS 'SJAERS. Vertrekuren uvt verschillige Statiën. AELST, oen 27 December 1862. DE SOLIDAIRE N-SECTE. Het Uijtsteeiibord Wat mag men er van denken Wat moet er gedaen worden 8-2511-5512-35 3-15 fi-20 0-00 ffl Gend, Brugge, Ostende 0-00-8-25- 12-35 L»k<-ren 5-20 8-25 11-55 12-35 6-20. 3-15-6-201* klas langs Dendermonde. Hrussei 8-05 0-0 12-15 3-00 5-45 8-45 0 00 Kortrvk, Souscroen, Rvssel (langs Lede) 6-30 Hech Btus. Antw.5-20 8-25 12-35 3-15 6-20 g 8-25— 12-35- 3-156-20. Lenv ThienLuyk 5-20 8-25 12-35 3-15 6-20 j Ooornyk, Rvssel (langs Ath 7-45—5-35- 0-00 Verv I andStTruvën,5-20 8-25 12-35 3-15 6-20 j Nin. Geerardsb. Ath, 7-55 2-50 5-35 8-35. Gen.) 6-45—* 25-12-35—3-15—6-20—WK) Bergen, Qui< vrain 7-55—0-00- 2-50-5-35 VAN ANTWERPEN NA ER St-Nikolaes, Lote'en, Gend. 6-30 8-30 10-30 3-Ou 6-20 0-00. VAN GEND NAER Lokeren, St-Nikolaes, Antwerpen. 6-20 9-00 10-20 2-3 6-15 0-00. Te I.BDK staen aide kouvovs. Te iukgbm staen det« vertrekkende van Ath 6-40 t- 0-00 10-10 4-30 7-25 en deie vertrekkende van Denderleeuw al de convoys. Staen te «tS£«EM stil nl de konvovs uytgenomeu deren vertrekkende van Aelst 0 00 dea morgens en 0-00 's avonds en van Oendermonde ten 0-00 's «norgens en 0-00 's avonds. Staen te Santbergen de verlrekken uvt .Ml) 0-40 10- 10 's morg. 4-30 en 0-.00 'a avonds. Van Denderleeuw 0-00 8 20 's morg. 3-15 6-05 en 9-00 des avonds. VAN LOK ER vN" N KR Dendennonde, Aelst 7-0n 12-20 3-10 7-45»-». Ninov Geerardsl)erf,.-n, Ath 7 00 12-20 3-10 0-0. VA!* ATM JIAKM Aelst, Dendermonde, l.okeren 6-30 10-104-30 0-00. iiordshergen Ninovc, Aelst, 6-30—O-tlO—10-10 -4-30-0-O0. Ikusv. l (langs D< i.dcrP euw, 6-40 1Ü-U - 4-30 7-25. Gend, Brugge, Ostende 6-40 (langs l.ede.» Itklu 4-30 7-25 VAN EKND NAER Audenaerde, 6-45 9-30 6-00 8-00—naer Aelst,—7-15 11-30 2-10 5-00 5-70 8-00. VAN K BUSS EL NAER Aelst, fiend 6-15 7-35 11-45 2-25 3-40 5-30 8-10. Ninove, Gecraerdsh. Ath, (langs Denderleeuw) 7-35 2-25 5-300-f 0. VAN DENDKIMUNUE NAER Brussel (I. Aelst, 5-45 9-00, 12 r 3-40 6 45 (I. M-ch.) 5-45 9-60 12-55 3-40 6-45. Aelst, 7-25 - 7-55 12-05 - 2-30 5-15 bl - 0-90 DEN DENDERBODE l)ê goddelooze en heyligschéndeude betooging welke te Brussel, ter gejegenheyd der begraving van JE Verhaegen, heeft plaéts gehad, beeft niet alleeniyk de verontweerdiging en den schrik verwekt in al de deelen van Relgiën, maer die verontweerdiging en dien schrik h"bbe» zich gansch Europa door uylgebreyd. Overal heeft de drukpers er zich raeé bezig gehouden maer tot groote schande onzer dweepzieke en onbeschaemde francmufons, is er geen enkel blad, hoe demokrael of demagogiek het ook zy, 't welk over de brusselsche betooging niet spreekt dan om de uytvoer- ders dezer snoode (ooneelen te schandvlekken. Te Parvs zelfs is men allerstrengst tegen de zoogezegde heldendaden der belgische vrydenkers. Een blad, 't welk verre is van klerikael tp zyn, de PRESSE van Parys, zegt a l)e dood van M. Verliaegen is vol van onderrigtingen. Zie duer een man die sterft al zynen God te verloochenen en al zyne kinderen te berooven van een groot deel huns ■ti erfgoeds, 'en dit wel om werken te begiftigen die den godsdienst van den Belg vernietigenbit boezemt niets anders in dan verontweerdiging en doet zien dut het arm Belgiën, 't welk zoo Catholgk is, lieên en weèr geslingerd a word door booze geesten en bedorven door onverzoenlgke vganden, die zyn politiek en godsdienstig bestaen willen verdelgen Dit zelfde blad van Parys vraegt zich welk dit Solidairen- Genoolschap is dat, tot schande van Belgiën, in den lykstoet van M. Verhaegen gefigureerd heeft? En het antwoord liet is een genootschap, 't welk zich te Brussel opgevormd a heeft, liet bestoet in eene verbintenis die de leden nemen van te sterven ul de vertroostingen der Kerk, Itarer Su it cramenten en priesters te verstooten. Tegen het bestaen van dergelyk genootschap hebben wy niets te zeggen, 't is de vryheyd van vereenigmg Maer o nogtans is er eene vryheyd die de vryheyd van üclie 'moet s beheerschen, 't is de vrylieyd van gewetenWuerogh zich zyne vryheyd laten ontvremden als men ze kan behouden-I Die beoordeeling, ofschoon kort, is zeer streng tegeir die duyvelsche secte, welke, wy herhalen het, zich, tot schande ouzes Vaderlands, te Brussel, heeft opgevormd, wel dooi' vreiiidelingen, maer die niettemin dagelyks Belgen in hare strikken vangt, en die bovendien zoo dweepziek, verbard en verstokt is in de boosheyd, dal zy aèn het doodsbed barer leden waekt en elkander aflost om den stervenden in de rampzaligste gevoelens naer '1 ander leven te doen vertrekken en hem zelfs zyne kinderen doet oflaet onterven om de goddeloosheyd te ondersteunen Menverhaelt in '1 publiek dat de bewakers, om zich, gelvk Pilatus, de handen te wasschen, de kinderen van den stervenden by hunnen vader geioepen hebben om getuygeii te zyn der bekrachtiging van den laetsten wil die hun berooide van eene somnie van TWEE HONDERD DUY- ZKND FRANKS. Hoe heeft den stervenden die bekrachtiging gegeven Dit zegt men niet, maer '1 geen zeker schy'nt, is dat die rampzalige komedie plaets had eenige oogenblikken vóór dat den stervenden liet tydelyk met het eeuwige verwisselde Men zegt ook dat de bewakers den moed niet gehad hebben bv den ongelukkigen, tot den laetsten doodsnik, te blvven, dat zy, als poltrons, nvt de kamer zyn weggevlugt als den uoodlotügen oogenblik naderdeMaer dal een getrouwen dienstbode by den stervenden is gebleven en zynen rampzaligen meester, uyt al zyne krachten, heeft gesmeekt de goddelyke berniherligheyd in te roepen, en dat misschien een oogenblik van regtzinnig en diep leedwe zen deze ongelukkige ziel heeft kontien redden Men voegt er by dat Verhaegen, vooraleer den laetsten snik te geven, de hand van zynen dienstbode heeft gedrukt.Mogt dien man toch de vreeslyke Godskastyding or.lgaen Ziet hier hoe de Solidaircn-secte in den lykstoet vim Verhaegen gefigureerd heeft Het was iiaindvk een groepken quidpms van alle standen, maer voor liet meestendeel werklieden. Zy marcheerden in kolon achter een nylsteeklford gemaekt van eene plank op hel uytcyn.de van eenen stok genageld en dragende deze woorden SOL1DAIREN. GENOOTSCHAP VOOR DE BIR- GEKLYKK BEGRAVING. Men zou konneu vragen of die rampzaligen weten wat zy vertoonen, en of zy uyt vryën wille deel maken van die afgryslyke secle llieraen valt grontelyks te twyfelen, en men mag zelfs vermoeden dat het meneurs zyn, uvtzendelingen der logiën, die, uvt boozen liaet tegen den Calholyken godsdienst, aldus hunne duyvelsche intriguen en hunnen geldinvloed in 't werk stellen tot verderving van ongelukkige werk lieden, die nainvelyks genoeg winnen om te bestaen en die voor bet meestendeëf, verslaefd aen de driften, huuiie koslelyke ziele voor eenige stukkeu geld te pande stellen. Als men overweegt dat in dergelvk gezelschap vertegen woordigd waren de olkskamer, het Gouvernement en het Koninylijli Hof, welke zich openbaerlyk in de straten van Brussel vertoond hebben; men kun denken wat droevigen en pvnlyken indruk zulks heeft móeten maken op dó Calliolyke bevolking van Belgien. Doch wat dien droevigen en pynlyken indruk ten t-oppe moet brengen, is de wyze op weke de aen 't gouvernement toegehegene bladen over die hoogst betreurlyke gebeurtenis schryven. Zy ontmaskeren zich leenemael en betoenen dat-t döor dat zy openlyk den oorlog tegen de godsdienstige principën willen voeren en niets meer achterhouden Den Echo du Parlement, den eersten en voornaenisten vertrouweling van het ministerie, brengt onbescfoeydenlyk de inzigten zyner patroonen aen den dag, met zoo bedekt weg te laten verstaen dat de Catholyke lykplcgligheden zo.uden dienen te verdwynen. Dit is het bedekt ihzigl van het ma^onniek liberalismi s door alle middelen dén vryën gang van den Catholvken •eeredienst dwarsboomén.; de bisschoppen en herders buy- ten 't bestuer der kerk, stooten zonder eenig opzigt het geestelyk gezag overrompelen de geestelyke magMeene- mael vernietigen en aldus den Catholyken godsdienst ten gronde uytroeyën. Ziel daer, landgenoten, het bedekt irizigt. van het ma^onniek Hbëralismus, onder welks jok het land- thans gedrukt ligt... Men moet stekeblind zyn om niet te zien en niet over- tuygd te wezen dat. de vyandelykheden tegen het gelooi onzer voorouders, met al 't geweld dut den godsdiensthaet kan ingeven, gaen beginnen, en dat de vervolgers van Kerk, Religie en Priesters dezen oogenblik vastgesteld en gekozen hebben om te beproeven wie er zal boven liggen of de Calholyken of de francmagonsniet alleeniyk, voor wat de politiek betreft, maer voor alles, zoo voor het stolFelyk besluer als voor de goosdienstige*gevoelens De Calholyken zyn nu,genoegzaem verwittigd, den toe stand laet geenen Iwyfel meer, hy legt aen ons Catholyken de zwaerste, de ernstigste en dringendste verpligtingen op. Van over zeventien jaren hebben wy gedurig gezegd en herzegd wat het francmaconnismus in Belgiën bedoelde den Uenderbode heeft niet eene week laten voorbygaen zonder de Catholyken te vermanen, hun met dé intriguen der secle bekend te maken en ze op te wekken om die manoeuvres en booze inzigten tegen te werken. Gedu rende zes jaren lang liet men ons alleen klappen, onze evgene vrienden zelve dachten en zegden dat wy overdreven waren, dat wy alles te zwart aenzagen uyt dipn hoofde was den Dmderbode het mikpunt der gedurige maconnieke vervolgingen, omdat de truweelgasten wel gevoelden dat wy maer al te wel hunne geheyme inzigten doorgrondden en 't volk te duydelyk en te krochldadiglyk wnèrschouwden. Thans is de kaert gekeerd Onze vrees, ons vooruvtzigt zyn wezenIvkh^yd geworden,de ongéloovigsten zelfs zien en ondervinden nu dat wy maer te wel de waerheyd voor speld hebben. Nogians is 't nu niet genoeg alarmkreten uyt to brengen, verlorene klag'.en te slaken en, met gevouwen ermen, den ge>- nadeslag te verwachten. Kr moet gewerkt en krachtdadiglvk gewerkt worden de Catholyken, de ware Belgen moeten hunne krachtep $amep|'igge,n, zy mogen noch aerseleu noch dralen, noch uytvlugtsels zoeken om tot rampzalige toege vingen ie komen. Alle kinderachtige vrees moeten zy aen kant stellen, den lyd van toegevingen inoel uyt zyn en vastberaden moeten overal de vereenigi.jgen, de genoot schappen lot stand komen die wy zoo nn nigmaei aenge- pieeki hebben. Met deze genootschappen is den wederstand mogelyk en zelfs zeer gemukkelyk. De Catholyken mogen steunen op de regtveerdigheyd hunner zaek, maerzy moeten eeri- siemmiglyk werken om deze zelve ie handhaven, te verde digen en alle overeenkomst met de boozen rondborstiglyk en openlyk verstouten, liet is meer dun hoogst tyd, want word er nog wat gelanterfant of gewacht, het zal eerlang late zyn Zouden wy, Catholyke Belgen, die van ouds gekend en beroemd zyn voor onze getrouwheyd aen Godsdienst, Vry heyd en Vaderland, zoo lafhertig wezen ons te laten kete nen en knevelen, ons 't geloof onzer voorouders, dat het geluk van 't vaderland uytmaekt, te laten ontrukken door een handvol bezeten truweelgasten, die ons in eenen af grond van rampen zoeken te storten Dit wilt noch ma" gepeysd worden. Gv zyt aireede ongeinkkig genoeg, Bel gen, van gepluymd en het laelsle druppelken merg uytgezogen te worden, den toestand is reeds veel te oritëe- rend en veel te rampzalig dan dat gy hem nog dnyzend- muel laet verslechten met uwen godsdienst te zien verdel gen en u te zien yoorbereyden tot de sehandelykste slavernv, deze van het mayonniek despolisinus. Op dan, Belgen, vereenigingen, meelingen, genootschappen, terwyi gy nog nioogl, en daer by krachtdadige maer wettige samenspan ning, eensgezindheyd in uwe werkingen, of, in een woord de leus onzer schoone grondwet ÉEINDUAGT MAK KT MAGT, en alles zal gewonnen zyn. In den stoet die M. Verhaegen naer het graf heeft verge zeld bemerkte men verscheydene officieren met de kenteekens der vrymetselary. Deze lae.tste omstandigheyd is het voorwerp geweest van gegronde kritieken. Wat is er beter voor eenen officier dan zynen uniform Sedert wanneer voegen de kenteekens der vrymétselary iels, het zy hv de weerde van den man, helzy hy de verhevenheyd van den graed dien men in hel leger zyns vaderlands bekleed Velen weten niet wat grooten man M. Verhaegen in de vrymet selary geweest is; Ziellier zyne titels-die wy niet zonder éenig- zins op de lippen te bylen kunnen neêrschryven In de oogen der maijligc en souvercyne groole en algemcene op- zigters dry-cn-dertigstcn en laetsten graed van den scliotschen ritus, was Verhaegen Dieester der symbolische logiën, Geheymen meester, Volniaekten meester, Inliemen geheymschryvérf Engel- cc schen meester, Meester uyt nieuwsgierigheyd, Proost <c en regter, ïerlandsehen meester, Intendènt der gebou- wen, Meester in Israël, Üytverkoren meesler der negen, Doorluchtigen üytverkoren der vyftien, Suhlieuien uyt- verkoren ridder, Groot-meester archilekt, Koniuglyke ark, Grooten- üytverkoren, Grooten Schollanrler, *Su- hliemen metselaer,— Ridder van het Oosten ol van het zweerd, Prins van Jerusalem, Hoofd der reguliere logiën, Ridder «'van liet Oosten en van het Westen, - Ridder van den Pëlikaen en van St-Andreas, Souvereyn prins Roos-kruys, Grooten Opperpriester, Subliemen SchollanderVeiierabelen groot-meester der symbolische Jogiëii, Grootmeester voor hel leven, Noachili, Pruysischen ridder, Koniuglyke byl, Grooten patriarch, Prins van den Libanon, Hoofd vari het Tabernakel, Prins van Nercy, Ridder van het stalen serpent, Grooten kommandcnr.va» den Tempel, Ridder des arends der zon, Prins adept, Grooten Schot- lander van St-AndreasPatriarch der kruysvaertcn, Ridder van den zwarten en witten arend, Ridder Kadosch, Grooten opzigter inkwisileur, Ridder der kommandc-urs van St-Andreas. Indien 't waer is gelvk zommigë doramerikken gelooven, dut baerd en knevels ontzag inboe/.emen, 't zal misschien ook waer zyn dat dien 'reessem titels van M. Verhaegen ook wat ontzag zal ingeboezemd hebben als den Groot- Meester der l'Taiicninfons, in 'I ander leven, voor den waren GROOT-MEESTER zal verschenen zyn. Dit weet M. Verhaegen nu best, daer hébben wy niet achter te loopen, en dal deze die zulks gelooven, het kanske maer wagen, doch dat zy we] onthouden dat soortgelyke kans- kens maer EENS gewaegd worden en dal het'daermeê opgeschept is.

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Denderbode | 1862 | | pagina 1