vertrekuren uyt aelst naer 19de Jaer. Zondag, 9 October 1964. 1\° 94iS. VERTREKUREN UYT VOLGENDE STATIËN MGR DUPAMLOUP, G FRANKS 'S J.AERS. DOOD VAX Z. H. MGR LUD0VICUS J0SEPHUS DELEBECQUE, DEN DENDERBODE Denderm. 5-20 8-30.9-45 12-25 3-25 6-27 9-10 jjj Genrl, Brugge, Ostende 6-37 8-28 10-45 12-28 Lokeren 3-20 8-30 0-00 12-23 6-27 a 3-13 6-18 le cn 2C kins langs Dendi-rmonde. Brass 8-05 12-10 2-50 5-33 5 45 8-45 8 50 9-30 sk Doornvk, Korlrvk, Moescrocri, Rysscl (Inugs Mech. Brus., Amw. 5-20 8-30 9-45 3-20 6-27 (lend) 6-37 8-28 12-28 3-15 6-18 Leuv. Tliieneii I.uyk 3-2«' 8 30 9-45 3 20 6-27 Doornyk, Kyssel (langs Alb) 7-53 5-35 0-« 0 Vcrv. Land. S-Tniycn 3 20 8-30 9-45 3-20 6-27 Ninove, Goerardsb.,- Alb, 7-55 2-40 5-35 8-50 Gend 6-37 8-28 12-28 3-17 6-18 9-97 Bergen, Qniévrain, Namen, 7-55 2-40 5 35 VAN ANTWERPEN NA ER Sl-Nieolaps, Lokeren, Gend, 6-10 7-30 10-30 3-00 6-10 0 00. VAN GEND NAER Lokeren, Sl Nicolacs, Antwerpen, 6-10 9-05 10 20 2-35 6-15 7-00. Te Lede slaen al de konvoys. Te Idkgkm staen deze vertrekkende van Ath 6-30 0-00 10-40 4-30 7-25 cn al de konvoys vertrekkende van Denderleeuw. Te Gysegiiem staen stil al de konvoys uytgenomen dc/.e verirekkende van Aelsi 0 00 des morgens en 0-00 en van Dcndermonde len 0-00 's morgens cn 00 00. Te Santbergen slaen stil' de konvoys van Ath 6-30 10-40's morgens. 4-30 en 7-25 's avonds. Van Denderleeuw 0-00 8-20 's morgens, 3-09 6-00 en 9-05 des avonds. I» EDEYOERÊ JV G VAM Bisschop van Orleansuytgesproken in het Kongres van Mechelenden 51 Augusty 1864. Eminentie, Hoogweerdigeden, Mynheeren, Men zou wacrlyk een yskoud bert moeten bebben om niet le antwoorden op de vurigheyd der uwe, om niet getroffen en medegerukt te zyn door die edelmoedige beweging der zielen, in deze groole Vergadering. Wal my aengael, ik ben gisteren getroffen geweest meer dan ik het zoude kunnen zeggen door alles wat ik onder u gezien en gehoord heb. 'T is de Calholyke vlam in alles wat zy vurigst en zuyverst heeft, uytstra- lende van de eene ziel naer de andere, zich meester makende van alle de herten, en nog slechts een over groot brandpunt vormende dat zyne vuren schiet in de verte. Maer weet gy, Mynheeren, wal my voornamelyk giste ren en op dit uer nog verheugt 'T is van my in de tegen- woordighcyd le vinden eener zoó lalryke vergadering van mannen, van allo tael, van alle natie, die niet eenmael den naem van Jesus-Chrislüs, onzen acnhidde- lyken Meester, dei: naem der Heylige Kerk, zyne onsler- fèlvke Bruyd, of den naem van zynen Stadhouder, den zachlmoedigen en roemryken Pius IX kunnen hooren, zonder in toejuyehingeu los ie bersten. Lange toejuy- gingèn.) Mynheeren, ik zegde u gisteren dat, hadde gy ten vollen overwinnaer geweest, misschien ik niet zoude gekomen zyn Maer wat had gy my en myne verlroostingen noodig Ik heb u noch verwonderd, noch ter ncêrgeslogen gevonden, maer fierder, moediger dan ooytoverwon nen, doch steeds regt. Kortom, wal my verheugd heeft, is dat gv hel groot geheym des Christene levens hebt begrepen,'t welk bes tael in den stryd hier op aerde 'l is dat gy gevoelt hebt dal God ncn dien stryd voor- waerden heeft gesleld, en dat de eerste van allen de kraehldadigheyd is. (Toejuycliingen.) Gy zyl de roemryke zonen dier groote Catholyke Kerk, die men de strvdende Kerk noemt, en die eens de zegepralende Kerk zal wezen in den hemel, omdat zy dapper zal gestreden hebben hier op de aerde omdat zy de Moeder zal geweest zyn dier roemryke kinderen die, volgens de krachtdadige uyldrukking van eenen doorluchtigen marlelaer, den H. Cyprianus, bis schop van Carthago, kunnen gedood worden, maer overwonnen nooytOccidi potestvinei non potest (Lange toejuycliingen.) Sint-Augusliniis, dien anderen grooten bisschop van Afrika, sprekende tol de Christenen zyner eeuw, in droefheyd gedompeld door het sehroomlyk tempeest dat over de romeynsche wereld uytborst, door den inval van barbaren 'die hunne verwoestingen kwamen aenriglen lot onder de muren van Hipponen, zegde hun Gelooft gv dan dat men u Christenen beeft gemaekl om in deze eeuw te bloeyen Numquid Christianas factus es, ut in secuto isto floreres Neen, men heeft u geene Christenen gemaekl, men heeft u niet gedoopt in den naem van Jesus dun gekruyslen, opdat gy in deze eeuw zoude bloeyen (Toejuycliingen Neen, dat is de bestemming niet van ons, wie wy ook mogen wezen, bisschoppen, priesters, enkele geloovigen slryden, altyd slryden voofr de waerheyd cn de regt vcerdigheydAgonizare pro justilia, en dit tot er dood toe, usque ad mortem. (BravobravoZiet daer onze bestemming en waerom ons bovenal die ondemphare dapperheyd noodig is, welke zoo wel verbee.d word door den leeuw in het blazoen en de wapenen'van uw land. Maer vergeet het niet, Mynheerende krachtdadigheyd is niet voldoende de voorzigligheyd moet er by zyn niet die vadzige en laffe voorzigligheyd welke een uwer welsprekendste redenaers gisteren met zoo veel regt en rede schandmerkte, en welke den Heyligen Paulus zelfs voor hem geschandmerkt had maer de Christene voor zigligheyd, eene der groote Kardinale deugden, dien naem slact haer wel cn hel verheugt my dit hier te mogen zeggen, alle blikken wenden zich naer den Kardi nael,) die voorzigligheyd welke Onzer. Heer zelf ons zoo sterk heeft aenhevoïen Weest eenvoudig gelyk a de duyfen voorziglig gelyk de slang. Ja, hebt in het hert de cenvoudigheyd der duyf, en dat den hemel niet zuyverder, niet helderder zy dan den grond uwer zielen, maer levert niet aen de slagen des vvands, door laet-• dunkende onvoorzigligheden, uw hoofd, uwe grondbe ginselen, uw geloof, uwe zaek Daer is eyndelyk, Mynheeren, nog eene derde en wezenlyke voorwaerde van den stryd, namelyk de liefde. Ja. Mynheeren, de liefde men moet ze in alle de ont moetingen bewaren. Toen Onzen Heer zyne discipelen naer den stryd zond, zegde nog een ander grondig woord Ik zend u als schapen in 'l midden der wolven Sicul ores inter lupos. En wilt gy de wonderlyke bemer king hooren aen dit woord gegeven door den Heyligen Joannes Chrysostomus, die, alvorens den gouden mond van Konstanlinopel le wezen, eerst, bemerkt het wel, den grootslen slryder van hel Oosten was, den ouver- schrokkendslen kampvechter welken de Kerk ooyt vooruytgcsteld heeft tegen de driften der vorsten en de vervoeringen der volkeren Hy zegde dus, dien grooten man Quamdiü ov'es sumus, vincimus zoo lang wy lam meren zullen blyven, zullen wy overvvinnaers zyn... Maer zoo wy wolven worden, door het geweld van eenen iever die niet is volgens het hert van God, zullen wy ontvvyfelbaer overwonnen worden Si lupi effkimur, vinei wur. Hel was eeno groote gedachtewant, gelyk den Apostel zoo wonderbaer zegde De gramschap van den menseh heeft niets van hetgeen er noodig is om de regtveerdigheyd van God te volbrengen Jra viri Dei justitiam non operalur. Hetgeen daertoe noodig is, is de liefde, en in de liefde den eerbied, ten eyndo aliyd de discipelen te wezen dier groole school, aen dewelke eenen onzer «ifgescboydene broeders, eenen der edelste geesten dezer eeuw, deze reglveerdigo hulde bewees Hei Calholicismus is de grootste, do heyligste school van eerbied die ooyt de wereld heeft gezien Dus, den stryd tot het eynde toeden stryd in de voorzigtigheyd, den stryd in de evangelische sterkte, den siryd in de zacktmocdigheyd en iu de liefde die niet sterven 1 Toejuychingcn Het is hier niet, Mynheeren, hel is niet aen herten gelyk de uwe dat het moeyelyk is deze raedgevingen te doen aenhooren. In deze groole vergadering, gevoelt men wel dat er niet dan vriendenherten zyn maer toch, deze verga dering is talryken indien er ook, ik zal niet zeggen vyanden, 't is eer.en naem dien ik noojt geern aen rityne tegenstrevers gegeven heb, welke zy ook waren, (toejuy ehingeu,) ik ken geene vyanden nieuwe toejuycliingen) gevonden wierden, volgeern zou ik hun cïit wonder baer woord toesturen van eenen heyligen priester, den Pater Liborman stichter eener Kongregatie van mission- narissen, die naer Congo, in Guineën, waer zy byna allen sterven, het geloof gaen verkondigen aen de arme negers, welke eene verfoeyelvke geldgierigheyd daer gaet opligten voor de slaverny. Zekeren dag, in eene strael van Parvs, nadert er eenen man tot hem, met gcslolene vuyst, zeggende Priester, zoo ge wist hoe ik u verfoey - En gy, myn vriend, zoo ge wist hoe ik u bemin Toejuycliingen Den ongelukkigen was overwonnen, viel voor de voeten van den priester neder, die hem omhelsde en hem christen opreglte. (Nieuwe toejuycliingen.) Maer dit is genoeg over eenen stryd dien gy al te edelmoedig, al te dapper hebt uytgeslaen op dat ik er langer op aendringe. Laet my thans, Mynheeren, van de hooge bespiegelingen der welsprekendheyd, aen de welke uwe redevoeringen ons gisteren gewend hebben gemaekt, met u nederdalen tol eene eenvoudige, prak tische, wettige kwestie, op de welke uwen uylslekenden en welbeminden Kardinael my uytgenoodigd heeft eenige oogenblikken uwe aendacht te roepen. 'T is ten overige een echt schoon vraegsluk dat ik voor u kom behandelen de Opvoeding des Volkshet leeger Onderwys. Ik zal trachten u*zoo kort mogelyk bezig te houden, nogtans ben ik aen zulk een vraegsluk en aen u zelve verschuldigd in alle de noodige bezon- derheden le treden. De opvoedingIk weet niet veel (reklamaliën)maer loch, T is hetgeen ik best weet. (Bravo Gy ook zyl de ware vrienden des volks laet my dan toe, als ik zoo durf spreken, u een oogenblik naer school te leyden. Met u, Mynheeren, zal ik er voorzeker in een aengenaem en beminnelyk gezelschap zyn. Er zyn in dees vraegstuk, zoo als in alle groote vraeg- stuhken, punten op dewelke men hel eens is. Ziehier de vier van die punten 1° De noodzakelykheyd van het volksonderwys. 2° De opvoeding der mcysjes 3° Hetgeen men heden overeengekomen is het beroeps- onderwys te noemen. 4° De mededinging en de vryheyd van het onderwys. Daerna komen twee welligl min belangryke punten doch deze worden betwist het zyn de hostcloosheyd en de verpügling van het onderwys. Eyndelyk heeft men do hoofdpunten ik breng ze op twee Welke moet de rol der school en der meesters in de samenleving vvezen En welke moet de plaels des godsdiensts in de school zyn De studie dezer twee vracgstukken zal my ook doen onderzoeken welke den toestand der Kerk en derzclver tegenstrevers is, nopens deze punten gelyk nopens eenige andere. Indien God my daertoe de magt verleent, zal ik ieder dezer punten hernemen een voor een, zelfs degene nopens oewelke men schynt het eens le wezen. Immers, daer zyn dagen dat telgeeu algemeenlyk scheen aenge- nomen te zyn, het niet meer is, en dat, aen ons byzon- derlyk, men niets meer loestaet. I. En vooreerst, de noodzakelykheyd van het volksonderwys, eerste punt nopens hetwelk \Vy hel eens zyn met ónze tegenstrevers, want zy vcrwyten ons billerlyk en onregtveerdiglyk. hier, gevoelens die zeker de onze nü't zyn. Zy' w illen dal het volk onderwezen worde en ik 'antwoor'd lk ook. en misschien meer dan zy. Waerom Wie is het die my geleerd heeft dat ik het volk moest oftderwyzen Wel myn God, Dengenen die, na veertig eeuwen* verlangen en verwachting, duyster- nissen en verlalenis, schande en slaverny, gekomen is voor de ongelukkigen en de armen, dit is voor de over- groote meerderheyd des menschdoms, die op den oever van een meir van Gallileën aen zyne discipelen is komen zeggen Gaet en Onderwijst, Ito, Donte, Onder wijst alle schepselen Omni creaturen. Nooyt was zoo iets gezegd geweest op de aerde door vvien het ook zy. Voor Jesus-Christus, waren er geeiie scholen geene meesters om den gemeenen man en de kinderen des volks te onderwyzeu 't is het woord van Jesüs-Chris- lus alleen dal de'volkséholen heeft geslicht. (';ii4|!!c Siumi. 9-30 3-10 7-45 0-00. 9-30 3-10 7-45 0 00. 6-30 10-40 4-30 7-25. 6-30 0-40 4-30 7-25. 6-30 10-40 4-3Ó 7.25. 6-30 10 40 4-30 7-25 VAN l.OKKREN NAER Dendcrmondc, Aelst, 7-09 Ninove, Gecraerdsbergcn, Ath, 7-00 VAN ATH NAER Gecraerdsbergen, Ninove, Aelst, Dendormonde, Lokeren I essén, Gecraerdsbergen, Ninove, Aelst Brussel OnQgs Denderleeuw) Gend, Brugge, Oostende (langs Lede). VAN GEND NAER Audenaerde, 6-45 9-30 I-30 6-00 8.naer aei.st 7-20 1 1-25 2-05 5-00 5-57 6-45 8-0. VAN BRUSSEL NAER Ai'fst, Gend. 6-05 7-30 7-50 11-20 11-50 2-35 0-00 5-40 8-15. Nuiave. Geeraerdsbergen, Alb (langs Denderleeuw), 7-30 2-20 5-15 8-15. VAN DENDERMONDE NAÉR Brussel (langs Aelst) 7-25 2-20 5-15 8-10 (langs Meeh.) 5-45 8-57 10-05 3-40 0 00 7-80. Adst 7-25 7-55 12-02 2-20 5-15 8-10 9-30. AELST, DEN 8 OCTOBER 1804. Wy roepen de aendacht onzer geëerde lezers op de hoogst merkweerdige redevoering welke Mgr Dupanloup in hel Catholyk Kongres heeft uytgesproken. Wy hebben gemeend aen onze lezers zeer aengenaem te wezen met hun eene vlaemsehe vertaling van dit allerbelangrykste stuk in verscheyde opvolgende N" meê te deden, te meer omdat de principen er in vervat zoo nauw met de behoeften onzer dagen in verband staen. Wy porren dus anJermael onze geëerde inschryvers üen deze redevoering met de grootste aendachtigheyd te lezen en er de principen rypelyk van te overwegen. Zy zullen er de waerheyd in haer klaerste daglicht zien in doorstialen en er eenen leyddiaed in vinden iuet welken alle dwaling zal onmogelyk wezen byzonderlyk nu dat de valsche leerstelsels bedroygen alles le verpesten en te bederven eu dat het magonniek liberhatersbedrog zyn venyn onder alle vormen verspreyd. Leest dus. Landgenoten, leest wel en mediteert de'principen van eenen der geleerdste Bisschoppen van dezen lyd en gy zult tegen de dwaling onverwinbaer zyn BISSCHOP VAN GEND. Eenen allersmertelyksten slag is zondag lest de Kerk van Belgiën] komen treffen en dezelve in den diepsteri rouw dompelen door de schielyke dood van Zyne Hoogweeidigheyd Mgr Lunovicus Josephus Delebecque, 21!,ton Bisschop van Gend. Niets deed deze allerdroevigste gebeurtenis voorzien den hoogst eerbied weerden Prelaet was vrydag van zyne omreys ter bediening van het II. Vormsel expres uyt het Audenaerdsche teruggekeerd om zaterdag de kerkelyke diensten van het St-Bavofeest in zyne Cathedrael te verrigten. Geheel den zaterdag had Z. H. gewerkt en zich op de gewoone uer te bed begeven. Zondag rond ten 4 1/2 ure des raorgends gevoelde den Prelaet zich wat ougestedl hy belde den broeder van Liefde die in eene nabyzynde kamer sliep. Den broeder kwam seffens en bood aen Z. H. aen iets te nemen, maer Mgr zegde dat hy ten zeven uren de H. Mis moest celebreren, doch hy ging, ondersteund door den broeder, eens rond de kamer zette zich in zynen zetel, boog ligtelyk het hool'd en gaf den geest zonder een enkel ander woord te hebben konnen spreken. De dood van den grooten Bisschop was welhaest door g'heel 't land gekend en veroor- ziekte overal de levendigste droef'heyd, het diepste hertzeer. En 't was met de grootste reden, want was er eenen dapperen soldaet, eenen moedigen stryder voor de eere Gods, voor de regten en vryheden der Kerk, eenen onverschrokken verdediger van den Catholyken Godsdienst, eenen wyzen raedgever in moeyelyke omstandigheden, eenen ieverigen ver- spreyder van al wat liefdadigheyd, onderwys, opvoeding, volksbeschaving en alle slach van goed betreft, 't was wel Mgr van Gend, 't was wel den diepbetreurden Bisschop, dien de onverbiddelyke dood zoo onverwachts aen onze algemeene genegenheyd en liefde is komen ontrukken. Niet dat wyleti onzen doorluchtigen Prelaet onder 'l gewigt der jaren gebogen ging, don man Gods had nog zyn zes en zestigste jaer niet bercyktmaer 't is den last der zielenbezorgdheyd, 't is den vurigen iever, 't is den Apostolyken arbeyd, 't is de aenhoudende bekommernis die hem noch dag noch nacht ruste lieten en hem gedurig naer de bres stuwden om hem als den opregt goeden herder van 't Evangelie zynekudde tegen de woedende wolven der boosheyd te doen beschutten 't is dit alles wat meest heeft byge- dragen om dit edelmoedig vaderhert te beklemmen en zoo vroegtydig te doen scheuren. Wy mogen dan vryweg van onzen hoogst eerbiedw^eerden Kerkvoogd zeggen dat hy op het slagtveld is gebleven dan als hy volop bezig was den heyligen stryd des Heeren te stryden, ofwel dat hy onder den last en de hitte van den dag in Gods wyngaerd bezweken is.... Gelukkig den mensch die aldus ryk in verdiensten en beladen met goede werken den Heere mag naderen en zeggen Heere, gy hebt my vyf talenten toevertrouwd, en, zie ik heb er vyf andere bygewonnen Dat, by het verschynen voor zynen God, zulks de tael geweest heeft van wylen Mgr Lunovicus Josephus, daeraen twyfelen wy geen oogenblik, want nimmer was er eenen herder die onverbiddelyker voor zichzelven de slave zyner bisschoppelyke pligten was, die met meer iever, met meer waekzaemheyd en nposlolyke bezorgdheyd zyn uytgestrekt bisdom bestuerde, waer hy overal monumenten voor de glorie Gods en voor de leniging der smerten zyns armen en ongelukkigen evennaestens heeft nagelaten... Immers Mgr Delebecque is door-, gegaen al wel te doen, transiit benef'aciendo, en, is de vreéde dood al te vroegtydig en op 't on verwachts haren tol by hem komen aleysschen, zy heeft voorzeker gevonden dat hy, door zyne onvergelykelyke werkzaemheyd voor de glorie Gods en voor de zaligmaking der hem aenvertrouwde zielen meer dan eene dubbele reeks van jaren geleefd en ingewonnen heeft. Wy eyndigen deze weynige regelen met eene smeekende bede tot den Allerhoogst en te sturen opdat Hy, zyne goedheyd indachtig wezende, geweerdige eenen blik van welbehagen te werpen op de ziele van zynen deugd- en verdienstryken Dienaer, die hier op aerde alle slach van vervolgingen en kwellingen, om zynen H. Naem, met de schoonste onderwerping verduerd heeft, en haer de honderdvoudige belooning voor zynèn Apostolyken arbeyd gelieve te schenkeu. Onder ons zal het aendenken van Mgr Delebecque altyd in volle zegening blyven en wy twyfelen er niet aen of hy zal steeds van omhoog op zyne welbeminde diocesanen neérstaren en voor hun bidden, opdat zy den weg der zaligheyd dien hy hun, door zyn woord en door zyn voorbeeld, gebaend heeft, mogen bewandelen en, gelyk hy zelf, de dood der regtveer- di^en erlangenHeeft wylen Mgr Ludovicus Josephus op aerde zyn leven ten beste gegeven voor ons, zyne schapen, hy zal niet min mild zyn om voor ons ten beste te spreken nu dat hy in den schoot van God den loon van een vlekkeloos leven en eener heylige dood is genietende.

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Denderbode | 1864 | | pagina 1