llllo. l\" doll tie tiSllMKirV VI ÜRTREKEREX UVT AELSJ NAER V ËRTREKt)IIENJ l'YT VOLGENIDE STATIËNI C FRANKS 'S JAK F DEN OMZENDBRIEF VAN DEN PAUS. Let dus opLandgenoten. Huweïyk van deu Hemel gezegend. Wat meer is. Hel koppel van twee suft. KOMEDIE! «SOI» «J -V. Rendcrin. 5-20 8-30 9-45 1*2-25 3-23 6-27 9-10 J (lend, Brugge. Oslcnde 6-37 8-28 10-43 12-28 l,okeren 5-20 8-30 0-00 12 25 6-27 g> 3-15 6-18 \K en 2° kins langs Deiidermom'e. liruss 8-05 12-10 2-50 3-33 5 45 8-43 8-30 9-30 sfj Doornvk, Rortrvk, Moescroen, Rvsscl (langs 9cell. 15rus, Aniw. 5-20 8-30 9-43.3-20 6-27 Gem!) 6-37 8-28 12-28 3-13 (4-1*8. i.euv. Tiiienen. Luyk 3-2u 8 30 9-45 3 20 6-27 if: Doornvk, Rvsscl (langs Alb) 7-55 5-35 0-< 0 Verv. I,anil. S-Triryfm 3-20 8-30 9-45 3-20 6-27 4*. Niuove, Goerardsb., Alh, 7-55 2-40 5-33 S-30 Geiid 6-37 8-28 12-28 3-17 6-18 9-0/ Bergen, Quiuvraiu, Namen, 7 53 2-40 5 35 VAN ANTWERPEN NAER Sl-Nicolaes, Lokeren, Gend, 6-10 7-30 10-30 3-00 6-10 0 00. VAN GENI) NAER Lokeren, Sl-Nicolaes, Antwerpen. 6-10 9-03 10 20 2-35 6-15 7-00. Te Lf.de slaen al de konvoys. Te Idegkm slacn deze vertrekkende van Atli 6-30 0-00 10-40 4-30 7-25 en al de konvoys vertrekkende van Denderleeuw. Tc Gyseghrm slaen slil al de konvoys uitgenomen deze vertrekkende van Aclst 0 00 des morgens en 0-00 en van Ücndermonde ten 0-00 's morgens en 00 00. Te Santbergen slaen stil de konvoys van Ath 6-30 10-40 's morgens. 4-30 en 7-25 's avonds Van Denderleeuw ü-00 8-20 's morgeus, 3-09 G-U0 en 9-05 des avonds. Suum. VAN I.OKEIIEN NAER DeiKlcrmonde, Aelsl, 7-00 9- 30 3-10 7-45 0-00. Ninovë, Gecraerdfiiicrgcn, Ath, 7-00 9-30 3-10 7-45 0-üll. VAN ATII NAER Geeracrdshergen. Ninove, Aelsl, Demlcrmoudc, Lokeren 6-30 10-40 4-30 7-25. Lessen, Geeraerdshergéft, Ninove, Aelsl 6-30 10-40 4-30 7-25. Brussel (langs Denderleeuw) 6-30 10 40 4-30 7 25. Gcnd, Brugge, Oostende (langs Lede). 6-50 10 40 4-30 7-25. VAN (".END NAER Aiidcnaerde, 6 45 9-30 1-30 6-00 8. naer aki.st 7-20 11-23 2 05 5 -00 5- ■57 6-4 VAN BRUSSEL NAER Aelst. Gcnd, 6-05 7-30 7-50 11 20 11-30 2-35 0 00 5-40 8-15. Ninove. Geeracrdshergen, Alh (langs Denderleeuw), 7-30 2-20 5-15 8-15. VAN DENDEItMONDE NAER Brussel (langs Aclst) 7-25 2-20 5-13 8-10 (langs .Meelt.) 5-45 8-5" 10-05 3-40 0 00 7-50. Aelsl 7-25 7-55 12-02 2-20 o-ln 8-10 9-30. AELST, DEN 7 JANUARY. 18G5. De liberhaters-solidaire- francmasonsgazelten spuwen vuer en vlamme tegen eenen onlangs afgekondigden pauselyken brief, waerin den Sladhouder van Christus de rampzalige dwalingen veroordeelt waerdoor men thans de herten en geesten der menschen poogt te bederven en tever- leyden. De verspreyding dier dwalingen is tegen woordig op eene zoo groote schael ingerigt en zet zich met eene zoo helsche stoutmoediglieyd, met eene zoo satanieke woede voort, dat zyne heyligheyd den Paus zyn geweien harder dan ooyt heeft voelen kloppen om de samenleving te vvaerschouwen, ze tegen die aliesverpestende dolingen te wapenen en ze van eenen gewissen ondergang te redden. Pius IX heeft dan zyne stemme van gezag, zyne stemme van geestelyke oppermagt door de ge- heele aerde doen uytgaen om aen 't menschdom te zeggen en te leeren wat er goed en regtveerdig is, en wat er kwaed en onregtveerdig is. Niet dat den heyligen vader ons iets nieuws aanbrengt, neen, 't is de ónveranderlyke waerheyd, 't is de regtveerdigheyd, 't is het goede, die de kerk van in haer begin geleerd en voorgehouden heeft en zonder dewelke de maetschappelyke samenleving onmogelyk is. Wy begrypen dan genoeg dat de stemme van Puis IX de'woede der boósheyd en des verderfs dezer eeuw doet ontvlammen, wy begrypen dan gemakkelyk dat den magtigen alarmkreet van het doorluchtig opperhoofd der II. Kerk de godde- loosheyd en de schroomlyke verleydingszucht eener vleeschelyke en godshalende secte ontstelt cn verschrikt, omdat die stemme van eeuwig ge zag op de herten oorzaek zal wezen dat den hel- schen geest der logentael en des bedrogs zyne pröoy zal verliezen door het zien verydelen van de schroomelyke. plannen die hy, uit haet van God en dezen's Kerke, met eene ongelooflyko aen- lioudendheyd gesmeed had. Pius IX hèeft dan gesproken in naem van Chris tus, onzen God, onzen Zaligmaker, onzen Heer, welken Hy op de aerde vertegenwoordigtPius IX heeft gesproken in naem der II. Kerk, van welke Hy het weltigOpperhoofd is en die de zekere vuerbaek is welke alleen de volkeren op dezen woedenden oceaen van dwalingen in de gewensch- te have kan brengen. Naer Pius IX moeten wy dan luysteren, Pius IX moeten wy dan aenlioo- ren, hem alleen moeten wy, in zaken die gods dienst ol zeden betreffen, volgen, willen wy van den waren weg niet afdwalen, willen wy ons zel ve in de golven der dolingen niet laten, verzwel gen, willen wy door de vergiftigende vrucht des ongeloofs niet omkomen. Hebben wy te stryden tegen 't geweld, tegen de listen, tegen de schalkheden der francmacons- secte, hebben wy de aenvallen harer valschheden en zedeloos bedrog te doorstaen, wy moeten ons maer te wenden naer de waerheydsfdkkel welke onzen II. Vader voor g'heel de aerde in d'liand houd, deze zal ons verlichten en versterken, deze zal ons dienen tot zekeren handwyzer om den waren weg te volgen die naer onze bestemming leyd en buyten den welken alle andere wegen aen den oufeylbaren afgrond onzes tydelyk en eeuwig verderfs uytkomen. Dit zy gezegd over den pauselyken omzendbrief in 't algemeen. Zien wy nu in een vlug overzigt hoe wy ons ten dien o'pzigte te gedragen hebben in 't byzouder. Daer de leeringen die den Paus ons thans voorhoud volmaektelyk overeenstemmen met al degene welke sedert eeuwen van den Apostely- ken Stoel van Rooine.ii zyn uvtgegaen, konnen zy in geener voege geschikt zyn om de principen van politiek en staetshuyshoudkunde die door de constitutionneie Belgen beleden worden te verontrusten of te wyzigen. Met bedaerd geweten en zonder de minste achterdocht of vrees mogen wy, Belgen, by onze principen van constitution neie vryheden blyven, gelyk Z. E. den kardi- nael-Artsbisschop van Mechelen, onlangs in zynen merkweerdigen brief gezegd beeft, ons verklarende dat wy onze constitutie niet alleen- lyk moeten eerbiedigen, maer dezelve getrouwe- lyk onderhouden en naleven. Zyn de francmaQonsbladen daer om het tegen- strydige te beweren, om den catbolyken gods- dlzunut oro/inrirr lo hocnljii.ljli.trfin v.on.< nnfro,"'l,ï'UT zaemhevd, van kortzigligheya, van lichlverdoo- ving, eii vyandschap tegen alle vryheyd, zy be driegen hunne lezers, zy verleyden hel, volk uyt berekening, want de schryvers dier bladen en derzelver patroonen, die alleen de vethetaelde plaetsen, de eerambten en al de voordeelen van den budget zoeken in te slokken, hebben geen ander doel dan den catholyken godsdienst uyt de herten te roeyen, by het volk de kerk en derzel ver bedienaefs halelyk te maken, al de vryheden ten hunnen uylsluytelyken prolyte alleen te doen dienen en tevens het volk op te vyzen dat de godsdienstige vryheyd volstrekt met de maet schappelyke vryheyd onvereenbacr is, en dat, by gevolg,-' de catholyken in geweten verpligt zyn onze vryzinnige constitutionneie instellingen te verloochenen en te bevechten. Dit is de takliek die de liberhaters-volksver- leyders van over lang gebruykl hebben tegen de Encycliek van Gregorius XVI zaliger gedachtenis, welk stuk zy met de schandigtse -trouwelooshcyd naer hunnen zin hebben uytgelegd, verkeerd on verdraeyd, zoodanig dat wylen Gregrorius XVI zyne evgene Encycliek niet meer zou versteen, moest hy de uytleggingen die de goddeloozen er aen gegeven hebben komen zien toepassen. Ook zou 't den schoonslen dag van hun leven zyn, zegt den achtbaren heer Coomans in zyn weekblad la l'aix, mogten de maeonnieke liberhaters erin gelukken dat de catholyke Belgen de verdwaelde uytlegging aenveerdende die de goddeiooze vry- dénkers aen den pauslyken omzendbriel geven, de afschaffing zouden vragen van al onze nati- Omtrent hel jaer T115, toen het koningryk Engeland nog calholyk was, i iep de goddelyke Voorzienigheyd op eene byzondere en wonderlyke wyze lot het huwelyk eenen jongen edelman van de stad Londen met naem. Gilberlus. Dien jongen ondernam door Gods ingeven de reys naer Jerusalem, vergezeld van zynen knecht genaemd Ricbardus, mei voornemen van in den oorlog tegen de ongeloovigen te. stryden. Nauvvelyks was hy in Theyligland.aeiigekomen of hy wierd met zynen knecht door dc ongeloovigen gevangen. Zy wiorden aenslonds geboeyd en in eenen kerker van den prins der Sarra- zynen geworpen. Gilberlus bleef een jaer en half met Ricbardus in die harde gevangenis, dagelyks zeer ver- mocyd wezende door de lastige werken die men hun oplegde. Hy was nogtans min ellendig dan de andere slaven omdat den prins die in hem een goede opvoeding bespeurde en veel wysheyd ontdekte, hem met goed- heyd en zelfs met achting behandelde. Dezen Sarrazytischen prins had eene cenige dochter welke het gedrag van Gilberlus bewonderde, en van zvne deugd ingenomen was. Deze dochter zocht sedert eenigen tyd de gelegenheyd om hem in hel byzonder le spreken en liern eens alleen gevonden hebbende, vraegde zy hem van waer bv was Ik ben, ant woordde Gilberlus, van de stad Londen in Engeland. Van wat godsdienst zyt gy, zeyde hem dan die doch ter i ik ben, hernam' hy van den catholyken, aposte- lyken en roomschen Godsdienst. Wat is dit voor eenen Godsdienst, sprak verders, deze prinses en wat leert hy u Gilberlus legde haer in weynige woorden uyt de onale vryheden en in onze aloude vryé gemeen- tens het vaendel der absolutisten van de midden eeuwen zouden wilienfpianten. In den grond, zegt den zelfden heer Coomans, maekt men een woordenspel in eene ernstige maer eenvoudige zaek, waerin het van belang is dat er volle licht verspreyd worde. Den Paus ver- klaert dat de vryheyd van het kwaed te doen, dit is te zeggen van de Geboden Gods en der H. Kerk le overtreden, in andere woorden de vry heyd van te gelooven dat de dwaling zoo goed en zoo geheyligd is dan de waerheyd, geene redely- ke geene natuerlyke vryheyd is afhangende van de regten van den menseh en zoo aeubevelens- weerd is als het souvereyn goed, als het ideael van den voorspoed en de grootheyd der volkeren der familiën en der persoonen. Den Paus verklaert dat de waerheyd voortreffelyker is dan de dwa ling is, de deugd voortreffelyker dan de ondeugd, en dat de regten eener ware religie, dc eenige ware, natuerlyk en noodzakelyk eerbfolweerdi- ger zyn dan de regten der valsche godsdiensten. Den Paus verklaert dat er maer eene waerheyd, een regt is,dat er geen regt is tegen het regt, dat alle bevestiging eene ontkenning bevat, en dat het on móge) yk iseene thesis te belyden zonder de tegenstrydige thesis te loochenen. Pius IX zegt dit alles, en daerover verergeren zich duizende liberhaters en schreeuwen tegen de godsbestie- rige overheerschihg. Welnu, wy vinden dat al die verklaringen des Pauses godsdienst- en wysgee- onverdraegzaeinheyd is het noodzakelyk gevolg van alle stellige leering. Al wie gelooft moet loo chenen en afkeuren. De volslagene twyfelaers alleen konnen volkomen verdraegzaem zyn. Eenen verdraegzamen en onverschilligen Paus zou een gedrochtelyk denkbeeld wezen 't geen wy niet zouden konnen bepalen. Wy zullen op deze slof terugkeeren om onze lezers te wapenen tegen de valschheden en be- drieglyke schrynredens die de liberhaters hun zouden konnen opwerpen, en tevens om eene pligt te kwyten van Catholyken die de pen voeren en uyt dién hoofde den godsdienst, deszelfs waerheden en instellingen moeten verdedigen tegen de aenvallen eener goddeiooze schandpers, die geen ander doel heeft dan de catholyke Kerk te bestormen om zoohaest zy den oógenblik gun stig zullen oordeelen hare alleenzaligmakende leering in het slyk te komen versmachten, gelyk zv zoo vermetelyk hebben durven schryven. Het koppel van twee dal de pretentie heeft van het licht en de beschaving in de wereld Lp brengen, zeeverI in 'l Verbond van zaterdag lest op eene zoo belachelyke en domme manier, dat zy beyden waerlyk den naem van broeklooze schoolknapen verdienen. In hunne verwaendheyd durven zy de hoogst bclangryke encycliek van den groolen Pius IX uylleggen en waervan zy, wy moeten hel beken- Mysteriën van onzen Godsdienst, en wel byzonderlyk die van hel leven, hel lyden, dc dood en de verryzenis van Jesus haer verzekerende dal men niet kan zalig worden dan in hel geloof van Christus dat de profeten al die zaken voorzeyd hadden meer dan duyzend jaren eer zv gebeurd waren. Deze dochter, welke God door middel van dezen jon gen edelman wilde bekecren, vond zoo veel vermaek en troost in hem te aenbooren, dat zy sedert dien tyd de oogcnblikken afspiedde, en geen eene gelegenheyd om hem te spreken liet voorbygaen. Gilberlus van zynen kant sprak haer mei groote zedigheyd, en altyd van goddelyke zaken en de zaligheyd. Hy onderhield haer mei de' behoorlyke weerdigheyd van onze heylige mys teriën, van de chrislelyke deugden, van het vermaek van acn Christus toe te behooren, en hem te dienen, zoodaning dal zy hem eens zeyde Gy bemint dan zeer dien Jesus, van wien gy zulke schoone zaken verhaell Ja, antwoordde haer dien jongen edelman, ik bemin hem uyt geheel mvn hert, en heb hem zoo vurig lief, dat ik al de herten'door zyne liefde zou willen doen vlammen. Maer, ging zy voort, zoud gy voor hem de dood willen onderstaen Op dien voorstel dacht Gil berlus dal die dochter in heymelyke verstandhouding wasmot den prins haren vader ten. eynde hem te be proeven, en hem zyn geloof le doen verzaken. Hy ant woordde dan dadelyk dal hy met blydschap voor Jesus zou sterven, cn dat de grootste gratie die hy in deze wereld kon ontvangen zekerlyk die was van zyn leven en bloed voor zynen Zaligmaker te mogen geven. Deze edelmoedige antwoord raekte zoodanig het hert van die jonge dochter dat zy liet voornemen maekte van eenen zoo volmaeklen godsdienst te aenveerden. Aen slonds zeyde zy aen den gevangenen uwe religie nen, nog het eerste woord niet verstaen. De vol gende liefhebbery die deze twee jannen zoo ern stig mogelyk afgeven diene lot bewys van 't geen wy zeggen. bat het ons vergrnoege bewezen te hebben, zegt a het Verbondskoppel, dat hel Pausdom in 4864 i gebleven is Wat het in 1832 was, vyandig aen de hedendagsche beschaving en aen de politieke con- stitutionnele inrigting Dit gezegde komt ofwel uyt eene ongehoorde onwelendheyd, ofwel uyt eene arglistige boosheyd want wie is er op heden die niet weet dat het 't Pausdom is 't welk de wereld hreft doen over- gaen van de duyslernissen tot het licht, van de barbaersehheyd tot de beschaving. Doch indien wy hunne evgene woorden hier niet hadden, niemand zou gelooven dat hunne onwe lendheyd en bottigheyd in zake van kerk of gods dienst zooverre zou konnen gaen. liet Pausdom van 1864, is gebleven, zeggen zy, wat het was in 1832 Dit weet den lompsten boeren knaap en daerby nog dat het nu is gelyk het was in den beginue en zal blyven tot het eyndé toe Peyst het koppel misschien dat het Pausdom verandert gelyk zommige kwanten die, als de poli tiek draegl en als zy gevoelen dat de vette brokken van eenen anderen kant gaen komen, seffens by den kleermaker loopen om hunne kazakke te kee- ren en er een ander fatsoenlje aen te geven? Neen» neen, arm koppelke, weet wel dat er geschreven staetGy zyt Petrus, dit is te zeggen steenrots, en op deze steenrots zal ik myne kerke bouwen, en de gl:lK^?.n..ye^.miuuu aeze Waerheyd wel, en als gy met ai uwe aenhangers en met al uw venyn al lang zult gaen mollen rooven zyn, dat deze waerheyd nog zal bestaen zoo nieuw, zoo sterk en zoo jeug dig als over omtrent de negentien honderd, jaren... Als PiusYll le Fontainebleau onder de klouwen van uwe voorzaten gevangen zat, wat zegden zy Houd hem wel vast en bewaert hem wel want 't is uwen laetslen PausEn wal antwoordde Pins Vit daerop Ik heb tot nu toe den stoel van PetruS bekleed gevonden, en deze die na my zullen komen zullen hem ingelyks bekleed zienEn dit moet ons niet verwonderen, want als het eerste Opper hoofd der H. Kerk pn Stichter van het Pausdom voor zynen verrader, Judas, stond, wat zegde den lscarioler? Dien ik zal kussen, dezen is hel dien gy moet hebben, houd hem wel vast en leyd hem voorzigliglyk weg... En wat is er gebeurd na de dood van Christus Dit weten alle catholyken groot en kleyn, arm en ryk, geleerd en ongeleerd, behalve misschien het vei lichtte koppel van twee uyt het Verbond.dat Paus, Bisschoppen en Pries ters in zyne verwaendheyd wilt komen onderwyzen. Den briefwisselaer van het Invksche blad la Meuse verzekert dat, by geyolg Van het aendringen zyner kollegas, M. Tesch, minister van justitie» zyne portefolie zal blyven behouden tol de aen- siaende lente. Het is *t aendringen niet, maer wel de liefde tot hel scholelkcn. schynt my heylig en goddclyk te wezen, de deugden, die er in geoefend worden en welke ik in n beschouw zyn zóo wonderlyk, dal ik besloten heb chrislene te worden, myne valsche religie te verzaken, zelfs myne ouders, goederen en land te verlaten, om Christus te nenbidden en te dienen. Maer vermits ik geene andere christenen ken dan u, ik verzoek u te beloven dal gy my zult trouwen ik zal den raiddel zoeken om u uyt uwe gevangenis te verlossen, en ik zal heymelvk het buys van den Prins mynen vader verlaten om met u naer uw land te vertrekken. Het is geene baelzuchlig- heyd, nocli eenige natuerlyke nevging, noch ook eenige menschelyke beweeggreden die my aldus doet spreken Gy zyt slaef en ik ben eene Prinses, dochter van eenen der magtigsle heereu van dit land. Ik vraeg slechts van met u vereenigd le worden ten evnde den troost te ge nieten van in uwe wet onderwezen te worden en met u in de religie van Christus te leven. Myn vader schikt my voor een ryk en maglig m'edepaer, maer ik heb lie ver my met u te heyligen dan op den troon tc zitten, en ik zal my de gelukkigste aller vrouwen achten wanneer ik eens de echtgenoole zyn mag van ccncn zeo deugd- zarnen man als gy. Gilberlus die zulken voorstel geenszins verwacht had, stond zoo verbaesd, dat hy eenigen tyd was zonder le kunnen antwoorden. Hy vreesde dat die dochter hem misschien eenen list lcyde, en dat zy een geheym bevel van haren vader had ontvangen, om hem in zvne vv00MÉK den te vallen en alsdan te doen sterven, daerom hiel/Pf^ hy zich le vreden haer in het algemeen le antwoorden dat zy gelukkig zou zyn chrislene te wezen, dal zy God moest bidden opdat hy haer zonde verlichten en over haer zynen heyligen wil volbrengen. Ondertussehen liep er eenigen tyd voorbv cn Gilberlus, eene gunstige gelegenheyd gevonden hebbende, brak zyne boeven cn vlugic dos nachts uyt den kerker met zynen knecht Ricbardus en met al de andere slaven zonder aen ie mand iels kenbaer le maken. De dochter van den sarrazvnschen prins had zoohaest niet vernomo» dat Gilberlus gcvlugl was, of zy vertrok in hare kamer om van niemand gezien te zyn zy was zoo overgoten van droefheyü, dat zy ontrooslbaer was. Gedurende eenige dagen 'deed zy niet dan in hel ge heym zuchten, dewyl zy niemand meer had om haer in den christenen Godsdienst tc ondeh-iglen. Ach Hemel riep zy zuchtende uyt, zal ik dan nooyl calholyk zyn zal ik dan in mynen 'valsche» godsdienst moeten ster ven Wat is er van Gilberlus dien heyligen man, die my zoo goddelyke zaken verhaeld heelt, geworden zy hèrrinnerde haer dal Gilberlus gezeyd had, dat hy van Londen was, eene stad m Engeland. Zy onderzocht langs wat kant Engeland was gelegen, en besloot Gil berlus daer te gaen zoeken om van hem in den Catho lyken Godsdienst onderwezen te worden- Na heymelvk hare maetregelen genomen le hebben, vertrok zy des middcrnachls uyt hel hof van haren vader, eu vluglte alleen weg, verlatende al hare ryk- dommen en haer vaderland om Jesus tc gaen zoeken. Zy ontzag geenzins de moeyelykheden en gevaren van cène zoo lange reys en God liet toe dat zy lalryke ongeloovige landen 'doorreysde zonder eenigen kwaden oeval. Toen zy by den oever der zee gekomen was, „frond zy by geval een schip waerop eenige kooplieden en reyzigers waren die naer Engeland vertrokken. Aen- gezicii zy een weynig de tael der jonge dochter kenden en haer alleen zagen, lieten zy haer uyt medelvden op hel schip komen. (Word voortgezet).

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Denderbode | 1865 | | pagina 1