f9A' Jacr. Zondag-, Üll Fobniarv Itlflo. N" 907. vertiium iu:\ i vi aelst *i:is VERTREKUREN UYT VOLGENDE STATIËN 6 FMNKS 'S JA!;iiÜ. Wet legen de Kerkfabrieken. Derde Punt Vijfde Punt. Vierde Punt. Wannes en Beïlarniien, nemlmn 8-»0 8-30 9-45 I ï-25 3-25 6-27 9-10 S Gend. Brugge, Oslenclu 6-31 8-28 10-45 IMS „k ren S-ïd 8-30 0-00 1-2 -23 6-S7 3-15 6-18 1' c.i 2' klas langs Dendrrmnnd®. li.,,.. 8-08 l-'-in-i-ö-.i 5-35 5 43 8-4S 8-50 0-30 iloornyk. Korlryk, Moesereen, Hysscl (langs SS Brus Aniw 5-20 8-30 0-133-20 6-27 de,ui) 6-37 S-28 1-2-28 MS 6-18 u„, Ti.ienon l.uvK 8-26 8 30 9-43 3 -20 0--27 Doornyk, Rywel langs Alh) 7-»»^8n 0-ro !i° |,„J S-Trti-Pn 3 -20 8-30 9-43 3-20 0-27 3: Mnovc, Ceeiwlsb.. Alh. l-o» 2-40 5-3n 8-..0 ïlcmi 6-37 S-28 12-28 3-11 6-18 9-0i Borgei:, Quióvraii), Namen, 7-55-2-40 3-35 VAN ANTWERPEN NAEI1 Sl-Nicolaos, l.olifit'eil, (ilïild, 6-10 7-30 10-30 3-00 6-10 0-00. VAN GENU NAER bokcren, SI Nii-olaos, AnlwcricH 6-10 9-05 10 20 2-35 6-18 7-00. Te I.f.df. stacn al de konvoys. - Te Idkgkm slacn deze vertrekkende van AU. 6-30 0-00 lu-40 4-30 7-25 en al de konvoys vertrekkende van Denderleeuw. Te Gyseghfm slnnn stil al de konvoys nylgcnomen deze vertrekkende van AcUt 0 0(1 des morgens en 0-00 cit van llendcrmonde ten 0-00 's morgens en 00 00. Te Santbeiioen stacn Mil de konvoys van Al.lt 6-30 10-40 's morgens. 4-30 en 7-25 's avonds. Van Denderlt-etnv ü-00 8-20 's morgens, 3-09 6-00 en 9-05 des avonds. Dendcrmoude, Aelst, Ninove, Gecrnerdsliorgcn, Alh, 4'iiiqm* Suum. VAN I OKKItKN NA RH 7-00 9-30 3-4 0 7-43 0 7-00 9-30 3-10 7-45 0 VAN ATH NA Ril Gcernnrdsbergen, Ninove* Aelst, Dcndcrmonde, Lokeren 6-30 40-40 4-30 7 Lessen, Gecraeïd3licrgen, Ninovc, Aclsl 6-'-9 10-40 4-30 7 Brussel Hangs Denderleeuw) 6-30 10 40 4-30 Gend, Brugge, Oostende (langs Lede). 6-30 10-40 4-30 VAN (ÏF.ftt) NAER Audenaerdc, 6 45 9-30 4-30 6-00 8. naefi aèlst 7-20 4 1-25 2 05 5-00 5-57 6-45 8-Ö. VAN BRUSSEL KAER Aelst, Gend, 6-03 7-30 7-50 4120 41-50 2-35 0-00 5-40 8 Ninovc. Geeraerdsbergen* Alh (langs Denderleeuw), 7-30 2-20 5-45 VAN' DENDERMONDE NAER Brussel (langs Aelst) 7-25 2-20 5-15 8-10 (langs Meeli.) 5-45 8-57 40-05 3-40 0 Aelst 7-25 7-55 12-02 2-20 5-45 8 i-ÖOz 1-00. f-25. '-25. r-25. L25. 1-15, -15, 00 7 50. 10 9-30, AELST, DEN1 25 FEBRUARY 1865. (Zie mts vorig Nummer.) Gelyk elkeen weel, is 'l den Bisschop alleen die over de geestelyke noodwendigheden moei en kan oordeelen van de kudde die aen zyne zorgen toevertrouwd islty alleen bepaelt het getal priesters die er noodig zyn om in de geestelyke behoeften der parochiën te voorzien. Volgens de thans bestaende wet, mag hy een deel der inkom sten van de kerkfabriek toestaen om in het on derhoud van de Pastors of Onderpaslers te voor zien, dit wel te verstaen, als hel gouvernement zou weygeren jaerwedden te verleeneri. Volgens het nieuw wetsontwerp, word dit alle- mael veranderdDe door den staet bezoldigde priesters alleen zullen een supplement van jaer- wedde uyt de kas der kerkfabriek mogen genieten alsdebestendige deputatie zulks toelaet. Zoodan, als den bisschop noodig oordeelt dal deze of gene parochie oenen priester meer moet hebben, dat den dienst te lastig is of onmogelyk door het ge woon getal geestelyken kan verrigl worden, dan zal hy den priester dien z.yn geweten hem oplegt er heen zeilden om, door gebrek aen noodige geeslelyke zorgen, geene zielen te laten verloren gaen, uyt zynen zak moeten betalen, of den pries ter zal Min den hefflekscben douw moeten leven. Do goederen der kerk, die geschikt en bestemd zyn om in de noodwendigheden van den dienst té voorzien, de inkomsten dier goederen welke tot dit evade alleen door de liefdadige gevers geschonken zyn, zullen daervoor niet meer mogen gebruvkt worden, want liet gouvernement zal 't altvd konnen verbieden. En dat de francma- ronskliéic daer altyd zal tegen zyn, dit is te ver wachten, want is er iels wacrmeê zy minst, be zorgd is, 't is wel met. de geestelyke noodwen digheden der geloovigen. Wel integendeel, men ziet dat al hare- strekkingen, al hare arglistige werkingen, al'haer geweld, door vuyle theater spelen, door goddelooze conferenlien, door ver lokkende volksballen, door slechte bibliotheken, door jodenscholen etc. elc. geen ander oogwit hebben dan liet volk van den godsdienst af te trekken en de herten en geesten te bederven. Dus hoe meer dé geestelyke noodwendigheden zullen aengroeyën, hoe liever het mapónniek gespuys het zal hebben maer ook hoe min pries ters hoe liever het in den wyngaerd des Heeren zal willen zien werken. Liever zou liet al de_prios- tcrnaer de Cayenne zenden gelyk hel in 1792 en 1793 rampzaliger gedachtenis gedaen heeft; ja, wat meer is een verfoeyelyk wangedrocht, dien onze hedendagsche maconnieke liberiiaters eeren en vieren, wiens principen zy aennemen en vol gen, drukte eens den yzingwekkenden wensch uyt: dat men den' laelsten der koningen moest ophangen met de beulingen van den bietsten priesteren dat de hedendagsche kopstukken dier snoode serte met de zelfde gevoelens bezield zyn, dit mogen \vy onderstellen ingezien hunnen verkankerden priestershaet, ingezien hunnen ver- regaendon afkeer van den godsdienst, ingezien de schroomlyke laslerwoede die zy tegen Cod zelf geduriglvk durven uythraken. Kwaé eyers, kwaé kiekens 1 Slechten boom, slechte vruchten! boozen meester, boozen leerling! Zulken Vaêr Zulken jonk! Zulken boom, zulken tronk! Catholyken, weestop uwe hoede.... kaliber, zullen hekleed zyn met die geestelyke magt welke, in d'oogen der Kerk, zoo. gewigtig en belangryk is, dat den Paus alleen de zelve bezit. Gelyk men ziet, worden de omvervremdbare vegteii der Kerk zonder omzien onder de voeten getrappeld en het geestelyk gezag op de roeke- looste wyze teenemael afgeschaftZou dit mis schien de verwezelyking zyn van de bcdreyging die oenen maponnieken scliandkerel in volle letters heeft durven neêrschryven namelykPal den catholyken godsdienst niet alleenlijk moet onlêerd, maer zelfs in modder en slyk moet versmacht worden Is 't zoo, dan blyft er aen de bisschop pen en aen de catholyke geloovigen niets anders meer over dan zich tot eene wettige maer kracht dadige verdediging hunner godsdienstige regten en vryheden gereed te maken. De francmapons denken misschien dat dit alles maer een gapen en een gieten zal wezen, maer dat zy liet wel weten, de Belgische bisschoppen cn catholyke worden zoo ligt uyt hun lood niet gezet met den oogenblik dat er zulke hoogst gewigtige gods dienst- en vryheydsprineipen in 'l spel komen, wier afschaffing de verzedelykende en zaligma kende kracht onzer heylige religie gedeeltelyk zou komen verlammen. zal brekenGeweld en vuylnestery zyn twee zaken die niet konnen blyven duren. Wy zullen hierop terugkeèren. Het'nieuw wetsontwerp dryft de verachtende miskenning van 'l geestelyk gezag cn der leering van de Kerk zoo verre, dat hel de bestendige de putatie of 't gouvernement doet. tusschenkomcn in de materie van geestelyke of godsdienstige lasten, indervoege dat het aen 't gouvernement cn aen de deputatie, magten toekent die, volgens 'tkmoniek regl, den bisschop zelf met bezit, maer aen den Paus ALLEEN zyn voorbehouden. Aldus zal'l den bisschop niet meer zyn die de geestelyke lasten zal aenveerden wacrmeê de fondatien bezwaerd worden, zooals jaergetyden, missen etc.; maer 't zal de deputatie, het gouver nement wezen!! Het zal den Paus alleen met meer zvn die deze laslen zal mogen verminderen of veranderen, maer wel de deputatie, het gou.- vernemenlZoodanig dat de deputation, al waren zv uytsluytelyk samengesteld uyt francma- eons joden, protestanten, solidairen or anderen godd'eloozen hevligsehendershugt van zelfden Het zou voorzeker aen den lezer verwonderlyk voorkomen, moest in het nieuw wetsontwerp de aljonstige liberhatersnydigheyd tegen den pries ter niet uytschynen. Daeraen hadden wyons ver wacht, doch nöoyt zouden wy ondersteld hebben dat deze vuyge uydigheyd tol een zoo walgelyk schurftpunt zou gestegen zyn. dat zy zelfs de miidadigheyd en den uytersten wil der testament makers miskent en zoo maer schaemteloos weg verbreekt en vernietigt, om aen den priester te ontnemen 'tgeen hem regtveerdiglyk toekomt. Aldus houd het nieuw wetsontwerp in dat, als eeuen vriend van den priester in zyn testament den loon van den celebrant of zyner medehelpers liooger stelt dan den in gebruyk zynden tarief vermeld, het overschietende in de kas der fabriek zal worden gestori. Dit is te zeggen B. V. als den testamenttn.aker zou bepalen dat er 20 missen moeten gelezen worden ter zyner intentie aen den prys van fr. 2,50 elke, en hel zou aen de liberhaterskamerbeeren behagen den taks van iedere misse maer Ie stellen aen fr. 1,50, dat de fabriek eenen frank van elke misse aen den pas- lor zou afpersen om hein zelve in hare kas te storteD Wat nog meer is, sedert eeuwen bestaet het gebruyk dat de geloovigen die konnen betalen, voor doopen', trouwen, begraven etc. aen de pastors een honorarium betalen waervan den taks door den bisschop bepaeld is. Maer het nieuw wetsontwerp, spyls eenen slelligen organieke» artikel van 't konkordaet met den Paus, heslist dat die lariefpryzen zullen herzien worden. De deputatie word andermacl geroepen om het ont- werpsreglenïent van den Bisschop goed te keuren ofte verwerpen, zoodanig dat hel bisschoppolyk gezag in die materie al wederom over 't hoofd word gezien Wat er niet min halclyk in het hberhaters- wetsontwerp voorkomt, is dat de geloovigen, die tol nu toe de vrvheyd hadden iels of wat als of ferande aen hunne herders te schenken, van die vrylievd zullen beroofd zyn, aengezien alle offer ande in de kerk gedaen anders dan aen den autaer, ten prof\te der fabriek zal aengeslagen worden. By voorbeeld Ik zou aen mynen onvermogenden neef eenen kelk, eenen kasuyfel, eene ciborie, eenroketofzoo ietsten geschenke gevende fabriek zou seffens komen en zeggen: heel wel, dit ge- schenk is schoon en kostelyk, maer ik behoude liet voor mynen eygendom; uwen neef mag zich daervan in de kerk bedienen, doch als de kerkfa briek zou geradig oordeelen met toestemming van 't gouvernement dien kelk, dien kasuyfel, die ciborie, dit roket te verkoopen om er kleyn geld van te maken, dan zou uwen kozyn daer niets aen te zeggen- hebben, want. uwe gifte is, volgens de wet, den eygéndom niet van uwen kozyn, maer wel van de kerkfabriek.... Gy moogt wei iets geven, maer onder conditie dat ik, fa briek, zelfs tegen uwen dank, er d'hand moge opleggen en er mee doen wat my gedunkt.... Zoo is ?t gelegen mei de maconnieke liverale grvpzuchtalles overweldigen, alles inpalmen, overal, en inalles meesteren baes spelen totinde kerk toe, en dan nog bovendien de catholyken beschimpen en hun gedurig van onverdraegzaem- heyd, van achteruytkruypery, van lichiverdoovïng en' vryhevdshaet 'beschuldigen. Maer de kan zal wel zoolang te water gaen tot dat zy eyndelyk Den kardinael Wiseman beoordeeld door de pro- testanlsche dagbladen van Engeland. Alle de engelsche dagbladen zyn het eens in hun spyt, allen zyn het eens om hulde te bewyzi"; aen dien prins der Kerk, gelyk zy zich over vyften jaren vereenigdeu om hem aen te randen. De Morning Star wyd hem een heerlyk lofartikel too ,waeruyt wy de volgende zinsneden trekken «Nooyt mensch was regtzinniger in Zyne ver-* knochtheyd aen zynereligie niemand zoude gereed geweest zyn om grootore opofferingen voor haer te doen... Er was een kloek hert noo dig, eene groote zachtmoedigheyd van karakter, een sterk geloof, eenen vasten wil om hel schip dat hem toevertrouwd was op eene ontstuymige zee te geleyden. Laten wy hem dus regl weder varen, nooyt ontbrak hy aen zyne zending.... Daer is welügt geencn hoek der wereld waer zyne dood, hoe verwacht zy ook was, niet be stemd zy om eenen diepen indruk te veroorza ken. Protestanten en catholyken mogen zich ver eenigen om eene hertelyke hulde te bewyzen aen de groote talenten, aen de verschillige kennissen, aen het verheven karakter en, in wat den bezon- deren handel des levens betreft, aen de grondig vryzinnige gevoelens van den kardinael Wise- man, allen moeten regtzinnig bekennen dat hy zich in ons midden ónderscheydde door zyne heusde manieren gelyk door zyne wetenschap cn allen moeten met een opregt spyt de dood vernemen van eenen man die hy verstandelyke hoedanigheden van eerste orde de vcrhevenslc christene deugden voegde. Ziehier nu de getuygenis van den Telegraph. Dit blad is den eygendom van eenen jood en toont zich gèwooulvk zeer geweldig tegen de ca tholyken. Zyne stem heeft er des te meerdere weerde om: In geheel Engeland zal de dood van den kar dinael Wiseman met een regtzinnig spyt. verno men worden. Protestanten en catholyken zullen zich vereenigen om hulde te bieden aen de ge dachtenis van eenen man die onder ons eenen belangryken post bekleedde en hem weerdiglyk bediende. In alle de kapellen van dit land waer liet oude geloof is behouden gebleven, heeft men gebeden om de gezondheid terug te bekomen van den stervenden kardinael. Die gebeden zyn niet aenhoord geweest, dit moet voor alle de Engelschen, tot welk geloof zy ook behooren, eene bron van ware droefheyd wezen. En nu, wanneer de protestanten, gansch de uylgcsirektheyd gevoelende van het verlies dat. wy komen te doen, ons reeds zeggen Wie zal men in zyne plaets stellen hebben wv maer met Abraham antwoorden God zal er in voor zien. In afwachting bidden wy voor de rust der ziel van den doorluchtigen overledenen. Zondag laetst had Mgr Manning, aposlelyken protonotaris, in het allerhaest van Hoornen geko men, aen den stervenden kardinael den laetsten zegen van Pius IX gebragt. Den zieken had hem herkend, hy had den Paus bedankt, maer hy was schier buyten kennis en kreeg zyne «verstande lyke vermogens niet meer terug tot het oogen dat hy in den Heer ontsliep. Wikkes. (lachend! ha, ha, ha, Bellarmien, groot nieuws De Aolstersche Alliance heeft eene curieuse pelitie haer de kamer gezonden, liet Verbond geeft er de vertaling van. Bellakmek. Zoo, zoo 1 En wat vertelt deze petitie? Wann. Vieze trekken, jongen. Zy begint met te verklaren dat de Alliancemannen ten uytertst verblyd zyn over de voorstelling van eene wet op de kieskugpen/e'n, om.een eynde testellen aen schande lijke misbrugken enz. Wat peyst gy daervan Bf.li.. —'Wat zou ik daer al veel van peyzen Dal deze wet welligt alleen zal dienen om de ca tholyken met boelen en kotzittingen le straffen voor misbruiken die de liberhaters eerst uylge voerd hebben en die zy voortaen meer dan ooyt straffeloos zullen in 't. werk stellen. Wans. Hoe dit De liberhaters zyn na overal meester; zv alleen kennen over alles beslissen de catho- lvken konnen zv in de mityl steken cn de gaslen liunncr kliek door de vingers zien. Wat vertelt die petitie nog Wans! Dal niemand heler dan de liborba tersalliance ltan oordeelen op wat manier de kies* wet moet hervormd worden Bell.Naluerlyk, als er kwestie is van de ca tholyken teenemael buyten te sluyten, kan men niemand beter racdplegen dan de allianceman nen. Eu dan Wans, Zy vragen de inrigting van een verlicht kiezerskorps Bell. Willen zy dan hy nachte doën kiezen, en de kiezers omringen mol fakkels enlanteernen? Wans. Neen, neen zy vragen een kiezers korps dal in staet zy dit souvereyn regt weerdiglyk uyt te oefenen Bell. Zoodal nu, volgens hun, reeds meer dan dertig jaren lang de kiezers niet weerdig ge weest zyn vah hun regt gebruyk te maken 1 Waks. De liberhaters zyn altyd weefdig ge noeg geweest; maer'tzyn de onweèrdigeCalholy- ken die weg moeten. Bell. En wat middel zou men daertoo ge- bruyken Wann. Volgens de nieuwe wet, zullen al de stemmingen voor de kamer op vooraf geleverde en gelykvormige papieren moeten geschreven worden. Bell. Dit is precies niet slecht, Waks. Neen maer zy willen dal eiken kie zer verpligt worde in persoon naer 't gemeenle- huys zyn papierken te gaen afhalen, en eygenhan- dig te teekenen dat hy het ontvangen beeft op pene van uyt de kiezerslyst geschrapt te worden, Bell. Ila ik versta dien list. Zy willen al de catholyke buytenkiezers, die niet wel schry- ven konnen uytschrappen. Wans. Daer hebt gy hotEn niet alleen de ongeletterde buytenkiezers, maer ook de bevende ouderlingen die de hand niet meer vast hebben en meerendeels al catholyken zyn. Bell. En waerop steunen zy zich om zulken dwazen voorslel te doen Wans. Volgens zy zeggen, op art. 49 der Constilulie, 'i welk zegt dal de kieswet de vereysch- te hoedanigheden ofvoin waerden voorstelt om kiezer te zyn. Bell. O die onnoozelaers tn plaets van in de wet voor conditie le stellen dat den kiezer moet kunnen schryven, het ware veel simpelder te vereysschen dat hy een eertificael van liberha- terscha'p meèbrenge, onderteekend en gestem peld van ieverands nen venerabelen der francma- ponslogiën. Wann. G'hebt gelyk. Ik zou wel seffens eet! briefken naer 't Verbond doen schryven, met ver zoek van eene tw eede petitie af te geven, par exempel heeren Volksvertegenwoordigers Aengezien het art 49 dér constitutie zegt, dat de kieswet de vereyschte hoedanigheden vaststelt om kiezer te zyn Aengezien de francmac-ons en' de liberhaters alleen deze twee hoedanigheden bezitten Het is om deze redens dat wij aen uwe wysheyd en regtschapenheyd komen vragente willen decrete ren dal allen kiezer zich in persoon naer het gemeen- tehuys zal moeten begeven, om eygenhandig een eer- tificaet te presenteren, onderteekend en gestempeld, door eenen oenerabelen der [rancinafonslogiën, be vestigende dat hy liberhater van zuyveren bloede of van echt ras is, of aen 't francmafonsgebroed toebe- hoort. Pen genen die deze formaliteyt met zou konnen vervullen, zou aenzien worden als de vereyschte hoe- daniglieyd niet bezittende en op de kicslyst niet ge bragt worden Beu„ Ha 1 ha ha! wat zouden de liberha ters kamerheeren staen kyken, als zyizulke peti tie zouden hooren aflezen! Wann. Maer 't ergste van al is, dat die jan nen zouden in staet wezen van ze in 't serieus op le nemen. Het franemaeonnismus doet met do meerderheid der kamer al wat liet wilt. Maer toch, er is'tussclien myne petitie en degene der alliancemannen geen hoegenaemd verschil Bell. Hel is waer de eene gelyk de andere stelt conditiën tegenstrydig aen liet artikel der orondwet, 't welk het kiesregl geelt aen de cyris- betalers, of zy schryven konnen of niet, of zy liberhater of catholyk zyn. Wann. En vereysschen dat den kiezer schry ven konne, is zooveel te meer tegen de constitutie om dat er veel buyten lieden zyn die een zeer ge zond verstand bez'itten. alhoewel zy niet geletterd zyn'en daerom door de liberhaters beschimpt en bespot worden als ploegen die in God gelgoven terwvl integendeel overal eene menigte penno- lekke'rs loopen, die als verlicht cn weerdig by de liberhatery le boek staen, en nogtansde dwaeste jongens van de wereld zyn. Bell. Vragen onze alliancemannen ander» niol

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Denderbode | 1865 | | pagina 1