I9'u' tJaer. Zondag-, o Moerl lllöo. iV' 0011.
VERTREKUREN? UYT AELST A ER
FRANKS 'S JAFRS.
Altyd logen en laster.
Benderiu. 5-20 8-30 9-45 12-25 3-25 6-27 9-10 M Gend. Brugge, Ostendc 6-3.7 8-28 10-43 12-28
Lol-crcn 5-20 8-30 0-Ou 12 25 6-27 ij 3-15 6-18 le en 2" klas langs Dendermonde.
Brüss 8-05 12-10 2-5u 5-35 5-45 8-45 8-50 9-30 Doornyk, Kortryk, Moescroeri, Ryssel (langs
Mech. Brus. Anuv. 5-20 8-30 9-45 3-20 6-27 Gend) 6-37 8-28 12-28 3-15 6-18.
Leuv. Tliienen Luvk 5-20 8-30 9-45 3 20 6-27 1 Doornyk, Ryssel (langs Alh) 7-55 5-35 0-^0
Verv. Land. S-Truyën 5-20 8-30 9-45 3-20 6-27 Ninove, Geerardsb.. Alh, 7-55 2-40 5-35 8-50
Gend 6-37 8-28 12-28 3-17 6-18 9-07 Bergen, Quiévrain, Namen, 7.55 2-40 5-35
VAN ANTWERPEN NA ER St-Nicolaes, Lokeren, Gend, 6-10 7-30 10-30 3-00 6-10 0-00.
VAN GEND NA ER Lokeren, St-Nicolaes, Antwerpen, 6-10 9-05 10 20 2-35 6-15 7-00.
Tc Lede staen al de konvoys. Te Idegem slaen deze verlrekkende van Atl» 6-30- 0-00
10-40 4-30 7-25 en al de konvoys vertrekkende van Denderleeuw.
Te Gyseghem staen stil al de konvoys uytgenomen deze verlrekkende van Aelst 0 00 des
morgens en 0-00 en van Dendermonde ten 0-00 's morgens en 00 00.
Te Santbergen slaen stil de konvoys van Alh 6-30 10-40's morgens. 4-30 en 7-25 's avonds.
Van Denderleeuw 0-00 8-20 's morgens, 3-09 6-00 en 9-05 des avonds.
VAN li)KEREN NAF.R
Dendermonde, Aelst, 7-00 9-30 3-10 7-45 0-00.
Ninove, Georaerdsbergcn, Alh. 7-C0 9-30 3-10 7-45 0-00.
VAN ATfl NAER
Geeraerdshergen, Ninove, Aelst, Dendermonde, Lokeren 6-30 40-40 4-30 7-25.
Lessen, Geeraerdshergen, Ninove, Aelst 6-30 10-40 4-30 7-25.
Brussel (langs Denderleeuw) 6-30 10 40 4-30 7-25.
Gend, Brugge, Oostende (langs Lede). 6-30 10-40 4-30 7-25.
VAN GEND NAER
Audenaerde, 6-45 9-30 1-30 6-00 8. naer aelst 7-20 11-25 2-05 5-00 5-57 6-45 8-0.
fuique Suuni.
VAN BRUSSEL NAER
Aelst, Gend, 6-05 7-30 7-50 II 20 11-50 2-35 0-00 5-40 8-15.
Ninove. Geeraerdshergen, Alh (langs Denderleeuw), 7-30 2-20 5-15 8-1R.
VAN DENDERMONDE NAER
Brussel (langs Aelst) 7-25 2-20 5-15 8-IU (langs Mech.) 5-45 8-57 10-05 3-40 0 00 7-50,
Aelst 7-25 7-55 12-02 2-20 5-15 8-10 9-30.
AELST, DEN 4 MEERT 1865.
Pastor en Advokaet over de Kerkfabrieken.
EERSTE REEL.
e Advokaet. Wal pcyst gv van de nieuwe wet op de
kerkfabrieken?
Pastor. Om regt uyt le sprekeu, ik peys dat het
eene kerkdievery is.
A. Dievery vvaerom dat
P. Omdat den staet geen hoegenaemd regt heeft van
ii i hier over eene wet intevoeren zonder tusschenkomsl
onzer bisschoppen en goedkouring van den Paus.
n A. Hoe verstaet gy dit
P. Ik zal 'l u zeggen. Macr antwoord eerst op eenige
vragen. Wat is eenen eygenaer?
A Den eygenaer is dezen die vry over zyn goed mag
beschikken gclyk hy wilt.
S P.. Zonder aen iemand rekening te moeten geven,
niet waer
A. Ja.
P. Wie is den eygenaer der kerkgoederen
A. Onze staetsmannen beweeren dal het den slaet,
de natie is, volgens het dekreet der fransche nationale
i vergadering van 1789, hetwelk al de kerkgoederen ter
beschikking der natie gesteld heeft.
P. En hetwelk de natie belast beeft van voortaen op
eene betamelyke vvyze le voorzien in de kosten van den
eeredienst, den onderhoud der geeslelyken en den on-
derstand der armen. Aenveerd gy dit dekreet?
A. Waerom niet?
P. Gy hekent alzoo dat, vooraleer dit dekreet gestemd
was, de kerkgoederen Ier beschikking der natie niet
waren, dal zy cenen anderen eygenaer hadden, die
voorzag in de kosten van den godsdienst, den ondcr-
bood der geeslelyken, en ook, lel er wel op, in den on-
dwstaad der armen
A. Ik beken hel't was .een abuys van 't oud regiem.
J P. In dit oud regiem had den armen altoos boler op
'9 zyn brood en moest geen honger lyden. Maer, abuys of
geen abuys, gy bekent het, en daermeé bekent gv dat
een dekreet of eene wet aen den eygenaer zyn goed
11 mag ontnemen.
n[ A. Ja. in geval van algemeen nul, en op conditie van
t vergoeding, zoo als hel toenmaels geschied is en nog
heilendaegs geschied.
P. Hola, mynheer, dit is eene gansch andere zaek.
j Voor een algemeen nul wykt den byzonderèn eygenaer
j legen eene hem voldoende vergoeding, terwyl het de
kreet van 1789 aen -de Kerk al hare eygendommen vville-
11 keuriglyk afnam tegen eene simpele belasting die door
!'l een ander dekreet kon ingetrokken worden.
A. 'T is waer, gy hebt gelyk. Ook heeft Bonaparte
eenige jaren nadien dit revolutionnair dekreet afge-
i schalt. Noglans
P. Hoort! Indien dert stoet zich mag eygenaer ver
klaren der kerkgoederen, ik zie geene reden waerom
hy zich ook niet zou mogen eygenaer verklaren van
n de eygendommen der burgers, ja, van al de roerende
f en onroerende goederen van geheel heiland, en 't com-
1 raunismus of socialismus uytroepen.
A. Om de waerheyd te zeggen, ik ook niet.
P- lk keer weör tot myne vraeg. Wie is den eygenaer
der kerkgoederen
A. Men kan houden slaen dat hel de parochianen zyn
r voor de goederen van hunne parochiekerk, en de geloo-
H vigen van '1 bisdom voor de gene der seminariën en
calhcdralen.
P. Wy zullen ons aen de parochianen houden. Indien
Volgens dit systeem eene algemeene vergadering van
parochianen het besluyl nam van by voorbeeld de kerk-
meubelen le verkoopen en de kerk zelf in eene danszael
J te veranderen, wal zoud gy zeggen?
ltj A. Gy gaet te verre, pastor, dit mogen zy niet.
dj P. Als zy eygenaers zyn
ii A. Inderdaed, eenen eygenaer mag over zyn goed be-
schikken naer beliefte.
1 P. En dit bewyst dat zy noch eygenaer zyn der kerk-
l( goederen, noch liet ooyl zyn kunnen. Kwamen zy met
1 zul kg prctentien voor den dag, met regt zou den 'pastor
j hun antwoorden Weg uyt myne kerk. ik ken u niet.
Verre van nog myne parochianen te zyn, gy zyt zelfs
I geene catholykeri meer.
ill A. Gy hebt my wederom vast.
•i P. Wie is dan* den eygenaer?
A.He! 'T is toch den pastor niet
P. Den pastor is bestierder der kerkgoederen vair
zync Kerk, te samen mei den kerkraed van parochianen
die den bisschop nevens hem stelt om hel goed en nut
tig bestier le handhaven.
A. Zoo is den bisschop eygenaer
P. Ook niet. Den bisschop, ja zelf dén Paus van Roo-
men mag niet willekeuriglyk beschikken over de tycle-
iyke goederen die aen de Kerk toebehooren. Dit heeft
onzen Heyligen Vader zelf reeds zoo dikwils geant
woord aen de Mogendheden die hem pramen om van
1 het afgenomen deel zyner staten aftezien. De bisschop
pen zyn bestierders der kerkgoederen van bun bisdom
onder het oppergebied van den Paus, die den algemee-
't nen beslierder van al de kerkelyke goederen der we-
i reld is.
A. Noglans heeft den Paus in menige omstandigheden
•over kerkelyke goederen beschikt.
P. Ja, als bestierder, macr niet als eygenaerby
voorbeeld als hy, om aen geestelyke goederen eene nut*-
tigere beschikking te geven, in de 16de eeuw een deel
der overgroole bezittingen der abldv van Afïligliem be
stemd heeft voor de inrigling van 't aertsbisdom van
Mechelen T zy om grooler kwaed te vermyden, gelyk
na de fransche revolutie als hy, zonder zich over het
kerkelyk regt uylledrnkken, verklaerd heeft dat do
koopers der kloostergoederen ever de gedane koopen
niet zouden ontrust worden.
A. Wie is dan eygenlyk den eygenaer der kerkgoe
deren
P. Wilt gy hel weten God is den eygenaer. God
zelf. God alleen, Jesus-Christus, Zoon Gods, stichter en
onzienbacr hoofd der H. Kerk, en, gelyk ik zoo even
zegde, onder Hem, als algemeenen bestierder, den Paus
van Hoornen. Daerom is het, dat allen acnslag op kerk
goed eene heyligschendery is, en den bedryver in den
ban der 11. Kerk slaet.
TWEEDE DEEL.
A. Wy zouden alzoo legen God zelf opstaen, al ons
met bet bestier der kerkgoederen le willen bemoeyën
P. Dit volgt er uyt.
A. Maer, is het alzoo, waertoe dan wereldlyke kerk
fabrieken waerloe het loezigl van den burgemeester?
waertoe de magtiging van den staet om in bezit van
legaten te komen Dit alles besloet in or.s land zonder
tegenkanting van de bisschoppen.
P. Gy zegt zeer wel, zonder tegenkanting van de
bisschoppen. De kerk is geonen dwingeland den
Paus en de bisschoppen zyn toegevend zy aenveerden
of dulden de staetsw ellen die Gods cygendom niet aen-
raken, en daerom konnen zy in zekere omstandigheden
toelaten dat het wereldlyk gezag nazie of de giften die
de geloovigen aen God opofferen niet overdreven zyn,
en of zy wel bestierd worden.
A. Konnen zy da'n do nieuwe wet ook niet toelaten
P. Zy hebben eenpaerlyk verklaerd van neen, om dat
deze wet niet alleen hun de magt van over kerkgoede
ren te beschikken byna gansch afneemt, maer '1 grond-
stelsel zelf der kerkelyke bezitting acnrand, en 't beslier
van Gods eygendom teenemael aen den slaet, en dan
nog aen eenen godsdienslhatenden slaet overdraegt.
A. Ik heb liet wetsontwerp gelezen, maer er niets
zulks in gevonden.
P. Neen Indien wy den tyd hadden om hot gansch
te doorgronden, gy zoud er maer al te veel in vinden.
Zegt my Wie zal de leden der kerkfabriek noemen
A. Voor de eerste mael zal den Bisschop de helft noe
men, en den gouverneur de andere helft onder de catho-
lyken der parochie. Burgemeester en Pastor maken er
ook deel af. De uyttredende leden worden door de
kerkfabriek zelf vervangen.
P. Dus, van den eenen kant vier goede catholyken en
den pastor, van den anderen kant vier catholyk gedoop
te ïrberhaters of francmag.ons en eenen burgemeester
die niet alleen franenrjijon maer zelfs protestant of Jood
mag zyn.
A. Gy neemt liet altyó op 't ergste, pastor.
P. Ik neem hel met op 't ergste Den godsdienslhael
doet overal de ware catholyken uytsluykpn en liberha-
ters van zuyveren bloede plaetsen hy zal bel nog veel
meer doen in de kerkfabrieken, alvvaer hy niets zoekt
dan den meester te spelen en den pastor le tergen.
A. Zy zullen toch vyf tegen vyf zyn', en in de kleyne
parochiën dry legen dry.
P. En vyf legen vyf, dry tegen dry, zullen al de mnet-
regelen verwerpen die den pastor zal voordragen. En
komt er eenen der ware catholyken te slerveh, (fe kerk
fabriek zal hem met vyf'tegen vier, en dry tegen twee,
door eenen liberhater vervangen, en aldus aen de gods-
diensthatende slaelsmannen de meerderheyd geven, die
dan noch paslor, noch bisschop meer zal acnhooren.
A. 'T is nog al waer.
P 'T is daermeê nog niet al. Volgens een artikel der
wet is den Pastor van reglswege lid van de kerkfabriek;
macr volgens een ander "artikel zal hy byna nooyl zyn
regt mogen uyloefeneii.
A. Hoe dat?
P. Ten eersten, den burgemeester en de zyne zullen
voor lokael der vergaderingen hel gemeentehuys kiezen,
alvvaer den paslor niet zal willen verschynen* ten min
ste» ten platten lande.
A. Waerom niet?
P. Omdat ten platten lande het gemeentehuys go-
woonlyk eene liberbalersherbcrg is.
A. Ja, waer de kwanten van het dorp slechte gazetten
komen lezen en soorlgelyken prael vertellen.
P, Ton tweeden, volgens een artikel van de wet mag
een lid der kerkfabriek niet tegenwoordig zyn, als de
beraedslaging zyne persooneele intresten of de gene
waermede hy belast is aengaei; en vervolgens zal den
paslur in de beraedslagingen byna nooyt mogen tegen
woordig zyn.
A. Inderdaed, er is byna altyd kwestie van onkosten
voor de pastory of voor de Kerk.
P. Processie, Missie, Jubilé, onlliael van den Bisschop,
Mevmaend, en meer andere zaken zullen verworpen
worden, zonder dat hy alleenlyk zyn advies zal mogen
afgeven.
A. Noglans het wetsontwerp zegt dat de uytgavcn
voor den inwendigen dienst uytsluytelyk onderworpen blyven
aen de goedkeuring van het. Bisschoppelijk gezag.
P. Ja wel. Maer wat zyn dit voor uylgaven? Den aen-
koop van hostiën en wyn voor de mis, ion was, olie en
wierook voor de diensten, het lappen van kazuyfels en
ander kerkgerief, en dacrmeó al. 'T is waerlyk om met
de Bisschoppen te spotten foey
A. Maer op voorstel van den Bisschop zullen de per
manente deputatie en 't ministerie de uoodige uylgaven
niet weygeren.
P. Ha, daer zyn wyHet is dan niet den bisschop die
in den naem van Christus de goéderen zyner kerk be
stiert, maei' de permanente deputatie en het ministerie
die er zich meester van maken. Daerom precies is het
dat onze bisschoppen nnoyt eene wet knnnen aennemen
die. gelyk ik hooger gezegd heb, het bestier van Gods
eygendom, ja den eygendom zelf aen den slaet over
draegt, verre van hem te laten jnpalmen door ons lie-
dendaegsoh Chrislushalend slaetsbeslier.
BERRE BELL.
A.' 'T is aerdig. Als ik u hoor, ik gevoel dat dit wets
ontwerp ten uylersten halelyk is voor de catholyken; en
als ik naer de ministeriele dagbladen luyster, is hel de
onnoozelsle wel van de wereld «De ministers willen
niets anders, zegt h"l Verbond van Aelstals de mis-
bruyken voorlekomen die zich in de bestiering van hel
tydelyke der eerediensten hebben voorgedaenmets
anders als de burgers hel regt geven van le weten
waerloe hel geld moet dienen, dat zy moeien betalen
als hel budget der kerkfabriek een le kort oplevert.
P. De burgers bekommeren zich zeer weynig om dit
regt: bet leekenbestier kwelt hun met andere kommer
nissen. Hoort macr wal zy zeggen als de contributie-
billetjes komen! Indien ievers gemeenleraedsheeren
begeeren te weten wat de Kerk met de penningen der
gemeente doen wilt, zy hebben het maer aen den bur
gemeester le vragen, die volgens het beslaende gebruyk
de vergaderingen der kerkfabriek bywoont; en staet
hun de antwoord niet aen, zy kunnen de penningen
weygeren, en de gevolgen hunner weygering on-
dergaen.
A. Welke gevolgen
P. Vinde ik, pastor, de penningen noodig, en weygerl
men ze my, ik zal ze gaen bedelen by myne getrouwe
parochianen. Word den gen\eer.teraed'daerdoor halelyk
gemaekt, het zal zyne schuld zyn.
A. Maer als den te kort veroorzaekt is door misbruy-
ken, die men niet heeft weten voorlekomen?
P. Ha de misbruyken voorkomen Er zyn in hunne
administration andere misbruyken te voorkomen, als zy
daer naer goesting hebben. Gy kent ze zoo wel als ik
van in de ministeriel) lol in de gemeenlebeslieren kun
nen zy cr genoeg vinden dat zy daermêc beginnen
A. Gy bekent toch dat er misbruyken voorkomen in
het beslier der kerkgoederen
P. Er kunnen overal misbruyken voorkomen- Wy zvn
nionschen. geene engelen. Dacrgelaten dat de ge'este-
lykheyd uyt geweten en voorzorg veel min als een
wereldlyk bestier aen misbruyken onderhevig is, anl-
woorde ik hierop, dat er andere middelen zyn om de
misbruyken uytleroeyen en voorlekomen, dal men daer
om de kerk van hare beziltiugen niet moet berooven.
Is't dat den paslor onvoorziglig handelt, men kan den
bisschop vermanen. Hebben de ministers over do han-
delwyze van den prelaelzelf te klagen, zy kunnen zich
tol den Nuntius of reglslreeks tol den Paus wenden. -
En indien de mannen van ons slaetsbeslier aen den
godsdienst zyncn zaligen invloed wilden laten, niets
ware gomakkelyker dan alle misbruyken voorlekomen
zy zouden niet onze bisschoppen in volle een jragi leven,
en by hun allen eerbied, ja alle voldoening genieten.
A. Maer eylaes! zy zyn geheel anders gezind, en de
wet zal doorgaen.
P. Zoo veel te slechter.
A. Wat zullen de bisschoppen dan doen?
P. Wat zy ai doen zullen weet ik nietmaer wat ik
voor zeker boude, dat is dat men den bisschoppelyken
non possumus zal liooren dat de bisschoppen-stellig zul
len weygeren van in de uytvoermg der wet mede te
werken.
A. 'T gouvernement zal dan alleen al de kerkfabrie
ken noemen en inslelllen.
P. En als overal de pastors hunne kerk en sacristy
sluylen wat zal dan geschieden
A. Het zal zoo verre niet komen, hoop ik.
P. Wy zullen hel afwachten. Ondertusschen heef»
onzen Denderbode reeds een zeer zwart tafereel over de
droeve gevolgen van de wet afgegeven.
A. Ik heb er iels of wat van gelezen in 't Verbond. Hy
voorzegt dal den staet het zilverwerk der kerken zal
konnen acnslacn, en cr geld van maken voor allerhande
verkwistingen. Hel lihcrhatersbladje spot met die voor
zeggingen.
P. De voorzeggingen, die de wet van 1789 over de
kerkgoederen le weeg gebragl heeft, hebben ook zuike
spoilt rs ontmoet; en r.anwelyks vier jaren nadien waren
in Yrankryk al de kerken verwoest en geplunderd. (Hy
opent eenen boek). Leest eens wal hier over meld een
geleerd tydschrift le Gend uylgegeven.
A. (lezend.) Vessnger des sciences historiquesdes
arts etc. 1844-. Faipoult, minister der financiën van de
fransche. republiek zynde van hetjaer 1793 tot 1795,
ontving alle tien Hagen 40,000 marken, dal is een ge-
wigl van 20,000 ponden zilverwerk. Dil, in klompen
gegoten zynde, wierd naer Gend aen liet buys Bau-
wens gezonden en overgelaten legen 40 franken voor
ieder mark of half pond, met oorlof van het verder
optezenden naer de bank van Amsterdam, waer het
legen 54 franken by het riiark belaeld wierd. Dozo
tiendaegsche verzendingen duerden veertien a vyfticn
maenden lang, en hebben aen het buys Bauwens eene
winst toegebragl van meer dan twee millioencn. n
P. Ilcwel, gy ziet dal de voorzeggingen van den
Dt'pderbodc zoo belachelyk niet zyn89 was maer vier
jaren van 93.
A. Ja, ja, wy zyn in 1865, en eer dat vier jaren voor-
by zyn kunnen wy nog vieze dingen zien, want de on
dervinding leert ons dat de zelfde oorzaken gewoonlyk
dezelfde uytwerksels hebben, wnervan God ons beware.
P. Lael ons ondertusschen bidden om bekeering der
boozen en der dwalenden Advokaet houd christelyk
uwen jubilé, man, en zegt vaerwel aen de liberhatery.
A. Dat Z3l ik doengy hebt my verlicht.
In zyn laetste Nr komt het Verbond van Aélsi
al wederom met een artikel voor den dag met
logen en laster aencengeweven en doorzaeyd met
hypocrietenbloemekens uyterlyk geschikt van
den eenen kant, om een allertreffelyksten pastor
te benadeeligen en te beliegen, en van den ande
ren kant, om eenen persoon die in geur van zat-
lappery gestorven is, volgens de liberbatersprin-
cipen te kanoniseren. Demntto'niekeIndépendance,
den ligout du Parlement en een vuylblad van St.
Nicolaes luidden bet Iiberhaters. Iogen-en laste'r-
trompetje over de dood en begraving van zekeren
Temmerman van St. Gillis-Waes gesteken, en ons
regtzinnig Verbond kon voorzeker niet nalaten te
dansen gelyk bet trompetje floot.
Ondertusschen beeft den zeereerw. Pastor van
St. Gillis-Waes eene logenstraffing doen afkondi
gen die wy ons verbaesten bier over te nemen
om de al te ligtgeloovige lezers der liberhaters-
bladen te wapenen tegen de leugens en lasterin
gen die hun gedurig onder alle soorten van vor
men opgediend worden. Gisteren was't eenen
broeder, van daeg is't eenen pater, morgen zal't
eenen paslor, overmorgen eenen bisschop wezen,
zoodanig dat de liberhaterssehryvelaers altyd
met nen Pater, nen Pastor ot nen Bisschop.óp
den neus loopen om er gedurig al wat schaed-of
schandelyk is van te vertellen met gedacht dat er
van de logen-of lastertael toch altyd iets zal
overblyven.
Wy raden den wel eerw. heer pastor van St.
Gillis aen de lasterbladen te verpligten zynen
brief op te nemen en aldus deze te dwingen hun
ne eygene schande onder d'oogcn hunner lezer»
le brengen. Ziet bier den brief:
St. Gillis-Waes,[25 february 18G5,
Mynheer den Opsteller,
Gelieft de volgende regelen in uw geèorr)
weekblad op te nemen.
In haer nummer van Zondag laetstleden geeft
de Toekomst eene correspondentie uyt St. Gillis,
vol valsehe aentygirigen zoo wel wegens ons
gemeentebestuer als wegens my, in zake van dé
begrafenis van wylen Jos. temmerman. Ziehier
lioe ik my in dit belreurensweerdig geval heb ge
dragen
Men had liet lyk van Jos. Temmerman gevon
den niet ver van zyne woonplaets. Den heer
schepen, gelast met de politie, vergezeld van den
wettigen doktor, ging ter plaels het lyk aan
schouwen en bragl my ter kennis dat, volgens
hem,'den genaemden Jos. Temmerman in staet
van dronkenschap! gevallen en aen de koude be
zweken was. Bovendien was dien persoon dry
uren omstreeks bekend als eenen gevvoonen
dronkaerd. Van deze zaek heb ik kennis gegeven
aen myne bevoegde overheyd, die goed gevonden
heeft den overleden op de gewyde aerde te laten
begraven, zonder de minste kerkelyke ceremo
niën. Ingevolge heb ik zelf, door mynen koster,
order gegeven aen den grafmaker het graf te del
ven ik zelf ben in den namiddag gaen zien of
myne orders wel uytgevoerd waren, en dit alles
is geschied in volle overeenkomst tussclien de
geestelyke en wereldlyke overheden van St.-
Giliis.
Onrtoodig de logenstraffen dal ik, in myn ser
moen, den voornoemden overleden lot de eeuwige
verdoemenis zou verwezen hebben dit vonnis héb
ik aen God overgelaten steunende op deze woor
den het is God die oordeelt.
Aenveerd mynheer, de verzekering myrier
achting.
Uwen nederigen Dienaer,
B. VAN NIEUWENHOVE, pastor.
Het schynt dat het was om een vermaningske te
ontvangen dat den heer Rogier zaterdag naer het
paleys van Laken is ombonden geweest. Den
minister van buytenlandsche zaken heeft de ligt-
zinnigheyd gehad vrydag laetst in de Kamer te
laten gevoelen dat de toegenegenheyd van het
ministerie eerder was voor de officieren en sol
daten die dienst genomen hebben in de expeditie
van Mexiko dan voor degenen die gemaHelyk en
lug Itun leren overbrengen in den hoek van hun
vuer, met de cigaer in den mond.
Deze woorden in volle Kamer uylgesprokea
door eenen minister des koriings, hebben eene
geweldige misnoegdheyd in het leger verwekt.
Men zegt dat verscheydene opperofficieren de
uytdrukking dier misnoegdheyd tot voor den voet
van den troon hebben gebragt. Z. M. heeft de
wettige teergevoeligheyd des legers begrepen en
den heer Rogier doen roepen om hein hare af
keuring te betuygen. (Bien public).